Krijg de laptop niet koel.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.C_N00B
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-09 10:56
Hallo allen,

Voor een kennis ben ik bezig een oude laptop op te knappen.
Laptop is al wel een aantal jaartjes oud, maar aangezien het om een i7 met 10 GB (!!!!) ram gaat, en mevrouw hem vooral wil gebruiken voor email/internet/ foto's etc.... hoop ik dat ie nog een aantal jaartjes mee kan.

Nu loop ik tegen het volgende aan; de laptop wordt erg warm!
De ventilator werkt goed, en er komt dus ook veel warme (zeg maar hete) lucht uit.

De laptop is door mij volledig uit elkaar gehaald, en voorzien van nieuw koelpasta en een thermalpad. (thermalpad was nodig, aangezien de heatsink anders niet aansluit op de (nord of south) bridge)
Dit is overigens volledig in overeenstemming met de originele configuratie.

Heatsink en Fan lijken hun werk prima te doen, aangezien de uitstoot uiteindelijk zelfs heet wordt.
Maar dat verhinderd niet dat de CPU (bij stresstest) zelfs 95 graden aan tikt, en idle boven de 60 staat.
(GPU komt niet boven 60)

Is er nog iets wat ik hier redelijke wijs aan kan doen?
In het Bios zijn geen settings voor de fanspeed, en ook met SpeedFan kan ik niets instellen wat betreft de RPM....

Misschien zijn er nog tips, anders is het gewoon niet anders en kijken we wel hoe lang de laptop het nog op deze manier houd.

Groet, (en al vast bedankt)
Michiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
De koeling is gewoon ondermaats voor de gebruikte chips. Gebeurt wel vaker bij consumentenlaptops, vooral Acer. Je kan hem undercloken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.C_N00B
@johnkeates

Volgens mij is dat bij dit Bios niet mogelijk.
Heb al gezocht, maar nergens iets te vinden over de Ghz van de processors.
Dacht aanvankelijk dat de problemen eventueel door overklocken waren gekomen....

Maar behalve; Info, Bootsettings en security (password etc) zijn er geen instellingen in het Bios.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-09 20:33
Om wat voor laptop gaat het en wat is de configuratie voor de rest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Voor 100% load tijdens een stresstest is 95 graden niet zo vreemd. Maar als die vrouw alleen simpele dingen doet zal de laptop nooit op 100% load draaien en zullen de temps dus ook niet zo hoog komen. Dan is er in dit geval niets aan de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:28

OmeJoyo

This is me

60/95 is niet zo gek voor een vroegere generatie i7 in een laptop. Dus zoals hierboven gesteld verwacht ik ook niet dat er iets aan de hand is.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:41
Wat is de ondergrond? Laptops koelen niet alleen door de lucht die ze uitblazen maar ook met het oppervlakte van de behuizing. Vooral de onderkant.
Zet je een laptop op een zachte ondergrond (bed, bank, je bovenbenen) dan isoleer je de onderkant en raakt hij heel makkelijk oververhit.

Een harde ondergrond is vaak genoeg. En anders helpt een laptop standaard enorm. Een extra cm aan lucht tussen de onderkant en je tafel doet wonderen. En als je nog een stapje verder wilt gaan zijn er standaarden met fans erin. Maar dat is meer iets voor lange gaming sessies.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.C_N00B
Hallo allen,

Het gaat om een Asus N53SV
Omdat ie ooit intensief voor video en fotobewerking gebruikt is, is er destijds 10GB Ram in geplaatst.

Dat die 60/95 voor oude i7 niet zo gek is, wist ik niet, en dat is dan wel een geruststelling.

De laptop zal straks op een tafel komen te staan, eventueel kunnen we een standaard overwegen.

Aangezien die temperaturen dus helemaal niet zo vreemd zijn, en de laptop na opschonen inmiddels al weer behoorlijk vlot loopt, ga ik m dan enkel nog even checken op zaken als updates ed en dan kan ie weer terug naar de eigenaar.

Hartelijk bedankt voor de reacties!
Pagina: 1