Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:39
hoi allemaal,

ik heb een sproei installatie in de achtertuin. Deze moet ik nu aanzetten door een koperen kraan in de meterkast open te draaien. Nou dacht ik, daar is vast een simpelere oplossing voor, maar klopt het dat dat er niet is?

Moet ik dan op zoek naar de aansluiten op de waterslang die vermoedelijk in de kruipruimte zit? En zo ja, als ik daar een slimme kraan op zet hoe gaat het dan qua bereik? Iemand wellicht ervaring hiermee?

Alle reacties

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-11 20:45

DefLite

Why so serious?

Kan je niet vlak voor de sproei installatie een afsluiter op de leiding zetten? Of kan er nergens tussen installatie en meterkast bij?

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Slimme kraan?
wow, wij hebben net allemaal kranen etc op strategisch punten gemaakt, maar ik voel me wel fijn met gewoon een kraan open of dicht draaien.
heb wel wat dingen (timers) die max 2 uur water geven, dat vind ik wel handig, voor de groenten, even een half uur per dag een slang onder druk en weten dat hij vanzelf weer uitgaat
Wel een leuke vraag dus dit ga ik volgen.

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-11 16:21
je zou er een extra waterklep er tussen te kunnen zetten, zoals deze .

en dan via 230V de klop open of dicht kunnen zetten.
Die 230V kan je sturen / aanleveren via een losse schakelaar, of via klik-aan/klik-uit of opnemen in je domotica

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:03

orf

Als je geen domotica hebt kun je misschien deze besproeiingscomputer gebruiken. Die gaat tussen de tuinslang en de kraan (als je die hebt in je kruipruimte).

• crimby
DefLite schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 22:41:
Kan je niet vlak voor de sproei installatie een afsluiter op de leiding zetten? Of kan er nergens tussen installatie en meterkast bij?
De leiding gaat bij de meterkast, net na de tapkraan, de kruimruimte in. Ik ben daar nog niet geweest, maar ik gok dat de leiding daar over gaat naar de sproei installatie. Je hebt wel van die slimme aansluiters voor de sproei installatie, maar ik heb geen idee hoe dat dan qua bereik is.
_trickster_ schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 22:48:
je zou er een extra waterklep er tussen te kunnen zetten, zoals deze .

en dan via 230V de klop open of dicht kunnen zetten.
Die 230V kan je sturen / aanleveren via een losse schakelaar, of via klik-aan/klik-uit of opnemen in je domotica
Dit opzich wel een heel goed idee! Alleen zie ik nog niet helemaal hoe ik zo'n magneetventiel op 230v aansluit... zit hier gewoon een stekker aan? Zie het zo niet in die winkel.... 8)7
orf schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 22:51:
Als je geen domotica hebt kun je misschien deze besproeiingscomputer gebruiken. Die gaat tussen de tuinslang en de kraan (als je die hebt in je kruipruimte).
Die heb je ook "smart" inderdaad... maar ben bang dat er in de kruipruimte weinig bereik is..

[ Voor 15% gewijzigd door crimby op 24-03-2017 23:02 ]

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-11 16:21
crimby schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 23:01:
Dit opzich wel een heel goed idee! Alleen zie ik nog niet helemaal hoe ik zo'n magneetventiel op 230v aansluit... zit hier gewoon een stekker aan? Zie het zo niet in die winkel.... 8)7
Er zit een aanluiting op waar je 230volt op zet, het meest makkelijke is om er een stukje snoer aan te zetten met een stekker.
En dan kan je er alle kanten mee op.

• crimby
_trickster_ schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 23:06:
[...]

Er zit een aanluiting op waar je 230volt op zet, het meest makkelijke is om er een stukje snoer aan te zetten met een stekker.
En dan kan je er alle kanten mee op.
Thanks! Dit klinkt eigenlijk best heel goed en precies wat ik zocht :-) Ik ga me er eens in verdiepen en als ik het zo zie is het ook nog best goedkoop :-) En laat ik net een slimme stekker besteld hebben, kan ik het mooi mee testen!

• vincenttor
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-11 16:23
Ik heb nog een aardige berg klepjes met magneet liggen. Waar zelfs timers op zitten.
Weet niet of je nog op zoek bent.
Gekocht voor mijn verwarmings project maar heb er denk ik 13 oid liggen niet allemaal in gebruik.

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-11 21:01
Zelf stuur ik met domoticz op een Raspberry Pi en een ZWave stick en een ZWave tussenstekker een danfoss waxklep, hiervoor met homewizard en 433MHz kaku tussenstekker. Beide systemen draaien netjes elke dag van maart tot oktober een tiental minuten om voor- en achtertuin via een gardena microdripsysteem de plantenbakken water te geven.

Het nadeel van magneetkleppen is dat deze de tussenstekkers kan beschadigen door de EMK-verschijnselen.

• vincenttor
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-11 16:23
Alles kan natuurlijk kapot gaan op den duur vanwege slijtage of vocht en andere onvoorziene dingen.
Ik bouw zelf vaak apparaten van kunststof, osmose, omgekeerde osmose, filters , etc waar veelal magneet afsluiters worden gebruikt.
Heel zelden moet er 1 worden vervangen bij onderhoud of schade, en deze zijn dagelijks in gebruik open dicht een x aantal keer per uur.
Dus denk zelf dat het best mee valt.

• crimby
MadDog11 schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 08:42:
Zelf stuur ik met domoticz op een Raspberry Pi en een ZWave stick en een ZWave tussenstekker een danfoss waxklep, hiervoor met homewizard en 433MHz kaku tussenstekker. Beide systemen draaien netjes elke dag van maart tot oktober een tiental minuten om voor- en achtertuin via een gardena microdripsysteem de plantenbakken water te geven.

Het nadeel van magneetkleppen is dat deze de tussenstekkers kan beschadigen door de EMK-verschijnselen.
Hoe bedoel je dit? De tussenstekker is de "slimme" stekker toch? Hoe kan die door een magneetventiel beschadigen?

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-11 21:01
De relaiscontacten van de tussenstekkers kunnen slecht tegen de in en uitschakeling van spoelen en gaan op termijn defect door de tegen EMK. De waxklep heeft hier geen last van.

• crimby
ik zie net trouwens dat het iets lastiger gaat worden dan ik had gehoopt. De kraan (toch geen tap) zit op een zijtak van de hoofdleiding. Deze splitst zich af en er volgt direct een kraan en daarna direct de grond in. Ben dus bang dat ik toch de kruipruimte in moet voor een oplossing en dan is het ook hopen dat het bereik in de kruipruimte goed genoeg is :-(

Of zou ik die kraan kunnen vervangen voor een magneetventiel of waxklep? Ergens voelt dat niet zo fijn :|

[ Voor 13% gewijzigd door crimby op 25-03-2017 09:54 ]

• Tail
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-07 15:08
Even een kick in dit topic. Ik ben zelf op zoek naar een "besproeiingscomputer" die dus gewoon tussen de buitenkraan en de tuinslang zit. Gardena heeft bijvoorbeeld een aantal modellen die op batterijen gaan (is ook een vereiste) maar bestaat een dergelijke computer ook met z-wave ondersteuning?

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-11 16:24
Ik ben ook op zoek naar een "slimme" oplossing, aangezien ik het nu handmatige doe/vergeet.

Ben dit tegengekomen, maar heb helaas deze hendel niet maar een kraan
https://nl.aliexpress.com...th-Water/32842421723.html?

[ Voor 54% gewijzigd door JustinoFTW op 25-07-2018 15:24 ]

5120Wp Oost/West - PV Output

Pagina: 1