8 speakers van 8 ohm, welke versterker heb ik nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 702312

Topicstarter
Ik wil graag 8 speakers van vermogen voorzien. Ik ben op zoek naar (het liefst 1) versterker maar weet niet helemaal waar ik op moet letten.

De speakers worden waarschijnlijk de JBL Control X of een soortgelijk model. Ze hebben een impedantie van 8 ohm en een 'aanbevolen versterkervermogen' van 20 - 100 watt.

Idealiter zou ik met audiokabels doorlussen naar elke speaker. Links naar de ene set van 4 speakers, rechts naar de andere set van 4 speakers.

Iemand die me wat meer inzicht zou kunnen geven in hoe dit aan te pakken / aan te sluiten? Thanks!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:14

JTfoto

Work hard

Waar ga je de speakers precies voor gebruiken als ik mag vragen? Ik denk dat we met meerdere forumleden dan wat meer duidelijkheid hebben en je op die manier de goede richting op kunnen gaan sturen. Dus:
- Waar ga je ze voor gebruiken?
- Wat is je budget?
- In wat voor soort ruimte komen de speakers?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juicie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:46
Gewoon een simpele redelijk krachtige stereo versterker. Dan per kant 4 speakers; twee setjes in parallel van ieder twee speakers in serie (zie plaatje). Dan kom je weer op een impedantie van 8 ohm uit. Dat kan elke versterker gewoon aan.

Afbeeldingslocatie: http://www.hometoys.com/htinews/jun05/articles/nigelb/fig3.gif

[ Voor 21% gewijzigd door Juicie op 23-03-2017 14:54 . Reden: Plaatje toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 702312

Topicstarter
Bedankt voor jullie snelle reacties alvast!
JTfoto schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 14:47:
Waar ga je de speakers precies voor gebruiken als ik mag vragen? Ik denk dat we met meerdere forumleden dan wat meer duidelijkheid hebben en je op die manier de goede richting op kunnen gaan sturen. Dus:
- Waar ga je ze voor gebruiken?
- Wat is je budget?
- In wat voor soort ruimte komen de speakers?
Ze komen buiten te hangen (wel onder een bruggetje). De JBL Control X als optie omdat ze weerbestendig zijn. We zullen linksom of rechtsom ook wel zorgen dat de versterker veilig staat van het weer.

Budget voor de versterker heb ik geschat op 200 euro.

Misschien ook wel zinvol om te vertellen is dat er ongeveer 13 meter tussen elke speaker zit, dus de verste speaker staat ongeveer 40 meter van de versterker af, wel een afstandje dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:58
Geen probleem. Geen flinterdunne kabel gebruiken, maar er gebeurt ook niks ernstigs als je slechts 1mm^2 gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Die kabel gaat naar buiten toe, @Jag. PVC buisje zou wel sieren :)

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Ja als het voor vaste installatie is wel idd, zeker waar. Alleen had iemand daar wel de goede toevoeging bij dat je die pvc pijp dan wel moet verlijmen zodat er echt geen water in kan lopen, anders vergaat je kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-05 14:28

FeaR

In GoT we trust

Acht speakers, 13 meter van elkaar, buiten, onder een bruggetje. Dat klinkt als een grote ruimte om te vullen met geluid. Zeker als de ruimte vol staat met mensen. Ik weet niet of ik daar dit soort producten voor aan zou schaffen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Ja ligt eraan hoe hard het moet en hoeveel laag je wilt. Beide ga je niet heel veel van krijgen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Is dit niet een typische toepassing voor een 100 volt systeem?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Neuh, dat doe je alleen voor kabel verliezen beperken. Maar als het meer is dan 1dB zou het me verbazen met 2.5mm2. Je zou het dr kunnen uitrekenen voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:16
Bij 100 meter kabel (8x13) van 2,5 mm2 is de weerstand van een koperen (dus niet verkoperd aluminium) ca. 1,5 ohm. http://www.breem.nl/TechThemas/LuidsprekerKabels.htm
Bij een 8 ohm speaker van 90db bij 1watt loopt er een stroom van 0,35 ampère. Bij 0 verlies is het voltage bij de versterker dan 2,83 volt. Bij een weerstand van 9,5 (8+1,5) is de stroom bij dit voltage 0,3. Scheelt bijna 20% vermogen dus.
Dan gaat de geluidsdruk van 90db naar 89,03db
http://www.sengpielaudio.com/calculator-efficiency.htm

Duidelijk veel minder dan JAG voorspelde dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Heb echt nog nooit kabel zien vergaan, zit beter in de grond wat lucht dan een verlijmde pvc pijp waar condens in gaat staan. Blijft echt niet kurk droog. En buitenmantel van kabel duurt wel heel lang voor het vergaat in de grond. UV licht is er slechter voor. Heb al 20 jaar kabel door de tuin liggen en die is nog als nieuw.

Groene tv kabel die het huis inkomt ligt ook bloot, glasvezel is ook bloot oranje draadje. Kan wel wat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
blissard schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 22:05:
Bij 100 meter kabel (8x13) van 2,5 mm2 is de weerstand van een koperen (dus niet verkoperd aluminium) ca. 1,5 ohm. http://www.breem.nl/TechThemas/LuidsprekerKabels.htm
Bij een 8 ohm speaker van 90db bij 1watt loopt er een stroom van 0,35 ampère. Bij 0 verlies is het voltage bij de versterker dan 2,83 volt. Bij een weerstand van 9,5 (8+1,5) is de stroom bij dit voltage 0,3. Scheelt bijna 20% vermogen dus.
Dan gaat de geluidsdruk van 90db naar 89,03db
http://www.sengpielaudio.com/calculator-efficiency.htm

Duidelijk veel minder dan JAG voorspelde dus.
1 dB zei ik, jij komt op 0,97 dB uit :). Maar dat gaat goed dus, daar heb je geen 100v systeem voor nodig. Je krijgt wel ook een kleine afwijkingen in de response doordat je de Q iets verhoogt, maar ook die afwijking zit in de orde grootte van 1 dB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:14

JTfoto

Work hard

Dan is het vooral nog een kwestie van het vinden van een goede versterker, echter zal dat voor 200 euro redelijk lastig zijn (behalve als je natuurlijk op marktplaats kijkt). Je kan de speakers vervolgens aansluiten zoals Juicie heeft aangegeven, echter zullen de speakers (denk ik) niet extreem hard spelen als de versterker relatief weinig vermogen heeft (echter is dit ook discutabel, gezien de gevoeligheid van de speakers 87dB bij 1 watt is, dus je krijgt een toename van 3dB bij verdubbeling van het wattage..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:09

MsD

welnee joh, elke eenvoudige versterker kan dit aan. Je kan natuurlijk een MP dingetje scoren, denk dat je met 5 tientjes wel klaar bent. Of je haalt een 'multi functioneel' ding bij MaxiAxi. (https://www.maxiaxi.com/s...-met-usb-mp3-en-fm-tuner/) zoiets dus.
Dat zal echt wel voldoen. Je hoeft buiten niet teveel drukte te maken om HiFi kwaliteit. Zorgen dat het een heel klein beetje degelijk is, of goedkoop vervangbaar, is veel relevanter m.i.

Iets van een kortsluitbeveiliging van de kabels lijkt me wel zinvol. Ik associeer buiten met vocht en corrosie. En minder dan 2 Ohm gaan versterkers meestal niet leuk vinden. Maar dat kan met een eenvoudig zekeringetje. in serie met kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:40

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Grootste probleem zal worden dat er tijdverschil gaat zitten tussen de verschillende speakers als je op 1 punt gaat luisteren. Je gaat dan echo's horen. Heeft niks met bekabeling te maken, maar met name met de snelheid van geluid vanaf de speaker. Dit effect heb je zelfs al in auto's, redelijk beperkte afmetingen dus. Eigenlijk wil je dus een versterker die iedere speaker apart kan aansturen en daarbij kan timeshiften...

Maar goed, alles natuurlijk afhankelijk van budget en doel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:36

timovd

Voorsprong door techniek

Als ik het zo hoor, gaat een delay met een DSP niet helpen. De TS wil volgens mij rondom speakers hebben hangen, en heb je niet een referentie die je kunt instellen als luisterpositie. Mocht je dit wel willen, bereken dan altijd de delta-afstand t.o.v. de luisterpositie en niet de afstand tussen de speakers zelf!
Kun je niet beter voor actieve speakers gaan en zelf een soort van "multikabel" maken waar zowel audio als power doorheen gaan? Is vrij goed zelf te doen met wat kabel mesh.

En als je toch voor passief wil gaan, moet je naar een combinatie van parallel/serie.

[ Voor 8% gewijzigd door timovd op 24-03-2017 12:01 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:09

MsD

40 meter speakerkabel is niet zo erg. Maar om nu 40 meter signaalkabel naast de voedingskabel te laten lopen vind ik wel erg LoFi....
En dan ook nog actieve speakers die altijd buiten staan? Nope.

Ik zou me echt niet teveel zorgen maken om die 13 meter tussen de speakers. Beetje echo hoort bij buitengeluid :)
Beetje goed kijken waar ze het geluid naar toe sturen. Trial en veel error...
Pagina: 1