Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Game PC voor 1440p voor +- €2500 incl scherm

Pagina: 1
Acties:

• bakacakes
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-06 16:01
Hallo!
Na een aantal jaar is het weer tijd voor een nieuwe game pc en ben ik van plan om weer een high-end desktop aan te schaffen. Waar ik vorige jaren mijn configuraties door Alternate/Azerty in elkaar liet zetten, wil ik het dit jaar zelf gaan doen! Ik kan de nodige hulp krijgen van een collega, dus dat gaat allemaal wel goed komen. Aangezien ik van full hd naar ultra wide wil gaan, ga ik gelijk voor de hele mep inclusief nieuw scherm.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal intensief gebruikt worden, met name voor gaming. Naast gaming wil ik er films op kijken, muziek streamen, misschien af en toe streamen. Daarnaast heb ik de neiging om in mijn browsers rond de 50 tabs open te houden, ook al zou ik eens gebruik kunnen gaan maken van bookmarks :P Daarnaast zal ik er 1 á 2 x in de week op thuiswerken, maar dat gebeurd via VDI, dus dat heeft verder weinig invloed. Het grote scherm is er echter wel ideaal voor!

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb in principe geen budget.. ook al hoeft het niet de pan uit te rijzen. Ik heb volgens mij redelijk wat kunnen samenstellen, maar of ik voor bepaalde keuzes onnodig veel betaal weet ik niet. Volgens mij sluit alles in mijn 2 builds goed op elkaar aan, maar ik kan er ook helemaal naast zitten. Ik ben gewend om €1500 voor de desktop zonder randapparatuur te betalen, en het scherm zal nieuw €900 zijn. Mijn huidige builds zitten rond de €2600,- Kan er wat vanaf prima, maar voor een paar tientjes wil ik niet te veel inleveren. Ik wil geen future ready zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Behalve muis, keyboard en geluidsinstallatie verwacht ik alles te vervangen. Ik heb nog wel een SSD kaartje en dergelijke in mijn huidige set-up, maar ik ga nu liever voor de M2 bijvoorbeeld.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Vanwege de nieuwe 1080ti is de 1080 op een mooie prijs beland, vandaar dat ik deze dan ook erin wil. Ik wil op 1440p kunnen gamen, en dit ook nog over een x aantal jaar kunnen. Liever doe ik ook niet over 2 jaar weer een upgrade en ben ik liever weer voor 4 jaar klaar. Ik verwacht dus niet nog een 1080 er naast te plaatsen, dus wat er in de build komt zal best met deze voeding te doen zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Helaas kan AMD op het huidige moment niet met de high-end Nvidia kaarten concurreren. Ik heb al lang genoeg gewacht en ben dan ook niet van plan te wachten tot de vega kaarten eindelijk komen. Dus vandaar dat ik sowieso een Nvidia kaart erin wil. Verder heb ik niet echt veel voorkeur qua onderdelen, ook al heb ik goede ervaringen met Corsair. Ik twijfel nog welke processor ik wil gaan gebruiken, een i7 of Ryzen. In het verleden heb ik altijd een voorkeur gehad voor Intel, en heb ik dus ook nog alleen Intel processors gehad. Toch ben ik 'bang' dat over een jaar de Ryzen veel beter presteert dan de 7700, vandaar dus mijn huidige twijfel!

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zet zelf prestaties boven geluids en stroomverbruik. Daarnaast maakt grootte van de kast mij ook niet uit, als alles er maar netjes in past. Of er wel of geen led lampjes in zitten maakt mij ook helemaal niets uit, ook niet hoe het er door het raampje uit ziet. Na lang overwegen heb ik voor dit scherm gekozen, omdat 1440p op 34/35 inch mij heerlijk lijkt, en dit scherm betaalbaarder is dan de duurdere Acer/Asus versies en toch Gsync, 100hz en 1440p biedt.

Ga je overklokken?
Ik ben van plan om eerst gebruik te maken van de standaard clockwaarden uit de box, maar ben misschien van plan om later wel te gaan overclocken. Ik heb gekozen voor de k versie + koeler, omdat ik weet dat deze standaard sneller loopt dan de boxed versie. De Ryzen versie is wel boxed, maar aangezien ik minder weet van AMD en ik hier goede verhalen over heb gelezen heb ik voor nu deze gepakt. Kortom: OC vind ik interessant, maar ga ik niet meteen doen.

Wat verwacht je van ons?
Ik ben ten eerste heel erg benieuwd wat jullie mij aanraden, om te gaan voor de build met een ryzen of met de i7. Daarnaast wil ik natuurlijk ook graag weten of de builds zelf goed zijn; Passen de onderdelen goed bij elkaar, zit er niet een erge bottleneck bij een bepaald onderdeel, betaal ik voor een bepaald onderdeel veels te veel (prijs/kwaliteit verhouding) waardoor het toch misschien slimmer is om een ander onderdeel te nemen. Vooral van het geheugen weet ik niet veel, ook al denk ik dat deze maximaal benut kunnen worden met de gekozen moederbords.
Kortom, ben ik goed af als ik één van beide builds ga bouwen?

Build 1: i7 7700k

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Boxed€ 371,49€ 371,49
1MSI Z270 PC Mate€ 129,95€ 129,95
1MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G€ 582,-€ 582,-
1WD Blue WD30EZRZ, 3TB€ 96,50€ 96,50
1Phanteks Enthoo Pro Window Zwart€ 96,-€ 96,-
1AOC AGON AG352UCG Zilver, Zwart€ 899,-€ 899,-
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 18,95€ 18,95
1be quiet! Pure Rock€ 32,50€ 32,50
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 133,-€ 133,-
1Corsair RM550x€ 93,95€ 93,95
1Samsung 850 EVO M.2 500GB€ 169,90€ 169,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.623,24

Build 2: Ryzen 7 1700

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700 Boxed€ 359,-€ 359,-
1Gigabyte GA-AB350-GAMING 3€ 126,95€ 126,95
1MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G€ 582,-€ 582,-
1Toshiba DT01ACA300, 3TB€ 84,95€ 84,95
1Phanteks Enthoo Pro Window Zwart€ 96,-€ 96,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 133,-€ 133,-
1Samsung 850 EVO M.2 500GB€ 169,90€ 169,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.596,20

Verwijderd

De monitor is trouwens zeer slecht leverbaar.

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:16
Waarom wil je een M.2 SSD? Ik neem aan voor de (mogelijke) snelheidswinst, maar dan moet je natuurlijk niet een kaartje nemen dat hoogstens dezelfde "oude" SATA snelheden haalt. Die 850 EVO is gewoon zonde van het bezette M.2 slot, wil je daadwerkelijk profiteren van de M.2 aansluiting dan kun je kijken naar een NVMe kaartje zoals de 960 EVO, maar zelfs dan is het een geringe snelheidswinst voor de meerprijs.

• bakacakes
Thanks voor de snelle reacties.
Verwijderd schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 19:13:
De monitor is trouwens zeer slecht leverbaar.
Klopt, omdat hij net nieuw is vermoed ik? Scherm komt niet op een paar weken aan en deze heeft echt mijn voorkeur.
Extraxyz schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 19:13:
Waarom wil je een M.2 SSD? Ik neem aan voor de (mogelijke) snelheidswinst, maar dan moet je natuurlijk niet een kaartje nemen dat hoogstens dezelfde "oude" SATA snelheden haalt. Die 850 EVO is gewoon zonde van het bezette M.2 slot, wil je daadwerkelijk profiteren van de M.2 aansluiting dan kun je kijken naar een NVMe kaartje zoals de 960 EVO, maar zelfs dan is het een geringe snelheidswinst voor de meerprijs.
Ik koos inderdaad voor een M2 omdat ik had begrepen dat deze veel sneller waren dan andere SSD's. Dat het maar een geringe winst is was ik niet van op de hoogte.. Kan ik dan beter gaan voor een Crucial MX300 2,5" 525GB? Of zou je een andere SSD aanraden van 512 MB?

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:16
M.2 is slechts een fysieke aansluiting. De snelheid zit 'm in het type SSD dat je erin steekt. De 850 Evo die je gekozen had, is een gewone SATA SSD met de bijbehorende maximum snelheden. Voor 60 euro meer heb je met pricewatch: Samsung 960 EVO 500GB een NVMe SSD die gebruik maakt van PCIe bandbreedte, en de hogere doorvoersnelheid die dat mogelijk maakt.

Persoonlijk steek ik in mijn nieuwe systeem wel een 960 Evo, maar dat is vanwege een irrationele voorkeur voor de nieuwste techniek en een praktisch voordeel dat er verder geen extra kabels bij komen kijken. Maar wat snelheidswinst betreft, kan ik me geen situaties bedenken waarbij een gewone SSD niet voldoet. Games zullen enkele seconden sneller opstarten, maar verder ben ik nu altijd al degene die na het laden van een map nog op al z'n teamgenoten moet wachten ;) .
Binnen dit budget zou ik dan ook niet per se aanraden om een NVMe SSD achterwege te laten, maar om je vraag te beantwoorden: de Crucial MX300 biedt absoluut meer waar voor het geld.

Verder zien beide systemen er prima uit, alleen durf ik niet te zeggen of het geheugen optimaal zal presteren. Standaard wordt in beide gevallen een snelheid tot 2400MHz ondersteunt. Om van de volle 3200MHz gebruik te maken, is dat bij Intel slechts een kwestie van XMP aanvinken in de BIOS, maar voor het Ryzen systeem lees ik vooral ervaringen van mensen die het geheugen niet boven 2400MHz weten te krijgen. Daarnaast laten de meeste benchmarks zien dat de i7 ook beter presteert bij recente games, al zal er vast nog wel iemand langskomen om je te overtuigen dat Ryzen een betere keus is met het oog op games in de toekomst, wanneer multicore performance een grotere rol gaat spelen.

Tenslotte ben ik persoonlijk geen fan van die behuizing. Het is een gigantische kast met een hoop ruimte voor HDDs en optische drives, in jouw geval dus nutteloze ruimte.
pricewatch: Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Zwart
pricewatch: Corsair Carbide Clear 400C Zwart
pricewatch: NZXT S340 Zwart
pricewatch: Fractal Design Define C
Bovenstaande kasten zijn 25 tot 35(!) liter kleiner, maar nog steeds ruim voldoende om al je componenten in kwijt te kunnen.

• bakacakes
Extraxyz schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 20:28:
M.2 is slechts een fysieke aansluiting. De snelheid zit 'm in het type SSD dat je erin steekt. De 850 Evo die je gekozen had, is een gewone SATA SSD met de bijbehorende maximum snelheden. Voor 60 euro meer heb je met pricewatch: Samsung 960 EVO 500GB een NVMe SSD die gebruik maakt van PCIe bandbreedte, en de hogere doorvoersnelheid die dat mogelijk maakt.

Persoonlijk steek ik in mijn nieuwe systeem wel een 960 Evo, maar dat is vanwege een irrationele voorkeur voor de nieuwste techniek en een praktisch voordeel dat er verder geen extra kabels bij komen kijken. Maar wat snelheidswinst betreft, kan ik me geen situaties bedenken waarbij een gewone SSD niet voldoet. Games zullen enkele seconden sneller opstarten, maar verder ben ik nu altijd al degene die na het laden van een map nog op al z'n teamgenoten moet wachten ;) .
Binnen dit budget zou ik dan ook niet per se aanraden om een NVMe SSD achterwege te laten, maar om je vraag te beantwoorden: de Crucial MX300 biedt absoluut meer waar voor het geld.
Oh, thanks ik begrijp hem. Ik heb dan toch het idee dat ik beter voor de Crucial kan gaan en wat geld besparen op mijn SSD. Zoals ik al aangaf wil ik niet veel compenseren voor een paar tientjes, maar anderzijds wil ik ook niet veel meer betalen voor marginale prestatie winst wat hier vermoed ik dan toch het geval is. Met mijn huidige SSD (die nog veel ouder is) ben ik ook al tevreden. Bedankt voor de uitleg!

Verder zien beide systemen er prima uit, alleen durf ik niet te zeggen of het geheugen optimaal zal presteren. Standaard wordt in beide gevallen een snelheid tot 2400MHz ondersteunt. Om van de volle 3200MHz gebruik te maken, is dat bij Intel slechts een kwestie van XMP aanvinken in de BIOS, maar voor het Ryzen systeem lees ik vooral ervaringen van mensen die het geheugen niet boven 2400MHz weten te krijgen. Daarnaast laten de meeste benchmarks zien dat de i7 ook beter presteert bij recente games, al zal er vast nog wel iemand langskomen om je te overtuigen dat Ryzen een betere keus is met het oog op games in de toekomst, wanneer multicore performance een grotere rol gaat spelen.
Oorspronkelijk had ik ook alleen een build gemaakt met Intel, mede doordat ik daar (goede) ervaring mee heb. Behalve in mijn oude laptop is AMD helemaal nieuw voor mij. Maar mochten tweakers mij hier echt overtuigen om voor Ryzen te gaan, dan ben ik daartoe bereid, mits het uiteraard een goede reden heeft. Ik weet dan ook zeker dat voor nu de i7 build perfect is, maar mijn vraagtekens hangen vooral over een periode na 2 jaar vanaf nu. Ik ben in ieder geval blij om te horen dat het moederbord 3200MHz ondersteund wanneer ik dit eenvoudig aanvink in de BIOS.
Tenslotte ben ik persoonlijk geen fan van die behuizing. Het is een gigantische kast met een hoop ruimte voor HDDs en optische drives, in jouw geval dus nutteloze ruimte.
pricewatch: Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Zwart
pricewatch: Corsair Carbide Clear 400C Zwart
pricewatch: NZXT S340 Zwart
pricewatch: Fractal Design Define C
Bovenstaande kasten zijn 25 tot 35(!) liter kleiner, maar nog steeds ruim voldoende om al je componenten in kwijt te kunnen.
Is het nadelig om extra veel ruimte te hebben? Ik dacht dat het juist fijn was voor doorluchting om wat extra ruimte te hebben en dat niet alles dicht op elkaar gestapeld zit. Of moeten de ventilators dan extra hard blazen om alles te kunnen koelen?

Op zich vind ik de pricewatch: Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Zwart ook een mooie kast als ik zo even kijk. Maar misschien dat anderen nog een andere case aanraden? Ik ga in ieder geval hier ook even naar kijken.

• bakacakes
AOC AGON AG352UCG Zilver, Zwart

Scherm is net besteld! Kan iemand mij nog helpen te kiezen tussen Ryzen en i7? Op het moment neig ik de 7700 te bestellen namelijk.

Verwijderd

Dat ligt aan je "doel" gamen of renderen.
Gamen en single thread performances = Intel

Multithreaded is Ryzen.
Vraag jezelf af wat je het meest doet, en bekijk wat Benchmarks.

Hier net een nieuwe van de buren:
https://nl.hardware.info/...00-review-budget-octacore

Gezien ik jouw gebruikersdoeleind(en) lees zou ik gaan voor een Intel.
Over 2-3 jaar weet je nooit wat er dan op de markt is.
En dat Intel geen reuze sprongen heeft gemaakt op CPU gebied de laatste jaren, vanaf Sandy Bridge weet iedere tweaker wel.

Conclusie: kijk naar wat je gaat doen.
Gezien je ook een forse GPU koopt ga je meer voor het gamen dus....

Edit: nog een vergelijking
http://www.anandtech.com/bench/product/1852?vs=1826

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2017 08:40 ]

• bakacakes
Verwijderd schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 08:19:
Dat ligt aan je "doel" gamen of renderen.
Gamen en single thread performances = Intel

Multithreaded is Ryzen.
Vraag jezelf af wat je het meest doet, en bekijk wat Benchmarks.

Hier net een nieuwe van de buren:
https://nl.hardware.info/...00-review-budget-octacore

Gezien ik jouw gebruikersdoeleind(en) lees zou ik gaan voor een Intel.
Over 2-3 jaar weet je nooit wat er dan op de markt is.
En dat Intel geen reuze sprongen heeft gemaakt op CPU gebied de laatste jaren, vanaf Sandy Bridge weet iedere tweaker wel.

Conclusie: kijk naar wat je gaat doen.
Gezien je ook een forse GPU koopt ga je meer voor het gamen dus....

Edit: nog een vergelijking
http://www.anandtech.com/bench/product/1852?vs=1826
Bedankt voor jouw advies. Ik heb nu afgelopen weekend inderdaad besloten om te gaan voor de Intel, mede door deze redenen. Het hoofddoel zal inderdaad voornamelijk gaming zijn, dus de i7 scoort momenteel het beste, het blijft een gok maar ik moet die gewoon nemen nu.

Vanavond ga ik waarschijnlijk alles bestellen, nadat ik even heb uitgepuzzeld waar ik rekening houdend met verzendkosten alles het goedkoopste (en snelste) kan bestellen!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online
Als je wat aan de CL timings kan sleutelen ( lees, als je ze wat losser kan zetten in de bios ) kun je met ryzen nog wel eens op 2933 en 3200 komen. Zodra je daar zit en je je core clock op 3.9 of 4.0 ghz weet te krijgen is het gat tussen de i7 en de r7 praktisch dicht.

als het door voornamelijk gaming is, is de i7 een iets makkelijkere aankoop

[ Voor 12% gewijzigd door youridv1 op 27-03-2017 11:59 ]

• bakacakes
youridv1 schreef op maandag 27 maart 2017 @ 11:58:
Als je wat aan de CL timings kan sleutelen ( lees, als je ze wat losser kan zetten in de bios ) kun je met ryzen nog wel eens op 2933 en 3200 komen. Zodra je daar zit en je je core clock op 3.9 of 4.0 ghz weet te krijgen is het gat tussen de i7 en de r7 praktisch dicht.

als het door voornamelijk gaming is, is de i7 een iets makkelijkere aankoop
Ja, en daarom ga ik nu voor het gemak ook en omdat ik er gewoonweg bekend mee ben. Dit is nu mijn uiteindelijke build:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Boxed€ 366,50€ 366,50
1MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G€ 578,95€ 578,95
1WD Blue WD30EZRZ, 3TB€ 94,27€ 94,27
1Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Zwart/Wit€ 84,-€ 84,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 132,50€ 132,50
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 141,34€ 141,34
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.571,91

Het scherm is als enige al besteld en die komt morgen binnen :D

Ik ga vanavond de rest bestellen, want ik wil hem komend weekend in elkaar zetten. Ik had nog even gekeken of alles goed past in deze kast (kleinere kast dan mijn oorspronkelijke) en ik zag dat de cpu cooler 155mm is, terwijl deze kast max 160mm kan. Is deze halve cm marge voldoende, of kan dat problemen opleveren?

Ik wacht nog even met het bestellen van de kast, tot ik dat ook zeker weet.

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online
bakacakes schreef op maandag 27 maart 2017 @ 19:16:
[...]

Ja, en daarom ga ik nu voor het gemak ook en omdat ik er gewoonweg bekend mee ben. Dit is nu mijn uiteindelijke build:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Boxed€ 366,50€ 366,50
1MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G€ 578,95€ 578,95
1WD Blue WD30EZRZ, 3TB€ 94,27€ 94,27
1Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Zwart/Wit€ 84,-€ 84,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 132,50€ 132,50
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 141,34€ 141,34
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.571,91

Het scherm is als enige al besteld en die komt morgen binnen :D

Ik ga vanavond de rest bestellen, want ik wil hem komend weekend in elkaar zetten. Ik had nog even gekeken of alles goed past in deze kast (kleinere kast dan mijn oorspronkelijke) en ik zag dat de cpu cooler 155mm is, terwijl deze kast max 160mm kan. Is deze halve cm marge voldoende, of kan dat problemen opleveren?

Ik wacht nog even met het bestellen van de kast, tot ik dat ook zeker weet.
yep past

• bakacakes
Top! Ik heb alles besteld, inclusief de kast. Via 5 shops totaal nu. Heb er zin in :D :D
Pagina: 1