Nieuwe router voor stabielere WiFI en verhoogde veiligheid

Pagina: 1
Acties:

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09-2025
Wifi is voor mij altijd een bijzaak geweest, maar met de komst van meer wifi apparaten wordt het voor mij tijd om te gaan upgraden. Momenteel heb ik een 6-7 jaar ouder router van Buffalo. Ik gok dat het type iets van WHR-300... is. Het is een 300N router met gigabit porten. De problemen die ik momenteel ondervind:

- In huis heb ik een aantal Chromecast Audio waar van de verbinding met de applicatie op de smartphone te vaak weg valt, onstabiel is, of erg traag reageert.

- Mijn laptop (Asus transformer T300 chi) heeft regelmatig een onstabiele Wifi. Op de 1e verdieping is het netwerk vaakt traag, of krijg ik gewoon simpelweg geen internet. De verbinding is er dan wel, maar ik krijg geen internettoegang volgens windows. Op andere momenten werk het wel weer. Lijkt erg willekeurig

- Achterin de tuin (10-15m afstand en 2 bakstenen muren) heb ik geen bereik.

- Netwerken is niet bepaald mijn favoriete onderwerp, hoewel dit voor een stuk wel in mijn opleiding heeft gezeten heb ik geen gevoel voor. Mijn kennisniveau op beveiligingsgebied is dan ook matig op zn best. Ondertussen begint mijn domotica systeem aardig uitgebreid te worden. Deze bestaat uit een raspberry Pi met Domoticz. Alles daar achter werkt op 433mhz of mysensors. Ik begin mij af en toe wat zorgen te maken over de veiligheid van mijn systeem. Zowel het domotica deel, als mijn nas met veel persoonlijke bestanden.

Ik hoop deze gebreken op te kunnen lossen met een nieuwe router.

Mijn huidige apparatuur:
- Ziggo modem (oud ding, maar werkt prima)
- Buffalo router
- Netgear 8p Gbit switch met kabels naar verschillende locaties in huis
- Goedkope Gbit switch in het TV meubel voor de TV, kodibox, playstation, etc (bekabeld).
- Vlotte game PC (bekabeld)
- WD livebook NAS (bekabeld)
- Transformer laptop op wifi
- 4-5 chromecasts (staan niet altijd allemaal aan)
- Toon Thermostaat (wifi)
- Amazon firestick (wifi)
- 2 telefoons (wifi)
- Vrienden die langs komen met telefoon en voor streaming ook op het netwerk willen

Alle bekabelde componenten werken goed.

Plaatsing:
De router hangt in de kelderkast/meterkast aan de muur met veel andere apparatuur. De muren die niet op de foto zijn te zien, zijn er niet. De rest van de kast is afgesloten met hout. Het is een jaren 30 huis met plafond van stro en een stucklaag. De muren zijn van baksteen en niet bijzonder dik. Naar buiten toe zijn het wel spouwmuren.

meterkast

Mijn wensen:
- Oplossen van bovengenoemde problematiek
- Niet al te ingewikkelde configuratie
- Verhoogde veiligheid
- Plaatsing op huidige locatie
- geen additionele AP's

Budget
Natuurlijk geef ik het liefst niet te veel uit aan een onzichtbaar apparaat als een router. alles tot 150,- lijkt mij redelijk, maar het liefst blijf ik onder de 100,- natuurlijk.

• SuperKris
Lastige vraag, of verkeerde plaats? :)

• Vonketrekker
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-11-2023
een Netgear R8000? dan heb je samen met je Ziggo modem (2.4 & 5Ghz Wi-fi hoop ik) 5 frequenties die je kan aanspreken om je wifi wat beter te verdelen.

Ik zou alsnog aanraden voor AP's bij te zetten. Ikzelf hab de 'Devolo dLAN 550 WiFi NetworkKit'. Zonder extra cablage en eenvoudige setup. Dit om je frequenties nog beter te kunnen opsplitsen, want je zit met een hoop apparaten.

Als je het goedkoops, snelste en eenvoudigste gesteld wil zijn, zou ik toch gewoon voor de Devolo gaan. Je huidige setup gewoon behouden en de frequenties wat opsplitsen.

N.B. Wifi signalen vormen een donut rondom je antenne. Ze anders richten kan ook helpen, dat of een aluminium plaat aan de onder kant plaatsen om je signaal naar boven te boosten.

N.B. qua veiligheid, ben je het best met je systemen up to date te houden, geen default wachtwoorden te behouden, maar sterke wachtwoorden te gebruiken, dan zit je wel grotendeels safe.

[ Voor 11% gewijzigd door Vonketrekker op 23-03-2017 13:31 ]

Verwijderd

Ik heb met mijn Synology router in een betonnen "bunker" in heel het huis Wifi en tot achter in de tuin (25 meter) ontvangst. Staat bij mij wel centraal in huis op 1e verdieping en geen AP's nodig. Verder is deze router enorm stabiel (loopt werkelijk nooit vast of reset nodig) en kan je hem zwaar belasten (bij ons 4 gebruikers) tbv streamen vanaf NAS, Netflix You Tube, Spotify, Tune In etc. Tevens top updatebeleid. Interface is de beste die ik tot nu toe heb gezien. Ik loop helemaal weg met dat ding.

Mocht je nog vragen hebben hoor ik het wel.

Edit: en gastnetwerk voor je vrienden.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2017 14:58 ]

• SuperKris
Uitendelijk heb ik toch maar een Netgear R8000 gekocht. Ik kwam een goede aanbieding tegen. Deze is dan nog steeds veel te duur als je het mij vraagt, maar het zou wel 1 van de beste routers moeten zijn.