Back to basics - Hoe word ik een website bouwer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAelon
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-07 15:08
Hi!

Al jaren ben ik bevlogen met Adobe producten als Photoshop, Illustrator en in mindere mate After Effects. Door mijn ervaring werk ik nu al enige tijd als online marketeer maar is dit toch niet écht wat ik leuk vind. Ik zou graag mijn ontwerp ervaring combineren met de meer technische kant. Zo lijkt mij een baan als front end developer van websites en applicaties echt enorm leuk.

Sinds enige tijd hou ik mij ook bezig met het maken van Wordpress websites. Erg leuk en aardig, eenvoudig te leren, maar ik mis nu al de flexibiliteit.

Mijn werkgever is ook bereid om te investeren in een stukje ontwikkeling. Nu heb ik gekeken naar verschillende cursussen en opleiding maar is het probleem nu dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Daarom richt ik mij tot de mensen met ervaring, Tweakers.

Waar begin ik? Is het verstandig om "echt" een stukje opleiding te volgen of lopen deze vaak achter de feiten aan? Is een CodeAcademy een goede start of is er een andere interessante optie? Ik begrijp dat dit enorm persoonsafhankelijk is maar ik ga liever uit van de reacties van Tweakers dan de mooie AdWords advertenties.

Mochten er aanvullende vragen zijn hoor ik het uiteraard graag! Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Het beste leer je altijd door te doen. En zo te zien heb je al projectjes. Laat je dus niet tegenhouden door de inflexibiliteit van wordpress, maar zoek uit hoe je in die situaties zelf een oplossing kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAelon
mcDavid schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 16:29:
Het beste leer je altijd door te doen. En zo te zien heb je al projectjes. Laat je dus niet tegenhouden door de inflexibiliteit van wordpress, maar zoek uit hoe je in die situaties zelf een oplossing kunt maken.
Hoi David,

Bedankt voor je reactie. Ik snap wat je bedoeld, mijn probleem is alleen een beetje dat ik de structuur mis. Ik heb het idee dat ik her en der wel wat bij spijker maar dat een daadwerkelijke leercurve wat mist en dat, wanneer ik wel een goede opleiding/curus/whatever vind, ik veel sneller veel meer kan leren. Nu is het namelijk vaak zo dat ik pas iets leer wanneer ik iets tegen kom als iets niet lukt.

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAelon
Bijkomend probleem; ik heb mijn WO en HBO opleiding nooit afgemaakt waardoor super interessante opties voor interne opleiding bij bijvoorbeeld DUO helaas niet aan de orde zijn.

Persoonlijk denk ik dat dat de ideale situatie voor mij zou zijn; een bedrijf welke mij intern wil opleiden. Qua interesse en motivatie is er (volgens mij) geen gebrek alleen ik kom nergens binnen zonder dat papiertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Ga eens een simpele PHP site maken om te beginnen. Maak een form handel het af in php en gooit het in Postgres en laat het terug zien op de webpagina. Als dat lukt probeer hetzelfde met een framework zoals symfony. En dan misschien wat angular dezelfde manier.

En check deze site even https://egghead.io/ goed begin voor je.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Belangrijkste aspecten imho:
  • Leer de basis van HTML 5.
  • Leer de basis van CSS.
  • Leer de basis van CSS Preprocessors (bv. SASS/LESS)
  • Leer de basis van JavaScript.
  • Leer de basis van versiebeheer (GIT/SVN)
  • Leer je problemen goed te omschrijven voor Google, zodat je makkelijk oplossingen kan vinden.
  • Leer werken met front-end tooling, scaffolding (Gulp/Grunt/Bower/NPM)
  • Leer te werken met een JavaScript lib (jQuery/Mootools)
  • Leer te werken met een JavaScript framework (Angular/React)
Uitendelijk leer je het meest door toch projecten te doen:
Zet bijvoorbeeld als doel een ontwerp in Photoshop om te bouwen naar HTML/CSS/JS, zonder frameworks. Lukt dit goed, dan kan je bijvoorbeeld kijken om er een Wordpress theme van te maken (al is hiervoor wel wat PHP kennis nodig).

Waar de beste bronnen online hiervoor zijn:
Mijn ervaring is inmiddels achterhaald, voor mij is het patch notes/ documentatie/stack overflow lezen. Er zijn wel veel tutorial sites tegenwoordig: CodeAcadmy, CodeSchool, Lynda. Wat de beste is kan ik je helaas niet mee helpen.

Disclaimer:
Opgeleid door online tutorials te volgen en een mentor te hebben tijdens mijn stage/omscholing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Utoka
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:27
De basis begint inderdaad bij html5/css/Javascript als frontender. Maar dit echt de basis en in theorie kan elke 14 jarige dit. En goede frontender onderscheid zich in het volgende:
  • SEO
  • Semantiek van html
  • Accessibility
  • Aangeleverd design vertalen naar frontend
  • UX
WordPress is in basis gewoon een blog cms. Makkelijk om plugins te vinden voor alles maar zeker niet flexibel of gebruiksvriendelijk (voor redacteuren). Ook niet echt wat ik dagelijks doe als frontender bij een bedrijf. In de regel is het namelijk zo dat er heel veel tijd gaat zitten in backend. Wij werken soms wel 3:1 (en backend developers en 1 frontender)

Als ik ook backend zou moeten doen zou ik eerder kijken naar bijv. Craftcms dit ligt veel dichter bij templating wat je als frontender ook doet en volgens mij ideaal voor kleine marketing websites (wel licentie kosten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

mcDavid schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 16:29:
Het beste leer je altijd door te doen.
Ja, maar niet als je eerst een solide basis hebt. Eerst leren, dan doen. Dan meer leren en doen. Ad infinitum. :P

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rabb
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 11:29
Ik ben vroeger begonnen met een gastenboek te maken. Aangezien je al ervaring hebt met WordPress (en een gastenboek een beetje erg oldschool is :P ), kijk eens naar de absolute basis van WordPress. Een weblog.

Een weblog is in de praktijk een overzicht van berichten die onder elkaar worden weergegeven.

Je hebt een formulier nodig (html), deze stuurt data door naar een php script welke de data vervolgens in een database (bv mysql, postgres) zet. Hierna lees je deze data uit (mysql, postgres), deze geef je weer (html) in een wat mooie opmaak (css).
Voeg de optie toe om je berichten te wijzigen en te verwijderen. Maak een login script.

Ik weet dat dit niet direct de structuur van een opleiding bied, maar als je hiermee begint dit hierna uitbouwt met javascript, frameworks e.d. begin je al een hele mooie basis te krijgen.

Greetings, Rabb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aDutchCow
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:11
Tips die ik ook vaak online lees;
Zoek eens naar lokale bedrijven met een website die wel een likje verf kan gebruiken, en bouw die website dan opnieuw op. Mijn ervaring leert dat websites van Chinese restaurants altijd verbetering kunnen gebruiken haha.

En wie weet bouw je zo ook een klantenkring op :)

Als het regent in mei, dan is april voorbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:28

Blauw

De Schreeuw

Het kan absoluut geen kwaad om met codeacademy eens te kijken naar de javascript courses, en bijvoorbeeld Angular 2 of react te leren als frontend 'taal'.

Als je werkgever dit voor je wil faciliteren in tijd of geld dan is dat natuurlijk mooi meegenomen, maar het is wellicht wel handig om te bekijken of je dan daadwerkelijk iets kunt met die skills.
Pagina: 1