Mijn vraag
topic mag gewist worden!!!
topic mag gewist worden!!!
[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2017 13:31 ]
[ Voor 33% gewijzigd door Starck op 22-03-2017 15:59 ]
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2017 13:31 ]
Dat is dus ook mijn idee.Tito129 schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 16:04:
De erfenis is geen schenking. Als het je kindsdeel is dan gelden hier andere voorwaarden voor.
Als je moeder jou die 50K geeft is het geen erfenis en betaal je schenkbelasting.Verwijderd schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 16:21:
@ Dido,
Dat weet ik, dat is pas als mijn moeder overlijdt, maar dat is mijn punt niet. Jij zegt dus dat ik over die 50k belasting moet betalen?
[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2017 13:30 ]
Weet je of je de 5,3k ook op papier mag schenkendcl! schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 18:39:
Je moet in elk geval wel aangifte doen, ook van die 100k. Speciaal formuliertje op de site van de bd te vinden. Daarin kan je dan aangeven dat het voor aankoop woning betreft, en dan hoef je er idd geen belasting over te betalen.
De 50k is dan een "gewone" gift van je moeder daarover betaal je 10%. Als je moeder denkt dat er nog serieus veel geld over gaat blijven in de toekomst, na haar overlijden, waarover je boven de (even uit mijn hoofd) 119k 20% erfbelasting gaat betalen, dan is die gift dus alsnog gunstig nu, immers je betaald "maar" 10% ipv 20%.
Ik schat in uit jouw verhaal dat het zover wel niet zal zijn. Dan kan je moeder er ook voor kiezen om nu die 100k (vrijgesteld dus) te betalen, en vanaf volgend jaar steeds de jaarlijkse vrijgestelde gift, iets van 5,3k aan jullie te geven. Dan is ze na 8 jaar ook klaar en heb je niets hoeven betalen over de totaal 50k.
Maar nogmaals, je moet het wel altijd even aangeven, ook al is het vrijgesteld.
Het mag gewoon vrijwillig uitgekeerd worden zonder een schenking te vormen. Dat het niet of slechts onder bepaalde condities opgeëist kan worden staat daar los van.Dido schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 16:14:
Dat kindsdeel kun je, als ik bijvoorbeeld dit artikel doorlees, helemaal niet opeisen zolang je moeder leeft, tenzij ze hertrouwd (is) of in andere uitzonderlijke situaties.
Dus als je moeder je 50K geeft is dat gewoon een schenking (en niet belastingvrij).
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq