Ik zoek een betaalbare energie meter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiakNL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-09 10:41
Excuses voor als deze topic verkeerd is geplaatst, ik wist niet zo goed waar ik hem kwijt kon.

Ik ben sinds kort op mezelf gaan wonen en ik zoek een goede betaalbare energie meter omdat ik graag inzicht wil hebben wat mijn apparaten allemaal gebruiken.

Ik wil bijvoorbeeld de volgende apparaten gaan meten:

• Ziggo Connectbox
• Ziggo Mediabox XL in verschillende standby standen
• Mijn PC terwijl ik aan het gamen ben
• Heel veel andere dingen die ik nu even niet kan bedenken

Ik had een oude vergelijking test uit 2009 gevonden en deze dicteerde dat de Cresta RCE-1106 het beste verbruik kon meten. Echter kan ik deze niet meer vinden. Bron:

Andere apparaten die ik gevonden heb:

http://www.kijkshop.nl/zoek?fq=energiemeter
https://www.conrad.nl/nl/...nspector-iii-1341196.html

https://www.bol.com/nl/p/...nitoren/9200000035815148/

Mijn vraag is dus, welke gebruiken jullie? Ik geef het liefst onder de 20 EUR uit aan zo’n meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:59

SA007

Moderator Tweaking
Ja is een lastige, er is zoveel meuk in de markt.

Een gloeilamp nauwkeurig meten is simpel, voor alles waar electronica in zit wordt het veel moeilijker.

Ik kan het weten, ik heb 5 jaar electriciteitsmeters ontworpen, heb alleen geen toegang meer tot de bijbehorende testapparatuur.

Zelf heb ik een paar meters liggen, gedeeltelijk zelfbouw (natuurlijk) waarvan ik het idee heb dat ie best nauwkeurig zijn, eigenlijk wil je weten wat erin zit, maar dat staat natuurlijk niet op de verpakking.
Als ze gebouwd zijn met een 'echte' kWh meetchip zit het meestal wel goed, anders blijft het koffiedik kijken.

Zeker voor de goedkope geld overigens wel, ze worden veel nauwkeuriger als je een resitieve belasting ernaast gooit, bijv een 40W gloeilamp.
Het verschil tussen 40 en 42W kunnen ze meestal stukken beter meten dan 0 en 2W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiakNL
SA007 schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 22:19:
Ja is een lastige, er is zoveel meuk in de markt.

Een gloeilamp nauwkeurig meten is simpel, voor alles waar electronica in zit wordt het veel moeilijker.

Ik kan het weten, ik heb 5 jaar electriciteitsmeters ontworpen, heb alleen geen toegang meer tot de bijbehorende testapparatuur.

Zelf heb ik een paar meters liggen, gedeeltelijk zelfbouw (natuurlijk) waarvan ik het idee heb dat ie best nauwkeurig zijn, eigenlijk wil je weten wat erin zit, maar dat staat natuurlijk niet op de verpakking.
Als ze gebouwd zijn met een 'echte' kWh meetchip zit het meestal wel goed, anders blijft het koffiedik kijken.

Zeker voor de goedkope geld overigens wel, ze worden veel nauwkeuriger als je een resitieve belasting ernaast gooit, bijv een 40W gloeilamp.
Het verschil tussen 40 en 42W kunnen ze meestal stukken beter meten dan 0 en 2W.
Wel gaaf dat je dat allemaal zelf kunt maken!

Helaas reikt mij kennis niet zover dat ik zelf zulke dingen in elkaar kan knutselen, ik echt opzoek naar een kant en klare oplossing die ik in de winkel kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:18
Als je een slimme meter hebt kun je die natuurlijk uitlezen.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiakNL
chaoscontrol schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 22:44:
Als je een slimme meter hebt kun je die natuurlijk uitlezen.
Goede tip maar ik wil specifieke apparaten meten. Dus ik wil hem tussen het stopcontact en het te meten apparaat in hebben. Ik weet alleen niet welke van al deze apparaten het goed kan meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 10:45

Ursamajor

Astrofotograaf

Bij de aldi zag ik ze laatst liggen voor een habbekrats. Denk dat die een stuk gebruiksvriendelijker is dan m'n voltcraft van de conrad van 20 jaar oud

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:18
ManiakNL schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 23:08:
[...]

Goede tip maar ik wil specifieke apparaten meten. Dus ik wil hem tussen het stopcontact en het te meten apparaat in hebben. Ik weet alleen niet welke van al deze apparaten het goed kan meten.
Kan natuurlijk kijken wat de stand (huidig verbruik) is, apparaat aanzetten en nog een keer kijken. Dat verschil is dan het verbruik van je apparaat. :)

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:59

SA007

Moderator Tweaking
In een huis heb je zoveel apparaten die continue van verbruik wisselen dat het bijna onmogelijk is een individueel apparaat eruit te vissen.
Denk aan een gemoduleerde cv, koelkast, vriezer, etc.

Mijn suggestie zou zijn een 'echte' kwh meter pakken en daarmee meten, die moeten meettechnisch gekeurd zijn geweest, dus moeten goed meten.
Het grootste deel van de adapters doet een verassend crappy taak als het gaat om verbruik meten, zijn er genoeg die nieteens de spanning meten, maar 'aannemen' dat die 230V is.

Kleine sidenote, als je als meter een ferrarismeter vind, zorg dat die perfect recht hangt/staat, als je die scheef hebt of plat hebt liggen zijn ze vrij onnauwkeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:09
Ik zou met de keuze van een energiemeter eerst afwegen hoe nauwkeurig ik wil meten, omdat een simpele stekker-energiemeter mogelijk globaal meet en wie weet wil je wel echt betrouwbare meetwaarden zien.
Naast dat een verbruiker stroom opneemt heb je ook nog te maken met de arbeidsfactor en de Cosinus Phi, afhankelijk van het soort belasting. Dit is altijd het geval bij spaarlampen, pompen, geschakelde (PC) voedingen, laders, LED licht, etc. etc. Eigenlijk hebben wij tegenwoordig in huis bijna geen verbruikers meer die ohms belasten.
Misschien is het daarom handig om eerst eens wat rond te zoeken binnen Google welke energiemeters er zijn en of ze inderdaad ook het werkelijke vermogen kunnen meten. Want Watt is niet het zelfde als VA.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:00

MsD

Ik heb ooit een goedkoop setje van Plugwise op de kop getikt. Voor mij was dit ideaal. Ook omdat ik op deze manier een aan/uit schema kon maken, en op die manier kijken of de koelkast/boiler/whatever idd minder verbruiken als je ze 's nachts uitzet.
Geen idee hoe ontzettend precies die dingen meten, naar mijn idee meer dan exact genoeg. En je heb t in ieder geval een heel mooi kader om vanuit te gaan.
En dat je dit dan gewoon op je computertje kan is natuurlijk het leukste van alles :)

Heeft mij een redelijk beeld gegeven van mijn verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Ik heb zel deze Ectron van de Kijkshop. Het hele kostenberekeningsgedoe (een soort bargraph) is niet veel waard, veel te ingewikkeld.
Maar ik kan er goed lage verbruiken mee meten (bv laptop), echter in stappen van 0,5Watt, en dat is dus tevens het minimum. De cos-phi functie is ook redelijk bruikbaar.
Voor €10 is de prijs/prestatie verhouding niet zo gek.

De Brennenstuhl 231-E gaat door voor een goede meter (beter dan mijn Ectron), vwb zijn meetfunctie.
Over het gebruiksgemak wordt geklaagd (piepklein display).

Als je een alternatief zoekt let dan vooral op het minimale meetbereik.
De Brennenstuhl kan nog 0,01A of 0,2Watt meten.

De Voltcraft 4500Advanced meet ook vanaf 0,2Watt maar gaat vervolgens in stapjes van 0,1W omhoog. Kost wel bijna €30.

Tenslotte kan je nog de Voltcraft SBC-500 overwegen, maar lees even de reviews.
Hij is in principe nog iets nauwkeuriger (resolutie 0,05Watt), maar mag maar maximaal 500Watt meten.
Er zit een zekering in, die wel eens kan smelten. Zorg dus dat je daar een reserve voor bemachtigt.

[ Voor 13% gewijzigd door Bruin Poeper op 24-03-2017 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ursamajor schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 23:16:
Bij de aldi zag ik ze laatst liggen voor een habbekrats. Denk dat die een stuk gebruiksvriendelijker is dan m'n voltcraft van de conrad van 20 jaar oud
Geen idee wat je aan die Voltcraft (welk type?) zo gebruikersonvriendelijk vindt. Maar de meters van Voltcraft (die van mij de Energy Monitor 3000) hadden destijds goede recensies, evenals de Cresta RCE-1106, met name wat betreft het absoluut vereiste true-RMS meten. Geen idee wat zo'n goedkoop exemplaar van de ALDI presteert. Ik zou nog eens heel goed nadenken voor ik die oude af zou afdanken, tenzij iemand er in alle opzichten buitengewoon goede ervaringen mee heeft. Dat wil zeggen dat hij het met de benodigde deskundigheid kan bevestigen en niet enkel "heb er een goede indruk van".

Zoals al terecht is aangegeven, zolang je enkel gloeilampenbelasting meet (maar waar is dat nu nog het geval?) zal er zelfs met de goedkoopste inferieure exemplaren weinig op aan te merken zijn, maar vrijwel overal vind je momenteel geschakelde voedingen en anderzijds vervormde sinus, waarmee je met prularia helemaal de mist in gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik sluit me aan bij Techneut wat betreft de Voltcraft, van wat ik heb gelezen is dit een prima meter met prima specs die ook worden gehaald. Je kan een el cheapo flutmeter halen die prima een 'orde van grootte' benadering kan maken, maar niet meer dan dat. Apparaten die geen constante belasting zijn (zoals een koelkast) kun je er waarschijnlijk niet mee meten omdat je het verbruik moet middelen over tijd en dat moet je meter maar net kunnen. Met die Voltcraft lukt dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:43
Volgen mij had Mux die dingen een keer getest, en van Voltcraft was niet elk model geschikt om kleine belastingen te meten. Weet alleen niet meer welke dat was. De nieuwere modellen zijn ook niet zo skookum meer als de oude van rond 2010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Die beperking die je noemt klopt en die geldt/gold voor de meeste van deze dingen.
Maar technisch gezien niet het grootste bezwaar als je een beetje kan rekenen. Met dit laatste bedoel ik het simpel parallel schakelen met een gloeilamp. Ik zie dat als een aanmerkelijk kleiner bezwaar dan de erg magere prestaties van goedkope flut-dingen waar in sommige gevallen geen barst van klopt, zelfs bij benadering niet.

Wat bedoel je in dit verband met "niet zo Skookum"? Het mag duidelijk zijn dat het uiterlijk qua prioriteit niet op de eerste plaats staat. Dus vind je dit belangrijk? Wellicht overbodig op te merken dat het budgetdingen zijn, alleszins redelijk. maar geen precisiemeters. Daarvoor moet je minimaal denken aan prijzen van €500,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 10:45

Ursamajor

Astrofotograaf

Techneut schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 16:15:
[...]
Geen idee wat je aan die Voltcraft (welk type?) zo gebruikersonvriendelijk vindt. Maar de meters van Voltcraft (die van mij de Energy Monitor 3000) hadden destijds goede recensies, evenals de Cresta RCE-1106, met name wat betreft het absoluut vereiste true-RMS meten. Geen idee wat zo'n goedkoop exemplaar van de ALDI presteert. Ik zou nog eens heel goed nadenken voor ik die oude af zou afdanken, tenzij iemand er in alle opzichten buitengewoon goede ervaringen mee heeft. Dat wil zeggen dat hij het met de benodigde deskundigheid kan bevestigen en niet enkel "heb er een goede indruk van".

Zoals al terecht is aangegeven, zolang je enkel gloeilampenbelasting meet (maar waar is dat nu nog het geval?) zal er zelfs met de goedkoopste inferieure exemplaren weinig op aan te merken zijn, maar vrijwel overal vind je momenteel geschakelde voedingen en anderzijds vervormde sinus, waarmee je met prularia helemaal de mist in gaat
heb ook die energy monitor 3000 zie ik, alleen vond ik de bediening altijd wat spartaans. Die van de aldi heb ik verder nog niet zo goed bekeken, alleen zag ik dat het display er goed uit zag en kreeg daardoor het idee dat de bediening wel goed zat. Maar of ie goed meet...

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp-Freak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 22:06
Bruin Poeper schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 13:08:
De Brennenstuhl 231-E gaat door voor een goede meter (beter dan mijn Ectron), vwb zijn meetfunctie.
Over het gebruiksgemak wordt geklaagd (piepklein display).
De Brennenstuhl gebruik ik ook en was voor mij afdoende om een idee te krijgen van het verbruik van een aantal apparaten. Heb al wel een paar keer gehad dat hij na langere tijd het totaalverbruik reset. Batterijen vervangen leek dit iets te verbeteren, maar laatst stond toch weer het totaal op 0. Maar voor dit geld mag je misschien ook niet meer verwachten ;)

(Ik schrok wel van het standby verbruik van mijn Logitech Z-5500: bijna 10 watt!)
Pagina: 1