Ander huis gekocht - Ziggo AOP verplaatsen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-06 20:28
Onlangs hebben wij een ander huis gekocht.
Momenteel wonen we in een "nieuwbouw" huis uit 2002 waar de AOP gewoon in de meterkast staat. Vandaar uit heb ik toen dus ook mooi mijn netwerk kunnen bouwen. Alles staat centraal in de meterkast.

Maar het nieuwe huis (uit '71) heeft het AOP niet in de meterkast, maar in het souterrain in de garage in een hoek waar ik niks mee kan. Als ik daar mijn kabelmodem moet gaan plaatsen, en de kabel-TV moet gaan versterken en verdelen, dat zie ik eigenlijk niet zitten.

Wat nu?

Ik wil natuurlijk gewoon de situatie zoals in mijn huidige huis. Maar vanaf dat punt in het souterrain is het zéker 10 meter totdat je in de meterkast terecht kan.

Opties dus:

- Ziggo zelf vragen dat AOP te verplaatsen

- Zelf een hoogwaardige (799) kabel gebruiken om te verlengen, en dan een "eigen" AOP in de meterkast creëeren. Maar dan heb ik 10 meter kabel voordat ik bij mijn kabelmodem ben, lijkt me geen goed plan, en volgens mij moet het modem ook echt binnen 50cm van het AOP komen.

- de optie die ik eigenlijk niet wil, toch een kabelmodem plaatsen bij AOP, en UTP naar meterkast laten lopen, en pas van daaruit het netwerk opbouwen. Voor de TV dan direct een kabelversterker gaan gebruiken die het TV signaal ook doorstuurt naar de meterkast, en dan van daaruit gaan verdelen. En, zucht....ook de telefoonkabel moet ik dan helemaal naar de meterkast leggen

Als ik Ziggo vraag om het AOP te verplaatsen, met welke kosten moet ik dan rekening houden?
En hoe voeren ze zoiets uit, moet er dan gegraven worden, of "verlengen" ze dan de groene kabel naar de meterkast, en maken daar een nieuw AOP (lijkt me logischer). Lijkt me dat ze dan ook de versterking vanuit "hun" meterkast moeten aanpassen.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Beste antwoord (via rens-br op 16-11-2017 13:49)

• psy
Uiteindelijk is het zo gelopen:
- Zelf buizen gelegd voor UTP en CAI van oude AOP naar meterkast (UTP voor het geval dat de kabelmodem toch op die plek gemonteerd zou worden)
- Zelf Hirschmann 9TS ECA kabel getrokken in de coax buis

Ziggo gebeld voor een hulp-bij-verhuizen afspraak (zo'n monteursafspraak is gratis).

Na aankomst monteur even uitgelegd dat ik het liefst mijn AOP in de meterkast had.
Normaal gezien deden ze dit inderdaad niet, maar hij begreep mijn wens wel en omdat ik alles al had voorbereid en goede kabel had gelegd was dit geen enkel probleem.
Hij heeft oude AOP van de muur gehaald, vervolgens een mooie las gelegd, in de nieuwe meterkast een nieuw AOP gemonteerd en aangesloten (op de witte 9TS kabel dus :) ).
Doorgemeten, signaal was prima. Vervolgens een nieuw modem gemonteerd, even gewacht tot deze online was, en het signaal nog even gecontroleerd.

Uiteindelijk een klusje van een uurtje 8)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als je het door Ziggo laat doen heb je er ondersteuning op. Kan zijn dat ze kabel gaan verleggen, maar kan ook zijn dat ze hetzelfde trucje doen als wat je zelf zou doen, met verschil dat ze groene kabel gebruiken ipv KOKA799 en dat ze je in de straatkast op een andere aansluiting zetten die de extra kabellengte moet compenseren.

Ik heb hier zelf destijds 5 meter verlengd met KOKA799 vanaf de woonkamer naar de meterkast. Werkt prima, maar KOKA799 is inmiddels niet meer toereikend, heb soms last van storingen in digitale TV. KOKA9TS is wat je tegenwoordig beter kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-06 19:34
10m verlenging is geen probleem met C9 coax. (9TS ed) Als je dus de mogelijkheid hiervoor hebt zeker doen en niet het AOP laten verplaatsen met alle kosten van dien. Belangrijk is wel een goede f connector en een goede tweedeler met f connectoren gebruiken in je meterkast waar het modem achter komt. De andere uitgang kan dan naar een tv versterker of een enkele tv. C9 geeft op 10m 2dB demping, dit gaat niet het verschil geven tussen een goede en slechte verbinding. Die regel is er puur om te voorkomen dat klanten hun kabelmodem achter allerlei prutkabeltjes aansluiten en daarna Ziggo gaan bellen omdat ze een slechte verbinding hebben.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-05 13:39

Swordlord

Act first, think never

Huisaansluiting.nl
Daar kun je een offerte aanvragen om groen te verleggen, dan komen ze kijken wat er mogelijk is bij jouw en dan weet je de kosten ;)

Verder, 10 meter is niet zoveel, daar kan een stuk aan worden gelast, zonder dat er bijregeling nodig is in de EV.
Ook als je het zelf zou verlengen zou het niet veel problemen moeten geven, let wel op dat je goede connectoren gebruikt.

[ Voor 44% gewijzigd door Swordlord op 24-03-2017 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:46

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Er wordt wel vaker gesteld dat apparatuur binnen een meter van een isra punt aangesloten moet worden, maar alle volgende huizen in de rij zitten ook op een langere kabel. Als je dingen netjes aansluit, zal het heus wel lukken.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Maar het nieuwe huis (uit '71) heeft het AOP niet in de meterkast, maar in het souterrain in de garage in een hoek waar ik niks mee kan. Als ik daar mijn kabelmodem moet gaan plaatsen, en de kabel-TV moet gaan versterken en verdelen, dat zie ik eigenlijk niet zitten.
Wel een erg rare plek. Heb veel huizen gezien waar het aop in de woonkamer uitkomt maar dit is nieuw voor me.
Kan me voorstellen dat Ziggo dit ook inziet dus best bereidwillig zal zijn deze (kosteloos) voor jou te verleggen
Wat nu?
Ziggo bellen. Volgens mij kun je bij een nieuw abonnement aanspraak maken op gratis installatie. Leg het verhaal voor en informeer naar de mogelijkheden.
Ik wil natuurlijk gewoon de situatie zoals in mijn huidige huis. Maar vanaf dat punt in het souterrain is het zéker 10 meter totdat je in de meterkast terecht kan.
Afhankelijk van je woonplaats en of je ook een mediabox afneemt, kan de huidige tv decoder ook als moxemt/router ingezet worden. Vanuit die gedachte misschien zelfs slim om het AOP naar de woonkamer te verleggen en vanaf daar met CAT 6 richting de meterkast te gaan.
- Ziggo zelf vragen dat AOP te verplaatsen
Sowieso mee beginnen. Zal waarschijnlijk nog gratis zijn ook.
- Zelf een hoogwaardige (799) kabel gebruiken om te verlengen, en dan een "eigen" AOP in de meterkast creëeren. Maar dan heb ik 10 meter kabel voordat ik bij mijn kabelmodem ben, lijkt me geen goed plan, en volgens mij moet het modem ook echt binnen 50cm van het AOP komen.
Valt mee. Sowieso zijn het tegenwoordig de mediaboxen die voor modem spelen en die worden (bij nieuwere woningen) per definitie met een langere kabel vanuit de meterkast gevoed.
- de optie die ik eigenlijk niet wil, toch een kabelmodem plaatsen bij AOP, en UTP naar meterkast laten lopen, en pas van daaruit het netwerk opbouwen. Voor de TV dan direct een kabelversterker gaan gebruiken die het TV signaal ook doorstuurt naar de meterkast, en dan van daaruit gaan verdelen. En, zucht....ook de telefoonkabel moet ik dan helemaal naar de meterkast leggen
Behalve dat je meerdere kabels moet trekken ipv 1 coax zie ik het probleem niet direct. Persoonlijk zou ik "afstanden" juist liever overbruggen met een moderne CAT 6a kabel dan een ouderwetse (analoge) coax.
Als ik Ziggo vraag om het AOP te verplaatsen, met welke kosten moet ik dan rekening houden?
Acht de kans groot dat het gratis kan. Anders heb je altijd nog een 2e kans door de monteur een extra stroopwafel toe te schuiven. Mocht zelfs dit niet werken (wat ik ten zeerste betwijfel) zal het hooguit een paar tientjes zijn.
En hoe voeren ze zoiets uit, moet er dan gegraven worden, of "verlengen" ze dan de groene kabel naar de meterkast, en maken daar een nieuw AOP (lijkt me logischer). Lijkt me dat ze dan ook de versterking vanuit "hun" meterkast moeten aanpassen.
Zou dat lekker aan hen overlaten. Acht de kans 95% dat ze het kosteloos voor je gaan uitvoeren en in dat geval zou het jou toch geen moer interresseren hoe ze het doen?
Wordt pas relevant als Ziggo weigert en je de klus zelf gaat klaren. Zelfs dan zou ik niet vragen naar de werkwijze van Ziggo maar liever hoe wij het zelf zouden aanpakken. Ziggo zelf gaat sowieso geen "tips" geven omdat ze simpelweg niet waarderen dat je aan hun kabel gaat knutselen.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
_JGC_ schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 00:04:
Als je het door Ziggo laat doen heb je er ondersteuning op. Kan zijn dat ze kabel gaan verleggen, maar kan ook zijn dat ze hetzelfde trucje doen als wat je zelf zou doen, met verschil dat ze groene kabel gebruiken ipv KOKA799 en dat ze je in de straatkast op een andere aansluiting zetten die de extra kabellengte moet compenseren.

Ik heb hier zelf destijds 5 meter verlengd met KOKA799 vanaf de woonkamer naar de meterkast. Werkt prima, maar KOKA799 is inmiddels niet meer toereikend, heb soms last van storingen in digitale TV. KOKA9TS is wat je tegenwoordig beter kunt gebruiken.
Jim423 schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 00:05:
10m verlenging is geen probleem met C9 coax. (9TS ed) Als je dus de mogelijkheid hiervoor hebt zeker doen en niet het AOP laten verplaatsen met alle kosten van dien. Belangrijk is wel een goede f connector en een goede tweedeler met f connectoren gebruiken in je meterkast waar het modem achter komt. De andere uitgang kan dan naar een tv versterker of een enkele tv. C9 geeft op 10m 2dB demping, dit gaat niet het verschil geven tussen een goede en slechte verbinding. Die regel is er puur om te voorkomen dat klanten hun kabelmodem achter allerlei prutkabeltjes aansluiten en daarna Ziggo gaan bellen omdat ze een slechte verbinding hebben.
Swordlord schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 00:05:
Huisaansluiting.nl
Daar kun je een offerte aanvragen om groen te verleggen, dan komen ze kijken wat er mogelijk is bij jouw en dan weet je de kosten ;)

Verder, 10 meter is niet zoveel, daar kan een stuk aan worden gelast, zonder dat er bijregeling nodig is in de EV.
Ook als je het zelf zou verlengen zou het niet veel problemen moeten geven, let wel op dat je goede connectoren gebruikt.
Jorgen schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 00:15:
Er wordt wel vaker gesteld dat apparatuur binnen een meter van een isra punt aangesloten moet worden, maar alle volgende huizen in de rij zitten ook op een langere kabel. Als je dingen netjes aansluit, zal het heus wel lukken.
OK, dat is in feite 4-0 voor zelf verlengen met KOKA9TS. Dat type kende ik nog niet, dus dat is sowieso een goede tip.

Wat ik nog niet heb vermeld....het AOP is volgens mij nog een ouder type. Ik denk dat dit sowieso vervangen moet worden. Een monteur zal vlot de vraag gaan stellen, waar moet het kabelmodem gaan komen :)
Switchie schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 00:44:
[...]
Wel een erg rare plek. Heb veel huizen gezien waar het aop in de woonkamer uitkomt maar dit is nieuw voor me.
Kan me voorstellen dat Ziggo dit ook inziet dus best bereidwillig zal zijn deze (kosteloos) voor jou te verleggen
Dat komt omdat de woonkamer exact boven de garage zit. Garage in souterrain, woonkamer erboven. Op zich niet zo onlogisch. De bewoners hebben in de hoek boven die plek vroeger hun TV gehad.
Switchie schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 00:44:
[...]
Ziggo bellen. Volgens mij kun je bij een nieuw abonnement aanspraak maken op gratis installatie. Leg het verhaal voor en informeer naar de mogelijkheden.
[...]
Afhankelijk van je woonplaats en of je ook een mediabox afneemt, kan de huidige tv decoder ook als moxemt/router ingezet worden. Vanuit die gedachte misschien zelfs slim om het AOP naar de woonkamer te verleggen en vanaf daar met CAT 6 richting de meterkast te gaan.
Ziggo moet ik natuurlijk bellen vanwege de verhuizing. Het is ook geen nieuw abonnement, en ik verhuis binnen de gemeentegrenzen.
Ik heb nog 5 smartcard's in gebruik en een "oud" abonnement. Ik wil geen duurder nieuw abo met huurconstructies en mediaboxen die ik niet wil :O Hopelijk kan dat gewoon.
Behalve dat je meerdere kabels moet trekken ipv 1 coax zie ik het probleem niet direct. Persoonlijk zou ik "afstanden" juist liever overbruggen met een moderne CAT 6a kabel dan een ouderwetse (analoge) coax.
Technisch gezien ben ik het hier wel mee eens.
Echter heb ik liever alles centraal in de meterkast. Op die manier kan ik bijvoorbeeld ook een UPS plaatsen. Als ik de kabelmodem bij het origineel AOP zet kan ik deze daar niet op aansluiten.
Zou dat lekker aan hen overlaten. Acht de kans 95% dat ze het kosteloos voor je gaan uitvoeren en in dat geval zou het jou toch geen moer interresseren hoe ze het doen?
Wordt pas relevant als Ziggo weigert en je de klus zelf gaat klaren. Zelfs dan zou ik niet vragen naar de werkwijze van Ziggo maar liever hoe wij het zelf zouden aanpakken. Ziggo zelf gaat sowieso geen "tips" geven omdat ze simpelweg niet waarderen dat je aan hun kabel gaat knutselen.
Nee ik ga niet knutselen aan alles tot aan het AOP. Maar als ze moeten graven dan is dat in mijn voortuin dan zou ik minder fijn vinden, that's all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jorgen schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 00:15:
Alle volgende huizen zitten op een langere kabel die in de regel aangesloten zal zijn op een uitgang op de tap in de versterkerkast met minder demping...

Dat wil niet zeggen dat er geen verschillen kunnen optreden qua signaalniveau in de downstream of (veel belangrijker!) deping in de upstream, maar die verschillen zitten binnen een bepaalde marge. Als je toevallig bovenin de marge zit, ga je inderdaad weinig merken van 10m goed aangesloten goede kabel. Zit je daarentegen onderin de marge, dan kun je de situatie krijgen dat jouw aangesloten apparaten door de extra demping eruit vliegen cq instabiel zijn terwijl rest van de straat geen probleem heeft.

Maar belangrijkste argument om het door Ziggo te laten doen is simpelweg dat als je ooit support nodig hebt - al heeft het probleem op dat moment niets met je signaal te maken - is het eerste wat ze je gaan vragen om je modem alsnog direct op de AOP aan te sluiten. Dus dan moet je alsnog in het souterrain gaan rommelen. Of als je dat verzwijgt en een monteur op bezoek krijgt, zal hij bij constatering netjes de AOP in souterrain herstellen en dan pas je storing verhelpen. Plus mogelijk rekening voor de werkzaamheden.

Als je verhuist wil je dit soort zooi gewoon goed geregeld hebben en niet achteraf de boel om moeten gooien als er een keer iets mis gaat :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-06 22:46
Hirschmann KOKA 799 is niet meer zo'n hoogstaande kabel. De vervanger is, zoals eerder genoemd, Hirschmann KOKA 9TS. Deze is van beter kwaliteit en geeft weinig problemen.

Je kunt prima met een goede las het AOP naar de meterkast verplaatsen. Daarvoor kun je Ziggo vragen (als ze het al willen doen voor je) en je kunt zelf ook (laten) doen.

Als je het goed doet/laat doen merk je het verschil niet tussen een aop in de garage of meterkast. Zorg er wel voor dat de kabel altijd te vervangen is en de koppeling altijd bereikbaar is. Kabels worden te vaak onvervangbaar weggewerkt en koppelingen netjes in muren weggewerkt. Erbij komen is dan onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:37
Loopt de kabel niet toevallig zo dat deze feitelijk de meterkast al passeert? In zo'n geval hoef je niets te slopen behalve de kabel iets terug te trekken en op een andere plek door te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
@Rukapul Nee, de aansluiting zit in de hoek, en de meterkast staat de etage erboven meer het midden van het huis. We kunnen ook prima alvast een buis klaarleggen richting meterkast zodat een monteur alleen maar een kabel hoeft door te trekken. Meterkast moet ook verplaatst worden dus er is sowieso veel werk aan.
Kan wel een plaatje posten maar vraag me af of dat verder veel toevoegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
psy schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 23:53:
Heb vorig jaar mijn AOP laten verplaatsen (aangevraagd via mijnaansluiting.nl) en nog steeds geen rekening gezien.
Dus ga er vanuit dat die ook niet meer komt.

Maar in het verleden behaalde resultaten, bieden geen garantie voor de toekomst :)
Bij mij kwam de kabel voorheen via de gevel de woonkamer binnen, en wilde hem via de kruipruimte naar een inbouwkast hebben.
Hebben gegraven waar de kabel het huis binnen kwam, daar gat geboort richting kruipruimte, kabel verlengt, en boel nagemeten (versterking was nog prima).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• psy
Uiteindelijk is het zo gelopen:
- Zelf buizen gelegd voor UTP en CAI van oude AOP naar meterkast (UTP voor het geval dat de kabelmodem toch op die plek gemonteerd zou worden)
- Zelf Hirschmann 9TS ECA kabel getrokken in de coax buis

Ziggo gebeld voor een hulp-bij-verhuizen afspraak (zo'n monteursafspraak is gratis).

Na aankomst monteur even uitgelegd dat ik het liefst mijn AOP in de meterkast had.
Normaal gezien deden ze dit inderdaad niet, maar hij begreep mijn wens wel en omdat ik alles al had voorbereid en goede kabel had gelegd was dit geen enkel probleem.
Hij heeft oude AOP van de muur gehaald, vervolgens een mooie las gelegd, in de nieuwe meterkast een nieuw AOP gemonteerd en aangesloten (op de witte 9TS kabel dus :) ).
Doorgemeten, signaal was prima. Vervolgens een nieuw modem gemonteerd, even gewacht tot deze online was, en het signaal nog even gecontroleerd.

Uiteindelijk een klusje van een uurtje 8)

Pagina: 1