Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Router, Access Point, Extender of iets Anders Nodig voor

Pagina: 1
Acties:

• AlexanderX
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-02 15:48
Stel ik zou mijn TV in een router willen pluggen, dicht bij mijn bureau. Gaat nu niet omdat de router (Netgear R7800) bij de modem staat aan de andere kant van het huis. Er is draadloos bereik maar niet genoeg.

Hoe kan dat best opgelost worden?

Met een 2de router? Wifi extender? Access point?

Ik wil ook mijn NAS koppelen aan de nieuwe router (naast TV/bureau) om zo via de 2de router/access point rechtstreeks op de NAS te geraken (en niet eerst via de router die aan de andere kant van het huis staat).

Wat schaf ik daar best voor aan?

Het kan ook wel dat ik nog eerst een extender middenin moet zetten.

In beide gevallen, welke (Netgear) apparaten zou ik dan moeten aanschaffen?

Thanks!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Een netwerkkabel van je Netgear router naar de kamer met TV en daar een switch neerleggen (met IGMP snooping) zoals de 105e. Of in plaats van een switch een access point/router met access point mode. Maar de kabel heb je sowieso nodig.

[ Voor 30% gewijzigd door xh3adshotx op 25-03-2017 09:59 ]

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:30
Allereerst zou ik beginnen met het uitdokteren of je daar een netwerkkabel kunt krijgen op de plek waar jij wil,

Als die netwerkkabel eenmaal ligt, zijn er talloze apparaten die je kunt gebruiken om diverse apparaten op je netwerk aan te sluiten, dit kunnen switches zijn, accespoints aan switches (voor extra draadloos bereik) een wirless router ingesteld als accespoint ....

Zorg eerst dat het begin er komt.... En dat is een kabal trekken vanaf je router naar de plek waar het moet zijn

Edit: hierboven was me net voor

[ Voor 3% gewijzigd door shure-fan op 25-03-2017 10:01 ]

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• AlexanderX
Nee netwerkkabel is niet mogelijk...

van de kamer waar 1ste router + modem zetten >> kamer aan overkant van huis is geen kabel mogelijk.

• AlexanderX
Voor Internet zal het signaal moeten versterkt worden...maar ik wil maar zeggen dat om mijn NAS draadloos aan te spreken ik b.v. rechtstreeks op de nieuwe router (of access point?) wil...en niet via de router naast de modem want dan zullen de snelheden behoorlijk traag zijn.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ja theoretisch kan het allemaal, maar werkt het niet. Waar jij denkt geen kabel te kunnen trekken kan het wel je moet alleen wel creatief en handig zijn. Als het niet door het huis kan kan je er omheen of overheen. Succes. Tuurlijk kan je met een bridge wat doen maar top wordt het nooit en stabiel mag je op hopen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

WiFi-signaal versterken is niet zinnig mogelijk (en alle marketingblaat dat beweert dat het wel kan is onzin, dat gaat om uiteenlopende technieken, maar geen van alle zijn versterkers). Als je WiFi-dekking ergens anders wilt heb je linksom of rechtsom een Access Point (AP) nodig. Een AP is een apparaat wat een WiFi-netwerk uitzendt en koppelt aan een distributiemedium, zoals Ethernet - maar evt ook andere. Alles wat een WiFi-netwerk uitzendt bevat dus een AP.

Jij hebt nu een R7800 router waar een AP in zit. Dat het een R7800 maakt de zaak eenvoudig: dat is met stip de beste AP van het moment qua dekking en throughput, dus vervangen met ander apparaat heeft in het geheel geen zin. Constatering moet dus zijn: je kunt je huis niet vanuit een enkele AP dekken. Je hebt dus (minimaal) een andere AP ernaast nodig. Dat is trouwens niets bijzonders in NL, de gemiddelde eengezinswoning waar zo'n 60% van bevolking in woont heeft dermate dempende muren en vooral vloeren dat je het niet met een enkele AP kunt dekken. join the club, dus.

Nu, dat je een tweede AP nodig hebt staat buiten kijf. De vraag is nu hoe je dat ding van vebinding met je bestaande netwerk gaat voorzien. Zonder enige twijfel is Ethernet de beste optie om dat te doen, want snel, stabiel (niet onderhevig aan externe invloeden), betrouwbaar, future-proof en ook nog goedkoper dan alle alternatieven. Je roept "netwerkkabel is niet mogelijk". Dat is natuurlijk onzin. Desnoods met een betonboor (of trouwens een losse kabel over de vloer) kan het altijd. Meestal zijn er een stuk meer opties dan je zou denken.

- heb je gecontroleerd of er loze leidingen in huis lopen naar de gebieden waar je dekking tegenvalt?
- heb je leidingen met kabels die je niet gebruikt (analoge telefonie? coax?) in die gebieden?
- zijn er leidingen die je wel gebruikt waar maar een enkele (telefoon- of coax-)kabel in zitten waar een tweede kabel naast getrokken kan worden?

In uitgerekend het soort huis waar dekking een probleem is ga je vrijwel altijd iets uit dit lijstje vinden. Dat is lang niet altijd in dezelfde kamer waar je verbinding wilt, maar zolang het aan zelfde kant van huis is (dus met minste dekking van beneden) is het geschikt om een AP aan te hangen.

Als er echt niets met leidingen te doen valt, zijn er toch alternatieven:

- er bestaan platte Ethernetkabels. Die kunnen vaak met gemak tussen vloerbedekking en muur onder plinten weggewerkt worden zonder hak- of breekwerk.
- tussen verdiepingen kun je vaak gebruik maken van bestaande gaten

Pas als je dat alles uitgesloten hebt (en dat doe je echt niet in 12 minuten met een reply van twee zinnen :o ) is het tijd om naar alternatieven te kijken. Die hebben in gemeen dat ze meer kosten, in meer of mindere mate afhankelijk zijn van externe omstandigheden, minder en vooral minder stabiele performance leveren en minder future-proof zijn (want kastjes met standaarden die over paar jaar achterhaald zijn).

Van beste tot slechtste alternatief, met prijs voor een point-to-pointverbinding en te verwachten snelheid:
- Plastic Optical Fiber (POF) door electrabuizen naar kamer in kwestie (zie o.a. Fuba producten op conrad.nl ), EUR 173, 1Gbps
- MoCA over bestaande coaxkabels (Hirschmann MOKA-32 en consorten, EUR 118 ,400-475Mbps
- MiMo Powerlink (PLC), dus "1200Mps" en hoger, EUR 68, 0-250Mbps, sterk afhankelijk van apparaten op je stroomnet.
- Alle overige legacy PLC, EUR 31, 0-94Mbps, sterk afhankelijk van apparaten op je stroomnet
- WiFi dual-radio repeaters of "Mesh", EUR 29, 0-96Mbps, sterk afhankelijk van plaatsing, demping in huis en interferentie.
- eenvoudige WiFi repeaters, EUR 15, 0-24Mbps, sterk afhankelijk van plaatsing, demping in huis en interferentie.

Ter vergelijking, 15m platte solid copper Cat6 UTP kost welgeteld EUR 8.50 en levert indien onbeschadigd altijd 1Gbps. Mocht je hulp nodig hebben met installatie, een monteur om netwerkkabels te trekken kost bij pakweg KPN EUR 50 voor de eerste 45 minuten, wat doorgaans genoeg is om kabels te trekken. Met andere woorden, je gaat vrijwel altijd voor minder dan de EUR 73 die de goedkoopste enigszins degelijke alternatief voor Ethernet kost een goede Ethernetverbinding kunnen (laten) aanleggen. No-brainer IMHO.

En voor je roept "ik vroeg om advies met WiFi, niet bedraad". Dit *IS* WiFi-advies. Voorwaarde voor een goede WiFi-verbinding is een goede link tussen je AP en je router, met andere woorden een goede binnenhuisbackbone. Ga je op dat vlak prutsen, dan ga je best-case een tijdelijke oplossing realiseren en worst case geld over de balk smijten zonder je probleem daadwerkelijk aangepakt te hebben :o

Oslik blyat! Oslik!

• AlexanderX
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2010u2s.jpg

Zo is het dus hoe ik het wil.

Internet moet via beide routers kunnen. Voor access naar de NAS wil ik rechtstreeks op 2de router/access point komen.

En graag ook dat alles in 1 netwerk is :)

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:46
Ik denk dat iedereen die hier reageert weet wat je wil.

Je wilt volgens je tekening iets in de buurt van de TV plaatsen, dat vanaf daar je wireless netwerk van router 1 op gaat en vervolgens bekabeld je TV en NAS verziet van netwerk/internet toegang en een draadloos netwerk opzet voor je PC. Een draadloze router ingericht als wireless repeater en wireless repeaters met genoeg lan-aansluitingen kunnen dit.

Je geeft aan dat je TV geen/slecht toegang kan krijgen met het draadloos netwerk van router 1, waardoor je met een probleem zit.

Die combinatie laat iedereen zien dat je dan toch geen (goede/snelle/betrouwbare/stabiele) draadloze verbinding kan maken tussen router 1 en router 2?

Je vraagt advies voor dit probleem en krijgt zeer goed advies. Je krijgt het advies om de verbinding tussen router 1 en router 2 niet draadloos te doen, omdat dit een zeer slechte ervaring oplevert. Waarschijnlijk zelfs een slechtere ervaring dan je TV nu zou hebben, als je deze koppelt aan het draadloos netwerk van router 1!

Niemand gaat je advies geven voor de setup, zoals je die voorstelt, want die gaat zeer slecht werken. Wil je dat zelf ondervinden, koop maar zo'n range extender (de Netgear EX7000 ligt het dichtste bij je router's mogelijkheden en biedt ook genoeg lan-poorten aan) en ervaar het zelf.

dion_b's advies is echter het juiste advies.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:30
Nu bedenk ik me net, de TS heeft natuurlijk een tv staan op de plek waar ie graag internet wil hebben,

Misschien is het zinvol voor TS om zich eens te gaan verdiepen in moca....

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• AlexanderX
De huidige draadloze ontvangst is genoeg voor Internet. Maar b.v. niet genoeg om 4K films te streamen van NAS > TV.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Blijkbaar was m'n eerdere post TLDR. Dus even in vier letters zoals hierboven weer aangestipt is:

MoCA

Oslik blyat! Oslik!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Dion_B nog even quoten uit een ouder topic over 4k stream via WiFi ;)

dion_b in "WiFi en Ultra HD (4K) streamen?"

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Pagina: 1