Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC loopt vast tijdens gamen of stresstest

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Djemme
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-11 09:10
Hoi,

Sinds een tijdje loopt mijn PC 'random' vast tijdens het gamen (dota2). Hierdoor heb ik ook een aantal stress tests met Furmark en OCCT uitgevoerd, waarbij de PC ook 'random' vastloopt (overigens wel zelfde eindresultaat: gekleurd scherm en in sommige gevallen blijft het geluid hangen bij Furmark), zoals het volgende screenshot:

Afbeeldingslocatie: https://goo.gl/photos/bww8tAVg8QH5y3U16

Vastloper
Op dit moment krijg ik geen duidelijkheid over wat de vastloper precies veroorzaakt, Furmark blijft het soms anderhalf uur doen zonder dat hij vastloopt, maar soms loopt mijn PC binnen een paar minuten vast. De temperatuur van mijn videokaart bij Furmark loopt bij een vastloper maximaal op tot zo'n 80 graden. Als het systeem niet vastloopt loopt deze op tot 100 graden, om daarna te worden teruggeschaald naar de begin 80 graden.

Binnen dota2 kan het zomaar zijn dat de game een half uur bezig is en dan random drie keer achter elkaar vastloopt, of dat hij na vijf minuten of direct na de hero selection vastloopt. Deze week kreeg ik na een derde vastloper tijdens de game mijn PC ook niet meer opgestart. Hierbij heb ik mijn videokaart uit het systeem verwijderd, waarna de PC het wel weer deed. Na een half uur heb ik de videokaart teruggeplaatst, toen liep het systeem weer wel.

Bij de vastloper blijven overigens alle fans wel gewoon doordraaien. De PC is verder onbruikbaar en moet met een harde reset worden uitgezet.

PSU of GPU
Door deze vastlopers heb ik het gevoel dat in ieder geval mijn PSU of GPU niet meer naar behoren functioneert, maar er niet precies de vinger op leggen welke van de twee het probleem is (heb ook geen reserve PSU of GPU liggen). Aangezien mijn GPU de grootste stroomvreter lijkt te zijn in mijn systeem, kan het wat mij betreft aan beiden liggen.

Overigens zijn de voltagewaarden van mijn PSU volgens mijn bios wel gewoon goed (binnen 5%-range).

De CPU lijkt het in ieder geval niet te zijn, bij diverse stresstests loopt mijn systeem niet vast.

Systeemspecificaties
CPU: Intel Core i3-6100 / 3.7 GHz - 3 MB cache - LGA1151
GPU: MSI R9 280X (MS-V277)
Moederbord: Gigabyte GA-H110M-S2H
Werkgeheugen: Crucial - DDR4 - 8 GB : 2 x 4 GB - DIMM 288-PIN - 2133 MHz / PC4-17000 - CL15 - 1.2 V
SSD: Crucial BX100 250GB
Harde schijf: Samsung HD103SJ 1 TB
Voeding: seasonic ssr-650rt s12G
Besturingssysteem: Windows 10

De harde schijf komt uit mijn oude systeem en is circa 6 jaar oud. GPU en voeding heb ik twee jaar geleden eerst ingebouwd in mijn oude systeem en zijn circa 2 jaar oud. Ongeveer 1 jaar geleden mijn oude systeem volledig aangepast met de overige componenten.

Oplossing?
Heeft iemand enig idee hoe ik er definitief achter kom (buiten het vervangen van de GPU of PSU), wat het probleem van mijn pc is?

Alle reacties

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je RAM kan ook een probleem hebben.
Of de drivers voor je grafische kaart, haal die eens geheel weg en zet ze er opnieuw op.
Hoe oud is de windows installatie.

• Djemme
Mijn drivers heb ik al een keer volledig verwijderd (met AMD uninstall tool in veilige modus). Windows 10 staat er op sinds ik mijn pc volledig heb geüpgraded een jaar geleden.

Draai op dit moment de OCCT CPU Linpack test met een 90% belasting van mijn RAM, maar dat lijkt geen problemen te geven. Heb ook net een Memtest nogmaals uitgevoerd, maar ook nu geen foutmeldingen.

[ Voor 11% gewijzigd door Djemme op 25-03-2017 11:17 ]

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Temperaturen zijn echt te hoog, 100c voor die videokaart echt te hoog, heb je de computer al schoongemaakt , uitgeblazen, gecheckt of de fan wel goed draait?

• Djemme
100 C is alleen bij een stresstest, waarna hij terugschaald naar 80-84 C. Computer is schoongemaakt, fans draaien goed.

Tijdens gamen komt de temperatuur meestal niet uit boven de 75 C.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Je kan je kaart ermee gesloopt hebben, 100c is echt hoog.

• Djemme
Hmm, dat is dan inderdaad niet zo fraai, maar aan de andere kant, problemen begonnen voordat ik een stresstest deed. En geeft hij dan ook deze resultaten die ik nu heb (random crashes etc)?

Zag trouwens in een andere forumpost dit staan:
Rollo450 schreef op dinsdag 2 juni 2015 @ 08:12:
Ik heb nagenoeg dezelfde crashes gehad maar dan met een radeon r9 290. (Kaart staat erom bekend dat deze de pc vaak laat crashen, zowel onder load als in idle. Wel heb ik bijna hetzelfde moederbord, zie onderaan deze post.

Wat ik heb gedaan en wat het voor mij tot nu toe is opgelost is het volgende:

1. Voltage op de processor (i5-4690k) iets omhoog gezet (in mijn geval 0,03V hoger)
2. Voltage op DDR geheugen verhoogd van 1,35V (standaard) naar 1,5V
3. Kloksnelheden videokaart vastgezet bij opstarten pc van 947/1250MHz naar 1000/1300MHz.

Bij punt 3. zag ik namelijk dat de geheugensnelheid van de videokaart soms bij het opstarten van windows of het opstarten van een game bleef hangen op maar 150MHz zodat ik een zwart scherm kreeg en dat daarna vaak meteen de pc opnieuw ging opstarten. Voor zwaardere games draait de videokaart op 1180/1500MHz met een lichte ophoging van het core en aux voltage (in MSI AB). Dit draait nu ook gewoon stabiel.

Misschien dat deze 3 stappen je helpen ;)

Gr Roel

Ps. Dit is mijn build:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 239,95€ 239,95
1Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5€ 130,95€ 130,95
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5€ 0,-€ 0,-
1Corsair Obsidian 450D€ 119,75€ 119,75
1NZXT Kraken G10 Zwart€ 30,50€ 30,50
1NZXT Kraken X31€ 74,95€ 74,95
1NZXT Kraken X61€ 137,95€ 137,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 53,95€ 53,95
1Seasonic M12II Evo 620W€ 75,95€ 75,95
1Crucial MX100 256GB€ 104,99€ 104,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 968,94
Heb nu nieuwe stresstest uitgevoerd na het verhogen van mijn power limit % met +2 en mijn pc hangt niet meer. Ik probeer later vandaag nog een keer zo'n test te draaien om te weten of het geen toevallig gelukkige test was.

• Djemme
Net nog een Furmark laten draaien voor 25 minuten en mijn PC is nog steeds niet uitgevallen, misschien hielp bovenstaande oplossing van Rollo450...

Toch bedankt voor jullie reacties!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Djemme schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 15:59:
Net nog een Furmark laten draaien voor 25 minuten en mijn PC is nog steeds niet uitgevallen, misschien hielp bovenstaande oplossing van Rollo450...

Toch bedankt voor jullie reacties!
Ter voorkoming van verdere schade zou ik wel overwegen je kaart eens schoon te maken of zelfs de pasta te vervangen. Power limit omhoog gooien zorgt er met name voor dat de kaart wat voltage kan bijschakelen waardoor er meer stroom doorheen gaat en dus ook meer hitte wordt geproduceerd.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Pagina: 1