Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 831763

Topicstarter
Hallo tweakers,

Op dit moment ben ik erover na het denken om voor het eerst een MacBook Pro te kopen, maar ik ben nog aan het twijfelen over het model. Mijn keuze is gevallen op de volgende modellen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Apple MacBook Pro 13,3" Retina (2015) 2,7GHz 128GB€ 1.293,49€ 1.293,49
1Apple MacBook Pro 15,4" Retina (2015) 2,2GHz 256GB€ 2.042,69€ 2.042,69
1Apple MacBook Pro 2016 13,3" met Touch Bar 256GB Spacegrijs€ 1.850,09€ 1.850,09
1Apple MacBook Pro 2016 13,3" Spacegrijs€ 1.535,-€ 1.535,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 6.721,27

Echter wil ik bij de Apple Macbook Pro 13'3 Retina 2015 en Apple Macbook Pro 13'3 2016 ZONDER touchbar er 16GB geheugen van maken.

Ik zal de MacBook vooral gebruiken voor (beginnend) programmeren, internet(twitch, youtube, netflix) en hele lichte game spelen (Runescape of Hearthstone). De programma's die ik zal gebruiken voor programmeren heb ik nog niet over nagedacht. Daarnaast zal ik wel regelmatig gebruik maken van Word en Excel. De zwaardere games speel ik op mijn Windows PC.

Mijn vraag is dan ook: welk model zou jij kiezen voor deze handelingen/activiteiten en waarom?
Alvast bedankt.

PS: Ik weet niet of het hier hoort of bij Laptop Aankoopadvies, dus alvast excuses voor de dubbelpost!

Groeten,

Poterhoad

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Is dit de eerste keer dat je met macOS aan de slag wilt gaan, of ben je er wel bekend mee? Indien dit de eerste keer is, zou ik me daar wel goed op oriënteren, want wat is de reden dat je specifiek voor een Mac wilt gaan?

Daarnaast is het belangrijk om te kijken wat je er mee gaat doen. Ga je hem overal en nergens meenemen? Dan kan je kijken naar de 13 inch variant omdat die lekker licht en draagbaar is. Maakt gewicht niet uit of heb je toch liever een groter scherm voor je neus, kijk dan naar de 15 inch. Dus de vraag hier is, waar ga je hem gebruiken?

Let er daarnaast ook op dat de 2016 modellen alleen USB-C aansluitingen heeft. Voor mij is dit totaal geen probleem, maar misschien voor jou wel?

In het lijstje kom ik drie 13 inch modellen tegen en één 2015 15 inch. Wat is de reden hiervan? Wat is trouwens je budget?

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het zal inderdaad de eerste keer MacOS zijn. Ik wil het eigenlijk graag een keer uitproberen en zien hoe het is. Daarentegen schijnt programmeren ook nice te zijn op een Mac, want het is een Unix systeem.

De grootte maakt in principe niet veel uit. ik zal het voornamelijk thuis gebruiken of op werk.

De aansluitingen zijn voor mij ook geen probleem. Gebruik weinig USB's of iets dergelijks.

Ik heb gekozen voor deze MacBooks, omdat ik graag m'n budget rond de 2000 euro wil houden. De nieuwe 15 inch zijn net iets te duur naar mijn zin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-06 11:50
Dubbelposten is eigenlijk niet toegestaan. Voor nu zal ik dit topic openlaten, maar let hierop in het vervolg :)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoedje schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 09:03:
Dubbelposten is eigenlijk niet toegestaan. Voor nu zal ik dit topic openlaten, maar let hierop in het vervolg :)
Erg bedankt! Maar waar had ik uiteindelijk dit topic het best kunnen plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-06 11:50
Het mag in beide fora. Al past het beter in Laptop Aankoopadvies. In Apple Talk staan we aankoopadvies oogluikend toe. Vooral als het om specifieke use cases of features gaat.

Maar aangezien je al een reactie hebt, vind het zonde om je topic nu te sluiten :)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
Anoniem: 831763 schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 08:40:
[...]

Het zal inderdaad de eerste keer MacOS zijn. Ik wil het eigenlijk graag een keer uitproberen en zien hoe het is. Daarentegen schijnt programmeren ook nice te zijn op een Mac, want het is een Unix systeem.

De grootte maakt in principe niet veel uit. ik zal het voornamelijk thuis gebruiken of op werk.

De aansluitingen zijn voor mij ook geen probleem. Gebruik weinig USB's of iets dergelijks.

Ik heb gekozen voor deze MacBooks, omdat ik graag m'n budget rond de 2000 euro wil houden. De nieuwe 15 inch zijn net iets te duur naar mijn zin.
Als we die budget aanhouden, dan heb je twee keuzes. De 13 inch 2016 met Touchbar en de 15 inch 2015. De 15 inch is krachtiger (heeft een quad-core processor). Met jou werkzaamheden, heb je voordeel met een 15 inch, maar je zou eventueel ook voor de 13 inch gaan in combinatie met een monitor. Als je dus een groter scherm nodig hebt, kan je die makkelijk aan sluiten.

Als ik jou was, zou ik de mediamarkt binnen stappen en de modellen even vergelijken.

Let er ook op dat hier op V&A MacBooks aangeboden worden voor een zeer scherpe prijs. Daarnaast zou je ook Ebay (electronic-king) kunnen bekijken.

Bijv: http://m.ebay.nl/itm/381968598483?_mwBanner=1

Dat is een 15 inch 2015 model met dedicated gpu. Waar je moet opletten is de prijs, die is ongeveer 150 euro duurder dan het model die jij zelf hebt aangegeven. Ze hebben nog meer modellen staan.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
RWK__ schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 12:23:
[...]

Als we die budget aanhouden, dan heb je twee keuzes. De 13 inch 2016 met Touchbar en de 15 inch 2015. De 15 inch is krachtiger (heeft een quad-core processor). Met jou werkzaamheden, heb je voordeel met een 15 inch, maar je zou eventueel ook voor de 13 inch gaan in combinatie met een monitor. Als je dus een groter scherm nodig hebt, kan je die makkelijk aan sluiten.

Als ik jou was, zou ik de mediamarkt binnen stappen en de modellen even vergelijken.

Let er ook op dat hier op V&A MacBooks aangeboden worden voor een zeer scherpe prijs. Daarnaast zou je ook Ebay (electronic-king) kunnen bekijken.

Bijv: http://m.ebay.nl/itm/381968598483?_mwBanner=1

Dat is een 15 inch 2015 model met dedicated gpu. Waar je moet opletten is de prijs, die is ongeveer 150 euro duurder dan het model die jij zelf hebt aangegeven. Ze hebben nog meer modellen staan.
Bedankt voor de tips! Wat ik zelf ook erg belangrijk vind is dat de laptop zo lang mogelijk mee moet gaan, heb ik dan niet meer voordeel aan een 2016 model? Daarnaast hoef ik niet perse een touchbar, dus zou ook de base model 2016 kunnen 'upgraden' naar ongeveer 2k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
Anoniem: 831763 schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 12:37:
[...]

Bedankt voor de tips! Wat ik zelf ook erg belangrijk vind is dat de laptop zo lang mogelijk mee moet gaan, heb ik dan niet meer voordeel aan een 2016 model? Daarnaast hoef ik niet perse een touchbar, dus zou ook de base model 2016 kunnen 'upgraden' naar ongeveer 2k.
De 2015 model kan nog zeker een tijd mee gaan hoor. Zeker als aansluitingen belangrijk zijn, maar mocht aansluitingen geen vereiste zijn is de 2016 model ook prima.

De base model 13 inch 2016 met 16GB aan RAM upgrade kost je hier bij Apple 1939.
Voor net iets meer, maar minder dan 2000 euro, een 15 inch 2016 base model: http://www.ebay.nl/itm/NE...72474?hash=item5b32b5647a

Zeer aantrekkelijke prijs als je bedenkt dat hij bij Apple 2699 over de toonbank gaat. In de pricewatch staat hij voor 2499. Goedkoper ga je hem volgens mij niet krijgen. Voordat je hem besteld, ga wel even langs de winkel om even het toetsenbord te ervaren. Die is namelijk anders.

[ Voor 5% gewijzigd door MysticX op 25-03-2017 13:50 ]

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
RWK__ schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 13:46:
[...]

De 2015 model kan nog zeker een tijd mee gaan hoor. Zeker als aansluitingen belangrijk zijn, maar mocht aansluitingen geen vereiste zijn is de 2016 model ook prima.

De base model 13 inch 2016 met 16GB aan RAM upgrade kost je hier bij Apple 1939.
Voor net iets meer, maar minder dan 2000 euro, een 15 inch 2016 base model: http://www.ebay.nl/itm/NE...72474?hash=item5b32b5647a

Zeer aantrekkelijke prijs als je bedenkt dat hij bij Apple 2699 over de toonbank gaat. In de pricewatch staat hij voor 2499. Goedkoper ga je hem volgens mij niet krijgen. Voordat je hem besteld, ga wel even langs de winkel om even het toetsenbord te ervaren. Die is namelijk anders.
Okee, dus ze zijn beide in principe op hetzelfde niveau voor future proof?
Dat is indd een mooie prijs, maar hoe zit het met BTW of invoerrechten betalen? Gaat daar niet nog een bepaald percentage overheen?
En hoe zit het met garantie ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
Anoniem: 831763 schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 14:00:
[...]

Okee, dus ze zijn beide in principe op hetzelfde niveau voor future proof?
Dat is indd een mooie prijs, maar hoe zit het met BTW of invoerrechten betalen? Gaat daar niet nog een bepaald percentage overheen?
En hoe zit het met garantie ?
Inderdaad, of je nou de 15" 2015 (liefst met dedicated GPU) of de 13"/15" 2016 model neemt, zijn beide nog prima voor de komende jaren.

Zolang ze nog in de Europese Unie zitten hoef je geen invoerrechten te betalen. Er komen uiteraard wel verzendkosten bij. Je hebt gewoon 1 jaar fabrieksgarantie bij Apple. Het bedrag wat je bespaard zou je eventueel kunnen gebruiken om Apple Care aan te schaffen, dan krijg je nog twee jaar extra garantie. Dat kost ongeveer 250 euro.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
RWK__ schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 14:05:
[...]

Inderdaad, of je nou de 15" 2015 (liefst met dedicated GPU) of de 13"/15" 2016 model neemt, zijn beide nog prima voor de komende jaren.

Zolang ze nog in de Europese Unie zitten hoef je geen invoerrechten te betalen. Er komen uiteraard wel verzendkosten bij. Je hebt gewoon 1 jaar fabrieksgarantie bij Apple. Het bedrag wat je bespaard zou je eventueel kunnen gebruiken om Apple Care aan te schaffen, dan krijg je nog twee jaar extra garantie. Dat kost ongeveer 250 euro.
Een dedicated GPU kan ik niet vinden bij de 2015 model volgens mij, zie bij apple alleen Intel Iris Pro Graphics staan. Of is die dedicated?

Maar ze worden verzonden uit de VS, dus dan zitten er invoerrechten op. Waarschijnlijk komt het dan op hetzelfde neer, als wanneer ik het hier koop. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
Anoniem: 831763 schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 14:19:
[...]

Een dedicated GPU kan ik niet vinden bij de 2015 model volgens mij, zie bij apple alleen Intel Iris Pro Graphics staan. Of is die dedicated?

Maar ze worden verzonden uit de VS, dus dan zitten er invoerrechten op. Waarschijnlijk komt het dan op hetzelfde neer, als wanneer ik het hier koop. Of zie ik dat verkeerd?
Oh haha, dan komt er idd invoerrechten bij. Volgens mij hebben ze ook een Ebay pagina in de UK. Ik dacht dat ik die te pakken had. Ik ga even zoeken.

Apple verkoopt de 2015 15" met dedicated GPU niet meer.

EDIT: Ik zie helaas dat ook de UK pagina van Electronic King modellen vanaf de VS uitleveren. Daar zit dan helaas invoerkosten en BTW bij. Geen goede keus dus.

[ Voor 14% gewijzigd door MysticX op 25-03-2017 14:35 ]

hi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-06 15:49

page404

Website says no

Wat je zegt over dev-werk op de Mac onderschrijf ik volledig. Ik werk veel liever op een Mac (of Linux) systeem dan Windows voor ontwikkelwerk.
Ik vraag me wel af waarom je een specifieke wens voor 16GB heb. Van mij mag je ;) maar ik merk dat ik in mijn 2014 Macbook Air bijna nooit swap aanspreek met 8GB. En dan draai ik op dat moment zware toepassingen (als ik bv Eclipse, XCode, NetBeans én Chrome :+ open heb staan). Dus overweeg voor jezelf of je met 8GB aandurft, kan schelen in aankoop en geeft je misschien wat meer keus.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
RWK__ schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 14:21:
[...]

Oh haha, dan komt er idd invoerrechten bij. Volgens mij hebben ze ook een Ebay pagina in de UK. Ik dacht dat ik die te pakken had. Ik ga even zoeken.

Apple verkoopt de 2015 15" met dedicated GPU niet meer.

EDIT: Ik zie helaas dat ook de UK pagina van Electronic King modellen vanaf de VS uitleveren. Daar zit dan helaas invoerkosten en BTW bij. Geen goede keus dus.
Aah balen, had anders echt prima koopje geweest. Maar je hebt me nu nog meer aan het twijfelen gezet :p. Nu wil ik misschien toch de nieuwe 15 inch model. Geen dedicated GPU vind ik namelijk best bagger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
page404 schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 14:29:
Wat je zegt over dev-werk op de Mac onderschrijf ik volledig. Ik werk veel liever op een Mac (of Linux) systeem dan Windows voor ontwikkelwerk.
Ik vraag me wel af waarom je een specifieke wens voor 16GB heb. Van mij mag je ;) maar ik merk dat ik in mijn 2014 Macbook Air bijna nooit swap aanspreek met 8GB. En dan draai ik op dat moment zware toepassingen (als ik bv Eclipse, XCode, NetBeans én Chrome :+ open heb staan). Dus overweeg voor jezelf of je met 8GB aandurft, kan schelen in aankoop en geeft je misschien wat meer keus.
Haha mooi om te horen! Ben benieuwd naar MacOS. Wilde graag 16gb om gewoon zekerder te zijn voor de toekomst. Maar misschien dat ik nu zelfs de base model 2016 15 inch ga kopen. Of vind je dat eigenlijk overkill voor de werkzaamheden die ik beschreven heb? Want anders neem ik de 13 inch upgraded model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
Anoniem: 831763 schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 14:39:
[...]

Aah balen, had anders echt prima koopje geweest. Maar je hebt me nu nog meer aan het twijfelen gezet :p. Nu wil ik misschien toch de nieuwe 15 inch model. Geen dedicated GPU vind ik namelijk best bagger.
Bij een 15 inch vind ik toch wel, als je eenmaal zoveel gaat uitgeven is een dedicated GPU wel een must. Bij de 2016 heb je de RX 450/455/460, maar bij de 2015 heb je Intel Iris die Apple verkoopt of de AMD M370x, die officieel niet meer wordt verkocht door Apple.

Zelf heb ik nog een 15" eind 2013 liggen met dezelfde integrated Intel Iris gpu. Alhoewel het prima werkt, merk ik toch wel flinke verbetering als ik hem vergelijk met mijn huidige 2016 model met een RX 460. Virtual Machines draaien veel vloeiender, bijna geen haperingen. Voor jou taken zal een Intel Iris of een 540 / 550 ook prima functioneren, maar als je (licht) gaat gamen zal een dGPU zeker voordeliger zijn.

Ik denk toch echt dat het voor jou verstandiger is, om naar de winkel te lopen en ze even te bekijken. Je ziet dan gelijk de verschillen. Ik denk dat je dan een betere keus kan maken qua formaat.

Daarnaast vind ik het ook iets teveel om de Non-TB variant te nemen met 16GB RAM. Voor iets meer heb je de 13 inch met TB + 16GB RAM, met de voordelen van een betere processor en extra poorten.

De upgrade naar 16GB RAM is naar mijn inzien een goede keuze hoor, want achteraf kan je het geheugen namelijk niet meer uitbreiden. Je zal nu zeker wel genoeg hebben aan 8GB, maar over een jaar of 3 waarschijnlijk niet meer en loop je tegen beperkingen aan.

[ Voor 3% gewijzigd door MysticX op 25-03-2017 15:02 ]

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
RWK__ schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 15:00:
[...]

Bij een 15 inch vind ik toch wel, als je eenmaal zoveel gaat uitgeven is een dedicated GPU wel een must. Bij de 2016 heb je de RX 450/455/460, maar bij de 2015 heb je Intel Iris die Apple verkoopt of de AMD M370x, die officieel niet meer wordt verkocht door Apple.

Zelf heb ik nog een 15" eind 2013 liggen met dezelfde integrated Intel Iris gpu. Alhoewel het prima werkt, merk ik toch wel flinke verbetering als ik hem vergelijk met mijn huidige 2016 model met een RX 460. Virtual Machines draaien veel vloeiender, bijna geen haperingen. Voor jou taken zal een Intel Iris of een 540 / 550 ook prima functioneren, maar als je (licht) gaat gamen zal een dGPU zeker voordeliger zijn.

Ik denk toch echt dat het voor jou verstandiger is, om naar de winkel te lopen en ze even te bekijken. Je ziet dan gelijk de verschillen. Ik denk dat je dan een betere keus kan maken qua formaat.

Daarnaast vind ik het ook iets teveel om de Non-TB variant te nemen met 16GB RAM. Voor iets meer heb je de 13 inch met TB + 16GB RAM, met de voordelen van een betere processor en extra poorten.

De upgrade naar 16GB RAM is naar mijn inzien een goede keuze hoor, want achteraf kan je het geheugen namelijk niet meer uitbreiden. Je zal nu zeker wel genoeg hebben aan 8GB, maar over een jaar of 3 waarschijnlijk niet meer en loop je tegen beperkingen aan.
Ik ben zo'n persoon die alles online koopt, hou wel van een risico :p. Maar klopt indd, ik ga nu sowieso voor een 2016 model met touchbar. Wilde graag nog weten hoe het zit met de processor, want bij de 13 inch is het een dual-core. Gaat je dat niet over een 2-3 al goed merken?

Mooi, de 16gb keuze staat sowieso vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
Anoniem: 831763 schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 15:05:
[...]

Ik ben zo'n persoon die alles online koopt, hou wel van een risico :p. Maar klopt indd, ik ga nu sowieso voor een 2016 model met touchbar. Wilde graag nog weten hoe het zit met de processor, want bij de 13 inch is het een dual-core. Gaat je dat niet over een 2-3 al goed merken?

Mooi, de 16gb keuze staat sowieso vast.
Het is een dual-core met hyperthreading. In combinatie met macOS zal het heel lang uithouden, hooguit 4 a 5 jaar afhankelijk wat je ermee gaat doen. Als ik naar mijn mid-2014 13" kijk (wel met een core i7), zal die nog zeker 3 jaar volhouden.

Daarnaast is de restwaarde na 3 jaar nog steeds erg goed. Kijk maar eens even op V&A naar een Macbook Pro Retina eind 2013..

Macs vanaf eind 2013 (met Haswell processors) kunnen nog heel goed meekomen en zijn zeker geen slechte machines.

[ Voor 7% gewijzigd door MysticX op 25-03-2017 15:18 ]

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
RWK__ schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 15:13:
[...]

Het is een dual-core met hyperthreading. In combinatie met macOS zal het heel lang uithouden, hooguit 4 a 5 jaar. Daarnaast is de restwaarde na 3 jaar nog steeds erg goed. Kijk maar eens even op V&A naar een Macbook Pro Retina eind 2013..

Macs vanaf eind 2013 (met Haswell processors) kunnen nog heel goed meekomen en zijn zeker geen slechte machines.
Dat is wel goed om te horen, maar brengt me niet dichter bij m'n keuze. Ik moet gaan kiezen tussen 13 of 15 inch. Ik denk dat 15 inch wel nicer is voor programmeren. Daarentegen is 13 inch makkelijker te vervoeren. Welke zou jij kiezen in mijn situatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
Anoniem: 831763 schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 15:17:
[...]

Dat is wel goed om te horen, maar brengt me niet dichter bij m'n keuze. Ik moet gaan kiezen tussen 13 of 15 inch. Ik denk dat 15 inch wel nicer is voor programmeren. Daarentegen is 13 inch makkelijker te vervoeren. Welke zou jij kiezen in mijn situatie?
Als je film gaat kijken (youtube, netfix, twitch), dan doe je dat meestal op de bank, dan is een 15 inch niet zo handig, want te groot enzo. Als je gaat gamen, programmeren, dan is de 13 inch niet zo handig, want te klein enzo.

Zelf zou ik toch voor de 15 inch gaan, maar als je de laptop voor meer multimedia doeleinden gaat inzetten en het programmeren voor 'erbij', dan is de 13 inch geen verkeerde keus.

Kijk trouwens ook naar de storage, dat is waarschijnlijk ook belangrijk of denk je genoeg te hebben aan 256GB?

een Macbook Pro 13 zonder TB met 16GB RAM en 256GB is 1939 bij Apple
een Macbook Pro 13 zonder TB met 16GB RAM en 512GB is 2179 bij Apple
een Macbook Pro 13 TB met 16GB RAM en 256GB is 2239 bij Apple
een Macbook Pro 13 TB met 16GB RAM en 512GB is 2439 bij Apple
een Macbook Pro 15 TB met 16GB RAM, RX450 en 256GB is 2699 bij Apple

Als je recht hebt op studentenkorting, gaat er nog ongeveer 6%-8% van bovenstaande prijzen af.

[ Voor 28% gewijzigd door MysticX op 25-03-2017 15:33 ]

hi!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
RWK__ schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 15:26:
[...]

Als je film gaat kijken (youtube, netfix, twitch), dan doe je dat meestal op de bank, dan is een 15 inch niet zo handig. Als je gaat gamen, programmeren, dan is de 13 inch weer te klein.

Zelf zou ik dan voor de 15 inch gaan, maar als je de laptop voor meer multimedia doeleinden gaat inzetten en het programmeren voor 'erbij', dan is de 13 inch geen verkeerde keus.
Dan ga ik toch voor de 15 inch. Want als ik de 13 inch helemaal upgrade dan is die bijna net zo duur als de 15 inch. Kan ik net zo goed die nemen. Hartstikke bedankt voor de tips en misschien heb ik morgen al m'n MacBook binnen (coolblue) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb een Macbook Air te leen al bijna n jaar en vind OSX MacOS helemaal niks, geef mij maar lekker Windows. Ik ben ook developer en t maakt echt niks uit waar je op werkt, zeker niet als je weet gebruik te maken van bijv Vagrant en/of Docker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De MacBook is besteld, het is de 2016 15 inch base model geworden. Ik hoop dat 256GB genoeg is, maar neem aan van wel. Anders verkopen over 3 jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Bij mij was opslag belangrijker dan geheugen. 256GB was stiekem krap, veel opruimen - dus omgezet naar 512GB. 8GB geheugen was prima, macOS managed het geheugen erg goed. Als ik meerdere Windows VM's tegelijk kan draaien en I/O op de externe SSD is de bottleneck ten opzichte van het cpu/geheugen - dan ben ik al snel happy. :P

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
WhatsappHack schreef op zondag 26 maart 2017 @ 22:08:
Bij mij was opslag belangrijker dan geheugen. 256GB was stiekem krap, veel opruimen - dus omgezet naar 512GB. 8GB geheugen was prima, macOS managed het geheugen erg goed. Als ik meerdere Windows VM's tegelijk kan draaien en I/O op de externe SSD is de bottleneck ten opzichte van het cpu/geheugen - dan ben ik al snel happy. :P
Aai, dat maakt me wel onzekerder over de aankoop. Maar ik heb naast de MacBook ook een computer, waar ik vooral op game en download etc. Dus de MacBook wordt niet voor alles gebruikt. Daarom denk ik dat 256GB gewoon genoeg moet zijn, voor mijn situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Anoniem: 831763 schreef op zondag 26 maart 2017 @ 23:33:
[...]

Aai, dat maakt me wel onzekerder over de aankoop. Maar ik heb naast de MacBook ook een computer, waar ik vooral op game en download etc. Dus de MacBook wordt niet voor alles gebruikt. Daarom denk ik dat 256GB gewoon genoeg moet zijn, voor mijn situatie.
Ach het was bij mij ook niet zo dat t echt vol zat, had meestal zo'n 100GB over.
Maar bij sommige downloads vervelend en ik wilde eigenlijk een paar belangrijke VM's graag op lokale opslag hebben ipv afhankelijk te zijn van m'n externe SSD.
Vandaar de upgrade. ;) Ik hou ook te allen tijde van veel vrije ruimte, dusja... Komt inderdaad vast goed met 256GB! :)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aDutchCow
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-06 11:28
Ik heb in oktober een Macbook Pro 13.3" uit 2015 gekocht met 128GB opslag.
Ik gebruik mijn Macbook voornamelijk voor frontend programmeer spul en het grafische gedeelte. Het is voor mij uitsluitend voor school dus. In mn vrije tijd gebruik ik m voor Netflix en een beetje browsen. Zo is 128GB wel genoeg vind ik, maar ik ben dan ook niet echt een power user en heb ook nog een Windows Desktop thuis staan.

Reden voor mij om voor een 2015 model te gaan is de grotere diversiteit qua aansluitingen en dat ie qua prijs net iets lager ligt :)

Als het regent in mei, dan is april voorbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
aDutchCow schreef op maandag 27 maart 2017 @ 10:27:
Ik heb in oktober een Macbook Pro 13.3" uit 2015 gekocht met 128GB opslag.
Ik gebruik mijn Macbook voornamelijk voor frontend programmeer spul en het grafische gedeelte. Het is voor mij uitsluitend voor school dus. In mn vrije tijd gebruik ik m voor Netflix en een beetje browsen. Zo is 128GB wel genoeg vind ik, maar ik ben dan ook niet echt een power user en heb ook nog een Windows Desktop thuis staan.

Reden voor mij om voor een 2015 model te gaan is de grotere diversiteit qua aansluitingen en dat ie qua prijs net iets lager ligt :)
Aaah dat maakt mij minder onzeker over de SSD grootte. Ik zal het voornamelijk gebruiken voor backend programmeren. Daarnaast heb ik ook nog een Windows pc staan waar ik op kan gamen. Dus moet helemaal goed open nu.
Pagina: 1