Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaxxo1990
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-04 09:59
Beste programmerende tweakers,

Wat is de vraag?

Na bijna 8 jaar voor de klas te hebben gestaan ben ik de mogelijkheid aan het onderzoeken om mij om te laten scholen tot programmeur. Ik zal jullie het gehele keuzeproces besparen, maar weet in ieder geval dat dit geen lichte beslissing is geweest. Nu is mijn vraag eigenlijk wat een goede aanvliegroute zou zijn om als software maker aan de slag te kunnen? Welke mogelijkheden zie ik over het hoofd? Zijn de mogelijkheden die ik heb gevonden wel realistisch? Zijn er nog vragen die ik in jullie ogen mijzelf moet afvragen voor ik de overstap echt maak?

Wat heb je zelf gevonden?

1) Cursussen volgen --> certificaten behalen --> solliciteren. Bijvoorbeeld de LOI biedt korte hbo-programma's aan van enkele maanden die je afsluit met het behalen van bijvoorbeeld Oracle of CIW.

2) Traineeship. Bijvoorbeeld bij Young Capital of Calco bieden tweejarige traineeships inclusief interne scholing en een baan.

Waar ben je nu mee bezig?

Op dit moment volg ik 'Intro to Computer Science' op Udacity. Ik ben van plan wat aansluitende programma's hierop ook te volgen.

Op mijn huidige werk geef ik lessen game design en robotica. Bij beide vakken maken wij gebruik van extensies op scratch.

Alvast heel erg bedankt voor elke vorm van inzicht.

Groeten,

Zaxxo1990

Asus GL502VML

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Vragen over opleidingen horen in in Persoonlijke Financiën, Studie en Loopbaan. ;)

PRG >> PFSL

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:48
Je zegt dat je software wil maken maar je hebt het over Oracle. Oracle is inderdaad IT gerelateerd, maar naar mijn mening wel een andere tak van sport. Mijn vraag is dus ook welke richting je op wilt, want dat maakt nogal uit hoe je dat moet aanpakken.

Wil je de Database kant op is het wel fijn als je al een aanleg voor statistiek hebt. En zal je dit via een cursus kunnen aanvliegen hoe je met databases om moet gaan.

Wil je meer de programmeerkant op, zoals Web apps,Mobiele Apps, Desktop, dan is mijn mening dat een cursus je misschien een beetje helpt. Maar dit gedeelte van de IT vereist een sterk onderzoek drang. Als je dit gedeelte nog niet heb kunnen achterhalen op het internet hoe je dit moet aanpakken, kan je je afvragen of dit wel bij je past.

Traineeship is wellicht de beste keuze als je pas laat instroomt. Je hebt immers al een flinke achterstand tov mensen die vanaf hun 16e al bezig zijn. Die jaren ervaring maken een groot verschil. Bij een traineeship heeft men minder hoge begin eisen en heb je wat meer zekerheid dat je werkgever meer in je zal investeren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Financieel gezien heeft het waarschijnlijk weinig zin, een docent aan het hbo verdient bijvoorbeeld meer dan wat 90% van de programmeurs in Nederland verdienen. Zo slecht betaalt de overheid niet, relatief gezien aan het bedrijfsleven tenminste, terwijl de ICT sector in Nederland over het algemeen ontzettend slecht betaalt en vaak ook veel slechtere secundaire arbeidsvoorwaarden biedt.

Trap ook niet in al alle berichtgeving over 'het tekort aan technisch personeel'. Er is alleen een tekort aan spotgoedkoop personeel. Zodra je een salaris vraagt waar je eens wat gekke dingen mee zou kunnen doen zoals het kopen van een behoorlijk huis, het stichten van een gezin, of het kunnen betalen van een middenklasse auto, hebben bedrijven meestal geen interesse meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gplux
  • Registratie: Maart 2015
  • Niet online
gold_dust schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 10:05:
Trap ook niet in al alle berichtgeving over 'het tekort aan technisch personeel'. Er is alleen een tekort aan spotgoedkoop personeel. Zodra je een salaris vraagt waar je eens wat gekke dingen mee zou kunnen doen zoals het kopen van een behoorlijk huis, het stichten van een gezin, of het kunnen betalen van een middenklasse auto, hebben bedrijven meestal geen interesse meer.
Tenzij je een full-stack senior bent met 15 jaar ervaring, dan kom je nog wel eens boven de 5K. Maar dat is hier de afweging, ga je de achterstand die je in ervaring hebt nog wel goedmaken ten opzichte van je carrière in het onderwijs? Kan je niet beter zoeken naar een combinatie van onderwijs en IT? Ik kwam laatst nog een consultant tegen die helpt het perspectief / de capaciteiten van kinderen te integreren in e-learning modules. Toegegeven, dat is ook wel een pareltje van een baan, maar het is mogelijk.

Als je voor programmeren kiest, weet dan dat je onderaan de ladder begint (a 2200 per maand) en het lang duurt voordat je technische koffer vol genoeg is om een degelijk salaris te verdienen. Nu is geld natuurlijk niet alles, dus een belangrijkere vraag is: waarom wil je programmeur worden?

Edit: BTW, kijk ook eens naar Codeacademy.com en Udemy.com om te zien welke talen je leuk vindt. Als je gekozen hebt, probeer dan eens wat projectjes te bouwen zodat je straks een portfolio hebt om te laten zien. Programmeren is vooral doen. Succes :)

[ Voor 8% gewijzigd door Gplux op 23-03-2017 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curvemod
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 09:15
Eens met hierboven qua aanpak, wat er over salaris gezegd wordt ben ik het niet mee eens. Zeker in de Randstad is het prima mogelijk om met 5 - 10 jaar ervaring ruim boven de 5k uit te komen mits je in jezelf blijft investeren en het een beetje weet te verkopen. En dit geldt zeker niet alleen voor traders maar ook voor andere bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:53

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Moet je wel eerst die 5+ jaar ervaring hebben, en tot dan worden alle salaris-eisen weggekapt met 'je bent toch geen senior?'. Desalniettemin hoef je ook niet op een houtje te bijten, als je maar ergens goed in bent.

Stap 1 is dus: zoek uit welke tak van sport bij je past (front end, back end, full stack, specifieke hoeken, etc.). Als je als programmeur aan de slag wilt, is stap 1 een taal leren (zie de vele topics over 'welke taal moet ik leren') , en flink rondprutsen. Dat is ook ongeveer wat een traineeship je gaat laten doen. Scratch is heel nuttig en leuk, maar het is beperkt.

Daarnaast: leer de omgevingen kennen, Jenkins, Docker, Git, Maven (voor Java) en unit-testing zijn gewoon standaarden waar je in elk geval eens van gehoord moet hebben, en het liefst ook weten hoe de basis werkt.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaxxo1990
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-04 09:59
Ten eerste bedankt voor de reacties! Naast jullie reacties heb ik zelf ook wat verder gezocht naar mogelijkheden. Jullie reacties geven mij gelukkig een stuk meer inzicht in het nemen van de juiste stappen. Een volgend 'programma' komt naar voren:

Nu tot en met zomervakantie:
zelfstandig leren programmeren, gezien ik nu begonnen ben met Python ga ik dit ook gewoon 'afmaken'. Hiermee bedoel ik: udacity course 1, course 2, boeken 'learning python the hard way'. Verder onderzoek doen naar de mogelijkheden, zie bijvoorbeeld ook bootcamps en veel andere certificaten, er is dus nog genoeg uit te zoeken. Dit is vooral nodig om een zeer heldere keuze te kunnen maken in wat mijn einddoel is, hiervoor heb ik nog te weinig overzicht over alle mogelijkheden.

Redenen: beginnen met een programmeertaal / object-oriented programmeren, ervaren of het zo leuk is als ik denk dat het is, de tijd nemen om over 3-4 maanden mijn motivatie nogmaals te peilen.

Schooljaar 2017 / 2018
Python beheersen en eerste eigen projecten maken om een portfolio op te bouwen, beginnen aan tweede programmeertaal (nader te bepalen), inschrijven community's (bv. github), zelf internationaal erkende certificaten behalen of beginnen aan traineeship / bootcamp.
muffstuff schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 09:53:
Wil je meer de programmeerkant op, zoals Web apps,Mobiele Apps, Desktop, dan is mijn mening dat een cursus je misschien een beetje helpt. Maar dit gedeelte van de IT vereist een sterk onderzoek drang. Als je dit gedeelte nog niet heb kunnen achterhalen op het internet hoe je dit moet aanpakken, kan je je afvragen of dit wel bij je past.

Traineeship is wellicht de beste keuze als je pas laat instroomt. Je hebt immers al een flinke achterstand tov mensen die vanaf hun 16e al bezig zijn. Die jaren ervaring maken een groot verschil. Bij een traineeship heeft men minder hoge begin eisen en heb je wat meer zekerheid dat je werkgever meer in je zal investeren.
Dit is wel de kant waar ik aan denk en ik merk ook zeker dat ik zelf nog genoeg uit te zoeken heb. Dit is dan wel iets waar ik op zeer korte termijn (lees: een / twee weken) veel mee bezig wil zijn. Nu worden er door veel verschillende partijen traineeships aangeboden en lees ik ook op de fora hier niet altijd positieve verhalen. Enig idee wat wel een goede partij is om naar te kijken? Zelf kwam ik uit bij Centric en YoungCapital.
gold_dust schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 10:05:
Financieel gezien heeft het waarschijnlijk weinig zin, een docent aan het hbo verdient bijvoorbeeld meer dan wat 90% van de programmeurs in Nederland verdienen. Zo slecht betaalt de overheid niet, relatief gezien aan het bedrijfsleven tenminste, terwijl de ICT sector in Nederland over het algemeen ontzettend slecht betaalt en vaak ook veel slechtere secundaire arbeidsvoorwaarden biedt.
Hier lees ik verschillende berichten over. Ik snap heel goed dat ik zeker in het begin waarschijnlijk ga inleveren op mijn salaris. Ik werk nu 4,5 dag in salarisschaal LC in het voortgezet onderwijs. Het lijkt mij echter wel dat op termijn het salaris verder kan groeien in de IT dan in het voortgezet onderwijs. Daarnaast sta ik ook positief tegenover aanvullen met freelance-werk (ben ook aan het lezen in het topic hierover op GoT) en eventueel een eenmanszaak.
Gplux schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 10:14:
[...]
Edit: BTW, kijk ook eens naar Codeacademy.com en Udemy.com om te zien welke talen je leuk vindt. Als je gekozen hebt, probeer dan eens wat projectjes te bouwen zodat je straks een portfolio hebt om te laten zien. Programmeren is vooral doen. Succes :)
Ik ken beide websites en ben nu begonnen met Python. Dit wil ik eigenlijk ook eerst 'afmaken' omdat ik heb begrepen dat overstappen van programmeertaal naar programmeertaal makkelijker is. Hiervoor moet ik dan wel eerst een programmeertaal volledig beheersen.
FreezeXJ schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 12:00:
Stap 1 is dus: zoek uit welke tak van sport bij je past (front end, back end, full stack, specifieke hoeken, etc.). Als je als programmeur aan de slag wilt, is stap 1 een taal leren (zie de vele topics over 'welke taal moet ik leren') , en flink rondprutsen. Dat is ook ongeveer wat een traineeship je gaat laten doen. Scratch is heel nuttig en leuk, maar het is beperkt.

Daarnaast: leer de omgevingen kennen, Jenkins, Docker, Git, Maven (voor Java) en unit-testing zijn gewoon standaarden waar je in elk geval eens van gehoord moet hebben, en het liefst ook weten hoe de basis werkt.
Scratch is zeker beperkt en daar loop ik nu zelf ook tegenaan, vandaar dat ik begonnen ben met Python. Bedankt voor het wijzen op omgevingen, daar heb ik nog helemaal geen kaas van gegeten.

Nogmaals heel erg bedankt voor alle reacties!

Asus GL502VML

Pagina: 1