Draadloze richtingaanwijzers voor motor modificeren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-10 09:29
Mijn vraag
Ik wil graag via Arduino extra richting aanwijzers maken voor op de motor. er zijn verschillende voorbeeld van Lightbackpacks en er is ook wel genoeg info over te vinden hoe je ze kan maken.

Nu heb ik op Aliexp een vriendelijk geprijst dingetje gevonden die hetzelfde doet maar dan met een unit voor op de helm. ding is afzichtelijk maar dacht evt om te kunnen bouwen. Maar helaas zit er zon leleijk gevormd PCB in dat ik met de ontvangende unit niets kan. Maar kan ik de zendende unit gebruiken om de arduinos aan te sturen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
het is deze unit

maar ik kan dus nergens vinden of het gebruik maakt van een 2.4mhz of een 433 mhz zender/ontavanger. De informatie vanuit de fabriekant is vrij sumier. vraag 2 blijft of je het makkelijk kan laten communiceren met arduino.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
technisch nog niets geprobeerd omdat ik niet weet hoe ik het aan moet pakken, vraag is of dat uberhaupt handig is....

Is het handig om de zender unit te gebruiken of is het beter om gewoon vanaf scratch te beginnen met alleen arduino?

Beste antwoord (via WeeDzi op 30-03-2017 10:30)

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 09:49
WeeDzi schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 12:27:
[...]

misschien dat het topic toch titel niet helemaal aansluit,vraag me namelijk af of je uberhaubt de vraag hebt gelezen. Maar als je het wel overkill vindt zeg me dan aub wat niet overkill is, hoe zou jij het aanpakken?

het gaat ook niet om een richting aanwijzer maar een draadloze richting aanwijzer + remlicht die je op je bijv helm kan plakken.
Als je er niet achter komt hoe de ontvanger moet worden aangestuurd dan kan je altijd nog een Arduino rechtstreeks op de leds solderen. Je kunt ook nog een Wemos D1 of een Nodemcu overwegen om te gebruiken vanwege de kleinere vormfactor. Beide zijn Arduino IDE compatible.

[ Voor 27% gewijzigd door Lennyz op 25-03-2017 15:02 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

Zelfde product, andere website: http://www.banggood.com/W...l-LED-Light-p-920744.html
Based on 2.4G wireless transceiving technology.
Door wat draden te solderen op de plaatsen van die lampjes kun je de ontvanger hergebruiken voor een eigen creatie.

In hoeverre dit voldoet aan de eisen voor motorfietsverlichting vraag ik me dan wel weer af...

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
ooh kijk das al heel wat inderdaad nu ik weet dat het 2.4Ghz is....

ik zou inderdaad wat draden kunnen solderen maar het PCB wat in dat behuizinkje zit is dus net zo groot kwa oppervlakte, ik heb dat als niet handig beschouwd door zijn vorm. vandaar dat ik wil kijken om de ontvanger dan te maken van een arduino.

2e vraag is dan of het signaal makkelijk te onderscheppen is. hoe kan ik daar achter komen op welk kanaal hij de data verstuurd?

Let wel ik ga het gebruiken als extra verlichting en niet vervanging van bestaande Link naar regelegeving en tja in hoeverre het voldoet aan eisen weet ik ook niet precies, Ik weet dat bijv strobe lighting niet mag net als running lights. Dit terwijl autos het tegenwoordig ook hebben kijk bijv naar audi. Ik weet niet of je licht effecten in bijv je jas mag maken maar er zijn motorpakken die een remlicht in de kraag hebben verwerkt.
Wat dat betreft mag de regelgeveing wel eens bekeken worden, verlichting van motoren kan gewoon extra veiligheid betekenen dus als ik daardoor dan een boete zou mogen krijgen so be it.....

[ Voor 11% gewijzigd door WeeDzi op 23-03-2017 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-10 17:40

SA007

Moderator Tweaking
Titel wat logischer gemaakt

2.4Ghz / 433Mhz kan zo belachelijk veel soorten protocollen en signalen zijn, enige manier om te kijken wat het is is uit elkaar halen en meten.
Wellicht is het een goed idee om de ontvanger uit elkaar te halen en deze 'aan te passen' tot je een bruikbaar signaal eruit krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
uit dit antwoord kan ik wel opmaken dat het waarschijnlijk sneller en simpeler is om de zender zelf ook te maken. Want dan weet je dus wat je er in stopt. Om te achterhalen wat de zender dan nu uitzend is lastig om even snel te zien.

tnx voor de topic titel change de vraag is ondertussen inderdaad wat uitgebreid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Op de een of andere manier lijkt een Arduino gebruiken om een richtingaanwijzer te maken zwaar overkill.

[ Voor 3% gewijzigd door SA007 op 24-03-2017 12:42 . Reden: taalgebruik ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
evilution schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 12:24:
Op de een of andere manier lijkt een Arduino gebruiken om een richtingaanwijzer te maken zwaar overkill.
misschien dat het topic toch titel niet helemaal aansluit,vraag me namelijk af of je uberhaubt de vraag hebt gelezen. Maar als je het wel overkill vindt zeg me dan aub wat niet overkill is, hoe zou jij het aanpakken?

het gaat ook niet om een richting aanwijzer maar een draadloze richting aanwijzer + remlicht die je op je bijv helm kan plakken.

[ Voor 0% gewijzigd door SA007 op 24-03-2017 12:42 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 09:49
WeeDzi schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 12:27:
[...]

Als je er niet achter komt hoe de ontvanger moet worden aangestuurd dan kan je altijd nog een Arduino rechtstreeks op de leds solderen. Je kunt ook nog een Wemos D1 of een Nodemcu overwegen om te gebruiken vanwege de kleinere vormfactor. Beide zijn Arduino IDE compatible.

[ Voor 27% gewijzigd door Lennyz op 25-03-2017 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Wees voorzichtig met dingen op je helm plakken. Die helm is er om je hersenen te beschermen, zodat je dit soort projecten kunt bedenken, dus het is de moeite waard ook even te onderzoeken of de gebruikte lijm niet je helm aantast. Ik had inderdaad je OP niet goed gelezen, excuus.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

evilution schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 19:15:
Wees voorzichtig met dingen op je helm plakken. Die helm is er om je hersenen te beschermen, zodat je dit soort projecten kunt bedenken, dus het is de moeite waard ook even te onderzoeken of de gebruikte lijm niet je helm aantast.
Een hard object op je helm kan de werking ook beïnvloeden. Hoewel ik helemaal voor het uitvoeren van projecten ben, heb je je hoofd hard nodig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ja, zoiets kan echt een veiligheidsrisico opleveren terwijl je denk juist je veiligheid te verhogen :)

Mijn initiele opmerking was een beetje gebaseerd dat ik meer oldskool electronicus ben dan knipperlichtjes met een microprocessor maken, ik had de draadloze verbinding gemist.

Maar wees echt voorzichtig met je helm. Maar goed, dat is geen EL onderwerp. Succes met je project verder. If it's worth doing, it's worth overdoing :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
Verwijderd schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 19:17:
[...]

Een hard object op je helm kan de werking ook beïnvloeden. Hoewel ik helemaal voor het uitvoeren van projecten ben, heb je je hoofd hard nodig :P
Ja ik weet het al is dit niet een heel hard object, maar lijm en verf (iets wat veel mensen niet weten en zomaar hun helm gaan spuiten) kan de integriteit van je helm aanpassen. hier ben ik me zeer zeker bewust van. Ik heb inmiddels een andere gevonden die er een stuk mooier uitziet naar mijn mening
Link

deze zitten met 3M tape vast geplakt op je helm en om zon plek dat je er ook weinig rol inteferentie van krijgt mocht je vallen.

In plaats van het wiel opnieuw uit te vinden heb ik deze aangeschaft.

Ik heb nog wel een idee voor de arduino, misschien dat ik daar later op terug kom....
Pagina: 1