Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Informatie en kennis beheren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik zoek voor mijn schoolopdracht een manier om bedrijfskennis en documentatie te beheren voor een bedrijf dat machines produceert.

Er zijn bijvoorbeeld veel handleidingen welke ik op dezelfde plek en op dezelfde manier wil archiveren. Ook wil ik kunnen constateren of er trends ontstaan wanneer er bijvoorbeeld veel van dezelfde onderdelen terugkomen.

Ik zat te denken aan een soort kennisdatabase waarbij je per machine onderdeel kunt vastleggen waar de ingangscontrole op gebaseerd wordt, hoe het onderdeel geïnstalleerd moet worden (graag met foto's), wat er in het verleden al eens verkeerd is gegaan etc.

Hebben jullie misschien enig idee? Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een open source programma o.i.d. maar heb tot nu toe niks kunnen vinden. Ik zoek namelijk iets eenvoudigs zonder abonnementskosten. Mediawiki is iets wat ik bijvoorbeeld al tegen ben gekomen maar ik vraag me af of dat niet te complex is.

Alle reacties

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Verwijderd schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 14:02:
Beste tweakers,

Ik zoek voor mijn schoolopdracht een manier om bedrijfskennis en documentatie te beheren voor een bedrijf dat machines produceert.

Er zijn bijvoorbeeld veel handleidingen welke ik op dezelfde plek en op dezelfde manier wil archiveren. Ook wil ik kunnen constateren of er trends ontstaan wanneer er bijvoorbeeld veel van dezelfde onderdelen terugkomen.

Ik zat te denken aan een soort kennisdatabase waarbij je per machine onderdeel kunt vastleggen waar de ingangscontrole op gebaseerd wordt, hoe het onderdeel geïnstalleerd moet worden (graag met foto's), wat er in het verleden al eens verkeerd is gegaan etc.

Hebben jullie misschien enig idee? Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een open source programma o.i.d. maar heb tot nu toe niks kunnen vinden. Ik zoek namelijk iets eenvoudigs zonder abonnementskosten. Mediawiki is iets wat ik bijvoorbeeld al tegen ben gekomen maar ik vraag me af of dat niet te complex is.
Jij zoekt dus een CMDB (Configuration Management DataBase)?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Aangezien dit meer iets is voor Client Software Algemeen geef ik het topic een schop die kant op.

"XO is whatever you want it to be" - Abel Tesfaye
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dan moet je het vinkje niet vergeten ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Hmm, bedrijfskennis en documentatie. Documentatie is makkelijk. Bedrijfskennis vraag ik me af hoe je dit ziet. Gaat het om kennis wat op papier moet komen? Of aan de hand van een service management systeem waarbij je ook de kennis kunt bijhouden na een incident?

Als er een incident is gemeld en met de kennis van het bedrijf is het opgelost en dit dan vast te leggen zin een service management systeem.

"hoe het onderdeel geïnstalleerd moet worden"

Ik zie toch veel document management terugkomen. SharePoint online zou een oplossing kunnen zijn?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties,

Ik heb even opgezocht wat CMDB precies inhoud maar dat is nog een stap te ver voor de huidige staat van onze organisatie van zo'n 40 personen.

@Squ1zZy Het gaat eigenlijk om zowel kennis dat op papier moet komen maar inderdaad ook om kennis bij te houden na een incident.

Om een voorbeeld te schetsen: er zitten standaard 2 computers in onze machines om de boel aan te sturen. Het zou dan mooi zijn om ergens te kunnen vermelden waar de verschillende computerkaarten voor dienen maar ook wat er gedaan moet worden in het geval een kaart of een onderdeel van die computer niet werkt. Ook kan dit dan een plek zijn om bijvoorbeeld vast te leggen dat er in het verleden bij servicebezoeken een bepaald component erg vaak is vervangen (trends ontdekken) waardoor men op zoek kan gaan naar de oorzaak of bepaalde componenten (preventief) kan gaan vervangen.

Ik zal me even verdiepen in SharePoint online, wellicht dat dit uitkomst bied. Mochten jullie nog een andere suggestie of een idee hebben hoor ik dat graag.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2017 10:12 ]

Pagina: 1