Vraag

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-10 20:54
Zoals de titel al aangeeft zoek ik een android smartphone voor mijn schoonouders. Het budget was €200+ maar ik denk dat €250,- misschien realistischer is.

Ze gaan binnenkort op vakantie naar het buitenland en willen dan een goed werkende telefoon. De huidige windows telefoon is oud, langzaam en kan veel apps niet draaien.

De wensen die er aan gesteld worden:
  • Het moet een telefoon zijn met fatsoenlijke accuduur en het moet enigszins vlot werken.
  • Er moeten apps zoals Whatsapp, Skype op kunnen om contact te houden met familie.
  • Er moet een offline routeplanner / kaarten app opkunnen zodat er ook zonder databundel of bereik genavigeerd kan worden.
  • Omwille van de offline kaarten moet er voldoende geheugen beschikbaar zijn en/of apps op een externe sd-kaart geïnstalleerd kunnen worden.
  • Voor navigatie is een kompas en goede GPS is ook wenselijk.
  • Er worden geen spelletjes op gespeeld.
Ik heb al een lijstje van telefoons samengesteld. Ik ben begonnen bij toestellen rond de €200,- en heb enkele duurdere toestellen bekeken.

#ProductPrijsSubtotaal
1Huawei P8 Lite (2017) Zwart€ 243,-€ 243,-
1Motorola Moto G4 (2016) 2GB ram, 16GB opslag Zwart€ 189,-€ 189,-
1Motorola Moto G5 Plus Zilver€ 279,-€ 279,-
1Motorola Moto G5 Zilver€ 193,-€ 193,-
1Samsung Galaxy A5 (2016) Zwart€ 266,48€ 266,48
1Samsung Galaxy J5 (2016) Zwart€ 179,95€ 179,95
1Samsung Galaxy J7 (2016) Zwart€ 217,-€ 217,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.567,43

De MotoG toestellen hebben een goede prijs/kwaliteit verhouding en waren de eerste waar ik naar ben gaan kijken. Voora; de nieuwe G5 is interessant met de gunstige prijsstelling. Deze Moto G's heb ik helaas afgeschreven als kandidaat, omdat ze geen kompas meer hebben. Dit maakt (te voet / wandelend) navigeren minder betrouwbaar. Erg jammer, want voor de rest lijken het prima toestellen.

De Huawei is dual sim en er kan een sd-kaart in, maar niet allebei tegelijk. Hij heeft wel een kompas maar schijnt wel traag aan te voelen. Het is niet duidelijk of Huawei de installatie van apps op de SD kaart goed ondersteund.

De Samsung J7 is vriendelijk geprijst, maar heeft helaas ook geen kompas aan boord.

Dan heb ik nog de Samsung A5 in het lijstje staan. Die is al wat ouder want alweer twee jaar op de markt. Het is ook nog eens de duurste van het stel. Deze telefoon heeft echter wel een kompas en ook een goede accutijd.

Wat zou de beste keus zijn gezien het eisenpakket?
Gaat er binnenkort nog iets veranderen waardoor misschien één van de genoemde modellen snel goedkoper gaat worden?
Zijn er misschien nog alternatieven die ik over het hoofd heb gezien maar wel geschikt zijn?

Alle reacties

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

HyperH schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 00:33:
Wat zou de beste keus zijn gezien het eisenpakket?
Gaat er binnenkort nog iets veranderen waardoor misschien één van de genoemde modellen snel goedkoper gaat worden?
Zijn er misschien nog alternatieven die ik over het hoofd heb gezien maar wel geschikt zijn?
Geen van allen aangezien je ze allen al afschrijft vanwege gebrek van kompas e.d.

Indien tijdens jouw eigen zoektocht blijkt dat er binnen jouw budget, geen enkel toestel aan jouw wensen voldoet, zou het helpen als je kunt aangeven welke wens/eis het zwaarst weegt. Zie je b.v. een toestel afkeuren wegens gebrekkige dual sim ondersteuning terwijl ik deze wens verder nergens teruglees.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 21:24
Je geeft inderdaad zelf al aan dat alles al afvalt vanwege het ontbreken van een kompas. Maar heb je ook verder gekeken dan wat er in de lokale winkels verkrijgbaar zijn? Voor rond de €200 zou je kunnen gaan voor de Xiaomi Redmi Note 4 Global, onder andere hier te koop. Accuduur is goed, GPS is (waarschijnlijk, ik ga nu even uit van hun reputatie en mijn ervaring met de Redmi 3) goed. Er kan een microSD in en is geschikt voor de Europese markt door de ondersteuning van de hier gebruikelijke frequentiebanden.

Zelf heb ik deze gisteren ook besteld, kostte mij iets van €207 inclusief verzenden en BTW. Het kan goedkoper als je goed zoekt, alleen wil ik het toestel snel ontvangen en daar betaal je natuurlijk wat meer voor.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

• RaJitsu
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:20

RaJitsu

B.S.U.R.

Maar zaken als garantie-claims zijn wat lastiger. Dus ik zou niet voor een importtoestel gaan. Dat kompas zou ik als eis laten voor wat het is. De Galaxy A5 2016 zie ik in de pricewatch overigens pas staan sinds januari vorig jaar. dat is wqel wat anders dan 2 jaar. Verder was het toen een duurder toestel en profiteer je nu van een lagere prijs terwijl het toestel net zo goed werkt. Voor oudere mensen maken zaken als de te verwachten updates verder weinig uit.

Anyway, het kompas, is dat niet op te vangen door een analoge variant? GSMArena stelt trouwens dat de P8 Lite 2017, Galaxy A5 en Moto G5 wèl een kompas-sensor hebben: http://www.gsmarena.com/c...Phone3=7789&idPhone1=8516

B.S.U.R.

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:15
Ik mis de Wileyfox Swift 2 (of 2X / 2 Plus) in je rijtje, dual sim waar Sim slot 2 ook SD is, en heeft kompas aan boord. Voordeel is kale Android, en het zit in je prijs range.
pricewatch: Wileyfox Swift 2 Blauw
pricewatch: Wileyfox Swift 2X Blauw
pricewatch: Wileyfox Swift 2 Plus Blauw

• RaJitsu
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:20

RaJitsu

B.S.U.R.

product: Honor 6X (3GB ram)

Op basis van de vorige toestellen uit deze serie zou dit ook een aanrader kunnen zijn. Maar aangezien hij nog vrij nieuw is, betaal je wel de hoofdprijs.

B.S.U.R.

• PinokkioTV
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-10 23:09
Volgens mij voldoet een Lumia 640 of 950 pecies aan de wens. Whatsapp, Skype, offline navigatie, kompas ... Het is alleen geen Android :)

• HyperH
Die Xiaomi Redmi Note 4 Global ziet er op papier zeer interessant uit met goede specificaties. Gewoon een Qualcom chipset en een hele dikke accu vergeleken met de meeste toestellen in die prijsklasse. Ik twijfel alleen of een chinese import telefoon geschikt is voor de schoonouders. Hoe lang kan deze geupdate worden bijvoorbeeld? Kan de telefoon wel op nederlands worden gezet?

Het moet een 'zorgloos' toestel zijn. Dus geen instabiele telefoon met vastlopers en andere problemen waar ouderen niets van snappen. Daarom kies ik liever voor een bekend merk dan een goedkoper (voor mij) onbekend merk zoals Wiley Fox of Xiaomi.

Lumia toestellen heb ik ook genegeerd omdat ze graag Android willen. Dit is een pre omdat veel apps wél voor Android beschikbaar zijn maar niet voor Windows. Het is ook makkelijk omdat wij Android gebruiken en dingen dan makkelijker getroubleshoot kunnen worden indien nodig. Daarnaast hebben de genoemde Lumia toestellen niet een bijster sterke accu, ontbreekt het kompas bij de 650 en kunnen er geen offline kaarten meer op de sd-kaart worden gezet.

De reden om een kompas (magnetometer) op de telefoon te willen heeft met de nauwkeurigheid en robuustheid van de GPS te maken. Dan is de positiebepaling nauwkeuriger. Ook bij lage snelheden werkt het dan als ze bijvoorbeeld wandelen of fietsen.

Een tweede simkaart is geen pré. Voldoende opslag of sd-kaart ondersteuning wel.

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
HyperH schreef op zondag 26 maart 2017 @ 21:55:

Het moet een 'zorgloos' toestel zijn. Dus geen instabiele telefoon met vastlopers en andere problemen waar ouderen niets van snappen. Daarom kies ik liever voor een bekend merk dan een goedkoper (voor mij) onbekend merk zoals Wiley Fox of Xiaomi.
Wileyfox is gewoon Brits, hoor...

Overigens zou ik inderdaad geen 'chinees' aanraden, voor mensen, bij wie je als 'helpdesk' moet dienen, wanneer er iets misgaat.
Heb zelf ook enkele oudere familieleden bij keuze en aanschaf van hun eerste smartphone geholpen, trek graag een paar uurtjes uit, om alles voor ze in te stellen, en ze op weg te helpen, maar dan is het ook 'klaar',
Ik wil niet jarenlang 'helpdesk' zijn, vandaar dus altijd een toestel, waarmee ze in geval van nood terug naar de winkel kunnen,

Zelf adviseer ik ouderen juist wel vaak een Windows telefoon, ivm de makkelijke bediening en het feit, dat je het scherm bijna geheel 'leeg' kan maken, zodat alleen de tiles overblijven, die ze ook werkelijk gebruiken.
Dat er 'veel' apps niet beschikbaar zijn, ach, dat boeit ouderen niet, wat telt is, dat die paar apps, die ze zelf gebruiken, er wél zijn. Ontbreekt er daarvan eentje, is een Windows telefoon niet de juiste keus, maar dat heb ik bij de 70-plussers in mijn familie nog niet meegemaakt.
Mensen, die al een iPad hebben (zoals veel ouderen), adviseer ik trouwens gewoon een iPhone, hoeft niet het allernieuwste model te zijn, scheelt mij heel veel uitleggen... ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Marly op 27-03-2017 01:42 ]

• PinokkioTV
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-10 23:09
HyperH schreef op zondag 26 maart 2017 @ 21:55:

Lumia toestellen heb ik ook genegeerd omdat ze graag Android willen. Dit is een pre omdat veel apps wél voor Android beschikbaar zijn maar niet voor Windows. Het is ook makkelijk omdat wij Android gebruiken en dingen dan makkelijker getroubleshoot kunnen worden indien nodig. Daarnaast hebben de genoemde Lumia toestellen niet een bijster sterke accu, ontbreekt het kompas bij de 650 en kunnen er geen offline kaarten meer op de sd-kaart worden gezet.
Tja, tegen sommige vooroordelen kan ik niet op. Maar dat verhaal van de kaarten die niet op de Sd zouden kunnen is bijvoorbeeld allang achterhaald. En het voordeel van Windows t.o.v. Android is dat er zo weinig te troubleshooten valt :)

• HyperH
Marly schreef op maandag 27 maart 2017 @ 01:29:
[...]
Wileyfox is gewoon Brits, hoor...
Dat wist ik niet. Weer wat geleerd. :-)
Marly schreef op maandag 27 maart 2017 @ 01:29:
Dat er 'veel' apps niet beschikbaar zijn, ach, dat boeit ouderen niet, wat telt is, dat die paar apps, die ze zelf gebruiken, er wél zijn. Ontbreekt er daarvan eentje, is een Windows telefoon niet de juiste keus, maar dat heb ik bij de 70-plussers in mijn familie nog niet meegemaakt.
Dat is dus een belangrijk euvel. Ze gebruiken niet veel apps. Er zijn echter juist enkele belangrijke apps die ze wél zouden willen gebruiken maar die zijn alleen beschikbaar voor Android en Apple telefoons.

Ik heb het budget toch maar opgeschroeft tot max €300,0 en ben uiteindelijk tot onderstaande selectie gekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Huawei P8 Lite (2017) Zwart€ 232,85€ 232,85
1Huawei P9 Lite (2GB) Zwart€ 249,95€ 249,95
1Samsung Galaxy A5 (2016) Zwart€ 273,52€ 273,52
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 756,32

De Samsung A5 en twee modellen van Huawei. Welke van deze drie zou de beste keuze zijn?
Qua prijs is de Samsung het duurst terwijl op papier de processor van de Huawei modellen iets beter zijn. Dat is echter niet het belangrijkste. Betrouwbaareid en Android updates / upgrades zijn belangrijker voor prettig gebruik.

Misschien is er nog een ander Android toestel dat in aanmerking zou kunnen komen in de range van €250 tot €300?

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12-11 18:57
Het is off-topic, maar ik ben gewoon nieuwsgierig naar welke apps je schoonouders persé nodig hebben op hun vakantie die er niet voor WindowsPhone zijn?

Ben zelf happy WP8.1-gebruiker

• HyperH
Ongetwijfeld zijn er veel apps beschikbaar voor de windows phone. Er zijn echter ook nogal wat apps voor Android of iOS die geen Windows Phone tegenhanger hebben hoor. Ze hoeven niet alle populaire apps maar zijn juist speciefiek een aantal die er gewoon niet zijn.
Ze zitten bijvoorbeeld bij de ING bank en daar is geen app voor op windows phone 10. Er schijnen meer banken te zijn die Windows Phone niet (meer) ondersteunen.
Ze hebben een betaald krantenabbonement maar kunnen de digitale versie nu niet lezen omdat de bijbehorende app niet voor windows phone beschikbaar is. Zonde als je op vakantie bent en er geen gebruik van kunt maken toch?
Dat lijstje kan nog verder worden aangevuld maar dat doet er verder niet toe. De keuze voor Android is gemaakt omdat het populairder is met groter app aanbod én ik of de familie makkelijker kan helpen als ze telefoon problemen hebben. ;-)

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12-11 18:57
ING heeft prima app voor windows-phone. Maar goed, succes met je android-keuze.

• HyperH
Misschien dat er tegenwoordig weer een werkende App is maar het heeft lange tijd niet gewerkt:
https://community.ing.nl/...di-p/2542/page/2#comments
https://community.ing.nl/...6562/highlight/true#M2175
https://community.ing.nl/...0208/highlight/true#M2420
https://community.ing.nl/...7519/highlight/true#M1605

Het begrip 'prima' is overigens ook erg subjectief. Ik heb geen windows phone dus kan ik het lastig beoordelen. Bovenstaande links lijken toch aan te geven dat er géén goed werkende app is. Misschien zijn de verwachtingen en bruikbaarheid van een app voor een tweaker ook anders dan een ouder echtpaar. Zelf heb ik wel enig technisch inzicht maar ik zou het ook erg vervelend vinden als een app over een langere periode instabiel is of slechts beperkt bruikbaar!
Zie het officiele antwoord van ING dat zelf aangeeft dat windows phone geen pioriteit heeft. Je kunt als tweaker op elk platform wel iets bedenken om iets werkende te krijgen. In dit geval moet het echter gewoon simpel en makkelijk werken zonder dat de gebruikers steeds afhankelijk zijn van de kinderen of schoonfamilie.

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:24

KrazyJay

Nu je budget op 300€ ligt, misschien is de Lenovo P2 iets? Bijna altijd bovenin de lijst met de meest populaire smartphones te vinden in de Pricewatch, goed te verkrijgen bij Coolblue, Mediamarkt, Bol, etc, en vooral een fantastische batterij. 3 Dagen met een lading is vrij normaal voor dit toestel.

• HyperH
Dank je wel voor de tip! De Lenovo P2 is heel erg interessant! :D

Een magnetometer / kompas. Voldoende ram geheugen en processorkracht. SD-kaart slotje. Een recentere Android versie dan bij de Lenovo of Samsung A5. Hele goede accu.

Dit is werkelijk fantastisch! _/-\o_

Het is alleen de vraag of je wel Android updates krijgt van Lenovo? (security en/of bug fixes)

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:24

KrazyJay

Vorige week is Android 7 uitgekomen. Tot die tijd waren er wat klachten dat de audio en het beeld niet in alle apps synchroon liep, daar zijn klachten over geweest en is nu ook opgelost. Tot nu toe is er elke twee maanden wel een update geweest, security patches en dus nu Nougat, dus dat is wel netjes. Motorola is tegenwoordig van Lenovo, in het verleden leken de updates vanuit Lenovo niet echt fantastisch te zijn, maar ik moet zeggen dat het met dit toestel aardig goed loopt.

De camera is redelijk, ik vind het niet slecht maar kan zich niet meten met een Lumua 950 (mijn vorige telefoon).
Pagina: 1