BSOD's bij uitvoeren van specifieke taken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo beste techneuten,

Mijn vraag:
Mijn huidige PC is reeds een aantal jaar oud. Ik heb hem toentertijd samengesteld en laten bouwen. Ondertussen is wel een keer de videokaart vernieuwd. Nu heb ik sinds een jaar dat als ik game of iets anders doe wat iets meer van de computer vraagt dan gewoon gebruik, de PC crasht. De PC loopt vast, ik krijg verschillende blue screens of deaths (al dan niet vergezeld met een foutmelding over een system-file. |:(

Voorbeeld is dat als ik een game opstart de PC het gemiddeld een paar minuten volhoudt voordat hij crasht. Na de BSOD start de PC opnieuw op alsof er niks aan de hand is. Als ik de PC normaal gebruik (stream / video / muziek / internet) is er geen enkel probleem. :?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Besturingssysteem: Windows 10 Home Edition
Processor: Intel(R) Core(TM) i5-3570K CPU @ 3.40GHz, 3400 Mhz
Videokaart: NVIDIA GeForce GTX 970

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb reeds windows al een keer opnieuw geïnstalleerd en virusscanners de PC laten doorzoeken. Dit heeft helaas nog niet het gewenste effect gehad. Nu dacht ik dat het misschien aan de temperatuur van de CPU kon liggen. Deze is zo tussen de 45-50 graden in rust. Als ik een game opstart en speel tikte een van de processoren de 70 graden aan. Weet niet precies wat de normen zijn maar gevoelsmatig is dit aan de hoge kant. Zover ik kan zien en horen werken de fan's nog naar behoren.

Iemand die mij verder op de goede weg kan helpen / nieuwe inzichten kan geven? _/-\o_ :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Begin met het RAM geheugen te testen. Dat is een grote kanshebber bij zulk soort dingen.

Langzame manier: Memtest86 downloaden en 12+ uur laten draaien.

Snelle manier: LinX downloaden en draaien met geheugen op All. Als je binnen 30 minuten geen foutmelding hebt is het geheugen goed. Als je wel een foutmelding krijgt dan de modules 1 voor 1 proberen zodat je weet welke van 2 defect is. Je zou natuurlijk ook een foutmelding kunnen krijgen om een andere reden, maar dan weet je ook wat meer. Hou wel de temps even in de gaten, als dat richting de 90 graden gaat moet je er niet mee doorgaan.

[ Voor 9% gewijzigd door PilatuS op 23-03-2017 23:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Of een voeding die ontoereikend is. Als het bij normaal/niet intensief gebruik wél goed werkt en bij belasting niet, kan dat een oorzaak zijn. Welke voeding heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Exorcist schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 23:08:
Of een voeding die ontoereikend is. Als het bij normaal/niet intensief gebruik wél goed werkt en bij belasting niet, kan dat een oorzaak zijn. Welke voeding heb je?
Heb je dat wel eens mee gemaakt ? Ik heb flink wat PC's gerepareerd maar dat nog nooit gezien. Wel dat de voeding brak was en dat de PC uitviel, maar nog nooit een BSOD gezien met een foute voeding.

Het zou kunnen hoor, dat ben ik met je eens, maar het lijkt mij wel erg onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Exorcist schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 23:08:
De voeding betreft de originele voeding van 550 Watt. Ik heb even de originele specs opgezocht van de PC:
https://www.mupload.nl/img/hsc3nsogdbzlw.jpg

Anders dan de specs heb ik:
- Windows 7 geupdate naar Windows 10 Home Edition
- Videokaart geupdate naar GTX 970

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Welke BSOD krijg je precies / welke STOP-code? En je zegt 'een system-file', welke precies? (Of steeds een andere?)

Je kunt de minidump achteraf uitlezen, en/of via System properties -> startup/recovery settings een auto herstart uitschakelen zodat de BSOD in beeld blijft.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze al geprobeerd:

https://support.microsoft...eshoot-blue-screen-errors

?

Laat maar, is niet veel soeps.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2017 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik denk dat Hangen en Opstartproblemen troubleshooter dan een alternatief is :P Waarbij overigens de voorbeelden zwaar verouderd zijn, maar de achterliggende principes niet.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
F_J_K schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 08:19:
Welke BSOD krijg je precies / welke STOP-code? En je zegt 'een system-file', welke precies? (Of steeds een andere?)

Je kunt de minidump achteraf uitlezen, en/of via System properties -> startup/recovery settings een auto herstart uitschakelen zodat de BSOD in beeld blijft.
De melding die vaak komt is SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION. Gisteren gaf die de melding dat Win32kfull.sys de veroorzaker was maar in de loop van de tijd heb ik legio aan system files gezien die daar langskomen.

Vindt zelf zo vreemd dat het alleen gebeurt wanneer ik iets meer van de PC 'vraag'. Daarom neig ik meer naar een hardware issue.. Weet alleen niet zo goed waar te beginnen. Heb geen spare-parts om te testen en om op trial and error basis iets te kopen is me iets te veel van het goede! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03 13:51
Misschien lees ik erover heen maar zijn de drivers up-to-date?
Verder heb ik SYSTEM_SERVICE_EXEPTION vaak gezien met defect ram.
Vaak met dit bluescreen is het niet de enige die je krijgt.

[ Voor 12% gewijzigd door NO_Excuses op 24-03-2017 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skn
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02-02-2022

skn

Ik zou eerst de BSOD mini dump uitlezen zoals eerder aangegeven met "BlueScreenView", Voordat je allemaal dingen voor niks gaat doen (desnoods post je hier de resultaten).

BSOD's kan namelijk zowel software (denk aan alle soorten drivers etc.) of hardwarematig zijn.
Gok voor Win 10 dat die ook geplaatst wordt in C:\Windows\Minidump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 09:57

nexhil

BAM!

tja 'Voeding 550 watt' als dat een cheapo unit is dat wil nog niet zeggen dat er echt 550 watt uit komt of dat de spanning stabiel blijft.

Ik gok het op het geheugen of de voeding. Kan een combinatie zijn dat een slechte voeding die geen stabiele power levert geheugen problemen veroorzaakt.

Dit is zo'n beruchte 550 watt voeding:

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41ru40cDxAL._SX355_.jpg

Heeft bijna mijn huis af laten branden begin jaren 2000 >:)

[ Voor 26% gewijzigd door nexhil op 24-03-2017 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
NO_Excuses schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 09:30:
Misschien lees ik erover heen maar zijn de drivers up-to-date?
Verder heb ik SYSTEM_SERVICE_EXEPTION vaak gezien met defect ram.
Vaak met dit bluescreen is het niet de enige die je krijgt.
Drivers zijn zover ik weet / kan zien en heb gechecked up to date. Toen ik Windows opnieuw heb geïnstalleerd heb ik die meteen meegepakt. Kan dat er in de tussentijd een driver weer iets is verouderd. Maar in de tijd net na de update had ik dezelfde problemen helaas..
skn schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 09:39:
Ik zou eerst de BSOD mini dump uitlezen zoals eerder aangegeven met "BlueScreenView", Voordat je allemaal dingen voor niks gaat doen (desnoods post je hier de resultaten).

BSOD's kan namelijk zowel software (denk aan alle soorten drivers etc.) of hardwarematig zijn.
Gok voor Win 10 dat die ook geplaatst wordt in C:\Windows\Minidump
Ik heb met BlueScreenView even de dumps van gisteren uitgelezen. Hieronder de linkjes geplaatst naar de prints van de rapporten. Heb gisteren een aantal keer bewust een situatie opgezocht waarbij de PC crasht, vandaar dat het er 4 zijn.

https://ibb.co/gKnpDv
https://ibb.co/j8mhYv
https://ibb.co/hEL9Dv
https://ibb.co/g6fn0a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Kast openmaken en het merk en type voeding bekijken. Alleen dan weet je zeker welk spul er in zit.

[ Voor 5% gewijzigd door redfoxert op 24-03-2017 18:45 ]

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
redfoxert schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 18:44:
Kast openmaken en het merk en type voeding bekijken. Alleen dan weet je zeker welk spul er in zit.
Er maar even een foto van gemaakt. Ben wel aardig een leek wat dit soort onderdelen betreft..
Al lijkt het vanaf de afbeelding wat anders te zijn dan die 550W die in de specs werd aangegeven toen ik de PC kocht.

https://ibb.co/fkEQ3v

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2017 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Kijk eens in Voeding advies en informatie topic - Deel 33 bij het kopje: beroerde voedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Had ondertussen ook al wat zitten googlen ja! Weet in ieder geval het eerste onderdeel dat een update krijgt :+

Iemand nog suggesties / ervaringen voor een upgrade?
- Intel i5 / Nvidia GTX 970 / 2 harde schijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 19:31:
[...]

Er maar even een foto van gemaakt. Ben wel aardig een leek wat dit soort onderdelen betreft..
Al lijkt het vanaf de afbeelding wat anders te zijn dan die 550W die in de specs werd aangegeven toen ik de PC kocht.

https://ibb.co/fkEQ3v
In ieder geval je PC niet meer aanzetten!

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
MS-Tech is naast Q-Tec wel zo'n beetje de grootste rommel die er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 21:11:
MS-Tech is naast Q-Tec wel zo'n beetje de grootste rommel die er is.
Toch iets vaker die case opentrekken :F Voeding upgraden en dan hopen dat het probleem verleden tijd is..
Dank voor de hulp so far _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 21:33:
[...]

Toch iets vaker die case opentrekken :F Voeding upgraden en dan hopen dat het probleem verleden tijd is..
Dank voor de hulp so far _/-\o_
Het zou door de voeding kunnen komen, maar nog steeds denk ik dat die kans niet heel groot is. Normaal gesproken valt de PC eerder uit dan dat je een BSOD krijgt met een slechte voeding. Hoe dan ook, deze voeding moet sowieso vervangen worden. Ik denk alleen niet dat het ook gelijk je probleem oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 21:35:
[...]

Het zou door de voeding kunnen komen, maar nog steeds denk ik dat die kans niet heel groot is. Normaal gesproken valt de PC eerder uit dan dat je een BSOD krijgt met een slechte voeding. Hoe dan ook, deze voeding moet sowieso vervangen worden. Ik denk alleen niet dat het ook gelijk je probleem oplost.
Dat is helaas een terechte conclusie. Heb de voeding vervangen maar dit heeft helaas het probleem niet opgelost. Zojuist de volgende BSOD: https://ibb.co/eWEH0a..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 21:24:
[...]

Dat is helaas een terechte conclusie. Heb de voeding vervangen maar dit heeft helaas het probleem niet opgelost. Zojuist de volgende BSOD: https://ibb.co/eWEH0a..
Jammer dat het niet opgelost is, maar dat was dus inderdaad te verwachten. Dan maar terug naar mijn eerste post, het testen van het RAM geheugen.

Edit: Bij zulke problemen test ik zelf eerst altijd alle hardware. Als dat na uitgebreid testen allemaal goed werkt ga ik verder naar de software.

[ Voor 13% gewijzigd door PilatuS op 25-03-2017 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
"Nu dacht ik dat het misschien aan de temperatuur van de CPU"

En de GPU?

Edit: http://www.gputemp.com

[ Voor 17% gewijzigd door Squ1zZy op 25-03-2017 23:34 . Reden: Link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 21:25:
[...]

Jammer dat het niet opgelost is, maar dat was dus inderdaad te verwachten. Dan maar terug naar mijn eerste post, het testen van het RAM geheugen.

Edit: Bij zulke problemen test ik zelf eerst altijd alle hardware. Als dat na uitgebreid testen allemaal goed werkt ga ik verder naar de software.
Heb vannacht memtest laten lopen op moment 7 passes / 0 errors. Denk dat ik toch weer verder moet zoeken naar de oorzaak :( gemiddelde CPU temp vannacht (zover ik heb kunnen zien) lag zo tussen 50 - 55 graden.

https://ibb.co/kTTrtv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Je geeft aan dat bij het gamen de BSOD komt. Waarom niet de GPU temp monitoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Draai eens LinX als de CPU temps niet te hoog worden. Dan test je ook gelijk de CPU en het moederbord naast het RAM geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Squ1zZy schreef op zondag 26 maart 2017 @ 09:51:
Je geeft aan dat bij het gamen de BSOD komt. Waarom niet de GPU temp monitoren?
Heb ik zojuist een tijd gedaan. Ben een game gaan spelen windowed met de temp van de CPU en GPU ernaast. Paar games kunnen spelen zonder problemen, CPU liep op richting de 70 graden. GPU ongeveer hetzelfde. Wel een crash, maar nu een BSOD met voor mij onbekend stopcode BUGCODE_USB_DRIVER (zie onderstaande link voor report).

https://ibb.co/crgEfa
PilatuS schreef op zondag 26 maart 2017 @ 11:13:
Draai eens LinX als de CPU temps niet te hoog worden. Dan test je ook gelijk de CPU en het moederbord naast het RAM geheugen.
LinX is voor mij nieuw, zal even nagaan wat ik moet doen.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2017 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 26 maart 2017 @ 13:07:
[...]

LinX is voor mij nieuw, zal even nagaan wat ik moet doen.
Is vrij simpel. Geheugen op All zetten en op start drukken. Als dit 1 uur goed draait zijn een hoop onderdelen in orde. Ik heb alleen zo'n vermoeden dat je die 1 uur niet gaat halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op zondag 26 maart 2017 @ 13:46:
[...]

Is vrij simpel. Geheugen op All zetten en op start drukken. Als dit 1 uur goed draait zijn een hoop onderdelen in orde. Ik heb alleen zo'n vermoeden dat je die 1 uur niet gaat halen.
Helaas.. Gewoon doorheen gekomen :?
https://ibb.co/f6LDqa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:38
https://support.microsoft...se-some-ieee-1394-devices
en deze
https://answers.microsoft...87-42ac-ac65-d9aeef50cde3 (kijk bij de Answer)

[ Voor 28% gewijzigd door Mel33 op 26-03-2017 17:08 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Dan weten we weer wat meer. De voeding is het sowieso niet. RAM ook niet. CPU en moederbord zijn het zeer waarschijnlijk ook niet als LinX stabiel is. Dan verder naar de GPU. Draai eens een half uurtje Furmark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op zondag 26 maart 2017 @ 17:23:
[...]

Dan weten we weer wat meer. De voeding is het sowieso niet. RAM ook niet. CPU en moederbord zijn het zeer waarschijnlijk ook niet als LinX stabiel is. Dan verder naar de GPU. Draai eens een half uurtje Furmark.
Furmark ruim half uur laten lopen maar ik zie aan de data eigenlijk niet iets wat gek zou zijn.
De PC heeft mijn inziens ook geen moeite gehad met de test. Beeld was vloeiend, temp van de GPU steeg naar 73 - 74 graden en is daar stabiel op blijven steken. http://ibb.co/e7D53v

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Vermoed dat er dan mogelijk qua software wat fout gaat. Als testen als LinX en Furmark geen problemen geven lijkt het er op dat de machine hardwarematig in orde is. Wat dan precies de oorzaak is kan alleen van alles zijn. Probeer even na te gaan of er iets veranderd is qua software net voordat de problemen begonnen. Dingen als een nieuwe netwerkdriver of andere driver. Een update van Windows of een programma wat je geinstalleerd hebt. Je geeft aan dat het na een herinstallatie weer terug is wat ook kan betekenen dat je het stuk software wat het veroorzaakt er weer opzet.

Je zou een nieuwe herinstallatie kunnen uitvoeren en dan wat oudere drivers voor je apparaten en geen software installeren. Kijken of het probleem er dan ook gelijk is of niet.

Het zou trouwens ook nog mogelijk zijn dat je CPU of moederbord wel kapot is, maar die kans is wel klein. Ik heb wel eens een CPU gehad die 10 uur LinX kon draaien maar de PC liet crashen als er veel netwerkverkeer was. Dit is alleen wel iets wat extreem zeldzaam is. Heb ook een keer een laptop gehad die perfect werkte tot dat er een bepaalde AV op geinstalleerd werd en toen alleen maar BSOD's gaf. Die hele laptop 10x getest en iedere keer ging alles zonder problemen. Zodra de klant thuis kwam installeerde hij eerst de AV en was het probleem weer terug :P

In een ideale situatie zou ik zelf bij een geval als dit net zo lang onderdelen vervangen tot alle onderdelen uitgesloten zijn. Als het probleem na vervangen van ieder onderdeel er nog is dan moet het wel software zijn. Iets als een nieuwe build van Windows die problemen geeft bij een bepaalde hardwareconfig of iets. Dan moet je alleen natuurlijk wel een berg met onderdelen hebben liggen, wat nu waarschijnlijk niet zo is.

[ Voor 25% gewijzigd door PilatuS op 26-03-2017 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op zondag 26 maart 2017 @ 19:11:
Vermoed dat er dan mogelijk qua software wat fout gaat. Als testen als LinX en Furmark geen problemen geven lijkt het er op dat de machine hardwarematig in orde is. Wat dan precies de oorzaak is kan alleen van alles zijn. Probeer even na te gaan of er iets veranderd is qua software net voordat de problemen begonnen. Dingen als een nieuwe netwerkdriver of andere driver. Een update van Windows of een programma wat je geinstalleerd hebt. Je geeft aan dat het na een herinstallatie weer terug is wat ook kan betekenen dat je het stuk software wat het veroorzaakt er weer opzet.

Je zou een nieuwe herinstallatie kunnen uitvoeren en dan wat oudere drivers voor je apparaten en geen software installeren. Kijken of het probleem er dan ook gelijk is of niet.

In een ideale situatie zou ik zelf bij een geval als dit net zo lang onderdelen vervangen tot alle onderdelen uitgesloten zijn. Als het probleem na vervangen van ieder onderdeel er nog is dan moet het wel software zijn. Iets als een nieuwe build van Windows die problemen geeft bij een bepaalde hardwareconfig of iets. Dan moet je alleen natuurlijk wel een berg met onderdelen hebben liggen, wat nu waarschijnlijk niet zo is.
Kan me niet herinneren dat er een duidelijke aanleiding is geweest. Ben van Windows 7 naar Windows 10 gegaan met die gratis upgrade toen maar weet niet zeker of het toen daarna pas is begonnen. Heb de drivers nog is getest middels Driver Identifier en Driver Easy. Deze geven beide aan dat alle drivers 'good' en up-to-date zijn.

Ga even kijken of het probleem aanhoudt, als dat zo is zal ik nog een keer Windows herinstalleren. Mocht dat ook niet baten dan zal ik toch ergens extra hulp moeten gaan inschakelen.. :-(

Dank voor zover! _/-\o_ :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Van die driver programma's kan je over het algemeen beter wegblijven. Gewoon downloaden wat je nodig hebt op de site's van je moederbord fabrikant en videokaart fabrikant is beter. Er zitten vast ook wel wat van die driver programma's bij die goed zijn, maar een hoop is ook troep. Handmatig is eigenlijk altijd beter.

Verder kan dit ook mogelijk een probleem met Windows 10 en je hardware zijn. Google eens op onderdelen zoals het moederbord en netwerkkaart en Windows 10 BSOD's. Mogelijk ben je niet de enige en komt er met wat zoeken meer naar boven.

Wat je ook kan proberen is nog even Windows 7 er op zetten en kijken wat er dan gebeurt. Als dat goed werkt weet je gelijk zeker dat het ergens in Windows 10 of de drivers daarvan zit. Testen met juist oudere drivers wil soms ook nog wel eens wat zijn.

Dit probleem is wat lastiger dan de meeste hier op GoT. Heel vaak is het defect RAM of iets anders wat simpel te vinden is. Dit is een stuk lastiger blijkt wel, maar door net zo lang dingen uit te sluiten moet het op te lossen zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door PilatuS op 26-03-2017 20:29 ]

Pagina: 1