schijf clonen

Pagina: 1
Acties:

• monta
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-02-2025
Ik heb een computer die niet meer start, er verschijnt al snel een scherm na het bios scherm met de optie om windows herstel te gebruiken of normaal te starten, het toetsenbord werkt echter niet meer, meerdere toetsenborden geprobeerd maar kan niet kiezen waarschijnlijk slaat de pc vast.

Vermoedelijk de schijf kapot maar het kan van alles zijn natuurlijk, de pc is al een jaartje of 8.

De 2 schijven heb ik eruit gehaald en nu wil ik toch nog proberen of het aan de schijf ligt door 1 schijf te clonen naar de andere en dan weer terug de pc in.
Dit dacht ik te gaan doen met imgburn omdat er dan een iso opgeslagen kan worden op mijn eigen schijf waarna deze op de andere disk geplaatst kan worden.

Probleem is nu na het aansluiten van de schijf op mijn eigen computer met een sata tooltje, ik kan er gewoon bij zie de data maar imgburn kan niets kopieeren naar een iso geeft bij alle files aan dat er geen toegang is, access denied. Findfirst file: failed.

Nu hoef ik dit niet perse met imgburn te doen maar waarom zouden deze files niet meer toegankelijk zijn, zou de data beschadigd zijn....

Hoe nu het beste de schijf te clonen met tussentijdse opslag, ofwel hoe de data toegankelijk temaken?

monta

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Klonen heeft waarschijnlijk weinig nut. De fouten waardoor ie nu niet boot kloon je net zo hard mee.

• monta
PilatuS schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 18:51:
Klonen heeft waarschijnlijk weinig nut. De fouten waardoor ie nu niet boot kloon je net zo hard mee.
Als je ervan uitgaat dat de schijf het probleem is wel idd..

monta

• PilatuS
  • Niet online
monta schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 18:56:
[...]
Als je ervan uitgaat dat de schijf het probleem is wel idd..
Of het de schijf of de software is maakt niet uit. Als de software het probleem is kloon je de fouten daar in net zo hard mee. Ik zie gewoon niet hoe een kloon je probleem gaat oplossen.

Verder is het sowieso verstandig om naar de SMART van de HDD's te kijken.

• monta
PilatuS schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 19:01:
[...]

Of het de schijf of de software is maakt niet uit. Als de software het probleem is kloon je de fouten daar in net zo hard mee. Ik zie gewoon niet hoe een kloon je probleem gaat oplossen.

Verder is het sowieso verstandig om naar de SMART van de HDD's te kijken.
Je hebt gelijk wat betreft het klonen...zo had ik er nog niet over nagedacht. Als het geheugen of moederbord ofiets dergelijks is schiet ik met klonen ook niets op...

smart status is ok..

Ik denk nu dat het de hdd niet is maar een ander stukje hardware, kan namelijk ook niet starten vanaf dvd of usb stick om eventuele reparaties uit te voeren...

[ Voor 12% gewijzigd door monta op 22-03-2017 19:36 ]

monta

• PilatuS
  • Niet online
monta schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 19:32:
[...]
kan namelijk ook niet starten vanaf dvd of usb stick om eventuele reparaties uit te voeren...
Geef even aan wat er dan precies niet lukt.

Verder zou ik sowieso het RAM geheugen testen. Als de SMART in orde is dan kan het softwarematig zijn of er is inderdaad iets defect. Ik zou de data veilig stellen indien nodig en dan kijken wat er aan de hand is.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-01 17:34
Waarom maak je niet een bootable CD of USB-stick met Linux13 ("Mint")?
Schrik niet van de naam Linux: als je opstart van zo'n stick of DVD, start een Nederlandstalige omgeving op die lijkt op Windows XP, die je gewoon meteen kunt gebruiken alsof dat op je harddisk staat.
Je kunt dan meteen alle hardware gebruiken en uittesten.Ook kan je meteen al je data naar een externe harddisk of USB-stick kopiëren en zo in veiligheid brengen.
Als Linux gewoon werkt, weet je dat je vorige Operating systeem kaduuk is en dat je dat gewoon opnieuw kunt installeren op je eigen harddisk.

Wel even vooraf de SMART parameters uitlezen en laten beoordelen in topic Check je SMART. Lees in de openingspost hoe je te werk moet gaan: draai vooral GEEN tests!!

Succes.

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:39
Als je een schijf wilt klonen adviseer ik CloneZilla. Gebruiksvriendelijkheid is een beetje matig maar het werkt fantastisch.

Begin, voordat je met herstelwerkzaamheden begint, met het veilig stellen van de data. Hang de schijven aan een andere PC en kopieer de belangrijke data naar een externe schijf.

Als Windows meteen naar herstelmogelijkheden schiet, zou het zomaar kunnen zijn dat er data corrupt geraakt is waardoor Windows niet lekker meer opstart. Het probleem kan dan heel goed liggen in de data op de schijf, maar dat het aan de schijf zelf ligt lijkt me erg sterk. Klonen gaat hier dan inderdaad niets aan helpen, je kloont de datafouten net zo hard mee.

Als je PC ook geen toetsenbord herkend (USB en PS/2 geprobeerd?), dan lijkt het me dat het probleem dieper ligt. Herstelmogelijkheden kunnen ook worden opgeroepen wanneer de hardware van een computer wijzigt. Het lijkt me daarom ook niet heel gek dat het probleem wellicht in het moederbord van de computer ligt, en dat de schijven en data nog helemaal intact zijn.

Als ik je nu zou mogen adviseren, koppel zoveel mogelijk los van de computer en kijk of je toetsenbord daarmee wel reageert (1 reepje geheugen, moederbord graphics gebruiken indien aanwezig enz). Zoniet, probeer een ander moederbord te vinden waarmee je de rest van je hardware kunt testen en kunt kijken of je toetsenbord dan wel reageert. Als dat het geval is, vermoed ik dat je moederbord kapot is. Zoniet, kun je de rest dmv diagnostische software uitsluiten.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025
Zelf heb ik laatst 2 hd's, die opeens niks meer deden, 1 ervan was met linux encrypted, die ging opeens naar, ik kan de encryptie niet openen.
Beide heb ik opgelost met spinrite(betaal software), dit is een bootable cd, die de hd sectoren ververst en probeert te repareren, sectoren vervangen, of in ieder geval zo te doen dat de schijf weer werkt/aanspreekbaar is door software/hardware.
Dit is nu in korte tijd met 2 hd's gelukt. Vermoedelijk werkt dit bij kleine fouten, beide hd's werken nog steeds goed.

Wel eerst een copie maken van je hd, dan kun je ook testen.

Testdisk en photorec is gratis software om een recovery te doen, via een livecd linux.

Ga eerst info zoeken hoe recovery moet, en dan pas gaan testen/recoveren.

Windows chkdsk scandisk nooit gebruiken, deze vernietigd files die het niet kan lezen, dan is je recovery hopeloos.

[ Voor 7% gewijzigd door jan99999 op 23-03-2017 12:04 ]

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-01 17:34
Moet jij niet eens je hardware nakijken (en letten op veilig
afsluiten/verwijderen) als je achtereenvolgens zoveel problemen hebt met je opslag?

Draai op alle harddisks eens de SMART-parameters uit (en hier neerzetten), dan krijg je wellicht een aanwijzing waar het precies fout gaat.
Pagina: 1