Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Excel 2013

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer in Excel de 75% percentielgrens van de volgende getallen te laten berekenen:
1,2,4,7,8,9,10 en 12 te berekenen. Deze zijn ingevoerd in A1 tot en met A8.

In A9 voer ik vervolgens de formule =KWARTIEL(A1:A8;3) in.

Tot mijn stomme verbazing krijg ik 9,25 terug terwijl ik toch 9,5 zou mogen verwachten.
In de documentatie van Excel vind ik geen aanknopingen voor een verklaring.

Heeft iemand hier een zinvolle tip?

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:42

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Verwijderd schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 13:02:
Ik probeer in Excel de 75% percentielgrens van de volgende getallen te laten berekenen:
1,2,4,7,8,9,10 en 12 te berekenen. Deze zijn ingevoerd in A1 tot en met A8.

In A9 voer ik vervolgens de formule =KWARTIEL(A1:A8;3) in.

Tot mijn stomme verbazing krijg ik 9,25 terug terwijl ik toch 9,5 zou mogen verwachten.
In de documentatie van Excel vind ik geen aanknopingen voor een verklaring.

Heeft iemand hier een zinvolle tip?
Aangezien ik niet precies wist wat een percentiel was, heb ik ff gegoogled, maar dit staat er op wikipedia:

"
Microsoft Excel: Inclusieve en exclusieve percentielen
De versie 2013 van Excel kent zowel methode B1 als methode E voor het berekenen van percentielpunten. Het verschil tussen de rangnummers van een exclusief berekende percentiel en een inclusief berekende percentiel is: #EXC – #INC = 2p -1. Het inclusief berekende percentiel ligt daardoor dichter bij de mediaan dan het exclusief berekende percentiel, maar het verschil neemt toe met de afstand tot de mediaan. Hoe groter deze afstand, des te meer ‘trekt’ de mediaan aan het percentiel.

Nemen we als voorbeeld het percentiel x25% van de dataset in het voorbeeld. Het rangnummer van het 1e kwartiel volgens de exclusieve methode (B1) is 3,5 en het bijbehorende 1e kwartiel is dus 4. Het rangnummer van het 1e kwartiel volgens de inclusieve methode (E) is 4 en het bijbehorende 1e kwartiel is 5. De inclusieve kwartielen liggen een half rangnummer dichter bij de mediaan dan de exclusieve kwartielen.

Waarschuwing
Zoals uit het bovenstaande blijkt berekenen softwarepakketten percentielen van niet over klassen verdeelde data met verschillende methoden. Men mag dus niet zeggen dat de percentielwaarde die een pakket produceert ‘het’ percentiel is. De gebruiker van het pakket dient zich bewust te zijn van de methode waarmee de berekening wordt uitgevoerd. Statistische software kan niet blindelings worden gebruikt.
"

Bron: Wikipedia: Percentiel

Steam/Discord: Flimovic