Beste mediacenter (prijs/kwaliteit) voor mijn gebruik

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Hoi,

Ik zit al regelmatig te filosoferen wat ik nu moet hebben voor een leuk mediacenter. Nu wil ik jullie dit eens voorleggen, dan heb ik weer wat andere ingevingen die mij kunnen doen nadenken hoe ik het ga aanpakken.

Situatie als volgt: Woon nog thuis bij mijn ouders en ik heb op de TV beneden een pc aangesloten als mediacenter (o.a. een ssd'tje, AMD Phenom II X4 955 BE, 8 GB ram) die pc voldoet prima hiervoor, is relatief stil en snel (zeker voor beoogde toepassingen). Het ziet er alleen niet zo mooi uit zo'n flinke miditower in de woonkamer op de grond. Hiervoor heb ik een laptop weggezet, maar dat is hetzelfde verhaal.

Boven heb ik een tv, met daarop een Chromecast, maar dat is te beperkt voor wat ik wil.

Wat wil ik? Ik gebruik hem voor video's streamen vanaf mijn pc boven (gedeelde harde schijf, soort van NAS functie) dus een 120 gb SSD zou al volstaan. Ook zaken als Ziggo Go gebruik ik voor live streamen en gemiste uitzendingen. Ook Youtube kijk ik veel. Belangrijk zijn voor mij: snelheid, dattie makkelijk 1080p aankan, Windows 10.

Optie 1: Situatie zo laten, een oude pc van ''zolder'' halen en daar een stillere voeding en cpu-koeler indoen. Maar dan zit je al gauw op 75 euro ongeveer. En die pc bevat maar een core2duo E8400, 4 GB ram, 120 GB SSD en een low-end videokaartje. (wel met HDMI) Mocht ik dat doen dan kan ik die pc op me kamer boven zetten aan de tv. Want opzich is het qua performance voor die doeleinden gewoon goed. Door Windows 10 is er minder overhead en draait het systeem (in elk geval gevoelsmatig) stukken soepeler.

Optie 2: Een NUC of zelfbouw HTPC, wat voor hardware zou ik dan moeten nemen. Zelf zat ik te denken aan minimaal een i3 6*** of 7*** met 8 gb ram en 120 gb SSD.

Optie 3: PC stick o.i.d. (die dingen die je in je HDMI poort stopt) Denk echter dat de performance te zwak is.

Wat is jullie mening? Als ik die c2d e8500 machine maak (75 euro ongeveer) kan ik door voorlopig. Echter blijf je dan nog met lompe kasten als mediacenter zitten. Daarnaast heeft die hardware ook niet het eeuwige leven. En een NUC of aanverwanten is het mooist, maar dan nog wat voor hardware. Ik wil er lang mee door kunnen, anderszijds als de prijs nu laag is (maar wel voldoet een paar jaar) dan is het niet zo'n issue om hem na een paar jaar eventueel te moeten vervangen.

Dank voor jullie reacties alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:44
Een bekend probleem waar ik ook een tijdje mee heb gezeten. Een belangrijke overweging voor mij althans (gezien je bij je ouders woont kan dat anders zijn) is het stroomverbruik van de AMD 955. Deze CPU lust best wel een slokje, en bij 24/7 gebruik kan het daarmee al snel lonend worden om toch iets meer te gaan investeren in hardware.

De opties die je voor hebt liggen zijn ofwel investeren in nieuwe hardware, ofwel het hergebruik (met minimale investering) van de bestaande hardware. Voor alle twee valt iets te zeggen.

Voor upgrade van bestaande hardware:
De CPU die er nu in zit is misschien nu wat overkill, maar gezien de 8GB RAM en Windows als platform kan je er wel leuke extra mogelijkheden uithalen. Denk bijvoorbeeld aan casual gaming. Met een gemiddelde GPU erin kan je vrij vlekkeloos wel games als PES, FIFA maar ook NFS etc. spelen. Twee controllers erbij, steam installeren en draaien maar. Zelf heb ik daarvoor 2 Xbox 360 controllers genomen die erg goed bevallen voor dat doeleinde.
Gegeven de "problemen" die je nu hebt is een nieuwe behuizing dus wel een redelijke eis. Stil (eventueel zelfs passief gekoeld) is dus ook een pré, dus koeling upgraden zou je ook kunnen overwegen. Qua behuizingen kan je eens kijken bij bijvoorbeeld SilverStone. Ik gebruik zelf een pricewatch: Silverstone Lascala LC16S-MR maar er zijn zat mooie cases verkrijgbaar in verschillende prijsklasses.
Voor bediening kan ik een CEC-adapter sterk aanbevelen. In dit geval zit je vast aan een externe USB-adapter van Pulse-Eight.
Al met al dus best wel wat investeringen die je daarvoor te doen hebt, maar uiteraard hoef je niet alles in 1x te doen, en kan je ook later nog upgraden met bijvoorbeeld TV Tuners, andere GPU, andere CPU etc. Kosten-efficient is het meestal niet, maar als je het als een hobby beschouwt is het leuk om mee te spelen.

Voor investering in nieuw:
Hiermee kan je eigenlijk wel alle kanten op. Als windows-based een eis is, dan ga je al snel richting NUC's kijken en kom je in prijsklasses vanaf grofweg 200,- tot hoe gek je het wil maken. Wel zal je iets beperkter zijn qua mogelijkheden, maar heb je daar tegenover wel een veel zuiniger, compacter systeem. Ook hier weer kan ik een CEC-adapter (intern) sterk adviseren.

Als de investering minimaal moet blijven:
Raspberry Pi 3 met LibreElec. Stil, uitermate compact, goedkoop en voldoet voor 90% van het consumenten-gebruik. Niet het meeste "tweaker-gehalte", maar veel goedkoper ga je het niet krijgen. Leuk voordeel is dat deze zelf al CEC ondersteund en dus geen extra investering daarvoor nodig heeft. Rond een euro'tje of 60 ben je dan al klaar.

Persoonlijk zou ik kiezen voor een upgrade van je bestaande PC met een fraaie behuizing en CEC, en eventueel nieuwe koeling. Je slaapkamer voorzien van een Raspberry Pi 3 om ook daar alle content te kunnen kijken, en Kodi configureren voor een centrale database op je NAS. Totale investering komt dan op rond de 200,- (grofweg 100,- voor een kast, 60,- voor Pi met voeding, sd, behuizing en HDMI-kabel en 40,- voor de CEC-adapter).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
kroegtijger schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 18:07:
Een bekend probleem waar ik ook een tijdje mee heb gezeten. Een belangrijke overweging voor mij althans (gezien je bij je ouders woont kan dat anders zijn) is het stroomverbruik van de AMD 955. Deze CPU lust best wel een slokje, en bij 24/7 gebruik kan het daarmee al snel lonend worden om toch iets meer te gaan investeren in hardware.

De opties die je voor hebt liggen zijn ofwel investeren in nieuwe hardware, ofwel het hergebruik (met minimale investering) van de bestaande hardware. Voor alle twee valt iets te zeggen.

Voor upgrade van bestaande hardware:
De CPU die er nu in zit is misschien nu wat overkill, maar gezien de 8GB RAM en Windows als platform kan je er wel leuke extra mogelijkheden uithalen. Denk bijvoorbeeld aan casual gaming. Met een gemiddelde GPU erin kan je vrij vlekkeloos wel games als PES, FIFA maar ook NFS etc. spelen. Twee controllers erbij, steam installeren en draaien maar. Zelf heb ik daarvoor 2 Xbox 360 controllers genomen die erg goed bevallen voor dat doeleinde.
Gegeven de "problemen" die je nu hebt is een nieuwe behuizing dus wel een redelijke eis. Stil (eventueel zelfs passief gekoeld) is dus ook een pré, dus koeling upgraden zou je ook kunnen overwegen. Qua behuizingen kan je eens kijken bij bijvoorbeeld SilverStone. Ik gebruik zelf een pricewatch: Silverstone Lascala LC16S-MR maar er zijn zat mooie cases verkrijgbaar in verschillende prijsklasses.
Voor bediening kan ik een CEC-adapter sterk aanbevelen. In dit geval zit je vast aan een externe USB-adapter van Pulse-Eight.
Al met al dus best wel wat investeringen die je daarvoor te doen hebt, maar uiteraard hoef je niet alles in 1x te doen, en kan je ook later nog upgraden met bijvoorbeeld TV Tuners, andere GPU, andere CPU etc. Kosten-efficient is het meestal niet, maar als je het als een hobby beschouwt is het leuk om mee te spelen.

Voor investering in nieuw:
Hiermee kan je eigenlijk wel alle kanten op. Als windows-based een eis is, dan ga je al snel richting NUC's kijken en kom je in prijsklasses vanaf grofweg 200,- tot hoe gek je het wil maken. Wel zal je iets beperkter zijn qua mogelijkheden, maar heb je daar tegenover wel een veel zuiniger, compacter systeem. Ook hier weer kan ik een CEC-adapter (intern) sterk adviseren.

Als de investering minimaal moet blijven:
Raspberry Pi 3 met LibreElec. Stil, uitermate compact, goedkoop en voldoet voor 90% van het consumenten-gebruik. Niet het meeste "tweaker-gehalte", maar veel goedkoper ga je het niet krijgen. Leuk voordeel is dat deze zelf al CEC ondersteund en dus geen extra investering daarvoor nodig heeft. Rond een euro'tje of 60 ben je dan al klaar.

Persoonlijk zou ik kiezen voor een upgrade van je bestaande PC met een fraaie behuizing en CEC, en eventueel nieuwe koeling. Je slaapkamer voorzien van een Raspberry Pi 3 om ook daar alle content te kunnen kijken, en Kodi configureren voor een centrale database op je NAS. Totale investering komt dan op rond de 200,- (grofweg 100,- voor een kast, 60,- voor Pi met voeding, sd, behuizing en HDMI-kabel en 40,- voor de CEC-adapter).
Dank voor je uitgebreide reactie! :) Windows is inderdaad wel een vereiste (Ziggo App, Windows Media Player Home Classic Cinema, en VLC) Hoewel laatst genoemde ook op Linux werkt. Die AMD is inderdaad wel een slurper, echter draait dat systeem nu meer dan prima beneden. Verbruik maakt me niet uit, want hij staat weinig aan. 1 a 2 keer per week een paar uurtjes ongeveer. Enige minpunt is gewoon de grote van de kast.

Maar voor boven heb ik dus nog geen oplossing die voldoet. Vandaar dat ik twijfel om dat systeem met die core2duo e8400 stiller te maken. Maar goed dan zit je toch wel op zo'n 75 euro. Aftermarket koeler zal zo'n 25 euro zijn. Een voeding rond de 50 (en dan heb je nog niet de top van de top natuurlijk, maar prima voor dit doeleinde). Maar het voelt enigszins als weggegooid geld. Ik bedoel hoelang gaat zo'n e8400 nog fatsoenlijk mee in het huidige internet/streaming tijdperk. Daarnaast kan er natuurlijk altijd iets anders kapot. Maar wat ik van jou begrijp lijkt een nuc in elk geval beter en/of makkelijker dan een zelfbouw htpc? Een nuc, zou dit met een i3 moeten zijn? Of zou zo'n celeron of pentium al voldoende zijn? Ik wil iets wat gewoon wel een behoorlijke tijd meegaat (afhankelijk van wat het kost) maar het beperkt zich tot enkel videocontent. Gamen is geen noodzaak, ik heb boven een XBOX One S, en game casual wat op mijn i3 6100 (i.c.m. 8 GB DDR4 2100 en MSI Geforce GTX750ti 2GBOC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Voor wat betreft de grootte van de kast kan je ofwel een kleinere behuizing + mobo nemen, ofwel je kast "camoufleren". Als het er fraai uitziet, is het meestal geen probleem dat het wat groter is.
Die core2duo zou ik denk ik geen geld meer in steken. Gaat het puur om mediaspelertje, dan een Pi met LibreElec kiezen. Geeft je veel meer bang-for-buck. En voldoet ie niet meer? Dan gooi je m weg of gebruikt hem als Domoticz-servertje. Een NUC is natuurlijk een nog betere oplossing, maar is wel een stukje duurder. Maak het dus niet te moeilijk wat dat aangaat en investeer in daar waar je in door wilt bouwen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
kroegtijger schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 20:10:
Voor wat betreft de grootte van de kast kan je ofwel een kleinere behuizing + mobo nemen, ofwel je kast "camoufleren". Als het er fraai uitziet, is het meestal geen probleem dat het wat groter is.
Die core2duo zou ik denk ik geen geld meer in steken. Gaat het puur om mediaspelertje, dan een Pi met LibreElec kiezen. Geeft je veel meer bang-for-buck. En voldoet ie niet meer? Dan gooi je m weg of gebruikt hem als Domoticz-servertje. Een NUC is natuurlijk een nog betere oplossing, maar is wel een stukje duurder. Maak het dus niet te moeilijk wat dat aangaat en investeer in daar waar je in door wilt bouwen.
Dan ga ik denk ik toch voor een NUC. Moet alleen even uitzoeken wel model voldoende is voor mijn gebruik. Of die core2duo oplappen zou kunnen mits ik 2de hands een leuke koeler en voeding kan scoren die goedkoop zijn en nog wel in goede staat. Een Pi ga ik niet doen denk ik. Ik houd het wel bij Windows. Vind het wel fijn dat ik daar alles mee kan wat ik wil. Maar ik snap dat daar inderdaad extra kosten aanzitten. Hoelang denken jij/jullie dat uberhaubt zo'n core2duo e8400 en Phenom II x4 955 nog fatsoenlijk mee kunnen voor 1080p video's van oa Youtube? Even uitgaande dat je wel een los videokaartje hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
1080p blijft natuurlijk 1080p. Daar verandert verder niets aan. Zolang je eisen niet veranderen (denk aan 4k bijvoorbeeld) gaat het nog prima een tijdje mee. De problemen die je zou kunnen gaan verwachten zijn de bewegende onderdelen, zoals CPU-koeler. Voor AM3 is dat nog prima verkrijgbaar. Voeding is ook verkrijgbaar, dus je kan er zo lang meer door als dat het blijft werken. Je zou misschien vanuit Windows wel meer system-load kunnen gaan krijgen, alhoewel ik de indruk heb dat Microsoft het de laatste tijd behoorlijk goed onder controle heeft.
De core2duo begint nu wel langzamerhand een probleem te worden. De ondersteuning is gestopt en je zal steeds vaker driver-problemen e.d. gaan ondervinden. Daar zou ik denk ik toch wel afscheid van gaan nemen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
kroegtijger schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 00:42:
1080p blijft natuurlijk 1080p. Daar verandert verder niets aan. Zolang je eisen niet veranderen (denk aan 4k bijvoorbeeld) gaat het nog prima een tijdje mee. De problemen die je zou kunnen gaan verwachten zijn de bewegende onderdelen, zoals CPU-koeler. Voor AM3 is dat nog prima verkrijgbaar. Voeding is ook verkrijgbaar, dus je kan er zo lang meer door als dat het blijft werken. Je zou misschien vanuit Windows wel meer system-load kunnen gaan krijgen, alhoewel ik de indruk heb dat Microsoft het de laatste tijd behoorlijk goed onder controle heeft.
De core2duo begint nu wel langzamerhand een probleem te worden. De ondersteuning is gestopt en je zal steeds vaker driver-problemen e.d. gaan ondervinden. Daar zou ik denk ik toch wel afscheid van gaan nemen.
Hmm dat is zo, in principe blijft 1080p, 1080p (hoewel er natuurlijk weer wel kwalititeitsverschil in zit) betreft de systeemload van Windows, mwoah daar maak ik mij geen zorgen over. Windows 10 (en 7 ook toen ik die had) draait best soepel, ook op dit soort machines. Koelers zijn nog wel te krijgen dat is het punt niet zo nu. Driverproblemen bij C2D's? Kun je dat toelichten? Of bedoel je drivers voor het moederbord/videokaart? Als je dat laatste bedoeld, vaak zijn machines waar drivers voor Vista of 7 waren ook goed werkend te krijgen onder 10. (garantie heb je natuurlijk nooit dat het goed werkt, maar mijn ervaring is dat het meestal goed werkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Ik bedoel inderdaad drivers voor moederbord, videokaart etc. maar ook bijvoorbeeld instructiesets van je CPU. Die generatie van hardware wordt steeds matiger ondersteund en zolang het werkt is het prima, maar er komt wel een moment waarop het echt niet meer gaat.

iRacing Profiel

Pagina: 1