Schadevrije jaren - maanden afronde

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakulukia
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 05:41
Hoi,

Hoe zit het met de schadevrije jaren als je je verzekering beëindigd (reden:verkoop) voordat het jaar compleet is, in mijn geval 8 maanden.

Wordt dat afgerond naar een volle schadevrije jaar of vervallen deze maanden?

Dank voor uw antwoord!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-09 10:29
Wordt afgerond, en na 16 maanden krijg je dan de korting die bij 2 schadevrije jaren hoort. Bij de meeste verzekeraars althans, altijd beste om het na te vragen.

[ Voor 27% gewijzigd door zzattack op 25-03-2017 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakulukia
Ok. Bedankt!

[ Voor 96% gewijzigd door Kakulukia op 25-03-2017 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:46

Tomatoman

Fulltime prutser

Het gaat om het aantal volledige schadevrije jaren. Na 1 jaar en acht maanden heb je dus 1 schadevrij jaar omgebouwd. Dat is dus waar je worst case op moet rekenen bij een nieuwe verzekering. Afhankelijk van de verzekeraar wordt het aantal schadevrije jaren precies een jaar na ingang van de nieuwe verzekering verhoogd, of op een vaste datum (dat werkt het eerste jaar in jouw voordeel) of nóg anders. Als je dat wilt weten, moet je de betreffende zekeraar even opbellen om het na te vragen.

In het beste geval heb je dus twee keer voordeel: eenmaal omdat het aantal schadevrije jaren na boven toe wordt afgerond (20 maanden wordt afgerond naar 2 jaar) en eenmaal omdat het eerste verzekeringsjaar bij de nieuwe verzekeraar korter is dan een jaar :)

In RoyData, het systeem waarin alle verzekeraars het aantal schadevrije jaren bijhouden meldt je oude verzekeraar op het moment van beëindiging van de verzekering:
• de royementsdatum van de oude verzekering;
• het aantal schadevrije jaren.
Bij dat tweede punt vermoed ik dat ze inmiddels (ook) aangeven hoe lang het volgende schadevrije jaar onderweg was, maar dat weet ik niet zeker.

[edit]
Ik vermoed dat zzattack > 18 maanden bedoelt, oftewel > anderhalf jaar :)

[ Voor 19% gewijzigd door Tomatoman op 25-03-2017 14:22 ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebis
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
De verzekeraar moet aan Roydata de gegevens aanleveren per volgende vervaldatum. In jou geval dus gewoon het aantal jaren wat je normaal gesproken zou hebben aan einde van het contract.

Bij het opnieuw aanvragen van een verzekering zal gecontroleerd worden of de vervaldatum die bij de schadevrije jaren hoort meer dan een half jaar in de toekomst ligt. Is dit het geval dan zal er 1 jaar van het aantal schadevrije jaren worden afgetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakulukia
Er staan hier twee verschillende antwoorden. Ebis zegt dat een half jaar naar boven wordt afgerond en Tomatoman hebt het over volledige schadevrijejaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:46

Tomatoman

Fulltime prutser

Kakulukia schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 15:13:
Er staan hier twee verschillende antwoorden. Ebis zegt dat een half jaar naar boven wordt afgerond en Tomatoman hebt het over volledige schadevrijejaren.
En wat ga je zelf doen met deze constatering? Als in: welke actie ga jij ondernemen om het antwoord op je vraag te krijgen? :)

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ebis
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Zie pagina 8 van https://www.seps.nl/media...ing%20Roy-data%20v2.0.pdf. Heb zelf een aantal jaren geleden bij de invoering van Roydata voor meerdere systemen de interface moeten bouwen en ben aardig op de hoogte hoe verschillende verzekeraars hier mee omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:24
Elke verzekeraar gaat hier wel anders mee om (bij het afsluiten). Die halfjaarregel ben ik bijv nog niet tegengekomen bij mijn verzekeraars. Zou anders ook ook wel wat zijn, na 2 jaar en 11 maanden zeg je op, je nieuwe verzekering gooit die 11 maanden het raam uit. Zeker als je nog niet zoveel jaren hebt opgebouwd is dat een kostbaar iets.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 11:48

Tys

ebis schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 14:53:
De verzekeraar moet aan Roydata de gegevens aanleveren per volgende vervaldatum. In jou geval dus gewoon het aantal jaren wat je normaal gesproken zou hebben aan einde van het contract.

Bij het opnieuw aanvragen van een verzekering zal gecontroleerd worden of de vervaldatum die bij de schadevrije jaren hoort meer dan een half jaar in de toekomst ligt. Is dit het geval dan zal er 1 jaar van het aantal schadevrije jaren worden afgetrokken.
Dit is correct, ik stap zelf al jaren iedere 18 maanden (veelal +1 week) over van verzekeraar en ik krijg aan het einde altijd netjes 2 schadevrije jaren mee. ING, FBTO, AllSecur, Centraal Beheer, noem maar op, ze doen dit allemaal.

My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)

Pagina: 1