Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Thuisserver voor game/file/stream-server

Pagina: 1
Acties:

• Xylios
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik ben aan het overwegen om een kleine thuisserver in elkaar te zetten. De bedoeling is dat hier dingen op gaan draaien die ik niet op mijn VPS kwijt kan (beperkte resources) en ook niet op mijn desktop (te veel stroom/lawaai, desktop ook normaal wil kunnen blijven gebruiken).

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dingen zoals een kleine fileserver, gameservers (Minecraft, Source engine en eventueel andere games), RTMP server (om livestreams naar verschillende services te pushen en in verschillende formaten te reencoden), VM's en andere projectjes die meer nodig hebben dan dat een goedkope VPS of Raspberry Pi kan bieden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer €400 totaal, zelf assembleren.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Heb op dit moment geen extra hardware liggen die ik zou kunnen gebruiken.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voor de games en encodes is een redelijke CPU vereist, maar ik wil hier niet te veel aan uitgeven, want zoveel mensen zullen er ook weer niet tegelijk van gebruik maken. Het kunnen encoderen van h264 via hardware (Intel QuickSync) is dan ook een vereiste. Een recente Pentium of i3 zou hiervoor genoeg moeten zijn.
8GB RAM zou voor nu ruim voldoende moeten zijn.
Een M.2 SSD als opslag voor snelheid en stilte. Ik verwacht nu nog niet meer dan 128 GB nodig te hebben.
Eventueel later dus uitbreidbaar met een gewone 2.5" SSD of HDD.

Dit is wat een van de builds die ik in gedachten heb:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 58,50€ 58,50
1MSI B250M Mortar€ 92,42€ 92,42
1Fractal Design Define Mini C€ 78,-€ 78,-
1Crucial CT8G4DFD8213€ 51,95€ 51,95
1Seasonic G-series 360 watt€ 63,95€ 63,95
1Intel 600p 128GB€ 62,92€ 62,92
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 407,74

Voordeel van de Micro ATX is dat deze uitbreidbaar is, er kunnen PCI-E kaarten worden aangesloten zoals een tweede NIC, GPU (als je de computer voor andere taken zou willen gaan gebruiken) en een capture card voor streaming. Ook kunnen hier veel harde schijven in kwijt en zijn er 4 RAM sloten aanwezig. Je zou zelfs de CPU kunnen vervangen voor een betere mocht dit later nodig te zijn.
Nadeel is dat Micro ATX nog best wel groot is (op zich nog niet zo'n probleem).

Allebei de CPU's zijn dual cores met hyperthreading. De builds hebben dezelfde hoeveelheid en snelheid RAM, en dezelfde SSD.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel voor de CPU vanwege QuickSync. Voorkeur voor een Intel NIC op het moederbord. Voor de rest maakt het niks uit.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Compact zou fijn zijn, maar het meest belangrijke zijn het energieverbruik en het geluidsniveau. Server zou geplaatst worden in de slaapkamer.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag wat input willen over wat de beste keus is, misschien dat sommigen nog suggesties hebben voor andere componenten voor minder geld met dezelfde of betere performance/energiegebruik/geluidsniveau.

[ Voor 15% gewijzigd door Xylios op 23-03-2017 22:40 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Een Pentium G4560 is flink sneller dan een i3 7100U, beide Skylake dualcore's met Hyper Threading, met alleen een klein verschil in cache en relatief groot verschil in kloksnelheid, in het voordeel van de Pentium.

Overigens zou ik in plaats van een NUC eerder gaan voor een pricewatch: ASRock DeskMini 110 barebone met pricewatch: Intel Pentium G4560 Boxed, goedkoper, sneller, mogelijkheid tot twee 2,5 inch HD's, een NVMe SSD en is nog steeds erg klein.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Xylios
  • Niet online
Ik zie inderdaad dat de G4560 veel sneller is, niet goed opgelet dus. Groot verschil dus tussen een i3 7100U en een i3 7100.

De ASRock DeskMini 110 heeft een H110 chipset. Er blijkt wel een BIOS update voor Kaby Lake ervoor te zijn, maar ik kan dat niet zelf flashen zonder al een Skylake processor te hebben. Verder lijkt het wel een prima barebone.

[ Voor 7% gewijzigd door Xylios op 23-03-2017 22:44 ]

• Xylios
  • Niet online
Dit is wat ik dan nu heb voor een ASRock DeskMini 110 barebone:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 58,50€ 58,50
1ASRock DeskMini 110€ 149,-€ 149,-
1Kingston ValueRAM KVR21S15S8/8 (retail)€ 59,90€ 59,90
1Intel 600p 128GB€ 62,92€ 62,92
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 330,32

NUC valt dan af.

• Rikkert070
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16-02 17:09
Je moet wel een adapter hebben om van display naar HDMI 2.0 te gaan indien 4k gewenst is. Ik heb destijds dit gekocht en werkt als een zonnetje! :

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 59,-€ 59,-
1Club 3D DisplayPort 1.2 to HDMI 2.0 UHD Active Adapter€ 27,50€ 27,50
1ASRock DeskMini 110€ 149,-€ 149,-
1Crucial CT2K4G4SFS824A€ 64,95€ 64,95
1Sandisk SSD Plus 240GB€ 78,79€ 78,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 379,24

• Xylios
  • Niet online
Ik heb inmiddels de server zoals in mijn laatste post gisteren besteld en vandaag binnengekregen en gebouwd.
De ASRock DeskMini 110 was al voorzien van de laatste BIOS (7.00), dus met compatibiliteit geen problemen gehad.
Wel belangrijk is dat je het CPU Fan profiel op Silent zet, want op Standard is de stock fan van Intel best lawaaierig (2200 RPM). Overigens is het ook mogelijk om je eigen profiel te maken door zelf in een grafiekje de verhouding temperatuur / fan speed aan te geven.

Ik heb even snel het verbruik gemeten met een Brennenstuhl PM 231E tijdens idle en dat komt uit op ongeveer 8 watt (op een nieuwe installatie van Ubuntu Server 16.04.2 LTS).
Rikkert070 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 13:58:
Je moet wel een adapter hebben om van display naar HDMI 2.0 te gaan indien 4k gewenst is. Ik heb destijds dit gekocht en werkt als een zonnetje!
Dit heb ik niet nodig gehad gezien deze build headless gaat draaien. Heb overigens (nog) geen 4K scherm in huis. Wel handig om in het achterhoofd te houden mocht ik dit ooit op een 4K scherm willen aansluiten.

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-10 21:14
Wat voor OS draai je?
Lol, zie het net in je laatste post. Ubuntu dus.

[ Voor 54% gewijzigd door WeHoDo op 29-03-2017 22:27 ]

PSN: plexforce (ps4)

• Xylios
  • Niet online
Hetzelfde als wat in mijn laatste post staat bij verbruik. Maar misschien dat ik er iets anders op ga zetten, zoals een bare metal hypervisor.
Pagina: 1