Op zoek naar een 3D printer, welke te kiezen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 02:24
Ik ben me aan het oriënteren op 3d printers om wat 3d objecten te maken.

Ik heb zitten kijken naar de verschillende typen 3d-printers en de technieken die ze gebruiken.

Ik ben er al uit dat ik een machine wil die ook beschikt over SLA en PLA mogelijkheden om bijvoorbeeld ook objecten te kunnen printen met hout filamenten en eventueel metaalpoeder. (Voor zover ik kan zien is FDM wat groffer in de bewerking en dit moet wat meer nabewerkt worden)

Budget is rond de 1000-1200 euro ongeveer tweedehands om mee te beginnen...

Maximaal formaat: Zo groot mogelijk, maar ik snap dat ik met een budget niet een al te grote formaat kan permitteren.

Als ik er naast zit hoor ik dat graag, ben toch tamelijk nieuw op dit gebied

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
metaalpoeder = lasersinteren mls = waarschijnlijk sowieso buiten budget

sla is hars gebaseerd

fdm is voor abs en pla extrusiemateriaal

dus je noemt verschillende technieken en dus verschillende machines.

ik zou kijken of ik een fdm ultimaker oid ergens vandaan kan halen, bijv. Er zijn geloof ik ook wel betaalbare stereolithografie machines onderhand

[ Voor 11% gewijzigd door maratropa op 24-03-2017 10:09 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:56

Rmg

Mr.Joker schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 00:57:
Ik ben er al uit dat ik een machine wil die ook beschikt over SLA en PLA mogelijkheden om bijvoorbeeld ook objecten te kunnen printen met hout filamenten en eventueel metaalpoeder. (Voor zover ik kan zien is FDM wat groffer in de bewerking en dit moet wat meer nabewerkt worden)
SLA - Stereolitografie, met een vloeistof die hard word onder invloed van (UV) licht.
PLA - Een type filament, soms met hout, glow in the dark of metaal fillers er in.
'metaalpoeder' bedoel je hier nou PLA met metaal poeder er in of Selective Laser Sintering (SLS)?
FDM - Fused Deposition Modeling, printtechniek met laagjes gesmolten materiaal (kunstoffen zoals PLA, ABS, PETG, etc etc. mogelijk met of zonder filler.)

Je gooit dus nogal wat termen door elkaar. Het is onduidelijk wat je nou wilt...

SLS/Metaalpoeders vergeet het maar.
SLA printer voor 1000/1200 ~ euro mwa gaat lastig worden.
FDM printer ga je zeker kunnen vinden voor die prijs.

En nabewerkt moeten worden, Tjah dat hangt natuurlijk af van de eisen van je geprinte object..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
Bedankt Rmg, zoals ik zei ik ben nog een newbie op dit gebied haha.

Dan denk ik dat een PLA printer het beste bij mij past ook qua budget. Zie wel is wat ultimakers voorbij komen voor rond de 1000-1500 die dit ondersteunen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Gewoon PLA kan al met de goedkoopste printertjes... Als je echter PLA wilt gebruiken met metaaldelen erin dan verslijt je wel je nozzles nogal hard, dus kijk dan naar makkelijk en niet te duur te vervangen hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
Is de ultimaker 2 een goede?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

Zijn meer dan prima printers, als je een 2e hands koopt zou ik sowieso een hot end pack erbij halen en meteen vervangen, er zijn gewoon wat onderhouds onderdelen dit is er 1 van.

Het "nadeel" is dat een ultimaker altijd een ultimaker blijft. Hij is beperkt upgradebaar en upgraden betekent een nieuwe ultimaker kopen. ( In een meer commerciele omgeving is dit een voordeel voor hobby kan het een nadeel zijn )

Een prusa mk2 ( http://shop.prusa3d.com/e...nal-prusa-i3-mk2-kit.html ) is meer een print platform. Veel upgrades die kan maken, beter customizable meer innovatie word gedaan op het huidige model en is open.

Wil je als hobby 3d printen - neem een ultimaker, zeer goeie printer, heeft wel wat TLC nodig maar is in de meeste gevallen print & gaan.

Wil je als hobby 3d printen en printers - dan is een Prusa MK2 wat mij betreft een beter platform.

PS: je wil dus een FDM / FFF printer, PLA is een materiaal, :+ je hebt ook een inkjet(techniek) printer en niet een gele inkt(materiaal) printer :+

[ Voor 7% gewijzigd door Rmg op 31-03-2017 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Er007
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17-08 22:21
@Rmg

Een vraagje. Als ik bijvoorbeeld de iprusa mk2s bestel, moet ik dan nog steeds invoerrechten betalen? Wat ik op hun website zag, is dat de tax(oftewel btw) al inclusief is. Alleen zie ik niks van invoerrechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
@Er007 dat zal er maar net aan liggen waar je hem bestelt.

Je moet je beseffen dat de "Prusa i3" niet meer dan een conceptontwerp is. Er zijn tientallen webshops die hun eigen implementatie hiervan verkopen, als bouwpakket of compleet gemonteerd. Je kunt er ook voor kiezen helemaal zelf onderdelen te bestellen of vervaardigen om je eigen Prusa-variant te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

Er007 schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 23:19:
@Rmg

Een vraagje. Als ik bijvoorbeeld de iprusa mk2s bestel, moet ik dan nog steeds invoerrechten betalen? Wat ik op hun website zag, is dat de tax(oftewel btw) al inclusief is. Alleen zie ik niks van invoerrechten.
Volgens mij worden prusa's vanuit Tsjechië verzonden. Zolang het uit Europa komt heb je geen invoerrechten.

En prusa I series is vooral conceptueel ontwerp idd, de mk2 word door prusa verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er ook Tweakers die ervaring hebben met de Velleman k8400?
http://vertex3dprinter.eu/producten/vertex/

Lijkt mij een leuke bouwpakket en is opensource.
Heb ook wel wat reviews gelezen en die waren over het algemeen positief.
Ik vroeg me af of ik dat kan verifiëren bij Tweakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.Eikelboom
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01-08-2024
Misschien is de Prusa MK3 met multi material upgrade wat voor je. Ik heb zelf een mk2 en die doen het net zo goed als een Ultimaker 2.
Pagina: 1