Computer boot direct naar bios. Herkent geen SATA devices.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-05 11:30
Beste medetweakers,

Ik zit met een probleem waar ik niet uit kom: Vorige week reboote ik mijn PC vanwege Windows Updates. Helaas bleef dit hangen op een zwart scherm waarna ik de PC hard heb uitgezet. Vervolgens startte mijn PC alleen nog maar direct naar het UEFI BIOS en herkende helemaal geen SATA devices meer. 2 SSD's en 3 HDD's worden niet gevonden. Met F8 tijdens het opstarten stond ook alleen het UEFI bios in de lijst. Als ik de PC start draaien de fans gewoon, ik krijg alleen onder geen mogelijkheid een schijf te zien.

Hardware:
Windows 7 Pro 64
Samsung 830 256 (bootdisk)
Asrock 990FX Extreme 3
AMD FX8350 (geen overclock)
Corsair Builder 600

Wat ik al geprobeerd heb:
- BIOS update (nogmaals) geinstalleerd.
- Alle SATA's los. SSD met Windows op SATA 0. Ook andere kabels en aansluitingen gebruikt.
- Met Ultimate Boot CD (Parted magic e.d.) naar schijven gezocht. (Meerdere disks geprobeerd met verschillende kabels en sata aansluitingen)
- Gespeeld met opties in het BIOS (storage en boot menu). AHCI, raid, ide combined mode, link state powermanagement, secure boot etc. Zonder succes.
- Memtest nachtje laten draaien zonder fouten.
- Alle PCI en USB devices losgehaald op de GPU en keyboard na.

Wat ik nog ga proberen om het één en ander uit te sluiten:
- Ik heb nog een andere videokaart liggen die ik morgen avond even wissel.
- 1 bankje geheugen gebruiken. (Schiet me net te binnen)
-

Correct me if i'm wrong maar dit lijkt toch aan iets anders te liggen dan de schijven? Heb de Samsung 830 al even alleen kan hem (nog) niet testen in een ander systeem.

Zie ik iets over het hoofd of heeft iemand tips? Heel graag! Ook las ik een advies om de batterij in het moederbord te vervangen, kan dat nog iets zijn?

Groetjes Marcel

[ Voor 11% gewijzigd door Msel op 22-03-2017 22:36 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Heb je buiten je BIOS update ook een reset to defaults geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel
Ja sorry,vergeten te vermelden maar volgens mij doet hij ook altijd een reset na een bios update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just me !
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05-2023

Just me !

Ik leer nog steeds......

Ik zag dat je de BIOS update (nogmaals) had geïnstalleerd.
Heb je nog een backup van de oude vorige Bios gemaakt?, misschien dat je deze terug kunt zetten en dan kunt kijken of er wel weer een sata schijf gezien wordt.

[color="#2412F9"]J[/color][color="#Ff96512"]h[/color][color="#15BD26"]u[/color][color="#E51AF7"]s[/color][color="#000000"][/color]t me !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel
Ik had al de meest recente bios geinstalleerd. Heb helaas geen backup van voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263284

Msel schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 09:02:
Ik had al de meest recente bios geinstalleerd. Heb helaas geen backup van voorheen.
Probeer eens: http://drivers.softpedia....X-Extreme3-BIOS-170.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-06 12:23
Wellicht een rare suggestie. Maar zou je kunnen kijken of je harde schijven wel opspinnen?
Of misschien een andere voeding proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel
Ik zal er straks eens op letten! Ook zal ik de oudere bios update proberen (deze site is betrouwbaar ?) Thanks for the tips so far!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Nee, die site is niet betrouwbaar, en nee, het is meestal niet je BIOS die SATA wel of niet laat werken, tenzij je het expliciet uit zet.

Stappen:

1. Test schijven in andere SATA controller of andere computer
2. Controleer of je SATA controllers nog zichtbaar zijn in je OS
3. Sluit je OS uit door een Live Linux systeem te gebruiken

Het is goed mogelijk om een SATA controller stuk te maken door ESD of door slechte chipset batch (gewoon pech hebben dus), in dat geval merk je voornamelijk dat geen enkele SATA poort werkt, maar alle andere dingen verder wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel
@Kypo Ja de schijven beginnen te spinnen als ik de PC start.

Helaas heb ik nog niet de mogelijkheid componenten in een ander systeem te testen. Het volgende heb ik al wel geprobeerd:

- 1 bankje geheugen
- Linux mint live gedraaid en gezocht naar schijven. Ook heb ik een screenshot toegevoegd van sysinfo waar je de southbridge bij ziet staan. Heb hier weinig verstand van, zegt dit iets?
- Andere videokaart maakt ook geen verschil.
- Andere voeding heb ik helaas ook niet tot mijn beschikking. Wel heb ik alle kabels doorgemeten.

Screenshot Sysinfo Linux Mint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-06 12:23
Msel schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 18:05:
@Kypo Ja de schijven beginnen te spinnen als ik de PC start.

Helaas heb ik nog niet de mogelijkheid componenten in een ander systeem te testen. Het volgende heb ik al wel geprobeerd:

- 1 bankje geheugen
- Linux mint live gedraaid en gezocht naar schijven. Ook heb ik een screenshot toegevoegd van sysinfo waar je de southbridge bij ziet staan. Heb hier weinig verstand van, zegt dit iets?
- Andere videokaart maakt ook geen verschil.
- Andere voeding heb ik helaas ook niet tot mijn beschikking. Wel heb ik alle kabels doorgemeten.

[afbeelding]
Ik denk niet dat je het bij je videokaart moet zoeken.

Ik verdenk of je voeding of je moederbord. Het lijkt me namelijk sterk dat in 1 keer al je schijven er mee op zouden houden.

Je kan nog proberen je BIOS nog een keer te resetten, maar ik denk niet dat dat gaat helpen.

Wel bizar dat na een windows update je moederbord kuren geeft (of het is puur toeval). Het makkelijkst zou zijn om een 2e systeem beschikbaar te hebben waarmee je bepaalde onderdelen kan uitwisselen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel
Bedankt voor de hulp zo ver!

De videokaart/geheugen tests zijn natuurlijk om alles uit te sluiten :)

Ik heb hier alleen een laptop beschikbaar. Ga zo even kijken of er ergens een extra sata aansluiting vrij is, geen idee namelijk. Anders moet ik toch snel een tweede (test)systeem regelen.

edit:
De Samsung 830 boot gewoon in mijn laptop. Worden geen problemen gemeld en zie niets raars in de SMART gegevens.

Het probleem lijkt dus in het moederbord te zitten 8)7

[ Voor 33% gewijzigd door Msel op 23-03-2017 19:38 ]

Pagina: 1