Wat is een extreem goedkope nas oplossing?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stromer2k
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 31-01 10:21
Mijn vraag

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb al 4 1.5tb hdd's in bezit die ik nu heel inefficiënt gebruik door ze aan een loshangende sata kabel te hangen wanneer ik er één nodig heb.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Mijn idee was om een goedkope tweedehands matx case te kopen en daar deze mobo/cpu/ram combo in te zetten. http://www.ebay.nl/itm/Ab...61b17f:g:CqoAAOSwlHRXI45P
hierbij nog een tweedehands voeding (die heb ik nog niet gevonden)
dan de hdd's aansluiten op de mobo en een usb-stick met freenas als OS.
Dit zou me bij elkaar ongeveer 50 euro kosten met een hoop upgrade mogelijkheden. (eventueel raid card voor meer sata connections voor extra hdd's)

Beste antwoord (via Stromer2k op 25-03-2017 00:08)

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Stromer2k schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 00:00:
[...]
Op dit moment aan mijn gefrankesteinde game pc. (je wil niet weten hoe en wat als je al allergisch bent voor zinnen met goedkoop en opslag) Hier kan ik een raid kaart in zetten maar ik heb liever een nas omdat ik dan ook vanaf mijn laptop bij de data kan. (misschien een idee om een nas als vm te laten draaien in mijn game pc maar ik heb geen idee hoe) En een cloud zoals google drive of onedrive etc was eerst ook mijn goto oplossing maar omdat ik hier in het buitengebied zit is mijn uploadsnelheid 120kb/s, hiermee kom ik dus niet ver.
Vanuit Windows kun je toch gewoon opslag delen binnen het netwerk?
Geen losse nas, geen exotische vm constructies. 4 muisklikken en 2 vinkjes en gaan met die banaan

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:39
Zoek je een oplossing die goedkoop in gebruik is, of goedkoop in aanschaf?

Een upgradeset met een Core 2 Duo koop je voor een paar tientjes. Of zelfs voor niks, want dit soort PC's worden intussen afgedankt.
Echter zou ik in het laatste geval voor een tweedehands Synology gaan. Dat scheelt op termijn.

Bijvoorbeeld
http://www.marktplaats.nl...f31&previousPage=lr&pos=7
http://www.marktplaats.nl...31&previousPage=lr&pos=17

Hier staat trouwens nog meer tussen: categorie: PC's
Bijvoorbeeld
V&A aangeboden: Leuke budget entertainment desktopje

[ Voor 51% gewijzigd door fonsoy op 24-03-2017 23:18 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Stromer2k schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 23:06:
Mijn vraag

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb al 4 1.5tb hdd's in bezit die ik nu heel inefficiënt gebruik door ze aan een loshangende sata kabel te hangen wanneer ik er één nodig heb.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Mijn idee was om een goedkope tweedehands matx case te kopen en daar deze mobo/cpu/ram combo in te zetten. http://www.ebay.nl/itm/Ab...61b17f:g:CqoAAOSwlHRXI45P
hierbij nog een tweedehands voeding (die heb ik nog niet gevonden)
dan de hdd's aansluiten op de mobo en een usb-stick met freenas als OS.
Dit zou me bij elkaar ongeveer 50 euro kosten met een hoop upgrade mogelijkheden. (eventueel raid card voor meer sata connections voor extra hdd's)
Aan welk systeem hang je ze nu middels die loshangende sata kabel? Is het geen optie om hier gewoon een raid kaartje in te zetten?

Overigens ben ik zelf een beetje allergisch voor zinnen waar goedkoop en opslag samen in voorkomen.
Grote clouddiensten zullen door schaalvoordeel e.d. vaak goedkoper en "betrouwbaarder" zijn dan een huis tuin en keuken oplossing. Indien je de opslag wegens privacy issues oid niet in de cloud wilt hebben, zou ik deze logischerwijs ook niet willen opslaan op goedkope en inferieure hardware.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stromer2k
Switchie schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 23:17:
[...]

Aan welk systeem hang je ze nu middels die loshangende sata kabel? Is het geen optie om hier gewoon een raid kaartje in te zetten?

Overigens ben ik zelf een beetje allergisch voor zinnen waar goedkoop en opslag samen in voorkomen.
Grote clouddiensten zullen door schaalvoordeel e.d. vaak goedkoper en "betrouwbaarder" zijn dan een huis tuin en keuken oplossing. Indien je de opslag wegens privacy issues oid niet in de cloud wilt hebben, zou ik deze logischerwijs ook niet willen opslaan op goedkope en inferieure hardware.
Op dit moment aan mijn gefrankesteinde game pc. (je wil niet weten hoe en wat als je al allergisch bent voor zinnen met goedkoop en opslag) Hier kan ik een raid kaart in zetten maar ik heb liever een nas omdat ik dan ook vanaf mijn laptop bij de data kan. (misschien een idee om een nas als vm te laten draaien in mijn game pc maar ik heb geen idee hoe) En een cloud zoals google drive of onedrive etc was eerst ook mijn goto oplossing maar omdat ik hier in het buitengebied zit is mijn uploadsnelheid 120kb/s, hiermee kom ik dus niet ver.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Stromer2k schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 00:00:
[...]
Geen losse nas, geen exotische vm constructies. 4 muisklikken en 2 vinkjes en gaan met die banaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stromer2k
Switchie schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 00:05:
[...]

Je hebt me zonet volledig dom verklaart omdat ik een simpele denkstap niet kon maken.
Bedankt je me eraan herinnerd dat een optie is van windows!!!!!!!
Ik denk dat ik gewoon een raid kaartje haal!
thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ik zou persoonlijk ook gewoon voor een losse opslag oplossing gaan.
Voeding zou ik niet op beknibbelen en gewoon nieuw kopen. Oudere voedingen zijn in vaak lang niet zo lekker stabiel als je zou willen, want dat is gezonder voor de levensduur van je harddisks.

Verder zou ik lekker met een ouder board aan de slag gaan. Wat je linkt is een board voor een laptop-CPU, en die zijn wel lekker zuinig.
Wat me dan wel weer sterk aan te raden lijkt, is dat je een board koopt met zogeheten Solidcaps er op. Die hebben langere levensduur omdat ze niet kunnen uitdrogen en niet zo snel bol gaan staan als ouderwetse condensatoren.

Kortom: Goedkoop kan prima, maar let even op de specifieke delen die zorgen voor een goede levensduur.

En dan kan het natuurlijk altijd mis gaan, maar dat kan met een NAS ook.
Daarom altijd backups maken van je eigengebouwde NAS, net zoals je dat hoort te doen van een kant-en-klare NAS.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Neem een losse 4-bay NAS. Windows is niet bepaald goed met opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Stromer2k schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 00:07:
[...]
Je hebt me zonet volledig dom verklaart omdat ik een simpele denkstap niet kon maken.
Ik twijfel nog even of dit nu een compliment is of juist niet :9

Maar maak je geen zorgen. Ik verklaar je zeker niet dom. Sterker nog, door open te staan voor feedback ben je per definitie slim ;)
Bedankt je me eraan herinnerd dat een optie is van windows!!!!!!!
Ik denk dat ik gewoon een raid kaartje haal!
thx
Schets als je wilt even hoe je huidige desktop e.d. er uit ziet. Kunnen we wat beter meedenken. Wellicht is ook de raid card niet de beste oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stromer2k
johnkeates schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 00:17:
Neem een losse 4-bay NAS. Windows is niet bepaald goed met opslag.
Ik weet niet waar jij kijkt maar ik zie nergens een 4 bay nas rond de 100 euro.
Switchie schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 00:18:
[...]

Ik twijfel nog even of dit nu een compliment is of juist niet :9

Maar maak je geen zorgen. Ik verklaar je zeker niet dom. Sterker nog, door open te staan voor feedback ben je per definitie slim ;)

[...]

Schets als je wilt even hoe je huidige desktop e.d. er uit ziet. Kunnen we wat beter meedenken. Wellicht is ook de raid card niet de beste oplossing
Ja dat was een compliment O-)

Sorry dat ik zo laat reageerde maar ik heb in de tussentijd een lichte upgrade gedaan aan mijn pc en heb hem direct wat netter gemaakt. (Leer van mijn fout, werk maar aan 1 project op hetzelfde moment.)
Mijn pc bestaat uit:
Case: Bitfenix Shogun [url]casehttps://tweakers.net/pricewatch/692173/bitfenix-shogun.html[/url]
cpu: i7-4770k overclocked naar 4.3ghz
mobo: asus Z97 Maximus VII HERO
cpu koeler: Fractal Design Kelvin S36 (triple fan radiator)
ram: G Skill RipjawsX 32gb 4 sticks
voeding: Thermaltake Toughpower Grand RGB 650W https://tweakers.net/pric...d-rgb-650w/specificaties/
gpu: MSI geforce GTX 1070 8gb
opslag: 2x Sandisk SSD Plus 960GB in raid0
En ik wacht nog op Thermaltake Riing RGB Radiator Fan (3 Fan Pack)
(op het moment dat ik deze topic maakte zat er een random cpu koeler (kan het type niet vinden) die ik toevallig kreeg en vanwege een defect lag de voeding er voor 2 maand uit en was er geen cablemanagment)

Maar nu ik heb in orde heb gemaakt denk ik dat een raid met de 4 hdd's best kan als ik een custom plate maak om ze te verbergen of de bijgeleverde drive rack wat aan te passen zodat hij achter de ssd plate kan.

En als de windows gedeelde schijf optie mij niet bevalt kan ik altijd nog vmware met freenas gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Stromer2k schreef op zondag 26 maart 2017 @ 17:48:
[...]

Ik weet niet waar jij kijkt maar ik zie nergens een 4 bay nas rond de 100 euro.

[...]
Is 100 euro de limiet? Voor minder dan 200 euro heb je een 4-bay NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stromer2k
johnkeates schreef op zondag 26 maart 2017 @ 21:05:
[...]

Is 100 euro de limiet? Voor minder dan 200 euro heb je een 4-bay NAS.
Ja, 100 euro is het limiet. Maar ik heb veel liever lager :)
Ook heb ik graag upgrade mogelijkheid zonder dat ik een hdd out off use moet halen.

[ Voor 14% gewijzigd door Stromer2k op 26-03-2017 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:53

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Jouw oplossing is wel goedkoop in beginkosten, maar een echte NAS of simpele netwerk harde schijf of je eerder gelinkte laptop moederbord+cpu is een heel stuk zuiniger dan je game PC. Als je PC nu niet de hele dag aan staat en je dat straks wel van plan bent om je data altijd beschikbaar te hebben, kom je qua energiekosten al snel boven je aanschafwaarde uit. Dat gaat waarschijnlijk vrij ongemerkt bij de grote hoop, maar je betaalt het natuurlijk wel.
Een andere optie is een Raspberry Pi met een externe harde schijf er aan. Dan kan je ook voor minder dan €100 klaar zijn en heb je je data altijd beschikbaar tegen minder energiegebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stromer2k
gwystyl schreef op zondag 26 maart 2017 @ 21:31:
Jouw oplossing is wel goedkoop in beginkosten, maar een echte NAS of simpele netwerk harde schijf of je eerder gelinkte laptop moederbord+cpu is een heel stuk zuiniger dan je game PC. Als je PC nu niet de hele dag aan staat en je dat straks wel van plan bent om je data altijd beschikbaar te hebben, kom je qua energiekosten al snel boven je aanschafwaarde uit. Dat gaat waarschijnlijk vrij ongemerkt bij de grote hoop, maar je betaalt het natuurlijk wel.
Een andere optie is een Raspberry Pi met een externe harde schijf er aan. Dan kan je ook voor minder dan €100 klaar zijn en heb je je data altijd beschikbaar tegen minder energiegebruik.
Een Raspberry Pi is ook een goed idee maar ik kan dan niet de interne hdd's gebruiken die ik al heb.

Maar ik heb een oplossing gevonden. Ik kan bij aliexpress zo'n externe hdd case kopen voor 4 euro die een usb poort heeft. Zou ik dan mijn 4 hdd's in zo'n case kunnen stoppen. Deze in een usb hub en die naar de rasberry pi? Ik heb eerlijkwaar geen idee of de Raspberry Pi een ondersteuning heeft voor usb hubs etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Stromer2k schreef op zondag 26 maart 2017 @ 21:13:
[...]

Ja, 100 euro is het limiet. Maar ik heb veel liever lager :)
Ook heb ik graag upgrade mogelijkheid zonder dat ik een hdd out off use moet halen.
2e hands hp microserver?

Al is een nieuwe nu voor minder dan 200 euro te koop, goede deal.
Pagina: 1