Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franklin123
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-07-2018
Beste Tweakers,

Ik ben van plan een 2e RX 480 bij mijn huidige build te prikken voor meer performance in gaming.

Mijn huidige build heeft de volgende componenten:

Gigabyte GA-B150-HD3P
Corsair RM550x
Intel Core i5 6400
MSI Radeon RX 480 GAMING X 8G
Crucial DDR4 2x8GB 2133 CL15

In bovenstaande build wil ik dus een 2e MSI Radeon RX 480 GAMING X 8G toevoegen
Zelf al een klein beetje research gedaan, en ik heb het gevoel dat mijn PSU en/of processor een bottleneck gaat zijn met deze setup.

Mijn vraag, is het haalbaar met deze build? Zo niet, welke componenten moeten hiervoor nog meer worden vervangen?

Beste antwoord (via Franklin123 op 22-03-2017 10:53)

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Franklin123 schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 10:24:
Vandaar ook deze vraag, zit zelf dus nog te twijfelen tussen 1 high end card of toch deze upgrade. Zoals ik al lees is er niet altijd ondersteuning voor crossfire en was het meer een 'budget' oplossing
Ik zou het geen budget oplossing willen noemen. Als je tweemaal de volle prijs betaalt voor de pricewatch: MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G zit je op 500 euro.

Je kan dan beter je huidige MSI RX480 voor +- 210 verpatsen en zo'n 220 piek bijleggen voor een pricewatch: MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G . Ga je véél meer plezier van hebben de komende X jaren dan van een crossfire setje :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raketje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-09 20:24
Wat meer info zou fijn zijn.
Op welke resolutie game je ?
Op FHD is 1 RX 480 prima.

Game je op 2 of 4K ?
Heb je fps / prestatie problemen met je huidige build ?

Waarom crossfire ? terwijl dit veel nadelen heeft en niet de volledige power van de 2e kaart gebruikt.

Je psu is prima voor de build, je komt zo rond de 400W uit met 2x rx480 (full load gebruiken ze niet OC 164W zoals ik zie) en je hebt echt een erg goede A merk voeding uitgezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Je Corsair RM550X voeding is in ieder geval géén bottleneck, die kan lachend twee RX480's van vermogen voorzien. De i5 6400 zou een hele lichte bottleneck kunnen vormen bij wat meer CPU heavy games. Verder beschikt je moederbord bij Crossfire over één x16 PCIE slot en één x4 slot; dit zal in de praktijk echter relatief weinig impact hebben. ook enige impact hebben.

Is Crossfire mogelijk? Zeker. Zou ik het doen? Nee. Crossfire schaalt nooit 100% en sommige games ondersteunen het niet, je hebt 2 kaarten die enorm dicht op elkaar zitten (= meer herrie), je casefans moeten harder draaien om ze van koele lucht te voorzien...

Wat ik zou doen is een enkele 1070 GTX halen of wachten op de nieuwe AMD VEGA kaarten. Hierbij ga ik er trouwens wel automatisch van uit dat je de extra performance ook daadwerkelijk nodig hebt; als je gamed op 1080p @ 60 Hertz dan heeft het vrij weinig zin.

Dus: Waarom wil je upgraden? Komt je performance tekort? En waarom ga je niet gewoon voor één high-end kaart? Crossfire zorgt veelal voor tegenvallende prestaties en meer lawaai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het 2e PCI-E slot draait op 4 relatief trage chipset lanes. De snelheidswinst van de 2e videokaart valt daardoor erg tegen. Je huidige kaart verkopen en een nieuwe snellere terug kopen levert meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franklin123
Heren,

Ik game op 1080p 60. Het heeft voornamelijk te maken met FPS drops waar ik me enorm aan kan storen en hoopte dit met een relatief goedkope upgrade op te lossen.

Vandaar ook deze vraag, zit zelf dus nog te twijfelen tussen 1 high end card of toch deze upgrade. Zoals ik al lees is er niet altijd ondersteuning voor crossfire en was het meer een 'budget' oplossing

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Ik zou het geen budget oplossing willen noemen. Als je tweemaal de volle prijs betaalt voor de pricewatch: MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G zit je op 500 euro.

Je kan dan beter je huidige MSI RX480 voor +- 210 verpatsen en zo'n 220 piek bijleggen voor een pricewatch: MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G . Ga je véél meer plezier van hebben de komende X jaren dan van een crossfire setje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heren,

Ik game op 1080p 60. Het heeft voornamelijk te maken met FPS drops waar ik me enorm aan kan storen en hoopte dit met een relatief goedkope upgrade op te lossen.

In welke games heb je framedrops? Meestal is dat cpu of temperatuur gerelateerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:15

flessuh

Set sail for fail!

Mocht je freesync scherm hebben kan een Fury (x) ook nog interessant zijn

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-07 16:38

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Heren,

Ben toch wel benieuwd in welke games je geen 60fps haalt op 1080p met een RX480... Ik haal met een 280X al in bijna alle games 60fps op 1080p. Maar zoals hierboven al gezegd, je kan beter de RX480 verkopen en een 1070 kopen dan een tweede RX480 erbij zetten (performance, stroomverbruik, hitte, etc).

[ Voor 3% gewijzigd door adamvansanten op 23-03-2017 10:14 ]

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franklin123
Keuze valt op een 1070 bedankt voor de info tweakers! Iemand een idee hoe ik dit topic sluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 16:00
Topic sluiten hoeft niet, dat gebeurt alleen door een moderator als je topic de forumregels niet volgt, het aanduiden van een correct antwoord volstaat.

Ik hoop dat een GTX 1070 je problemen oplost, zoals anderen ook al suggereren kunnen die framedrops veroorzaakt zijn door je CPU. Het is wel zo dat Nvidia drivers iets minder CPU afhankelijk zijn dan AMD drivers (ook al zijn de AMD drivers verder wel competitief hoor!), waardoor je die CPU bottleneck misschien ook vermijdt en de framedrops minder zullen voorkomen.

Als je bv framedrops hebt in BF1 multiplayer, is dat vrij zeker je CPU die je GPU niet gevoed krijgt.
Pagina: 1