Toon posts:

Excel IF COUNTIF VLOOKUP in 1 formule

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Op dit moment ben ik bezig met het creëren van een formule zodat het aantal gewerkte dagen per personeelslid automatisch wordt opgeteld. Ik wil dit graag koppelen aan het personeelsnummer zodat deze ook werkt in de toekomst als het personeelsbestand verandert.

in de eerste printscreen moeten de aantal gewerkte dagen komen te staan (cel H8)

Uit ons kloksysteem komt een overzicht met gewerkte uren (printscreen 2), lege cellen in kolom L betekend dus dat er die dag niet is gewerkt

de volgende formules heb ik geprobeerd, deze werken helaas niet:
COUNTIF(LOOKUP("9071";Sheet1!A2:U246;12);">0")
=COUNTIF(Sheet1!L:L;LOOKUP("9071";Sheet1!A2:U246;12))

Alvast bedankt!

M.v.g. Luukvb

https://www.dropbox.com/s.../Printscreen%201.png?dl=0
https://www.dropbox.com/s.../Printscreen%202.png?dl=0

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2017 14:16 ]

Beste antwoord (via Verwijderd op 22-03-2017 16:47)

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Hier heb je COUNTIFS voor nodig omdat je 2 condities hebt.

Formule in H6: =COUNTIFS(Sheet1!A:A,C6,Sheet1!L:L,"<>""")

Deze zet je in je sheet loket.nl Import in cell H6 en trekt hem dan omlaag (of copy/paste). Deze formule pakt de hele kolom op Sheet1, da's normaliter geen probleem maar als je extreem veel data/formules hebt, kan het zinvol zijn om alleen de range te nemen uit Sheet1 waar data te vinden (bijv. 1e duizend regels of zo). In jouw situatie schat ik in dat je met de hele kolom toekunt.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Hier heb je COUNTIFS voor nodig omdat je 2 condities hebt.

Formule in H6: =COUNTIFS(Sheet1!A:A,C6,Sheet1!L:L,"<>""")

Deze zet je in je sheet loket.nl Import in cell H6 en trekt hem dan omlaag (of copy/paste). Deze formule pakt de hele kolom op Sheet1, da's normaliter geen probleem maar als je extreem veel data/formules hebt, kan het zinvol zijn om alleen de range te nemen uit Sheet1 waar data te vinden (bijv. 1e duizend regels of zo). In jouw situatie schat ik in dat je met de hele kolom toekunt.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je snelle reactie!

Helaas werkt het nog niet. Het probleem is namelijk dat ik hem moet koppelen aan het personeels nummer, dat wilde ik doen met verticaal zoeken. Weet jij hier misschien een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Wat bedoel je met "moet koppelen aan het personeels nummer". Dat personeelsnummer heb je toch al in B8 staan, dan kan je daarmee toch gewoon alle relevante regels uit de andere sheet tellen met een COUNTIFS?

Probeer eens wat duidelijker te omschrijven wat je doel is en wat er niet lukt, want ik vind het lastig om een touw vast te knopen aan je verhaal.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atanamir
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-09 16:11
De formule van Boeryepes is volgens mij gewoon goed. Cel C6 moet misschien B6 zijn in het voorbeeld, maar in dat stukje match je het personeelnummer uit die cel met de kolom A in Sheet1. Daarna telt de formula het aantal regels met dat personeelsnummer dat niet leeg is in kolom L (de uitklok tijden)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:00
Een VLOOKUP gaat juist niet werken in dit geval, omdat een VLOOKUP stopt bij de eerste waarde die overeenkomt met de lookup value.
Bij COUNTIFS kun je als eerste conditie het personeelsnummer meegeven, en bij de tweede conditie een check of er gewerkt is die dag. @Boeryepes gebruikt hier een conditie om te checken of het veld met eindtijd leeg is, maar je zou ook een check kunnen doen op kolom M en kijken of het aantal gewerkte uren groter is dan 0
Maar in ieder geval lijkt de gegeven formule me de juiste manier :)

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste (mede)tweakers,

Onzettend bedankt voor de hulp, de uiteindelijke functie is als volgt geworden:

=COUNTIFS(Sheet1!A$2:A$246;B38;Sheet1!M$2:M$246;">0")

De COUNTIFS functie was de gouden tip, nogmaals dank hiervoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

En wat als je nu een keer 247 regels in je tabel hebt? Waarom die beperking en niet gewoon A:A en M:M :?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1