Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Feitelijk heb ik het systeem al bij elkaar gezocht, maar aangezien het al een jaartje of 7, 8 geleden is dat ik iets in elkaar gezet heb voor 'beter dan afbraakbudget'... Sta ik toch open voor input, want ik heb een hoop nieuwe ontwikkelingen gemist.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Standaard computerdingen (office, YouTube, werkzaken, en let's be honest: pr0n natuurlijk).
Casual gaming (Cities: Skylines; Transport Fever, ETS2, etc). Hier en daar wat FHD video's editen/renderen en bestaand materiaal encoden/transcoden. Gebruik als casual DAW. Min of meer toekomstproof zodat ik in ieder geval een jaar of 5 een knappe PC heb die ik over 5 jaar aan mijn ouders kan schenken als upgrade ;-)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst wil ik onder de 1000 euro blijven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Uit mijn vorige ancient build:
(zie ook gekoppelde producten)
PSU: XFX Core 550W
GPU: GeForce GTX770 2GB
Scherm: Dell U2412M

Van plan om aan te schaffen:
Case: Fractal Design Define C (non-windowed).
reden/overwegingen: Ik vind het een mooie case, de reviews zijn goed en hij lijkt goed opgezet te zijn van binnen. Ik keek eerst naar de Define C mini maar de buitenmaten ontlopen elkaar niet veel, en de Define C non-mini laat de optie voor full-ATX mobo's open. Hij komt onder een bureau te staan dus de aansluitingen/powerknop aan de bovenkant zijn een ergonomische plus.

Mobo: MSI B350M Mortar. Middle of the road Mobo. Geen ervaring met MSI, ik heb eigenlijk al 15 jaar alleen maar ASUS moederborden. Liever geen ASRock / Biostar, etc. Alternatief is de Gaming Pro, maar ik heb niet het idee dat de Gaming Pro voordelen heeft voor wat ik er mee wil.

CPU: AMD Ryzen 1700 (non-X).
reden/overwegingen: Ik heb lang gewikt tussen de 1700 en een i7 7700. Maar gezien de plannen voor audio/videowerk, de OK benchmarks, etc, toch maar de Ryzen. "JAMAARGAMING" -> Sorry, die paar fps verschil zullen me echt worst zijn ;-) In mijn use case denk ik dat de Ryzen meer 'bang for the buck' is.
-Ik overwoog eerst de 1700X, maar ik ben geen overklokker en het gebrek aan stock fan betekent (a) een duurdere CPU (b) ook nog eens een extra investering in een koeler.
-Overwoog ook nog te wachten op de 1600X, maar ook die komt zonder stock koeler en dan komt de prijs toch wel weer dichtbij de 'gewone' 1700.
-Of toch maar wachten op Ryzen 5? Mijn huidige setup is een X2 250 en een stapel ultrabooks. Opa is snel onder de indruk van alles met meer dan 2 cores ;-)

RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB (kit of 2).
reden/overwegingen: Dit is RAM. Dat heb ik nodig (vorige build is DDR3). Kit van twee, want dual channel of zo (ik heb dat nooit helemaal begrepen, of ik was te lui/cheap om dat in te stellen). 16 GB lijkt me wel even genoeg? Kan er altijd extra bijprikken.

Storage: Ja, hier een tweestrijd. Input wanted. Ga ik voor een M.2 NVMe (960 EVO 128GB) als systeemschijf, of een 'standaard' iets grotere SSD (850EVO)? Ik ben dik tevreden met de 840EVO die in één van mijn laptops zit. Ik vind 'responsiveness' van een systeem belangrijk.
Verder moet ik nog even zoeken naar een 'opslag' HDD, een Toshiba 3TB of zo. Al mijn belangrijke spullen staan in de cloud, dus dat komt voor mij niet zo nauw (ik krijg terwijl ik dit tik een mailtje van de NSA die dat beamen, en ze zeggen me dat mijn paspoort in oktober verloopt. Thanks guys).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik woon klein, dus een niet te grote case met een redelijk kleine footprint, die toch genoeg airflow overlaat voor de GPU.

Ga je overklokken?
Mijn vorige systeem is een Athlon X2 250. Als ik dit nieuwe systeem ga overklokken overleef ik dat niet ;-)

Wat verwacht je van ons?
Constructief advies over eventuele mismatches in onderdelen, bottlenecks/overkill, etc, problemen.
Concreet:
CPU - overkill? Wachten op R5? Toch maar wel Intel?
Storage: NVMe écht de moeite momenteel, of toch ook maar even wachten totdat dat wat meer mainstream is?

"Conclusie"
OK, dit is meer een ramble dan een concreet discussietopic, maar ik sta open voor feedback op de componenten en vooral ook over de balans tussen de componenten :) Thanks alvast!

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700 Boxed€ 359,-€ 359,-
1MSI B350M Gaming Pro€ 92,-€ 92,-
1Toshiba P300 (Retail), 3TB€ 92,48€ 92,48
1Fractal Design Define Mini C€ 78,-€ 78,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16€ 115,95€ 115,95
1Samsung 960 EVO 250GB€ 124,95€ 124,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 862,38

[ Voor 20% gewijzigd door TMDC op 23-03-2017 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02:46

Tribits

Onkruid vergaat niet

Op zich is die keuze voor een Ryzen7 1700 wel te verdedigen gezien de toepassingen die je er voor hebt. Zeker in combinatie met die GTX770 zal die geen bottleneck vormen. Waar ik dan wel een beetje mijn vraagtekens bij heb is dat je aangeeft niet te gaan overclocken. Wat ik er tot nu toe van gelezen heb is de R7 1700 goed over te klokken en gezien de lage single core speed van die processor lijkt me dat zeker een aanrader. Blijft even de vraag wat je daar voor nodig hebt.

Met dat B350 moederbord ben je op zich qua chipset goed op weg (hoewel ik de voorkeur zou geven aan een pricewatch: Asus PRIME B350-PLUS) een budget overclock configuratie, maar ik kan op dit moment nog weinig informatie terugvinden over de overklok kwaliteiten van specifieke AM4 moederborden. De meeste tests focussen op de processor en overklokken met borden van 300 euro of zo. Belangrijk aspect bij overklokken is traditioneel het aantal VRMs en de heatsink daarvan. Misschien toch wel even iets om je in te verdiepen voordat je een moederbord kiest. After market cooler toevoegen kan altijd nog, maar zou in dat geval ook wel een aanrader zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Tribits op 24-03-2017 17:18 ]

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 29-05 20:33
Dual channel in een notendop: er zijn twee wegen waarover de data in de ram naar je processor kan. steek je een ram stick in de ingang van beide wegen, dan heb je een twee wegen brede route ipv 1. leuk toch.

voor de rest:
die 1700x kan je wel met koeler in de doos krijgen maar die is nog niet op voorraad. je kan m namelijk met de wraith spire krijgen in de vs, dus het bestaat wel. die 1700 non x is trouwens zonder issues een beetje over te clocken onder zn stockkoeler. je kan pijnloos 3.7 ghz halen ( zonder extra voltage dus) kijk op youtube even hoe het werkt als je er niet mee bekend bent en zoek een mooi getalletje uit. 3.5 ofzo is ook al aardig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-05 19:05
Ik zou eerlijk gezegt even wachten en kijken hoe de R5 1600 is, deze komt wel met een koeler en heeft een hele mooie prijs.