Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• EngelbertDubois
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-11 12:13
Mijn vraag
...
Wij laten binnenkort nieuwe ramen en deuren steken, en rolluiken. Nu ben ik de laatste tijd geïnteresseerd geraakt in Home Automation. Maar ik weiger om dure gesloten domotica systemen te installeren die de helft van mijn huis in nieuwe bekabeling steken.

Ik heb sinds een paar maand ook een Google Home, en zou dit graag als bediening voor mijn rolluiken gebruiken. "Ok Google, close the blinds" (of iets in dien aard), dit het liefst vanal via IFTTT (zo kan ik mijn rolluiken via andere zaken ook triggeren)

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Google Home
- IFTTT

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Initieel heb ik zitten kijken naar de Belkin Wemo Maker, om daar mee een simpele elektrische rolluik motor te bedienen. Het probleem was daar dat de Wemo Maker, de AAN of UIT stand heeft. Terwijl een rolluik motor er eentje extra nodig heeft. OMHOOG, OMLAAG, NEUTRAAL.

Dan zou ik al 2 wemo makers per rolluik nodig hebben. En wordt het wat te duur.

Slimme rolluik bediening met direct integratie met IFTTT heb je niet (volgens mij). En dan heb ik zitten kijken naar Somfy motoren, in combinatie met een Zigbee module.
Ik heb wat zitten lezen over Zigbee en het staat mij alleszins aan (open standaard), wordt gebruikt door verschillende grote bedrijven. Maar verder heb ik daar geen kennis van, noch van Somfy.

Ik vroeg mij af als het mogelijk was om bovenstaande somfy motor (+ zigbee module), te combineren met iets als de Samsung SmartThings, de Wink Hub, of de Homey. En dan dingen te triggeren in IFTTT en vanuit IFTTT.

Tenzij iemand een andere tip heeft, een andere motor, of integratie. Ik wil alleen vermijden om in een gesloten systeem van een leverancier te stappen, waar ze zelf een halve app ontwikkeld hebben om te kunnen zeggen dat ze een app hebben.

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-11 16:21
Is het misschien een idee, om te gaan werken met een Z-wave rolluik schakelaar, dan heb je er maar 1 nodig, maar wel een Z-wave systeem nodig, waarbij eventueel https://gathering.tweaker...messages/1741015]Domoticz wel een hele mooie open-source oplossing is, en mooi uitbreidbaar

Verwijderd

Er zijn somfy motoren die op de 433MHZ band werken. Samen met een rfxcom kun je ze dan aansturen. Je zult dan nog wel een domotica oplossing moeten hebben om hem via ifttt aan te sturen.

Een andere optie is via zwave. Je hebt hiervoor per rolluik een module nodig en één zwave controller stick. Hoewel de zwave modules duurder zijn, kun je besparen op de motor van je rolluik omdat je de hand schakelaars automatiseert. Mocht je voor deze route kiezen dan heb ik 3 rolluik modules te koop staan in de VA.

Uiteraard zijn er ook zelf knutsel manieren, maar daar heb ik geen ervaring mee. Volgens mij heeft kaku ook rolluik schakelaars, maar dat weer ik niet zeker.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:45
Dat eerste kan dan bijvoorbeeld met OpenHAB, die heeft ifttt integratie. Ik meende dat Home Assistant dat ook heeft.

• EngelbertDubois
Verwijderd schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 06:50:
Er zijn somfy motoren die op de 433MHZ band werken. Samen met een rfxcom kun je ze dan aansturen. Je zult dan nog wel een domotica oplossing moeten hebben om hem via ifttt aan te sturen.

Een andere optie is via zwave. Je hebt hiervoor per rolluik een module nodig en één zwave controller stick. Hoewel de zwave modules duurder zijn, kun je besparen op de motor van je rolluik omdat je de hand schakelaars automatiseert. Mocht je voor deze route kiezen dan heb ik 3 rolluik modules te koop staan in de VA.

Uiteraard zijn er ook zelf knutsel manieren, maar daar heb ik geen ervaring mee. Volgens mij heeft kaku ook rolluik schakelaars, maar dat weer ik niet zeker.
Dat klinkt zeer interessant. Zelf knutselen zie ik niet echt zitten.

Als ik het goed begrijp (ook uit wat trickster zei). Dan is deze Fibaro rolluik schakelaar te installeren in de normale schakelaar van mijn rolluik motor. Dus kan ik voor een gewone elektrische rolluikmotor gaan ipv een duurdere Somfy. (moet hier speciaal ruimte voorzien worden in het schakelaar-potje in de muur?)

Wat ik nog niet begrijp, is hoe die Fibaro schakelaar op zijn beurt dan aangestuurd wordt. Kan die via IFTTT en/of de smartphone? Heb ik daarvoor een hub nodig (als Wink, Homey, ...)? Indien de Hub optioneel is, wat is de meerwaarde van een Hub dan?

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Misschien dit nog een optie. Uniroll bedienbaar met JBmedia (WiFi), heeft timers (zons op en ondergang). Logitech AB voor acties bv. TV kijken en handmatige bediening.
Alleen neutraal werking?

http://jbmedia.eu/forum/v...c.php?f=17&t=848&start=10
http://jbmedia.eu/forum/v...ic.php?f=17&t=60&start=10

[ Voor 15% gewijzigd door BenEco op 25-03-2017 12:30 ]

Verwijderd

EngelbertDubois schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 12:05:
[...]

Dat klinkt zeer interessant. Zelf knutselen zie ik niet echt zitten.

Als ik het goed begrijp (ook uit wat trickster zei). Dan is deze Fibaro rolluik schakelaar te installeren in de normale schakelaar van mijn rolluik motor. Dus kan ik voor een gewone elektrische rolluikmotor gaan ipv een duurdere Somfy. (moet hier speciaal ruimte voorzien worden in het schakelaar-potje in de muur?)

Wat ik nog niet begrijp, is hoe die Fibaro schakelaar op zijn beurt dan aangestuurd wordt. Kan die via IFTTT en/of de smartphone? Heb ik daarvoor een hub nodig (als Wink, Homey, ...)? Indien de Hub optioneel is, wat is de meerwaarde van een Hub dan?
Ik kan je mijn ervaringen noemen en dan kun je zelf bepalen of je het zo wel of niet wil.

Ik heb drie rolluiken met de meest eenvoudige somfy motor er in (ik meen somfy ilmo), er zit wel een beveiliging in dat zodra hij tegenstand krijgt, van bijvoorbeeld een open raam, stopt met opengaan.
Elk rolluik heeft een eenvoudige opbouw handschakelaar. Achter deze schakelaar heb ik voor elk rolluik een fibaro module ingebouwd, welke mij instaat stelt om de schakelaar ook automatisch te bedienen.

Om zwave modules te bedienen heb je een zwave controller nodig, die heb je van vele honderden euro's maar kan je kan ook een RaspberryPI pakken met een Aeotec Z-Stick erin. Op die Pi draai je dan bijvoorbeeld Home Assistant, of Domoticz of een andere stukje domotica software die het hart van je huis gaat vormen.

In principe heb je IFTTT niet meer nodig, elke domotica oplossing heeft een manier om aan de hand van regels je rolluiken te laten besturen, op tijd, op lichtsterkte, op zonsopkomst/ondergang of misschien moet het rolluik wel omhoog als de rookmelder afgaat. Het hele zwave stuk biedt jou allerlei componenten die je met elkaar kunt koppelen en zodoende kun je 'dingen' doen. IFTTT kun je ook als input voor je Domotica oplossing gebruiken, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Stel je neemt een weerstation in de buurt, de voorspelling voor morgen is erg warm en zonnig dus het rolluik gaat niet open de volgende ochtend, je eigen fantasie is het enige wat je tegenhoudt.

Aan zwave zit wil een kosten plaatje, gemiddeld kosten modules tussen de 50/60 euro per stuk. Daar krijg je dan wel twee-weg verkeer voor terug. Mocht je deze route nemen, dan heeft elk Domotica platform wel zijn eigen forum met veel hulpzame mede-tweakers die je kunnen adviseren met de aankoop als met probleem oplossing. Zelf heb ik de meeste ervaring met Home Assistant, maar de keuze is uiteraard aan jou.

Ik wilde mijn rolluiken laten schakelen ter voorkoming van het opwarmen van de slaapkamers. In theorie werkt het prima, in de praktijk doe ik 's ochtends het rolluik gewoon niet omhoog. Het automatisch schakelen is voormij niet meer nodig, vandaar dat ik besloten heb ze te verkopen in de VA, misschien voor jou dan weer een mooie manier om de modules wat goedkoper te krijgen. Denk er in jouw situatie ook goed overna waarom je ze automatisch wil schakelen, de theorie is niet altijd hoe het in de praktijk uit pakt.

• EngelbertDubois
Dit klinkt eigenlijk ideaal. Home Assistant ziet er goed uit, ik heb hier nog een Raspberry Pi liggen die ik nu niet gebruik.

De reden waarom ik het wil, is omdat ik wel eens meerdere dagen van huis weg, en mijn rolluiken zou willen automatiseren om toch een bewoonde indruk te geven. Dit dacht ik te koppelen met IFTTT om gebruik te maken van een online dienst die aan de hand van zonsop,- en ondergang de rolluiken respectievelijk open en dicht doet.

Ik kijk nog even verder, en check ook nog eens met mijn Elektricien. Ik zou 4 zo een modules nodig hebben. Wanneer ik beslis, en je hebt ze nog staan, dan neem ik ze graag van je hand.

Verwijderd

Ik heb een soortgelijk probleem. Ik zit te klooien met mijn Uniroll motor en om dit op te nemen in domotica. Heb daar een topic voor lopen, maar de specifieke vraag was misschien hier beter geweest.

Als er iemand een oplossing heeft hoor ik dat graag, want ik kom er zelf niet meer in uit.

https://gathering.tweaker...message/52578407#52578407
Ik zit een beetje vast met me rolluikmotor. Ik heb voor een smal raam eens speciale rolluikmotor nodig, want een normale buismotor is langer dan de bak zelf. Geen rekening mee gehouden :(

Als oplossing heb ik in Duitsland een motor gevonden welke op de assteun draait. Ik moet deze motor dan op kunnen nemen in het domotica systeem. Loxone heeft dit uitgezocht en is niet mogelijk bedraad. Ook is de knop die standaard bij de motor komt te lelijk om aan de muur te hangen.

Ik dacht er aan de schakelaar in een kast weg te werken. Dan een draadloze ontvanger in de schakelaar te maken (wat standaard geleverd wordt). Dit kan dan op 433Mhz of 868Mhz. http://www.unirollshop.de/Funk/6/warenkorb_kat/9/ Dan een extension van Loxone kopen, zodat er verbinding is met elkaar. Loxone vertelde me dat dit alleen mogelijk is met hun producten.

Is er een oplossing voor, zodat me rolluikmotor opgenomen kan worden in domotica?

• Jantje2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 28-11 06:56
Weet je wel zeker dat er Somfy motoren inzitten, want er bestaan veel meer merken. En zijn het rolluiken met een RTS motor, of is het een schakelaar motor?

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

Verwijderd

Nou ik heb overal somfy motoren genomen. Gewoon bedraade motoren. Geen RTS of iO. Alleen is de buismotor te lang. Ik heb alle andere merken gesproken/gemaild. Maar geen motor is zo kort dat ik het kan gebruiken icm de assteunen en de daarbijhorende inbouw rolluikbak.

De Uniroll Type 4 of 5 zijn de enige 2 opties, aangezien de motor dient als assteun en tevens de motor is.

Afbeeldingslocatie: http://www.unirollshop.de/modul.php?modul=produkte&modulkat=bilder&ID=10055&tump=1

Alleen nu nog opnemen in Loxone. Daarom heb ik hier een schopje gegeven, zodat jullie in dit topic eventueel mee kunnen denken aan een oplossing van het probleem in mijn topic.

• HellFury
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-04 08:29
Is je probleem hierin al opgelost? Ik heb het hier thuis namelijk opgelost met een klikaanklikuit ics-2000. Heb de telis 4 gekoppeld daar aan en heb mijn kaku account gekoppeld aan Google home en deze herkent nu de rolluiken. Nadeel is wel dat hij ze ziet als schakelaar, dus aan is open en uit is dicht, en heb geen MY stand, maar dit werkt eigenlijk wel goed.
Pagina: 1