Hoe voeding aansluiten op DAC bordje (Aliexpress)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poema
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-08 10:54
Ik heb via Aliexpress een DAC bordje en een daarbij behorende voeding gekocht. Nu heb ik dit voor mij liggen maar ik vraag me af hoe ik de voeding met het DAC bordje moet verbinden. Uiteraard eerst aan de verkoper gevraagd maar daarvan kreeg ik het antwoord "AC 2 x9v connection 0-9V, AC 2 x15v connection 15-0-15". Dit zegt mij dus echt helemaal niks, ik snap het niet.

Ik wilde eerst wat foto's plaatsen maar het leek me handiger om een link neer te zetten voor de volledigheid.
Bordje:

https://www.aliexpress.co...0010108.1000017.2.x2tdum#

Voeding:

https://www.aliexpress.co...0W-2x15V/32665490620.html

En wellicht een (simpele) uitleg?:o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

230V op zwart-rood

En dan aansluiten als dual 15v (15-0-15):
Op het blokje met drie schroeven:
Geel - geel+bruin - bruin

Alle ongebruikte draden goed isoleren!

[ Voor 14% gewijzigd door Illusion op 23-03-2017 18:45 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:40

SA007

Moderator Tweaking
Een ouderwetse versterker (zoals deze) verwacht inderdaad + en - spanning.

Hoe het lijkt:
Op de connector die AC9-15 verwacht hij een spanning van 9-15 VAC, hier hang je 1 van de setjes van 9V aan (bijv 2x Blauw).
Al lijkt dit in de beschijving optioneel, maar je komt er vanzelf achter als het niet werkt.

De connector die AC 13-15 gelabeled is bedoelen ze waarschijnlijk (13-15) - 0 - (13-15) mee.
Gezien de 2 condensators erachter is dat waarschijnlijk.

Je trafo heeft alleen niet de bedrading voor 15 - 0 - 15, maar voor 2x 15V, technisch is er weinig verschil, maar je hebt een kans dat je het verkeerd aansluit.
Het verschil is namelijk dat bij 15 - 0 - 15 een set draden aan elkaar zit, hierdoor heb je tussen de 2 uiterste draden 30V.

Hoe je de juiste combinatie vind is simpel.
Hang 'een' gele en bruine draad aan elkaar, meet de AC spanning op de andere draden (terwijl de 230V aangesloten is).
Als je 30V meet heb je de goede configuratie te pakken, meet je 0V moet je een draad wisselen.

Daarna sluit je het inderdaad aan zoals hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burrfoot
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-07 13:49
>> Illusion was sneller <<

[ Voor 81% gewijzigd door burrfoot op 23-03-2017 18:48 . Reden: 2.5 uur slaap vertraagt je typvaardigheid ]

"if you can't fix it with a hammer, try a bigger hammer"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poema
Super! Bedankt voor de uitleg. Ik ga 'm niet "effe" snel aansluiten, dit is iets wat ik lekker rustig op mijn gemakje wil gaan doen. Ik begrijp in ieder geval hoe het werkt en hoe ik "15-0-15" moet interpreteren. Ik heb een HP Wireless Audio setje met de dongle (transmitter) in de laptop en het moederbordje van de ontvanger (met o.a. coaxial en optisch spdif uitgang) uit zijn behuizing gehaald. Dit moederbordje wil ik samen met de Dac in een Philips microsetje (MCD909) bouwen waarvan ik de dvd speler eruit heb gehaald (defect) dus ruimte zat. Via coaxial spdif naar de dac en dan inwendig naar de "aux" input van de philips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poema
Alles zit in/opgebouwd en het werkt nog ook :). Alleen nog de puntjes op de i zetten qua afwerking. De aansluiting is uiteindelijk: blauw-blauw en geel - geel+bruin - bruin (thanks Illusion).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poema
Even nog een picje hoe het er uit ziet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BHOvaqBWfLjslCzLUjldYctN/thumb.jpg
Pagina: 1