Bureaumeubel maken voor PC kast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piet0
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-03-2024
Hi tweakers,

Ik ben van plan om een nieuw bureaumeubel te maken waarin ik mijn computer kwijt kan. Het meubel wordt gemaakt van massief houten Ikea keukenbladen. Onder het bureaublad komt een houten kast waarin mijn PC kast komt te staan. De houten kast heeft aan de voorkant een kastdeur en de zijkanten worden ook dicht met houten planken. De achterkant is uit het zicht en aan die kant komt ook de achterkant van mijn PC kast.

Ik heb nu een Antec Sonata III maar overweeg om over te stappen naar de minder brede en minder diepe (hoogte is niet van belang) Thermaltake Core G3 (al heb ik dan ook een lagere processor koeler nog). Ik heb een vrij normale game PC. Nu zit er dit in; Intel Gigabyte G1.Sniper B5 moederbord, Intel Core i5 4690 3,5GHz, CoolerMaster CPU Cooler Hyper 212 EVO koeler, Asus GeForce STRIX-GTX970 videokaart, 2 SSDs, 1 HDD en wat geheugen.

Hoewel dit geen casemod is zit ik toch met een aantal vragen waar tweakers mogelijk mee kunnen helpen:
1. Heeft iemand een idee hoe ik het beste aan de achterkant voor ventilatie kant zorgen maar toch stof tegen kan houden? Ik zat aan een hor of iets met speakerdoek te denken.
2. Wordt de PC niet te warm als de kast alleen aan de achterkant open is? Nog tips om voor goede airflow te zorgen? Hoeveel cm rondom de PC kan ik het beste vrij houden?
3. Zou het aanbrengen van een geluidsmat op enkele wanden in de kast nog merkbaar verschil maken voor wat betreft het geluid dat uit de kast komt of maakt dat niets uit door de open achterkant?

Ik kijk uit naar jullie feedback!

Gr,

Piet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenderB
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-10-2024
Hi Piet,

Je zou voor de afvoer van warmte uit de kast bovenin een 120mm gat kunnen maken en hier een casefan kunnen plaatsen, die je op met een verlengkabel aansluit op een fan-aansluiting van je moederboard. De warmte uit je pc stijgt op en zal dan meteen uit je meubel geblazen worden.

Om voor genoeg koude lucht te zorgen kun onderop (wellicht een sleuf aan de voorzijde over laten) of onder in de deur een 2e casefan plaatsen. Voor 120mm zijn op internet vele stoffilters te vinden, die je vast klikt, of magnetisch bevestigd en anders pak je toch een oude panty van je vriendin die je over een diy-frame spant :)

Zelf vind ik het best wel zonde als je zo'n mooie kast zou verstoppen in een kast, kun je de kast niet zo maken dat de Core G3 precies aansluit in je meubel, zo hoef je je ook geen zorgen te maken over circulerende warmte (als je maar een stukje ruimte tussen je bureau en muur overhoud, hierdoor kan de warmte opstijgen)

Geluidsmatten zullen zeker helpen, al denk ik dat je liever een stille ventilator hebt in plaats van dat je het geluid dempt. Voor de Core G3 zou onderstaande Thermaltake Engine CPU koeler wel heel mooi zijn 8)

https://tweakers.net/pric...maltake-engine-27-1u.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piet0
Kastje dicht

Kastje open

Onderkast voor

Onderkast achter

Zo ziet er nu uit. Met rechts monitor, toetsenbord, muis, speakers, stroom en usb 3.0 hub. Links een kleine printer (HP DeskJet 3720) en andere troep.

Als ik de PC gebruik dan laat ik het deurtje open zodat er meer lucht in kan. Aan de achterkant kan er minder lucht uit en daar kan de lucht door het bureaublad ook niet echt opstijgen.

Idee is nu om een case te bouwen met een "omgekeerde/ongebruikelijke" luchtflow: aan bovenkant en achterkant lucht erin en aan de voorkant eruit. Bijvoorbeeld met een Silverstone Redline RL06 met flink wat stille fans erin. Is dat mogelijk/verstandig?

[ Voor 93% gewijzigd door piet0 op 28-05-2018 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:40

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Misschien een idee om in de deur een rooster te maken?

http://www.bouwjeeigensau...-vierkant-nordisch-fichte

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piet0
Bedankt voor het originele idee. Het deurtje wordt ook wit net als de schuifdeuren aan de bovenkant maar ik ga er nog vierkanten in frezen, hetzelfde idee als de binnendeur links op de foto: http://www.123keukendeurtjes.nl/media/723_0_-_kopie.png Ik vind het niet erg dat het deurtje tijdens het gebruik van PC open staat.

[ Voor 22% gewijzigd door piet0 op 28-05-2018 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGHamstar
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-02 10:24
Is het een optie om enkel aan de achterkant van de kast in de onderkant een extra gat (of 2) voor een fan te plaatsen en zo te ventileren?

Je zuigt onderin bij de grond aan en laat de lucht bovenin ontspannen door de reeds bestaande gaten.
Volgens mij moet dat geen enkel probleem opleveren, en het scheelt je een afwijkende voordeur ;)
Bijkomend voordeel van die opstelling; in de winter heb je mooi warme benen en kan de verwarming wat later aan.

Je kan vervolgens https://tweakers.net/pric...stoffilter/specificaties/ gebruiken als stoffilter

Doordat je aan de achterkant alle fans hebt zitten hoef je je over het geluid denk ik geen zorgen te maken.
Pagina: 1