Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag

topic mag gewist worden!!!

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2017 13:31 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Aangezien je stelt dat er al successierecht is betaald, bedoel je met kindsdeel soms het deel van de erfenis van je vader waar je moeder tot op heden het vruchtgebruik van genoot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Check deze website van de belastingdienst even:
Die geeft aan dat de max 100K is als het voor een woning is. En dat je daarna niet nogmaals een bedrag mag ontvangen(belastingvrij iig).

https://www.belastingdien...henkingen-voor-koopwoning

En nog even een tabelletje als je andere plannen hebt met het geld:

https://www.belastingdien...nken-vrijstellingen-2017-

[ Voor 33% gewijzigd door Starck op 22-03-2017 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ Rukapul,

Ja dat klopt inderdaad wat je zegt.

@ Starck

Bedankt voor de informatie.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2017 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:04
De erfenis is geen schenking. Als het je kindsdeel is dan gelden hier andere voorwaarden voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Tito129 schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 16:04:
De erfenis is geen schenking. Als het je kindsdeel is dan gelden hier andere voorwaarden voor.
Dat is dus ook mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Hmm ja klinkt inderdaad logisch:

De 100K is een schenking van jouw moeder. Dus mag maximaal 100K voor woning zijn.
De 50K is een erfenis. Waar al belasting voor afgedragen is.

Zo klinkt het allemaal vrij duidelijk, maar ik zou toch eens een telefoontje wagen naar de belastingdienst om helemaal zeker te zijn :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
topic mag gewist worden

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2017 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:45

Dido

heforshe

Dat kindsdeel kun je, als ik bijvoorbeeld dit artikel doorlees, helemaal niet opeisen zolang je moeder leeft, tenzij ze hertrouwd (is) of in andere uitzonderlijke situaties.

Dus als je moeder je 50K geeft is dat gewoon een schenking (en niet belastingvrij).

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ Dido,

Dat weet ik, dat is pas als mijn moeder overlijdt, maar dat is mijn punt niet. Jij zegt dus dat ik over die 50k belasting moet betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Verwijderd schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 16:21:
@ Dido,

Dat weet ik, dat is pas als mijn moeder overlijdt, maar dat is mijn punt niet. Jij zegt dus dat ik over die 50k belasting moet betalen?
Als je moeder jou die 50K geeft is het geen erfenis en betaal je schenkbelasting.
Als je moeder overlijdt krijg je die 50K sowieso en dan is er, als ik het goed begrijp, zo'n 3K erfbelasting over verschuldigd, maar die kan al voldaan zijn (dat is me niet helemaal duidelijk).

Ik snap nu niet meer wanneer je moeder nou die 50K wil schenken: voor of na haar overlijden? Voor haar overlijden heeft het gewoon niets met erfenis of kindsdeel te maken.
Na haar dood is het het kindsdeel uit de erfenis van je vader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke even voor de volledigheid nog een keer de situatie:

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2017 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Dan zou ik heel goed uitzoeken hoe je dat aan moet pakken, want je kunt dus helemaal geen voorschot op een kindsdeel regelen, behalve in uitzonderlijke situaties (als je moeder hertrouwt kan het, dan met je wel naar de rechter - dan nog houdt je moeder het vruchtgebruik in principe, dus dat is best lastig).

Het zal dus "gewoon" 50K zijn die je moeder toevallig weggeeft, geen kindsdeel. En daar is dus belasting over verschuldigd.

Let ook op dat die 100K alleen belastingvrij is als je die in een huis stopt, anders mag je over het grootste deel daarvan ook nog even belasting aftikken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ dido,

Oké dankjewel met dit antwoord kan ik iets, sowieso laat ik dit goed uitzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-09 21:15
Je moet in elk geval wel aangifte doen, ook van die 100k. Speciaal formuliertje op de site van de bd te vinden. Daarin kan je dan aangeven dat het voor aankoop woning betreft, en dan hoef je er idd geen belasting over te betalen.
De 50k is dan een "gewone" gift van je moeder daarover betaal je 10%. Als je moeder denkt dat er nog serieus veel geld over gaat blijven in de toekomst, na haar overlijden, waarover je boven de (even uit mijn hoofd) 119k 20% erfbelasting gaat betalen, dan is die gift dus alsnog gunstig nu, immers je betaald "maar" 10% ipv 20%.

Ik schat in uit jouw verhaal dat het zover wel niet zal zijn. Dan kan je moeder er ook voor kiezen om nu die 100k (vrijgesteld dus) te betalen, en vanaf volgend jaar steeds de jaarlijkse vrijgestelde gift, iets van 5,3k aan jullie te geven. Dan is ze na 8 jaar ook klaar en heb je niets hoeven betalen over de totaal 50k.

Maar nogmaals, je moet het wel altijd even aangeven, ook al is het vrijgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 25-09 20:17
dcl! schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 18:39:
Je moet in elk geval wel aangifte doen, ook van die 100k. Speciaal formuliertje op de site van de bd te vinden. Daarin kan je dan aangeven dat het voor aankoop woning betreft, en dan hoef je er idd geen belasting over te betalen.
De 50k is dan een "gewone" gift van je moeder daarover betaal je 10%. Als je moeder denkt dat er nog serieus veel geld over gaat blijven in de toekomst, na haar overlijden, waarover je boven de (even uit mijn hoofd) 119k 20% erfbelasting gaat betalen, dan is die gift dus alsnog gunstig nu, immers je betaald "maar" 10% ipv 20%.

Ik schat in uit jouw verhaal dat het zover wel niet zal zijn. Dan kan je moeder er ook voor kiezen om nu die 100k (vrijgesteld dus) te betalen, en vanaf volgend jaar steeds de jaarlijkse vrijgestelde gift, iets van 5,3k aan jullie te geven. Dan is ze na 8 jaar ook klaar en heb je niets hoeven betalen over de totaal 50k.

Maar nogmaals, je moet het wel altijd even aangeven, ook al is het vrijgesteld.
Weet je of je de 5,3k ook op papier mag schenken :?
Dus elk jaar contractje maken oid en beide partijen tekenen en dit tot overlijden van ouder volhouden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Dido schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 16:14:
Dat kindsdeel kun je, als ik bijvoorbeeld dit artikel doorlees, helemaal niet opeisen zolang je moeder leeft, tenzij ze hertrouwd (is) of in andere uitzonderlijke situaties.

Dus als je moeder je 50K geeft is dat gewoon een schenking (en niet belastingvrij).
Het mag gewoon vrijwillig uitgekeerd worden zonder een schenking te vormen. Dat het niet of slechts onder bepaalde condities opgeëist kan worden staat daar los van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ dcl!

Dankjewel voor je reactie, deze oplossing lijkt mij inderdaad een prima idee.
Pagina: 1