Gpu usage 70 procent

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Joeybryan
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15-02-2022
Beste tweakers,

Onlangs heb ik een maxwell titan x overgenomen van een vriend. Echter zag ik dat ik in game maar 75 procent gpu usage heb bij een tenperatuur van 70 graden.
Ik maar hierbij geen gebruik van vsync of een gelimiteerde framerate.

Mijn processor komt niet boven de 40 procent uit. Ook hier geen sprake van thermal throttling.

In een benchmark ( firestrike ) zie ik een gpu usage van 98 procent. Dit is naar mijn mening gewoon goed.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Asus p8p67
I7 3770 @ 4.1ghz
Gtx titan x
8 gb crusial ram @ 1600mhz
750 w gold coolermaster voeding
Windows 10
Msi afterburner
Rivatuner
Hwmonitor
Benq 2560x1440 144hz

Wie kan mij uitleggen waardoor dit komt?

Alvast bedankt.

Alle reacties

• ParaDroid2
  • Laatst online: 21:10
Welke game is het? Is deze misschien gelimiteerd tot één of twee kernen?

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-01 16:23
Kan zijn dat je game niet multithreaded is, of de game zelf heeft een framelimit. Wat speel je en hoeveel frames haal je? Als je in taakbeheer of msi afterburner kijkt wat is dan de belasting van je cpu threads?

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:16
Waarschijnlijk gewoon een CPU limiet...

• Joeybryan
Bijvoorbeeld black ops 3 haal ik rond de 180 fps in het menu bij gpu usage 98 procent. Maar in game zelf tussen de 100 en 140 bij 75 procent

• thomas1907
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-01 02:52
Joeybryan schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 14:55:
Bijvoorbeeld black ops 3 haal ik rond de 180 fps in het menu bij gpu usage 98 procent. Maar in game zelf tussen de 100 en 140 bij 75 procent
Dat komt door de VSYNC gok ik.
VSYNC stelt een FPS limit in van de refresh rate van je scherm, en gaat niet meer frames produceren dan dat. Dus als een spel "makkelijk" te doen is op die kaart, verbruikt die minder stroom omdat die niet zoveel GPU usage heeft, omdat het geen nut heeft om meer fps dan refresh rate van je monitor te genereren.

Dus ik gok dat dit gewoon zo hoort.
Vsync basically synchronizes your frames per second with your monitor refresh rate. It is not bad for any component and can reduce tearing in some instances. The problem is that it reduces your FPS rate if it is higher than your refresh rate
____

If the monitor refresh rate is at 60hz, the maximum fps you are going to see with your eyes is 60fps, even if the card is outputting 120fps or 1200fps (lol!). If you have a good video card, leave vsync on for a much smoother gaming experience and to avoid wasting power because with vsync off, your card will run at maximum speed and try to output as many frames per second as possible. In a 60hz monitor, the most you will see is 60fps therefore there is no point in having your card struggle to output hundreds or thousands of frames per second

• Joeybryan
Dat is dus niet het geval. Vsync staat uit. Zowel in game als in nvidia configuratiescherm. Heb net HT uutgeschakeld en gekeken of mijn cpu cores maximaal belast zijn maar dat is ook niet het geval. Deze zijn allemaal rond de 70 a 80 procent.

• Joeybryan
zie hieronder mijn gpu en cpu usage.
cpu usage vanaf waar mijn muis ongeveer is geeft gameplay weer.

gpu usage opgenomen met msi afterburner
cpu usage opgenomen met Intel extreme tuning utility

https://tweakers.net/ext/f/Vg3XHlccluzzvsK0NN4uA652/full.jpg

https://tweakers.net/ext/f/Q7LEypjHlEywPrK3CzCYr661/full.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Joeybryan op 24-03-2017 19:05 ]

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04-2025
Wat is nu eigelijk het probleem ? Heb je een lagere fps dan andere mensen met een vergelijkbaar systeem ?
Het is vrij normaal dat een GPU niet "altijd" op 100% load loopt

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:41
HStyles schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 22:09:
Wat is nu eigelijk het probleem ? Heb je een lagere fps dan andere mensen met een vergelijkbaar systeem ?
Het is vrij normaal dat een GPU niet "altijd" op 100% load loopt
100% nee. Maar 70 ook niet. Als ik naar mijn r9 290 kijk dipt hij vrijwel nooit(op menu's na) onder de 95%. Dan is 70% wel wat vreemd.

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-01 12:14

Zorian

What the fox?

Je 290 is ook even een fors stuk minder krachtig.

• loki504
Zorian schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 09:34:
Je 290 is ook even een fors stuk minder krachtig.
En dat naakt wat uit? Ook in oudere games gebruikt hij gewoon zijn volle kracht. Een vriend van mij heeft een 980ti en ook die draait op 95-100%. Dus nee dat maakt niets uit. Tenzij je een FPS locked game gebruikt.

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-01 12:14

Zorian

What the fox?

loki504 schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 09:47:
[...]

En dat naakt wat uit? Ook in oudere games gebruikt hij gewoon zijn volle kracht. Een vriend van mij heeft een 980ti en ook die draait op 95-100%. Dus nee dat maakt niets uit. Tenzij je een FPS locked game gebruikt.
Alles. De 290 moet harder werken voor hetzelfde resultaat. Vandaar de hogere usage.

Ik snap het probleem van de OP niet zo. Wees blij, dit houdt in dat je nog wat ademruimte hebt voordat je tegen de grenzen aan loopt van wat je kaart kan presteren.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Joeybryan schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 19:04:
zie hieronder mijn gpu en cpu usage.
cpu usage vanaf waar mijn muis ongeveer is geeft gameplay weer.

gpu usage opgenomen met msi afterburner
cpu usage opgenomen met Intel extreme tuning utility

https://tweakers.net/ext/f/Vg3XHlccluzzvsK0NN4uA652/full.jpg

https://tweakers.net/ext/f/Q7LEypjHlEywPrK3CzCYr661/full.jpg
Een i7 met HT kan al tegen een bottleneck aanlopen op 12,5% belasting (1 virtuele core op 100%)

Ik kan me voorstellen dat sandy bridge op 4,1ghz in sommige spellen niet genoeg is om een high end gpu te maxen en alle gevallen.

[ Voor 11% gewijzigd door maratropa op 25-03-2017 10:26 ]

specs

• Joeybryan
Thanks voor de reacties! Het is onderdaad de processor die de gpu tegenhoud. Had niet verwacht dat mijn i7 3770 onvoldoende zou zijn om de titan x goed aan te sturen. Zodra ik settings zoals anti aliasing maximaal zet zie ik een kleine terugval in frames maar wel 99 procent gpu usage. Zal dus de balans moeten zoeken om de gpu usage zo hoog mogelijk te houden.

• loki504
Zorian schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 09:49:
[...]

Alles. De 290 moet harder werken voor hetzelfde resultaat. Vandaar de hogere usage.

Ik snap het probleem van de OP niet zo. Wees blij, dit houdt in dat je nog wat ademruimte hebt voordat je tegen de grenzen aan loopt van wat je kaart kan presteren.
Ja om dezelfde FPS te halen zal mijn GPU harder werken ja. Maar de bedoeling is juist dat je GPU altijd 95-100% geeft. Zeker gezien zijn CPU die ook niet op 100% draait is er iets in zijn systeem dan wel instelingen die de GPU niet op vol vormogen laat draaien. En dat is zonden. Hij heeft een 144hz scherm en krijgt 100-140 FPS. Dan heb je dus geen ademruimte. En moet zijn GPU gewoon een schop krijgen en naar de 95-100% load gaan. Zodat hij alleen met drips iets onder de 144fps komt. En vol kan genieten van zijn scherm.

Een GPU zou altijd op de 95-100% load moeten hebben. Heeft hij dat niet dan zit er ergens een FPS lock. Of een bottleneck. In dit geval de CPU die de hoeveelheid FPS niet aan kan.

/edit. In 144hz geval zou ik gaan kijken naar bv een OC i7 7700k. Of een mooie OC op een zen r7 1800x. Maar dat kost wel een paar duiten. Of ze wacht nog even op de i7 8xxxk

Meestal heeft het aantal MHZ meer effect op de FPS als extra cores.

[ Voor 10% gewijzigd door loki504 op 25-03-2017 11:19 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:09
Als de applicatie maar 1 core kan belasten dan komt de cpu belasting dus niet boven de 25% (plus wat Windows erg gebruiken) uit. Voor 100% cpu belasting moet de applicatie dat wel ondersteunen (en dat doet firestrike dus)

• Joeybryan
Klopt inderdaad. Heb gister nog een beetje zitten stoeien met de instellingen in mijn bios. Heb nu mijn processor stabiel overgeklokt naar 4.478 ghz en dat draait al een stuk beter i.c.m de titan x. Instellingen in game ook zodanig afgesteld dat de gpu tussen de 80 en 98 procent schommelt. Dit resulteerde in een stabielere en hogere framerate.

Nogmaals bedankt voor alle reacties

Verwijderd

Paprika schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 14:23:
Waarschijnlijk gewoon een CPU limiet...
Kan het geen bottleneck in de grafische kaart zelf zijn? Het ene component wat het andere niet kan bijbenen?
Of misschien is er gewoon niet meer werk te doen voor de grafische kaart omdat het spel een ingebouwde framelimiter heeft (een probleem bij oudere Assassin's Creed spellen) of omdat het spel niet meer werk kan vragen doordat de kaart voor 1 bepaald iets niet voldoende snel data kan verwerken/geven.
Ik merk bij mijn systeem - i5=750 met boost maar zonder overklok en een HD 7850 met maximale overklok voor de GPU - ook vaak dat de grafische kaart maar op 70-80% draait terwijl de CPU geen bottleneck is. Soms ook op bijna 100% , het hangt volledig van het spel af.
Het punt is dat mensen niet zo moeten panikeren omdat een kaart niet op 100% werkt, als die bij een synthetische benchmark 98% haalt dan is het prima. :)

Ik heb 1 keer meegemaakt dat een beveiliging van mijn kaart actief werd. De software die ik gebruikte voor het overklokken werkt nogal klunzig (je moet de GUI leren kennen, die is niet heel erg 'intuïtief voor mij, ik dacht dat ik van custom naar automatisch was gegaan maar het bleek compleet uit te staan en dat had te maken met dat je op 2 plaatsen in de GUI iets moet instellen) waardoor de ventilator pas actief werd op het moment dat de grafische kaart software optrad (temperatuur boven de 100 graden => ventilator aan, temperatuur <100 graden => ventilator uit). - slik -
Bij TW2 zakte de FPS met de helft in het tutorial level, dit uiteraard nadat ik de fancontrol had hersteld. Meerdere keren het spel herstart, steeds weer die halve FPS. Synthetische benchmark gedraaid; een veel lagere score. Computer opnieuw gestart en het werkte weer normaal. Duidelijk de software van de grafische kaart die actief werd om schade te voorkomen. Goed dat het erop zit voor mensen die klungelen...
Ik heb gelezen dat er wat problemen zijn met dat model grafische kaart maar ik heb er buiten het lawaai geen klagen over, al 4 jaar lang solide performance zonder enige problemen. Alleen is Vulkan (Talos) een ramp bij dit model. Het beeld gaat trillen, ook buiten het spel (desktop). Geen idee waardoor het komt, het heeft iets met de drivers te maken.

Ik gebruik trouwens wel de framelimiter voor sommige antieke spellen (ME1/2/3 bijvoorbeeld), als de FPS boven de 80 of zo komt (60 Hz monitor op dit moment) en het spel staat het toe dan laat ik de AMD software de FPS beperken tot net boven de 60. In het bovenstaande gaat het uiteraard om de belasting zonder framelimiter.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2017 19:27 ]

Pagina: 1