Ik ben aan het overwegen om een kleine thuisserver in elkaar te zetten. De bedoeling is dat hier dingen op gaan draaien die ik niet op mijn VPS kwijt kan (beperkte resources) en ook niet op mijn desktop (te veel stroom/lawaai, desktop ook normaal wil kunnen blijven gebruiken).
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dingen zoals een kleine fileserver, gameservers (Minecraft, Source engine en eventueel andere games), RTMP server (om livestreams naar verschillende services te pushen en in verschillende formaten te reencoden), VM's en andere projectjes die meer nodig hebben dan dat een goedkope VPS of Raspberry Pi kan bieden.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer €400 totaal, zelf assembleren.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Heb op dit moment geen extra hardware liggen die ik zou kunnen gebruiken.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voor de games en encodes is een redelijke CPU vereist, maar ik wil hier niet te veel aan uitgeven, want zoveel mensen zullen er ook weer niet tegelijk van gebruik maken. Het kunnen encoderen van h264 via hardware (Intel QuickSync) is dan ook een vereiste. Een recente Pentium of i3 zou hiervoor genoeg moeten zijn.
8GB RAM zou voor nu ruim voldoende moeten zijn.
Een M.2 SSD als opslag voor snelheid en stilte. Ik verwacht nu nog niet meer dan 128 GB nodig te hebben.
Eventueel later dus uitbreidbaar met een gewone 2.5" SSD of HDD.
Dit is wat een van de builds die ik in gedachten heb:
Voordeel van de Micro ATX is dat deze uitbreidbaar is, er kunnen PCI-E kaarten worden aangesloten zoals een tweede NIC, GPU (als je de computer voor andere taken zou willen gaan gebruiken) en een capture card voor streaming. Ook kunnen hier veel harde schijven in kwijt en zijn er 4 RAM sloten aanwezig. Je zou zelfs de CPU kunnen vervangen voor een betere mocht dit later nodig te zijn.
Nadeel is dat Micro ATX nog best wel groot is (op zich nog niet zo'n probleem).
Allebei de CPU's zijn dual cores met hyperthreading. De builds hebben dezelfde hoeveelheid en snelheid RAM, en dezelfde SSD.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel voor de CPU vanwege QuickSync. Voorkeur voor een Intel NIC op het moederbord. Voor de rest maakt het niks uit.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Compact zou fijn zijn, maar het meest belangrijke zijn het energieverbruik en het geluidsniveau. Server zou geplaatst worden in de slaapkamer.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag wat input willen over wat de beste keus is, misschien dat sommigen nog suggesties hebben voor andere componenten voor minder geld met dezelfde of betere performance/energiegebruik/geluidsniveau.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dingen zoals een kleine fileserver, gameservers (Minecraft, Source engine en eventueel andere games), RTMP server (om livestreams naar verschillende services te pushen en in verschillende formaten te reencoden), VM's en andere projectjes die meer nodig hebben dan dat een goedkope VPS of Raspberry Pi kan bieden.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer €400 totaal, zelf assembleren.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Heb op dit moment geen extra hardware liggen die ik zou kunnen gebruiken.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voor de games en encodes is een redelijke CPU vereist, maar ik wil hier niet te veel aan uitgeven, want zoveel mensen zullen er ook weer niet tegelijk van gebruik maken. Het kunnen encoderen van h264 via hardware (Intel QuickSync) is dan ook een vereiste. Een recente Pentium of i3 zou hiervoor genoeg moeten zijn.
8GB RAM zou voor nu ruim voldoende moeten zijn.
Een M.2 SSD als opslag voor snelheid en stilte. Ik verwacht nu nog niet meer dan 128 GB nodig te hebben.
Eventueel later dus uitbreidbaar met een gewone 2.5" SSD of HDD.
Dit is wat een van de builds die ik in gedachten heb:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Pentium G4560 Boxed | € 58,50 | € 58,50 |
| 1 | MSI B250M Mortar | € 92,42 | € 92,42 |
| 1 | Fractal Design Define Mini C | € 78,- | € 78,- |
| 1 | Crucial CT8G4DFD8213 | € 51,95 | € 51,95 |
| 1 | Seasonic G-series 360 watt | € 63,95 | € 63,95 |
| 1 | Intel 600p 128GB | € 62,92 | € 62,92 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 407,74 | |
Voordeel van de Micro ATX is dat deze uitbreidbaar is, er kunnen PCI-E kaarten worden aangesloten zoals een tweede NIC, GPU (als je de computer voor andere taken zou willen gaan gebruiken) en een capture card voor streaming. Ook kunnen hier veel harde schijven in kwijt en zijn er 4 RAM sloten aanwezig. Je zou zelfs de CPU kunnen vervangen voor een betere mocht dit later nodig te zijn.
Nadeel is dat Micro ATX nog best wel groot is (op zich nog niet zo'n probleem).
Allebei de CPU's zijn dual cores met hyperthreading. De builds hebben dezelfde hoeveelheid en snelheid RAM, en dezelfde SSD.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel voor de CPU vanwege QuickSync. Voorkeur voor een Intel NIC op het moederbord. Voor de rest maakt het niks uit.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Compact zou fijn zijn, maar het meest belangrijke zijn het energieverbruik en het geluidsniveau. Server zou geplaatst worden in de slaapkamer.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag wat input willen over wat de beste keus is, misschien dat sommigen nog suggesties hebben voor andere componenten voor minder geld met dezelfde of betere performance/energiegebruik/geluidsniveau.
[ Voor 15% gewijzigd door Xylios op 23-03-2017 22:40 ]