Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevQ
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-09 15:23
Mijn vraag
Aanbod voor een nieuwe baan waarbij ik zelf de pensioen premie moet betalen. Mijn werkgever draagt voor 2/3 van de kosten en ik 1/3. Mijn werkgever keert haar bijdrage maandelijks bruto aan mij uit. Dit klinkt mij niet voordelig, ik betaal daar belasting over. Kan ik dit nog terugvragen? Ik kan niet goed bepalen of dit ongunstig is of niet.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Kan online nauwelijks iets vinden.

Beste antwoord (via RevQ op 22-03-2017 21:36)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je betaalt er geen belasting over, zolang je het bedrag investeert in een eigen pensioen. Dat bedrag kan je bij belastingaangifte weer aftrekken. Edit: en je betaalt idd natuurlijk wel weer tegen de tijd dat je het pensioen krijgt.

Wel even goed uitzoeken welk pensioen voordelig is: let op kosten, uitbetaling, etc.

[ Voor 37% gewijzigd door F_J_K op 22-03-2017 21:27 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-09 13:21
Keert je werkgever die bijdrage aan jou uit, of aan de pensioenbeheerder die in voor jou een persoonlijke pensioenpot beheert? Meestal is dat laatste namelijk het geval. Daar betaal je pas belasting over op het moment dat het pensioen uitgekeerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevQ
T_knoop schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 21:05:
Keert je werkgever die bijdrage aan jou uit, of aan de pensioenbeheerder die in voor jou een persoonlijke pensioenpot beheert? Meestal is dat laatste namelijk het geval. Daar betaal je pas belasting over op het moment dat het pensioen uitgekeerd wordt.
Werkgever keert de bijdrage maandelijks aan mij uit.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je betaalt er geen belasting over, zolang je het bedrag investeert in een eigen pensioen. Dat bedrag kan je bij belastingaangifte weer aftrekken. Edit: en je betaalt idd natuurlijk wel weer tegen de tijd dat je het pensioen krijgt.

Wel even goed uitzoeken welk pensioen voordelig is: let op kosten, uitbetaling, etc.

[ Voor 37% gewijzigd door F_J_K op 22-03-2017 21:27 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevQ
F_J_K schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 21:24:

Dank dan weet ik voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennG
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-09 20:39
Ter aanvulling, je werkgever zal op het moment dat hij het bedrag aan jou uitbetaald wel degelijk loonheffing inhouden en afdragen. Het terugvragen van de loonheffing vindt plaats door aangifte te doen en door F_J_K genoemde aftrekpost op te voeren.
Let ook even op of werkgever geen "discount" toepast als gevolg van toegenomen premieloon door uitbetaling van de pensioenbijdrage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevQ
Deze vraag even omhoogschoppen omdat mij nog eea onduidelijk is en ik nu even geen zicht heb op wat onder aan de streep komt. Hopelijk kunnen jullie wat duidelijkheid scheppen.

Tekst in contract (prive info even weggelaten):

De werknemer neemt deel aan de beroepspensioenregeling, welke wordt uitgevoerd door de xxxx. Werkgever vergoedt bruto 2/3 van de premie 2014. De premie die gedeeltelijk wordt vergoed is de premie van 2014 behorend bij het huidige jaarsalaris van de werknemer. Waarbij de premie dit jaar gemaximeerd op € xxx per jaar. Naast deze vergoeding zal het verschil tussen de premie op basis van 2014 en 2015 voor 1/3 bruto vergoed. Behorend bij het huidige jaarsalaris van de werknemer.
Iedere verdere premieverhoging na deze datum komt volledig ten laste van werknemer. De salarisverwerking geschiedt d.m.v. een bruto uitbetaling van de maandelijkse werkgeversbijdrage. De nota wordt rechtstreeks door de werknemer betaald aan het pensioenfonds

Toelichting werkgever:

Werkgever betaalt pensioen 2/3 en jij 1/3. Dit is gemaximeerd zoals het staat verwoord. Als je meer pensioen hebt dan moet je dat stuk zelf betalen echter dat kan je bij de belasting opgeven en krijgt je 50% vergoed van belastingdienst. Dus dan betaal jij het merendeel 50%.

Mijn vragen:

Bruto krijg ik dus een werkgeversdeel uitbetaald bovenop mijn salaris. Per kwartaal een factuur van pensioenfonds die ik betaal. Voor mij gevoel leg ik nu bakken met geld bij.

Wat kan ik nu terugvragen bij de belastingdienst?
- Belasting over bruto uitgekeerd werkgeversdeel?
- 1/3 eigen bijdrage deels terugvragen?
- Meer pensioen dan dat krijg ik dus ook 50% van terug?

Hoe reken ik dit in godsnaam vast uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Laatst online: 01:51

Reptile209

- gers -

Vraag de HR afdeling van dat bedrijf om een proefberekening van je loonstrook, dat is een hele gebruikelijke vraag. En als het dan nog onduidelijk is, kan je dat vast wel telefonisch laten toelichten hoe dat in jouw situatie gaat werken.
Zal alleen pas maandag worden gok ik :).

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:06

Dido

heforshe

Volgens mij kun je de volledige inleg (dus de factuur van het pensioenfonds) volledig aftrekken van je inkomen op het moment dat je aangifte doet (tenzij je meer inlegt dan belastingtechnisch aftrekbaar is).

Dat betekent dat je de door je werkgever ingehouden belasting (op die 2/3 en de 1/3 die je zelf betaalt) terugkrijgt. Hoeveel dat is hangt af van de schaal waar je in valt.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevQ
Reptile209 schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 19:50:
Vraag de HR afdeling van dat bedrijf om een proefberekening van je loonstrook, dat is een hele gebruikelijke vraag. En als het dan nog onduidelijk is, kan je dat vast wel telefonisch laten toelichten hoe dat in jouw situatie gaat werken.
Zal alleen pas maandag worden gok ik :).
Ben reeds in dienst en eerste loon al gehad. Ga t ook nog even navragen maar wil t ook zelf even uitpluizen.
Pagina: 1