Hardeschijf in combinatie met Windows en Mac

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-06 08:19
Beste Tweakers,

Binnenkort stap ik over van Windows naar Mac. Omdat het opslaggeheugen van de Mac een stuk kleiner zal zijn wil ik een externe harde schijf aanschaffen om data op te slaan.

Nu las ik op het internet dat Windows en Mac niet zomaar 1 op 1 werkt met het opslaan van data. De situatie waar ik heen wil; Data van windowslaptop naar hardeschijf (gaat om foto's, documenten etc.), en vervolgens met de Macbook deze data uitlezen en op de schijf schrijven. De windowslaptop zal vervolgens niet meer gebruikt worden.

Hoe kom ik het makkelijkste uit bij bovenstaande situatie? Op het internet kom ik vooral niet recente informatie tegen over bijvoorbeeld FAT32 (wat geen ideale uitkomst is).

Graag jullie help!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:47
formatteren in exFAT. Moet je Mac wel Snow Leopard of hoger draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-06 15:00
Je kan de schijf ook NTFS geformateerd laten en gebruik maken van de paragon ntfs software (kost je €21,-)
https://www.paragon-software.com/nl/home/ntfs-mac/

Je kan ook lost de ntfs drivers installeren voor gratis, maar dat kost je wat meer moeite.

voordeel van deze oplossing, als je ooit een usb disk of usb stick van iemand moet gebruiken die wel NTFS is dan levert dat geen problemen op :)

Edit: MacOS leest volgens mij tegenwoordig NTFS bij default, alleen schrijven kan niet zonder de bovenstaande opties.

[ Voor 38% gewijzigd door Axewi op 24-03-2017 14:09 ]

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-06 08:19
Bushie schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 14:00:
formatteren in exFAT. Moet je Mac wel Snow Leopard of hoger draaien.
Zijn er verder geen nadelen verbonden aan exFAT zoals bij FAT32 het geval is?
Axewi schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 14:06:
Je kan de schijf ook NTFS geformateerd laten en gebruik maken van de paragon ntfs software (kost je €21,-)
https://www.paragon-software.com/nl/home/ntfs-mac/

Je kan ook lost de ntfs drivers installeren voor gratis, maar dat kost je wat meer moeite.

voordeel van deze oplossing, als je ooit een usb disk of usb stick van iemand moet gebruiken die wel NTFS is dan levert dat geen problemen op :)

Edit: MacOS leest volgens mij tegenwoordig NTFS bij default, alleen schrijven kan niet zonder de bovenstaande opties.
Klopt, dat MacOS NTFS wel kan lezen had ik ook gevonden. Echter zal de schijf maar 1 keer beschreven worden door windows en daarna enkel met MacOS gebruikt worden.

Ik neig momenteel het meest naar de volgende optie;

Bestanden op schijf plaatsen, vervolgens kopieren naar MacOS. Daarna schijf opnieuw formatteren in standaard MacOS indeling en daarna bestanden terugplaatsen op harde schijf. Is dit mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-06 15:00
Vuurs schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 15:47:

Ik neig momenteel het meest naar de volgende optie;

Bestanden op schijf plaatsen, vervolgens kopieren naar MacOS. Daarna schijf opnieuw formatteren in standaard MacOS indeling en daarna bestanden terugplaatsen op harde schijf. Is dit mogelijk?
Dit is prima mogelijk.
Hieronder een overzicht van filesystems en welk OS er wat mee kan.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IHzDz9H.png

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Gaat je Windows machine meteen weg op het moment dat je Mac de deur in komt? Zo nee dan kun je toch prima zaken via je netwerk overzetten? Helemaal geen extra schijf voor nodig en je kunt nog eens selectiever zijn ook.

Verder zou ik een NAS aanraden zodat je met je Mac daar ook automatisch, via je netwerk, ieder uur een Time Machine back-up op kunt maken zonder er naar om te kijken en zonder een externe schijf aan te moeten koppelen. Time Machine back-ups voel je weinig van in je netwerksnelheid én je zit niet aan een extra schijf gekoppeld.

Daarbij komt nog dat een NAS ook voor andere dingen is in te zetten dan puur de opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-06 14:49
Ik heb uitgebreide ervaringen met externe USB of Firewire harde schijven aan een iMac.
Ik ben begonnen met een externe USB2 NTFS schijf. Daar schreef ik met de iMac NTFS op, via een officiële Tuxera licentie (dat doet het zelfde als Paragon). Het nadeel van deze oplossing is dat de iMac prima op de schijf kan lezen/schrijven, maar dat hij het bestandssysteem niet kan onderhouden. Ook als je voorzichtig bent, ontstaan zo op de lange termijn fouten in het NTFS bestandsysteem. Ik loste dat op door elke 3 maanden de NTFS-schijf te controleren/repareren aan een Windows machine. Maar dat is niet ideaal en je loopt een behoorlijk risico met je data.

Daarom kan ik van harte aanraden om de externe harde schijf direct in gebruik te nemen met een Apple bestandssysteem, bv. "Mac OS, uitgebreid (Journaled)" via een snelle interface (USB3 / Firewire / eSATA / Thunderbolt), volgens de redenering "kort en snel kopiëren levert minder risico op verstoringen". Dan laat je periodiek Schijfbeheer het bestandssysteem controleren en dan loop je weinig risico. Je bestanden kan je dan het best tijdelijk ergens anders in je netwerk zetten, in tweevoud op vooraf volledig gecontroleerde schijven ("Schijfcontrole"). En dan bv. via je netwerk overzetten. Dat is traag (wel letten op energie-instellingen, die mogelijk de actie afbreken) maar veilig.

Is je data belangrijk?
Dan koop je twéé externe harddisks, zodat je je data altijd (ook tijdens het kopiëren) op minimaal 2 plekken hebt staan. En daarna gebruik je de tweede harddisk voor een goed backup regime.
Pagina: 1