Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

TU Delft - technische informatica/gaming laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Deze topic is zowel voor advies over een laptop in het algemeen, als advies van mensen die ook echt ervaring hebben met de benodigdheden voor de studie technische informatica.

Wat ga je met je laptop doen?

Technische Informatica, gamen, multimedia

gamen: Denk aan lichte games zoals overwatch maar ook dingen zoals GTA V, dus wat zwaardere games

Wat is je budget?

Alles onder de €1500

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, maar gewicht is opzich niet zo'n probleem. Accuduur zou wel een punt kunnen zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik zit op dit moment te twijfelen tussen het laptopproject van Delft (de high-end versie), een MSI/Asus/? "gaming" laptop of een custom laptop van xnotebooks of bto of laptopplus. Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar een custom laptop.

Ik heb zoiets ongeveer in gedachte:
I7-6700HQ/7700HQ
GTX 1060 (6GB!!!)/GTX 1050TI (4GB) liever de 1060
Een 500gb HDD en een optioneel een kleine ssd van 120gb tot 256 GB
8 GB ram, upgradebaar tot 16GB als nodig
15.6" scherm, ips, het liefst met g-sync
Niet al te lelijk, vooral geen schermscharnier in het midden.

Opzich is de XNB mediator kaby15 laptop van xnotebooks aantrekkelijk vanwege mijn gewenste opstelling voor ~€1420, terwijl de wat meer kant en klare versier al gauw 1600-1900 kosten.

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-11 00:18
Als extra eis zou ik er aan toevoegen dat je er lekker op moet kunnen tikken. Neem aan dat je dat toch wel moet gaan doen tijden je studie.

Sommige laptops blinken daar slechter in uit dan andere.
(Wat mij betreft mag het touchpad boven het toetsenbord bijvoorbeeld.
Ik sjouw liever een muis mee dan met het touchpad te pielen)

ssd is wat mij betreft tegenwoordig een must, met daarnaast nog HDD voor de bulk opslag.

[ Voor 12% gewijzigd door The_Vice op 22-03-2017 21:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
The_Vice schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 21:51:
Als extra eis zou ik er aan toevoegen dat je er lekker op moet kunnen tikken. Neem aan dat je dat toch wel moet gaan doen tijden je studie.

Sommige laptops blinken daar slechter in uit dan andere.
(Wat mij betreft mag het touchpad boven het toetsenbord bijvoorbeeld.
Ik sjouw liever een muis mee dan met het touchpad te pielen)

ssd is wat mij betreft tegenwoordig een must, met daarnaast nog HDD voor de bulk opslag.
Ja, ik gebruik op mijn huidige laptop toch altijd een wireless muis, en de keyboard erop is redelijk lekker dus een downgrade zou niet fijn zijn. Verder is een SSD tegenwoordig inderdaad handig, maar ik kan Windows 8.1 die ik al anderhalf jaar geleden heb geinstalleerd en dus best vol is, binnen 20 seconden opgestart en ingelogd hebben met een 500gb HDD. Dus dat is niet echt een must have.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 23:09
Kijk voor de lol eens naar de specs van het laptopproject van vorig jaar:
http://studenten.tudelft....oject/modellen-2016-2017/

Die kon je begin van het collegejaar kopen voor €1095
Op dat moment stond hij in de pricewatch voor >€2050

Het laptop project van 2016 is al gesloten. Maar als ik jou was zou ik echt wachten op het project van 2017.
Dan komt er zeer waarschijnlijk weer een splinternieuwe high-end laptop voor de helft van de winkelprijs.
En niet te vergeten met 3 jaar on-site garantie van HP.

Het enige is dat er een graphics chip in zit die meer bedoeld is voor 3D modellering en minder geschikt is voor games. Dus het ligt er een beetje aan wat voor games je speelt. Zware grafische dingen als Battlefield wordt misschien een beetje lastig.

[ Voor 3% gewijzigd door RocketKoen op 22-03-2017 22:28 ]

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

Topicstarter
@RocketKoen , ja ik zat ook te twijfelen of ik het laptopproject laptop moet nemen vanwege die grote korting, maar die videokaart is het probleem ermee. Als er een wat betere videokaart in zat (dan denk ik wel minimaal aan een 1050/1050ti) zou ik die zonder meer kopen.

Op dit moment wordt het hoogstwaarschijnlijk deze xnotebooks laptop met een dual band WiFi adapter.

• RocketKoen
Verwijderd schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 22:37:
@RocketKoen , ja ik zat ook te twijfelen of ik het laptopproject laptop moet nemen vanwege die grote korting, maar die videokaart is het probleem ermee. Als er een wat betere videokaart in zat (dan denk ik wel minimaal aan een 1050/1050ti) zou ik die zonder meer kopen.

Op dit moment wordt het hoogstwaarschijnlijk deze xnotebooks laptop met een dual band WiFi adapter.
Ja, de TU Laptop heeft nooit een gaming kaart erin zitten. Hij is eigenlijk bedoeld voor de studenten van IO en BK. Die moeten allerlei zware dingen renderen waar je GTX dan weer niet gelukkig van wordt.
Ik heb hem vroeger wel gehad. Maar ik had wel een desktop voor het serieuze gamewerk.
Het was wel genoeg om je niet te hoeven vervelen in de weekenden bij je ouders ;)

[ Voor 7% gewijzigd door RocketKoen op 22-03-2017 22:46 ]

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

Topicstarter
@RocketKoen haha ja lijkt me inderdaad wel goed voor dat. Ik dacht ook al aan de combo van een kleine laptop en een goede pc thuis, sinds pc's met veel betere specs goedkoper zijn, maar dat zou alsnog teveel kosten. Een goed genoege laptop voor technische informatica+een goede game pc gaat al richting de 2000, als niet erboven. Althans dat is wat ik schat sinds ik niet echt de benodigdheden weet voor een laptop voor technische informatica.

• RocketKoen
Verwijderd schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 23:06:
@RocketKoen haha ja lijkt me inderdaad wel goed voor dat. Ik dacht ook al aan de combo van een kleine laptop en een goede pc thuis, sinds pc's met veel betere specs goedkoper zijn, maar dat zou alsnog teveel kosten. Een goed genoege laptop voor technische informatica+een goede game pc gaat al richting de 2000, als niet erboven. Althans dat is wat ik schat sinds ik niet echt de benodigdheden weet voor een laptop voor technische informatica.
Als je op de TU een computer nodig hebt voor een college of practicum, dan zit je (of tenminste toen ik er zat) gewoon in een computerlokaal.
Je laptop is vooral voor je huiswerk. En ze kiezen voor laptops omdat studenten nogal eens vaak bij hun ouders zitten in het weekend. En dan kun je je huiswerk meenemen.

Als je een laptop mee wilt nemen naar de TU, bijvoorbeeld als je een paar uur vrij hebt tussen colleges, dan is het belangrijkste dat het ding niet te groot/zwaar is. Je studieboeken zijn al zwaar en dik genoeg, daar wil je liever niet ook nog een dikke laptop bij hebben.

Aantekeningen maken doe je toch niet tijdens college's. Tenminste niet nadat je ontdekt dat docenten alles op blackboard zetten na het college. En dat je foto's kan maken van het bord.

Gamen op een laptop vind ik zelf niks. De krengen raken oververhit en zijn enorm prijzig. Na 1,5 jaar is hij hopeloos verouderd omdat de videokaart toch altijd wat minder is dan in een desktop.
En waar je bij een desktop dan voor €300 een nieuwe videokaart koopt en weer een paar jaar vooruit kan, moet je bij een laptop weer €1600 uitgeven voor een nieuwe snelle.

Gewoon een dikke game-pc op je studentenkamer zetten. En dan de basic laptop van de TU kopen om mee te nemen naar college en naar je ouders. Dan doe je je huiswerk mooi in het weekend + wat internetten en netflixen. En door de weeks op je kamer lekker gamen terwijl je ouders denken dat je altijd maar braaf studeert ;)

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

Topicstarter
@RocketKoen , ahahahahahahahahha dat is een mooi beeld, van je ouders die dat denken. Maar ik heb wel gelezen dat ze er meer naartoe werken dat leerlingen laptops aanschaffen en dat er minder computers komen, ook zodat men niet hoeft te wachten tot computerlokalen open zijn voor hen. Mij werd ook verteld dat er amper echte boeken zijn voor die studie en dat alles digitaal te vinden is als een pdf (het is maar wat je fijner vindt, papier of digitaal). Je punt over upgraden is inderdaad heel waar. Het probleem is dat de instaplaptop staat aan gegeven als niet geschikt voor technische informatica, de high end model wel.

• RocketKoen
Verwijderd schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 23:38:
@RocketKoen , ahahahahahahahahha dat is een mooi beeld, van je ouders die dat denken. Maar ik heb wel gelezen dat ze er meer naartoe werken dat leerlingen laptops aanschaffen en dat er minder computers komen, ook zodat men niet hoeft te wachten tot computerlokalen open zijn voor hen. Mij werd ook verteld dat er amper echte boeken zijn voor die studie en dat alles digitaal te vinden is als een pdf (het is maar wat je fijner vindt, papier of digitaal). Je punt over upgraden is inderdaad heel waar. Het probleem is dat de instaplaptop staat aan gegeven als niet geschikt voor technische informatica, de high end model wel.
Ja, het is voor mij ook weer 12 jaar geleden.
Het zou kunnen dat 3D animatie tegenwoordig ook een onderdeel is van Technische informatica. In het kader van game-design ofzo.

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 21:37:
Deze topic is zowel voor advies over een laptop in het algemeen, als advies van mensen die ook echt ervaring hebben met de benodigdheden voor de studie technische informatica.

Wat ga je met je laptop doen?

Technische Informatica, gamen, multimedia

gamen: Denk aan lichte games zoals overwatch maar ook dingen zoals GTA V, dus wat zwaardere games

Wat is je budget?

Alles onder de €1500

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, maar gewicht is opzich niet zo'n probleem. Accuduur zou wel een punt kunnen zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik zit op dit moment te twijfelen tussen het laptopproject van Delft (de high-end versie), een MSI/Asus/? "gaming" laptop of een custom laptop van xnotebooks of bto of laptopplus. Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar een custom laptop.

Ik heb zoiets ongeveer in gedachte:
I7-6700HQ/7700HQ
GTX 1060 (6GB!!!)/GTX 1050TI (4GB) liever de 1060
Een 500gb HDD en een optioneel een kleine ssd van 120gb tot 256 GB
8 GB ram, upgradebaar tot 16GB als nodig
15.6" scherm, ips, het liefst met g-sync
Niet al te lelijk, vooral geen schermscharnier in het midden.

Opzich is de XNB mediator kaby15 laptop van xnotebooks aantrekkelijk vanwege mijn gewenste opstelling voor ~€1420, terwijl de wat meer kant en klare versier al gauw 1600-1900 kosten.
Ik denk dat je hier wel het e.e.a. mee kunt aangezien je zelf samen kunt stellen en de basisprijs €1.269,00 is:

https://laptopparts4less....-game-laptop-samenstellen

Standaard voorzien van 15" IPS G-Sync scherm, i7 processor en nVidia GTX 1060 6.0Gb GDDR5 Optimus GPU.

Verwijderd

Topicstarter
@Verwijderd , bedankt voor die suggestie die is inderdaad een goede keuze voor de prijs. En @RocketKoen er was inderdaad een grafisch intensieve gedeelte (hoe intens weet ik niet). Uiteindelijk ga ik denk ik toch voor zo'n barebones laptop van clevo of xnotebooks met een paar extra's. Bedankt voor de hulp/suggesties

• EduardH
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-12-2021
Ik kan niet spreken voor TI, maar bij LR is de trend zeker dat er minder desktops gebruikt worden. Men wordt geacht om een fatsoenlijke laptop te hebben bij projecten. Bij LR staan er bijvoorbeeld twee desktops per projecttafel, waar je met 6-10 mensen aan een project werkt.
Ik zou zeker wachten op het laptopproject van de TU, je krijgt altijd heel veel voor je geld. Grote kans dat het dit jaar een HP wordt (al sinds 2008 zo), waarschijnlijk met een Kaby Lake i7 (vorig jaar was het een Skylake) en een Nvidia Quadro GPU. Vorig jaar zat er een Quadro M1000M, dit jaar denk ik iets vergelijkbaars. Waarschijnlijk dus wel Maxwell en niet Pascal microarchitecture. Voor gamen niet geweldig, maar 3D CAD (CATIA, Solidworks, e.d.) wel.
Pagina: 1