Autoradio met laptopadapter ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-09 19:26
Ik heb al enkele jaren een Kenwood autoradio aangesloten op een laptop adapter en dit werkt perfect.
Nu is vorige week deze radio stuk gegaan en heb ik een andere tweedehands van 1 jaar oud gekocht.(JVC KD-R474)
Echter wanneer ik deze JVC aansluit via de 16 polige pin doet de radio helemaal niets.
De laptopadapter geeft nog steeds 19V, en 5,62A.
Nu heb ik in de handleiding gekeken van de JVC en daar staat :
Bedrijfsvoltage 14,V volt
(10,5V tot 16V toelaatbaar)
Maxiaal stroomverbruik 10 A.

Is nu mijn JVC stuk of zou het kunnen dat deze niets doet omdat de adapter niet goed is ?

Ik had deze vraag al eens aan een collega gesteld en deze zei wanneer zo een radio lange tijd zonder spanning staat de interne voeding kan stuk gaan en dan is het weggooien.

[ Voor 12% gewijzigd door karine1 op 24-03-2017 21:59 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:02
Een autoradio verwacht ong 14V. Het kan zijn dat je hem gesloopt hebt of dat de zekering uit is geklapt omdat je er 19 volt op hebt gezet.

Probeer het eens met een 12V adapter. Of gewoon even in een auto proberen. Of aan een auto accu. Of boormachineaccu als je iets hebt wat rond de 12V zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-08 14:31
19v is inderdaad veel te veel voor een autoradio :D Het verbaasd me eigenlijk dat je vorige radio het nog 1 jaar uitgehouden heeft :D Of was dat toevallig een 24v-radio uit een vrachtwagen of autobus?

Een radio gaat overigens niet stuk van lang zonder spanning staan. Ik heb hier autoradio's die al meerdere jaren in de kast liggen en ze doen het nog steeds als ik ze aansluit op bijv. een aangepaste ATX-voeding :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
Jongens, in ieder geval wil ik jullie allen enorm bedanken om mij hierover te informeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

karine1 schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 13:38:
Jongens, in ieder geval wil ik jullie allen enorm bedanken om mij hierover te informeren.
Van een "paar" Volt méér (of minder) gaat een autoradio écht niet stuk (voertuigen hebben niet voor niets een simpele "Spanningsregelaar" welke overtallige stroom affakkelen/in warmte omzetten) . Waarschijnlijker is dat je adapter de geest heeft gegeven doordat je te véél stroom (Ampere's) hebt proberen te trekken óver dat ding.

Kijk eens op die adapter wat het ding maximaal kan leveren aan de DC kant. Zal waarschijnlijk iets zijn van 18,6V/3,5A (en dus 65Watt). Die autoradio kan ±14V x 10A (= ±140W) trekken.... en dus ruim 't dubbele van wat de adapter aan de DC kant aan kan.

Adapter heeft 't overigens nog redelijk lang volgehouden :*)

[ Voor 13% gewijzigd door Will_M op 25-03-2017 13:59 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karine1
Die oude adapter kan 19,5V en 4,62A geven.
IK heb nu een adapter van een Telenet digicorder eraan hangen(12V--4,16A max) en nu werkt de radio perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

karine1 schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 14:53:
Die oude adapter kan 19,5V en 4,62A geven.
IK heb nu een adapter van een Telenet digicorder eraan hangen(12V--4,16A max) en nu werkt de radio perfect.
Mooi d:)b

Je hád dus een 90W adapter ... Maar ook dát is dus (ruim) te weinig als je radio 140W wil kúnnen trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
wimmel_1 schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 15:19:
[...]
Mooi d:)b
Je hád dus een 90W adapter ... Maar ook dát is dus (ruim) te weinig als je radio 140W wil kúnnen trekken.
Ik had een 90W adapter waarmee de radio niet speelde.
Nu gebruik ik een 12V--4,16A max (50W max) adapter en nu speelt de radio wel perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

karine1 schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 15:28:
[...]

Ik had een 90W adapter waarmee de radio niet speelde.
Nu gebruik ik een 12V--4,16A max (50W max) adapter en nu speelt de radio wel perfect.
Laat 't spel maar eens een tijdje spelen op vol vermogen... Een Voeding van een laptop is redelijk goed gestabiliseerd en gaat ook écht niet méér leveren dan dát wat er volgens de spec's geleverd mogen worden. (Probeer anders maar eens een keer een laptop welke als "workstation vervanger" (120W spullen vaak) ingezet kan worden aan te sluiten op een 65W óf 90W laptop voeding.... Die Workstation laptop zal je dan keurig melden dat 'ie 't niet gaat doen tenzij je op "F1" tikt en de accu dus gaat drainen.....

Ik vraag me af hoe "warm" de kabeltjes/componenten van dat "telenet" ding intern mogen worden voordat 't spul.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-08 14:31
wimmel_1 schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 13:47:
[...]

Van een "paar" Volt méér (of minder) gaat een autoradio écht niet stuk (voertuigen hebben niet voor niets een simpele "Spanningsregelaar" welke overtallige stroom affakkelen/in warmte omzetten) . Waarschijnlijker is dat je adapter de geest heeft gegeven doordat je te véél stroom (Ampere's) hebt proberen te trekken óver dat ding.

Kijk eens op die adapter wat het ding maximaal kan leveren aan de DC kant. Zal waarschijnlijk iets zijn van 18,6V/3,5A (en dus 65Watt). Die autoradio kan ±14V x 10A (= ±140W) trekken.... en dus ruim 't dubbele van wat de adapter aan de DC kant aan kan.

Adapter heeft 't overigens nog redelijk lang volgehouden :*)
Maar 19v is wel erg veel voor een normale autoradio... kan nooit goed zijn :o

Die 10A valt erg mee. Dat verbruikt hij misschien net als je het volume helemaal open draait met veel lage tonen en tegelijkertijd het CD-loopwerk gebruikt.

Ik heb hier meerdere autoradio's die vaak ook volgens de fabrieksopgave 8-12A verbruiken. Maar ik heb ze op 12v nooit ver boven de 4-5A gekregen, zelfs niet bij volume volledig open tot ze overstuurden :D Bij normaal gebruik zitten de meeste onder de 2A. Ik heb een radio gevoed met een 12v/1,5A adapter en zelfs dat gaat heel redelijk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
Ja, volgens mij is het zelfs zo dat er een beveiliging in de JVC zit die ervoor zorgt dat de radio met 19V niet wil spelen.
Pagina: 1