Intergas Kompact HReco en verschillende verwarmingszones

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15-09 22:39
In ons nieuwbouwhuis komt een intergas kompact HReco 36 ketel.
Op de begane grond komt vloerverwarming, geen radiatoren.
Op de 1e etage komen wel radiatoren.

De bijgeleverde thermostaat die in de woonkamer gemonteerd wordt is een Honeywell Round Modulation.
(aan de ingebouwde RF module in deze ketel heb ik met deze thermostaatdus niets....)

Ik wil graag de mogelijkheid hebben boven in de studeerkamer de verwarming even lekker op te stoken. Ik wil dus verschillende zones in huis met aparte temperatuurmeting.
Volgens de aannemer is dit geen probleem, want deze ketel heeft 2 zones...
Deze produktfolder doorgespit. Daar staat niets in over meerdere zones. Maar ik ben niet zo thuis in verwarmingen, misschien zie ik het wel niet goed.

Is er iemand die een Intergas Kompact HReco 36 ketel heeft en behalve de vloerverwarming in de kamer op bepaalde momenten een kamer op de etage ook comfortabel kan verwarmen? (2 zones?)
Hoe heb je dit precies uitgevoerd?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:05
Als je een nieuwbouwhuis hebt dan zijn de isolatiewaarden op orde en heeft het maar weinig zin om met zones te werken. Weet niet of je nog aanpassingen kan doen maar ik denk dat het veel verstandiger is om overal vloerverwarming te leggen. Sterker nog, denk dat het goedkoper is. Als dan over 20 jaar de gasketel eruit gaat en je veroordeeld bent tot een warmtepomp dan kan dat gewoon. Warmtepompen zijn namelijk niet zuinig bij hoge toevoertemperaturen die bij radiatoren nodig zijn.

Ik weet, geen antwoord op de vraag, slechts een overpeinzing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15-09 22:39
Helaas is vloerverwarming op de etage niet (meer) vanuit de bouw mogelijk.
Boven stoken wij eigenlijk niet.

Ik dacht dat als de vloerverwarming standaard op 20 graden staat en de thermostaat beneden hangt ik het boven nooit even comfortabel warm krijg op het moment dat er gestudeerd moet worden. De thermostaat krijgt dan geen seintje dat 'ie moet stoken.
De isolatiewaarden zijn inderdaad in orde, maar als het koud is wordt het niet zomaar warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je ketel zou wel 2 zones aan moeten kunnen houden. Werkt met een door de ketel aangestuurde keerklep en 2 thermostaten. Werking is overigens wel beperkt, de zones zijn niet geheel onafhankelijk, een van beiden wordt altijd verwarmd bij warmtevraag van een van beide thermostaten.

Als je betere verdeling qua zones wilt kan je beter kijken naar iets als Honeywell Evohome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:05
OK, ik vond deze link: http://www.klusidee.nl/Fo...werkt-niet-t92857-15.html

Geen idee of dat voor jouw type hetzelfde is maar het komt op het volgende neer.
De 2e zone werkt met een aan/uit thermostaat en bij warmtevraag wordt een klep open gezet waardoor alle zones verwarmd worden. Dat kan prima maar de modulerende thermostaat uit de woonkamer wordt dan uitgeschakeld waardoor de temperatuur in de woonkamer kan oplopen.

Wat je ook kan doen is een driewegklep gebruiken waardoor bij warmtevraag in zone 2, zone 1 afgeschakeld wordt. Bij voldoende vermogen van de radiatoren zou dat moeten werken want er zal niet continue een warmtevraag zijn waardoor er voldoende tijd is om weer terug naar zone 1 te gaan die op een modulerende thermostaat werkt.

Nog een optie is iedere zone een klep en de klep voor zone 1 met een aparte aan/uit thermostaat afschakelen als het beneden te warm wordt omdat de reguliere modulerende thermostaat is uitgeschakeld bij een actieve zone 2. (zorg wel voor een bypass in geval van wat voor fout ook per ongeluk beide zones zijn uitgeschakeld.

Ik zou zelf beginnen met de standaard optie en 1 klep. Het te overbruggen temperatuurverschil zal niet heel hoog zijn omdat de bovenverdieping toch al meegestookt wordt door de warmtetransmissie door de verdiepingsvloer. Dus heel koud zal het er niet zijn en met een radiator zal relatief snel de gewenste temperatuur bereikt worden dus de kans op oververhitting in zone 1 is klein.

[ Voor 19% gewijzigd door stekkel op 23-03-2017 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozsander
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 27-10-2023
Graag uw hulp voor het volgende,

Ik heb een INTERGAS 28/24 HRE ketel, situatie beneden is vloerverwarming en boven op de slaapkamers heb ik radiatoren. Momenteel heb ik twee thermostaten en 2 kleppen in de leiding onder de CV ketel die het systeem besturen.

Ik wil graag een Nest V3 thermostaat installeren met een de heatlink in de opentherm ingang 11-12 op de ketel. Daarnaast wil ik dan de andere thermostaat aansluiten op de 6-7 aansluiting aan/uit. Kan dit?

Tevens hoe sluit ik de regelkleppen van de zones aan die momenteel op een vreemde manier zijn aangesloten.
Ik krijg momenteel alleen het system werkende en de thmostaten werkende via de aan/uit aansluiting op de heatlink en de ketel. Ik heb een torenhoge gas rekening terwijl het ijskoud is in huis dus graag uw hulp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qk47cYjGyWqShj4uouyB0Md99yQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/laywnfw9PvGkOMzYmFHWl0xT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nt0gVPj43KVrIwRpv3Gp2CQ_GMk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hb5aA8VX0h4oCR46vCDG8YoS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-nvZ0WAPAgV4J5O5wWzK8jb0Bok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9WjJ6kpR0ViSy1fb307gxwuf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DARKviper123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-07 12:33
Ik heb deze regeling bij mijn Intergas gebruikt ook voor zonering, lees:
https://gathering.tweaker...message/56156779#56156779

In combinatie met een voordelige draadloze thermostaat/zoneregelaar:
https://www.amazon.de/-/n...=ppx_pop_mob_b_asin_image

Dit werkt vooralsnog uitstekend. Je zult idd wel op slimme plekken zonekleppen of stelmotoren moeten installeren.

2170Wp Oost - 3410Wp Zuid - Growatt 5000MTL-S

Pagina: 1