Mijn vraag
Ik heb flink wat data. Die data krijg ik in verschillende rar files die indien uitgepakt 1 grote rar file is.
De rar files hebben geen bescherming. Ik versleep de data in mappen naar mijn NAS.
Nu (na een interessante ntfs en hoe een hdd werkt cursus) op elke hdd krijg je bit rot of bit corruptie door slechte sectoren. En met een raid vergroot je dit een klein beetje.
Nu hoe bewaar** ik het best de data in kwestie? Om meer herstelkans te hebben als een bepaalde sector corrupt raakt in het bestand.
1) Versleep ik deze gewoon in zijn geheel naar de nas.
2) Maar ik er een nieuwe grote RAR van met een bescherming (herstelbestand toevoegen x%)
3) Rars uitpakken en nieuwe 1 grote RAR.
4) Nog iets beter
Voorbeeld:
Map1 = 54 bestanden van 700MB
Map2= 273 bestanden van 244MB
Map3= 80 bestanden van 976MB
Bijkomende vraag: wat is de meeste performante oplossing ook (bijkomend).
Ik merk dat ik makkelijker en sneller 4 rar files van 30GB verplaats dan 1.200 files van 100MB.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 64bit. 24GB RAM DDR3
Winrar
NTFS
RAID 5
Type data: kan beeldmateriaal zijn, foto's, archiefbestanden, backups, games, ..... alles.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
ik weet niet hoe ik mijn vraag moet formuleren om een deftig antwoord te vinden via google
**ik bedoel niet hoe back up ik dit het beste
Ik heb flink wat data. Die data krijg ik in verschillende rar files die indien uitgepakt 1 grote rar file is.
De rar files hebben geen bescherming. Ik versleep de data in mappen naar mijn NAS.
Nu (na een interessante ntfs en hoe een hdd werkt cursus) op elke hdd krijg je bit rot of bit corruptie door slechte sectoren. En met een raid vergroot je dit een klein beetje.
Nu hoe bewaar** ik het best de data in kwestie? Om meer herstelkans te hebben als een bepaalde sector corrupt raakt in het bestand.
1) Versleep ik deze gewoon in zijn geheel naar de nas.
2) Maar ik er een nieuwe grote RAR van met een bescherming (herstelbestand toevoegen x%)
3) Rars uitpakken en nieuwe 1 grote RAR.
4) Nog iets beter
Voorbeeld:
Map1 = 54 bestanden van 700MB
Map2= 273 bestanden van 244MB
Map3= 80 bestanden van 976MB
Bijkomende vraag: wat is de meeste performante oplossing ook (bijkomend).
Ik merk dat ik makkelijker en sneller 4 rar files van 30GB verplaats dan 1.200 files van 100MB.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 64bit. 24GB RAM DDR3
Winrar
NTFS
RAID 5
Type data: kan beeldmateriaal zijn, foto's, archiefbestanden, backups, games, ..... alles.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
ik weet niet hoe ik mijn vraag moet formuleren om een deftig antwoord te vinden via google
**ik bedoel niet hoe back up ik dit het beste