Vraag

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-11 15:01

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Mijn vraag
Ik wil upgraden naar Fullframe. Ik gebruik nu een Canon 60D die me redelijk goed bevalt maar op een paar punten tekortschiet, waaronder ruisproductie. Ik wil bij Canon blijven, ondanks dat ik bij de stap naar FF twee lenzen ook moet verkopen, maar twijfel nog welke camera het moet worden en daar hoop ik jullie inbreng bij te kunnen gebruiken.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Canon 60D
Canon 17-55 IS USM f2.8
Canon 70-200 IS USM L f4
Sigma 10-20 EX DC HSM f4-5.6
Canon 50mm EX DC HSM f1.4

diverse randapparatuur zoals flitsers etc.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik twijfel tussen de 5DIII en de 6D. Waarom? Omdat de 5DIII als goede tweedehands (soms met garantie) voor acceptabele prijzen beschikbaar is, en de 6D als nieuwe camera prijstechnisch ook interessant is. een 5DII vindt ik te oud (aka, te weinig upgrade) en de 5DIV valt buiten budget.

Doelstelling is om de 60D inclusief de 17-55 en 10-20 te verkopen, bij een nieuwe camera zal dus een nieuwe walkaround moeten komen en ene groothoeklens. Ik gebruik de camera voornamelijk voor urban/urbexfotografie en portretwerk. De 50mm kan ik voor portretwerk aanhouden en de 70-200 blijft ook. mijn huidige 60D heeft een grip en die wil ik ook terug op de nieuwe camera.

Mooiste combi zou een 24-70 zijn als walkaround en een groothoeklens voor de urbexlocaties. Welke dat moet worden weet ik nog niet.

Welke argumenten dragen bij aan de keuze tussen een 5D3 of de 6D?

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Alle reacties

Verwijderd

Dure upgrade voor wat minder ruis.....

Ik zou eerst serieus naar iets als de 80D kijken om te zien of de betere/nieuwere sensor daar al wat verschil voor je gaat maken.

Maar voor FF is de 5D3 in nagenoeg alle aspecten de beste optie. De nieuwe 6D2 gaat waarschijnlijk op niet al te lange termijn de prijzen voor de 6D beïnvloeden, hoewel de nieuwere body's al snel een stuk duurder zijn dan de bestaande.

Verwijderd

De 80D is een enorme upgrade. Die camera heeft een sensor die eindelijk mee kan komen met aps-c sensoren van andere merken.

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-11 13:36
Mooie upgrade met veel minder ruis en meer DR!

de 5D3 is veel beter in AF. Dus als je dat belangrijk vind....

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Hmm misschien had ik wat uitgebreider moeten zijn in de uitleg waarom ik de 60D wil upgraden. Ruis is één ding (en in alle eerlijkheid wel belangrijk want ik vindt de foto's vanaf ISO 800 eigenlijk al niet meer oké) maar los daarvan is de autofocus inmiddels serieus verbeterd. Bij urbex beweegt er meestal niet zoveel maar ik schiet niet uitsluitend in leegstaande panden. Daarnaast kan de 60D niet via RF mijn Speedlight aansturen, iets wat de 5d# wel kan. Tot slot een stukje DoF, DR en het verschil tussen APS-C en FF is gewoon zichtbaar in je foto; ik ben een dagje op pad geweest met de 60D én een 5D3, zelfde foto's mee geschoten om een vergelijk te kunnen maken. De platen die uit de 5D3 komen zijn kwalitatief gewoon beter of, als je mijn subjectieve mening vraagt, mooier.

In combinatie met wat financiele ruimte voor mij genoeg reden om te upgraden.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-11 19:12
Niet zo heel lang geleden ben ik van een 7D overgestapt op een 5DMKIII. Ik ben met name overgestapt om de bruikbare hogere ISO waarde. Met de 5D heb ik een max ISO van 12.800 wat nog prima bruikbaar is. Ook vind ik de DOF op FF vele malen fraaier dan bij een cropsensor. Zelf had ik al EF glas wat de overstap voor mij niet zo "ingrijpend" gemaakt heeft. Het AF systeem van de 5DMKIII is gelijk aan de 1DX en een stuk prettiger dan dat van bijvoorbeeld de 7D (wat ook al niet slecht was). Het focus systeem kan je aardig "tweaken" om het zo voor jou fotografie onderwerpen het meest geschikt te maken. Voor ik de overstap gemaakt heb ik ook een 6D geleend. Met name de AF (9-punts) is niet geweldig (lees traag). Dit kom je ook tegen in tal van reviews en zal verbeterd (moeten!) worden met het 6DII model. Wat mij betreft daarom zeker een mooie stap voorwaarts.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik heb al heel wat jaartjes geen ervaring met aps-c, maar ik wil wel even bevestigen hoe fijn de 5d3 is voor portretten. Werk nu 4 jaar met de camera (en sinds kort de 5d4 ernaast) en AF is heel fijn en precies voor F/1.4 werk, je AF punten werken ook allemaal betrouwbaar en vlot.
Op papier geloof ik meteen dat de sensor van de 5d3 in verhouding tot concurrentie helemaal niet indrukwekkend is, qua DR of ruis of banding etc...in de praktijk vind ik het al 4 jaar een heerlijke camera voor portretwerk.

De 5d4 is weer een klein stapje beter, maar eerlijk gezegd vind ik het maar een klein stapje en als je niet pro bent zou ik die stap niet eens overwegen (zoals je terecht ook niet doet).

DR van de 5d3 is slechter dan die van de 80d vermoed ik, dus daar moet je de winst niet perse zoeken. Algeheel is de body fijn, detail is goed en DoF is natuurlijk fijn, maar DR zal je weinig winst op boeken.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:49

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Je hebt ook wel de sensor met de lelijkste ruis in je body zitten. Die Canon 18MP is niet moeders mooiste en daar loop ik ook regelmatig tegen aan.

Betreft autofocus, de 60D is beter dan de autofocus van 6D, dus als je dat belangrijk vind dan valt de 6D af.

Ik zou de 80D zeker niet afschrijven. Qua DR en oprekken van de schaduwen is deze zelfs beter dan de 5D3
Zie: https://www.dpreview.com/...ound-for-canon-low-iso-dr

Voor pure noise is de 5D3 stukje beter:
https://www.dpreview.com/...8485&y=0.5806917568647909

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:25
Pixeltje schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 08:55:
Mijn vraag
Ik wil upgraden naar Fullframe.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Canon 70-200 IS USM L f4
Voor urbex en portret misschien niet direct van heel groot belang, maar houd er rekening mee dat je mooie 70-200 straks nog maar een 45-125 lens is en je dus minder ver in kunt zoomen.

De 5D3 heeft wel meer megapixels die daar enigszins voor corrigeren, maar hoewel ik erg blij ben met mijn 5D3 was de overstap van 750D + 70-300 (non-L) naar 5D3 + 70-200 L niet alleen een financiële aderlating :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• bluecupra
Paul schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 11:21:
[...]
Voor urbex en portret misschien niet direct van heel groot belang, maar houd er rekening mee dat je mooie 70-200 straks nog maar een 45-125 lens is en je dus minder ver in kunt zoomen.
Dit is niet helemaal juist, een 70-200 op een fullframe body blijft een 70-200. Alleen op een cropbody (in het geval van Canon) heb je 1.6x meer bereik (70-200 op crop heeft een fullframe bereik van 112 - 320)

• Paul
Wat is het refererentiekader van Pixeltje? Zonder FF zeggen FF-equivalente bereiken je helemaal niks...

Leuk dat een 70-200 op crop een FF-equivalent bereik tot 320 heeft, maar daar heeft Pixeltje niet zoveel aan want hij wil de andere kant op, zijn 200mm lens heeft een crop-equivalent bereik tot 125 en zal hij zijn lens dus tot 125mm moeten draaien om te kijken hoe dat er op FF uit gaat zien.

[ Voor 9% gewijzigd door Paul op 23-03-2017 11:38 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Wil je betere AF én FF, dan vergeet de 6D maar. 5D3 is dan echt the way to go. Hoef je niet per se FF (want DoF is immers ook te krijgen met een Sigma 18-35mm 1.8), dan is die lens i.c.m. een 80D een hele mooie. De AF van de 80D doet echt niet zo veel onder voor die van de 5D3.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Verwijderd

Paul schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 11:37:
[...]
Wat is het refererentiekader van Pixeltje? Zonder FF zeggen FF-equivalente bereiken je helemaal niks...

Leuk dat een 70-200 op crop een FF-equivalent bereik tot 320 heeft, maar daar heeft Pixeltje niet zoveel aan want hij wil de andere kant op, zijn 200mm lens heeft een crop-equivalent bereik tot 125 en zal hij zijn lens dus tot 125mm moeten draaien om te kijken hoe dat er op FF uit gaat zien.
Wat maak je het ongelooflijk verwarrend op deze manier. Op FF is zijn 70-200 gewoon 70-200. Op crop is het een 125-300 (eigenlijk iets langer, omdat Canon een cropfactor van 1.6 heeft). Hij levert dus tele in ten behoeve van groothoek.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 21:43
Met de stap van 60D naar 80D gaan de ruisprestaties nauwelijks beter worden. Wel iets hoor, maar verwacht niet dat je opeens 1 stop verschil haalt (1/3 stop of zo): https://www.dpreview.com/...9494&y=0.6718373043564948
De 60D stond niet in de lijst, maar de 7D heeft dezelfde sensor. Je ziet dat je met fullframe een veel grotere stap maakt. Qua dynamisch bereik ga je met de 80D wel een grote sprong maken.

Cropfactor meenemen in de millimeters is sowieso niet handig. Ja, qua beeldhoek klopt het, maar als het gaat de detailering, moet je rekenen met de pixeldichtheid, niet met cropfactor. Een 5DSR gaat je meer detail op 200mm geven dan een 60D op 200mm, ondanks de cropfactor, om maar een extreem voorbeeld te noemen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Verwijderd

Moest aan dit filmpje denken

Hoewel ik wel degelijk verschil merk tussen 4/3 en FF heeft deze man ergens wel een punt ;)

• Universal Creations
Verwijderd schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 12:53:
Moest aan dit filmpje denken [video]

Hoewel ik wel degelijk verschil merk tussen 4/3 en FF heeft deze man ergens wel een punt ;)
Ow boy... toch niet weer dezelfde discussie ;) Zack heeft leuke ideeën, jammer dat ie er hier en daar compleet naast zit.
Maar bottom line: als je minder ruis wil, kun je 3 dingen doen: naar FF gaan, lichtsterker glas gebruiken, of beiden. Maar wat je ook kiest, je gaat scherptediepte inleveren. Ruis en scherptediepte gaan altijd hand in hand (mits dezelfde sluitertijd gekozen wordt). There's no such thing as a free lunch.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-11 11:33

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Kijk eens naar hoe je de AF van je 60D nu gebruikt. Laat je de camera zelf een scherpstelpunt kiezen, of gebruik je altijd de middelste? Fotografeer je nu vooral snelbewegende dingen of met name stilstaande?

De 6D heeft een AF systeem waar veel op wordt afgegeven, maar hij heeft wél een heel goed middelste scherpstelpunt. Ik kwam van een EOS 10D (jaja) en had me daar aangewend altijd eerst scherp te stellen op mijn onderwerp dmv het middelste punt, daarna herkaderen, eventueel lichtmeten en afdrukken.
Dat werkt natuurlijk ook perfect bij de 6D, en niet (veel) minder snel of nauwkeurig dan een 5D3 of 80D. (tip: google eens op back-button-autofocus, dat vind ik persoonlijk een heel prettige manier van scherpstellen bij gebruik van alleen het middelste punt)

Als je veel verschillende scherpstelpunten gebruikt, dan ga je inderdaad tegen beperkingen aanlopen omdat een 5D3 en/of 80D er 1. veel meer hebben en 2. die ook nog eens allemaal van het type cross-type zijn waardoor ze sneller en nauwkeuriger zijn.

Schiet je veel in Liveview is Dual Pixel AF ook wel relaxed, en dat heeft de 6D ook niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Icephase op 23-03-2017 13:07 ]

Verwijderd

Universal Creations schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 12:56:
[...]

Ow boy... toch niet weer dezelfde discussie ;) Zack heeft leuke ideeën, jammer dat ie er hier en daar compleet naast zit.
Het was ook meer bedoeld ter decoratie van het lopende topic :9

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-11 14:50

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Paul schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 11:21:
[...]
Integendeel, op 1.6x crop is de 70-200 inderdaad meer een telelens, op fullframe is het bereik juist ideaal voor portretten, dan verandert de telelens echt veel meer in een portretlens. Je hebt bij portretten imho meer aan het wijde van de 70 vs "112" op crop dan het verschil tussen 200 en "320".

Er is een reden dat Fuji bijvoorbeeld een 50-140 maakt voor hun 1.6x crop, en Sigma een 50-150/2.8 speciaal voor crop sensoren.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Kijk, dit helpt! Thanks. wbt autofocus kies ik, zeker bij urbex eigenlijk altijd zelf. Bij portret en straatfotografie hangt erg van de situatie af maar ik wissel veel. Dat ik met de 70-200 (en for that matter met de 50mm ook) wat in ga leveren op bereik weet ik, maar dat is een overkomelijk probleem. Ik moet eerlijk toegeven dat de 70-200 mijn minst gebruikte lens is momenteel.

Belangrijker is de winst in de body. Als ik de reacties hier zie is de 6D eigenlijk geen slimme keuze. Ik ga op zoek naar een 5D3 en bijbehorende walkaround lens.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-11 17:15

Deathchant

Don't intend. Do!

Pixeltje schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 08:55:
Mijn vraag
Ik wil upgraden naar Fullframe.

Ik twijfel tussen de 5DIII en de 6D.

Welke argumenten dragen bij aan de keuze tussen een 5D3 of de 6D?
Ik had hetzelfde dilemma als jij in 2015, 5D3 of 6D als opvolger voor mijn 40D...Ik heb een productreview geschreven en een referentiekader geschetst waar je denk ik wel mee uit de voeten komt. Lees die eens door zou ik zeggen:
productreview: Canon EOS 6D Body Zwart review door Deathchant

Bottom line: ik kon het gewoon niet verantwoorden om 1300 euro meer te betalen voor een 5D3 ondanks het een logischere opvolging van mijn 40D was, maar de AF-mogelijkheden en burstrate had ik gewoon niet nodig voor landschapfotografie. Dus voor de 6D gekozen en bijbehorende "gebreken" moeten accepteren (lukt me nog steeds niet helemaal moet ik eerlijk zegggen).

Ik weet niet hoe dringend je wilt overstappen, maar einde van Q2/begin Q3 wordt de 6D mark II aangekondigd die een heel groot euvel van de 6D (waar ik ook over spreek in de review) moet oplossen; de AF-unit :)
Misschien komt het beter uit om even te wachten om voor de 6D1 te gaan, maar gelijk de 6D2 te nemen, mocht je de 5D3 echt geoutruled hebben.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Universal Creations
Een 6D2 gaat niet minder kosten dan een 5D3 nu, gok ik zo... Al helemaal niet tweedehands.

@Pixeltje als je gaat kijken voor een walkaround lens, moet je wel naar een f/2.8 gaan kijken, anders win je niets t.o.v. je 17-55 f/2.8 op de 60D.

• Paul
Verwijderd schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 12:39:
Wat maak je het ongelooflijk verwarrend op deze manier.
Nee, jij maakt het (enigszins) verwarrend voor iemand met een crop-camera :) Je hebt gelijk dat een 70-200 op FF gewoon 70-200 is. Surprise surprise, Pixeltje heeft geen FF-camera... Om te kijken wat zijn lens doet als hij zijn crop-camera inruilt voor een FF-camera, moet hij de lens dan op 320 zetten, of op 125? Dus wat heeft het dan voor zin om met die 320 te blijven strooien? Pas als Pixeltje zou besluiten dat die 200 niet meer toereikend is gaat dat spelen, maar zo ver is het nu in ieder geval nog lang niet...
Ik zeg helemaal nergens dat het geen bruikbaar bereik is, hell, het is samen met 24-70 het meest gebruikte zoom-bereik. Ook zeg ik niet dat het waardeloos is voor portretten of zo, geen idee waar je dat vandaan haalt. Ik zeg alleen maar dat je met die lens op een FF-body minder ver in kunt zoomen dan dat Pixeltje nu gewend is...
Pixeltje schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 13:42:
Dat ik met de 70-200 (en for that matter met de 50mm ook) wat in ga leveren op bereik weet ik, maar dat is een overkomelijk probleem. Ik moet eerlijk toegeven dat de 70-200 mijn minst gebruikte lens is momenteel.
Dat had ik op mijn crop-camera ook, vooral omdat 70 al te 'tele' was om mee rond te lopen, en om nu iedere 3 minuten te wisselen tussen de 17-55 en de 70-200 zag ik ook niet zitten.

Nu ik een 5D3 heb is 70 wijd genoeg om toch met de 70-200 rond te lopen; al wissel ik uiteraard nog steeds regelmatig met de 24-105. Wel mis ik het tele-bereik (wel strak willen kaderen, maar kan of wil vaak niet dicht bij het onderwerp komen; natuurfotografie, urbex/mensen, maar ook sportklimmers en zo) dus ik ben aan het sparen voor iets met 400 of 650mm (wat natuurlijk meteen weer een stuk(je) voorbij die 320 mm is :P )

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Een 5D3 = 2800 euro. Een 6D1 = 1550 euro, en was 1900 bij lancering? Denk je echt dat een 6D2 op 2800 euro gaat zitten? Dat hoop ik toch niet. Dan is het geen instap FF DSLR meer. Ik verwacht eerder een prijs van 2200-2400. Maar je weet 't maar nooit bij Canon; die worden echt alleen maar duurder en duurder.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• remon_v
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01-12-2023
Ik weet niet of dit helpt bij je keuze, maar de Flash sync speed van de Canon 6D is ook maar 1/160 als ik het goed heb.

Zelf denk ik dat de autofocus van de 6D misschien best wel voldoet voor het jouw type fotografie, heb zelf de 5D Mark 2 gehad met een vergelijkbaar autofocussysteem en heb daar weinig hinder van gehad. Alleen bij het fotograferen van vogels merkte ik het wel.

Ruis van de 6D is heel prettig, misschien nog wel prettiger dan de 5D mark III.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@Pixeltje remon_v heeft een goed punt; het ruispatroon van de 6D is erg aangenaam (vertel ik ook in mijn review, zie vorige posts). ISO6400 is erg goed bruikbaar en van de 5D3 is het ruispatroon iets storender (de 6D heeft hele fijnmazige puntjes, de 5D3 heeft wat grovere puntjes en het ziet soms uit als streepjes, althans bij ISO6400).

• Universal Creations
Deathchant schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 14:00:
Een 5D3 = 2800 euro. Een 6D1 = 1550 euro, en was 1900 bij lancering? Denk je echt dat een 6D2 op 2800 euro gaat zitten? Dat hoop ik toch niet. Dan is het geen instap FF DSLR meer. Ik verwacht eerder een prijs van 2200-2400. Maar je weet 't maar nooit bij Canon; die worden echt alleen maar duurder en duurder.
€2550
En de 6D was bij launch net zo duur als de 5D2 op dat moment was. Gezien de prijsstijgingen van de afgelopen jaren (ook vanwege de zwakke euro) en wat ze er allemaal instoppen, denk ik dat je mag uitgaan van €2500 voor de 6D2. Maar het blijft koffiedik kijken.
Qua hoge iso is de 6D inderdaad beter dan de 5D3 (de 5D4 doet daar nog een schepje bovenop). Als je kunt werken met alleen het middelste focuspunt, dan is de 6D een prima camera.

• Revaes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-11 18:46
Volgens de geruchtenmolen is de adviesprijs van de 6D onder de 2k, zal dus wel 1999 worden in de US, wellicht incl btw in EU dus 2400.

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Kuchkuch, TS gaat voor een nieuwe 6D1 of een 2e hands 5D3 :)

• Universal Creations
2de hands 5D3 is de beste keuze, of als je toch je 70-200 nauwelijks gebruikt en je je 17-55 en 10-20 moet vervangen, kun je net zo goed overstappen naar een D610. Deze heeft een beter focussysteem, meer dynamisch bereik en je kunt daar ook prima 24-70 f/2.8 lenzen voor vinden.
Of gooi ik nu een knuppel in het hoenderhok?

[ Voor 8% gewijzigd door Universal Creations op 23-03-2017 15:24 ]

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Universal Creations schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 15:24:
2de hands 5D3 is de beste keuze, of als je toch je 70-200 nauwelijks gebruikt en je je 17-55 en 10-20 moet vervangen, kun je net zo goed overstappen naar een D610. Deze heeft een beter focussysteem, meer dynamisch bereik en je kunt daar ook prima 24-70 f/2.8 lenzen voor vinden.
Of gooi ik nu een knuppel in het hoenderhok?
Hehe, wel een beetje ja..ik snap je onderbouwing goed maar het betekend wel een behoorlijk rigoureuze opruiming van zo'n beetje alle camera gear die ik nu heb. Denk dat alleen de lenspennen en het statief kan blijven bij overstap naar Nikon. Flitsers (2) moeten vervangen, triggersetje, ringflitser, etc. Kan natuurlijk wel maar denk de investering dan aanzienlijk groter wordt.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@Pixeltje Ik had de 10-22, 17-55 en 70-200 op mijn 40D, en ik zie bijna iedereen grijpen naar een 24-70.

Je wilt je 70-200 behouden en je 50/1.4 ook. Je wilt groothoek voor urbex (dit doe je dan toch met statief, dus 2.8 wss niet nodig).
Heb je dan niet genoeg aan enkel een 16-35/4L bijvoorbeeld? (overigens is dit wel echt een puike lens, kan ik je aanbevelen!)

Je mist dan alleen het stukje tussen 35 en 50mm en het stukje tussen 50 en 70mm waarvan je nu ook niks hebt tussen 55 en 70mm. Schiet je vaak tussen 35 en 55? Je kunt het ook eens proberen, en dan kijken of je het écht mist. Zo ja, 24-70 erbij kopen, zo nee heb je weer wat gespaard.

Ik doe het met lenzen in mijn signature en ik mis niks; de 16-35 is nu mijn "walkaroundlens" als ik het al zo kan noemen en ik wissel regelmatig naar de zeiss 50 en 100. Dé grootste reden waarom ik kan leven met het gewissel is omdat de Zeiss 50 en 100 gewoon geniale lenzen zijn; ragscherp ook wide open en een mooi (3D) karakter.

• bluecupra
remon_v schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 14:01:
Ik weet niet of dit helpt bij je keuze, maar de Flash sync speed van de Canon 6D is ook maar 1/160 als ik het goed heb.
Volgens mij is de flashsync van de 6D 1/4000. 1/160 zou wel erg laag zijn ;-) Enige voordeel van de 6D over de 5DMKIII is GPS en WiFi (voor wat het waard is). Volgens mij hebben de 6D en 5DMKIII ook dezelfde Digic 5+ sensor, zie zo even niet waarom dan de ruis van een 6D prettiger is/kan zijn (6D heeft wel wat minder megapixels zie ik dan een 5DMKIII)?

[ Voor 30% gewijzigd door bluecupra op 23-03-2017 18:10 ]

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-11 08:14

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

bluecupra schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 18:04:
[...]

Volgens mij is de flashsync van de 6D 1/4000. 1/160 zou wel erg laag zijn ;-) Enige voordeel van de 6D over de 5DMKIII is GPS en WiFi (voor wat het waard is). Volgens mij hebben de 6D en 5DMKIII ook dezelfde Digic 5+ sensor, zie zo even niet waarom dan de ruis van een 6D prettiger is/kan zijn (6D heeft wel wat minder megapixels zie ik dan een 5DMKIII)?
Nee, de flash sync is wat anders dan de maximale sluitertijd ;) De flash sync is 1/160 en de maximale sluitertijd (zonder flash) 1/4000.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-11 15:41

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ventieldopje schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 18:30:
[...]

Nee, de flash sync is wat anders dan de maximale sluitertijd ;) De flash sync is 1/160 en de maximale sluitertijd (zonder flash) 1/4000.
Flash sync in alleen van belang als je geen high speed sync hebt. :Y

ora et labora

• Universal Creations
mrc4nl schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 18:34:
[...]

Flash sync in alleen van belang als je geen high speed sync hebt. :Y
Nope, dat is wel van belang. High speed sync kan redelijk wat opvangen, maar is geen wondermiddel.

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

bluecupra schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 18:04:
[...]

Enige voordeel van de 6D over de 5DMKIII is GPS en WiFi (voor wat het waard is). Volgens mij hebben de 6D en 5DMKIII ook dezelfde Digic 5+ sensor, zie zo even niet waarom dan de ruis van een 6D prettiger is/kan zijn (6D heeft wel wat minder megapixels zie ik dan een 5DMKIII)?
GPS is leuk voor op vakantie, WiFi is toch wel erg prettig (gebruik het vaker dan ik van tevoren had bedacht). Dat de ruis anders is, komt doordat er een andere sensor in de 6D zit dan in de 5D3. Die sensor bepaalt de ruis. De digic 5 processor doet alleen wat met die ruis als je er een JPEG van maakt in de camera.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
hmm even recap op een hoop reacties hierboven;

ik heb de review van je 6D gezien @Deathchant, maar ik zie toch wel een paar punten waar jij over struikelt die ik zelf ook niet fijn zou vinden, zeker niet als ik net een klein fortuin heb uitgegeven aan een nieuwe body. Nog los van de technische 'tekortkomingen' heb ik behoorlijk grote handen en dan is een wat grotere body (met grip) wel echt prettig. Je opmerking over de 16-35 is wel een goede want daar had ik nog niet over nagedacht. ik weet niet of 16mm op een ff camera genoeg groothoek is (hoewel dat vergelijkbaar zou moeten zijn met de 10-20 op 1.6 cropfactor) maar dat is een kwestie van uitproberen.

Wifi en GPS zijn voor mij functies die ik niet associeer met een camera, ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die er baat bij hebben maar ik fotografeer zelden in een studio en de plekken waar ik voor urbex kom kosten aardig wat tijd om te vinden, dus ik vergeet niet zo vlug waar ik geweest ben ;).

Flitssynchronisatie is wel een goed punt; op locatie flits ik meestal extern (hence de triggers die ik nu gebruik maar hopelijk zometeen direct met camera aangestuurd). Flitser woont tegenwoordig verdacht vaak in de hotshoe en dan is de synchronisatie wel belangrijk, beide flitsers ondersteunen HSS maar ook 'maar' tot een 1/250 s geloof ik?

• Universal Creations
Ook raw-bestanden krijgen ruisreductie. Daarom zie je bijvoorbeeld dat bijvoorbeeld Sony vroeger veel meer ruisreductie had in zijn rawbestanden dan Nikon met dezelfde sensor.
Pixeltje schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 19:45:
ik weet niet of 16mm op een ff camera genoeg groothoek is (hoewel dat vergelijkbaar zou moeten zijn met de 10-20 op 1.6 cropfactor) maar dat is een kwestie van uitproberen.
Dat is gewoon exact gelijk, hoef je niet uit te proberen.
beide flitsers ondersteunen HSS maar ook 'maar' tot een 1/250 s geloof ik?
Dan is het geen HSS. HSS kan vaak makkelijk (met reportageflitsers) gaan tot 1/4000sec. Met mijn studioflitser haal ik 1/3200 voordat de lichtopbrengst flink terug begint te lopen.

[ Voor 63% gewijzigd door Universal Creations op 23-03-2017 19:49 ]

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-11 15:41

mrc4nl

Procrastinatie expert

Universal Creations schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 19:14:
[...]

Nope, dat is wel van belang. High speed sync kan redelijk wat opvangen, maar is geen wondermiddel.
Toch blijft het makkelijker om de flitskracht even wat hoger te zetten dan om een camera te kopen die een hogere sync haalt. de winst die je haalt met een andere camera is maar minimaal.

nouja als je een dlsr wilt teminste, premium compacts met leaf shutter willen inderdaad een stuk hoger.

[ Voor 11% gewijzigd door mrc4nl op 23-03-2017 20:03 ]

ora et labora

• Universal Creations
mrc4nl schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 20:01:
[...]

Toch blijft het makkelijker om de flitskracht even wat hoger te zetten dan om een camera te kopen die een hogere sync haalt. de winst die je haalt met een andere camera is maar minimaal.

nouja als je een dlsr wilt teminste, premium compacts met leaf shutter willen inderdaad een stuk hoger.
Dat was mijn punt niet. Maar goed, HSS is voornamelijk handig bij veel omgevingslicht, of situaties met veel beweging die je wil bevriezen.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Universal Creations schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 19:46:

[...]

Dan is het geen HSS. HSS kan vaak makkelijk (met reportageflitsers) gaan tot 1/4000sec. Met mijn studioflitser haal ik 1/3200 voordat de lichtopbrengst flink terug begint te lopen.
off-shoe tot 1/4000e? Dat lijkt me stug. Maar ik heb het niet heel handig verwoord zie ik ook; off-shoe haal ik 1/250e geloof ik maar dat zal de beperking van de transmitters zijn, op de hotshoe heb ik nog niet meer dan 1/1000e gebruikt maar dat ging goed.

• Universal Creations
Dat is inderdaad een beperking van je transmitter/receiver. Met een HSS triggersysteem kan het gewoon tot 1/8000sec (of iets in die richting).

Pagina: 1