Netwerk met 30 studenten schiet tekort. :(

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen van Tweakers,

Ik woon in een studentenhuis met aardig wat mensen, nu is het zo dat ons internet heel irritant doet. Het internet valt er elke paar minuten er heel even kort uit. We zijn aangesloten bij ziggo en hebben en redelijk goede verbinding als het goed is. Deze situatie is kort geleden verergert en ik heb geen idee hoe dit is gebeurt en wat er is gebeurt.

Van ziggo hebben we de Thomson TWG 870 wifi-modem gekregen, maar hier kan ik niet in zien wie allemaal gebruik maken van ons internet en hoeveel. Dit heb ik op veel manieren geprobeerd om zo het probleem te lokaliseren zodat ik dat ip adress dan kan onderzoeken.

Mijn vraag is: Is het nuttig om te kijken wie hoeveel bandwith gebruikt? en zo ja hoe kan ik dit doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 19:53
Ik zou voor een netwerk met 30 man eens kijken om te investeren naar een pfsense doos, en daar achter wat fatsoenlijke netwerk apparatuur..

Mag ik vragen hoe het netwerk er nu uitziet?

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
shure-fan schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 22:34:
Ik zou voor een netwerk met 30 man eens kijken om te investeren naar een pfsense doos, en daar achter wat fatsoenlijke netwerk apparatuur..

Mag ik vragen hoe het netwerk er nu uitziet?
Het komt binnen in een Modem en wordt dan door verbonden naar 6 access points. Uit deze access point komt dus Wi-Fi en tegelijk LAN kabels naar splitters die naar elke kamer een Lan kabel sturen.

Als ik het goed heb zit het zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:16
Laat het modem eens in bridge zetten en zet er een deftige router achter. (Of een pfsense doos)
Waarschijnlijk worden er teveel connecties opgezet en kan dat modem het niet aan.

En welke apparatuur gebruik je? Access point zegt niet heel veel. Met types kunnen we wat meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
als accespoints hebben we 4 'EnGenius ECB350 access point' hier hebben we er 4 van en de andere 2 acces points zijn 'Linkys WAP 300N'. Dat zijn de wifi punten dan hebben we ook nog splitters van sweex sw018 hier hebben we er 4 van.

ik heb net nog even gekeken en ik zag dat de netwerkkabel eerst de 'sweex sw018' ingaat en dan een kabel naar de 'Engenius ECB350' wordt gestuurd. In me vorige bericht dacht ik dat het andersom was.

alvast bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07 08:01
Nee, neem iemand anders in de arm om jouw probleem op te lossen.

Dit gaat jou niet lukken om op te lossen.
Switches nu splitters gaan noemen geeft mij niet het gevoel dat jij voldoende afweet van netwerken.

En sowieso eerst troubleshooten of 1 van de (vele verschillende) WiFi punten nu onderuit gaat of inderdaad dat jouw modem het niet aan kan.

Want als je eerst allerlei oplossingen er tegen aan gaat gooien voordat duidelijk is waar het probleem zit ben je hoogstwaarschijnlijk een hoop geld en tijd kwijt maar geen steek verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:16
Die sweex switches kun je beter vervangen. Dat zijn nog 100Mb switches.

Kun je eens 1 pc met een kabel rechtstreeks op het modem aansluiten en kijken of het internet dan ook weg valt of slecht is? Om dingen uit te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

.Maarten schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 22:44:
Waarschijnlijk worden er teveel connecties opgezet en kan dat modem het niet aan.
Die gedachte kwam ook bij mij op. Met 30 man kunnen er ook zo maar een paar mensen bij komen die flink gaan zitten torrenten en de zaak aardig dichttrekken. Heeft dat modem een monitorpagina waar je de totale belasting kunt zien? Als er een fors constant basisniveau van verbruik is ook op daluren is dat een goede indicatie wat er op dat punt aan gebruik doorheen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 19:53
Zoals ik al zei: neem een pfsense doos als router, en gooi al die losse meuk eruit....

Dan schaf je nieuwe materialen aan zoals een core switch (een switch waar alle lan kabel in 1 keer op aangesloten worden, dit kunnen ook 2 x een 24 poort switch zijn). En koop 2 ubiquity accespoints waarvan je 1 in de woonkamer plaatst, en de andere op een plek waar veel mensen wonen en die ver weg is van de eerste..

Je verbinding kan het wel aan, maar zoals eerder genoemd word je router overbelast door alle verkeer en dat moet je in goede banen gaan leiden..

Nou is het meest gehoorde excuus van studenten dat er geen geld voor is, maar dat ze wel acceptabel internet willen hebben, dus word het hoog tijd dat dit netwerk eens volledig op de schop gaat en dat er een paar centen tegen aan moeten worden gegooid.

Je zult zien dat de investering het waard is

De configuratie heb ik even snel uit mijn duim gezogen, maar als basis is het helemaal niet verkeerd om daarmee te beginnen, mochten er dan nog deadspots zijn kwa wifi dan kun je altijd nog extra uitbreiden met dezelfde accespoints (van ubiquity)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 09:23

jeka

Support your local club.

Fore! schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 22:55:
Nee, neem iemand anders in de arm om jouw probleem op te lossen.

Dit gaat jou niet lukken om op te lossen.
Switches nu splitters gaan noemen geeft mij niet het gevoel dat jij voldoende afweet van netwerken.
Helemaal mee eens.
shure-fan schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 01:46:
Zoals ik al zei: neem een pfsense doos als router, en gooi al die losse meuk eruit....

Dan schaf je nieuwe materialen aan zoals een core switch (een switch waar alle lan kabel in 1 keer op aangesloten worden, dit kunnen ook 2 x een 24 poort switch zijn). En koop 2 ubiquity accespoints waarvan je 1 in de woonkamer plaatst, en de andere op een plek waar veel mensen wonen en die ver weg is van de eerste..
Lijkt me onhaalbaar als je geen netwerk kennis hebt.

FCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 08:32
Zoals andere tweakers ook al voorstelde, zou ik alles vervangen.
Er is zo veel hobby meuk bij elkaar gezet, dat gaat nooit goed samen. Investeer in een goede router met een goede core-switch. En hang een paar goede accespoints op. Kijk daarbij ook naar zero-handoff.
Unifi lijkt me een goede kandidaat voor dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBI
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-09 14:22

MBI

Lijkt me een mooi klusje voor een mede-tweaker die hier verstand van heeft.

Voorziet Tweakers.net al in een soort werkspot hiervoor? Op basis van karma en badges en dat soort dingen kun je heel mooi controleren of iemand ook werkelijk ervaring heeft op bep. terreinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razzah
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-03 08:24
Voor zover ik hier lees is het nu 1 grote houtje touwtje oplossing met allemaal verschillende goedkope zooi aan elkaar verbonden.

Een goed begin is de hele bende eruit halen en investeren in een fatsoenlijke router en een paar goede accespoints.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomdabom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 20:27
Overal Ubiquiti Lites en Edgerouter er voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpele1986
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-07 11:07
Gewoon een managed switch neerknallen van HP, voor iedere kamer een apart VLAN aanmaken en 2 Ubiquiti UniFi AC-Lite's neerzetten op een untagged VLAN voor 'gezamelijk' gebruik,

ofzoiets :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Voordat er gelijk met geld gegooit wordt ;)
Open eens een CMD met een ping naar de gateway ('ping 192.168.1.1 -t' bijvoorbeeld) en nog een naar 8.8.8.8/Tweakers/Google.nl etc. om zeker te weten wat er exact weg valt.
Te veel verbindingen met 30 studenten en een paar daarvan met Torrents open zou kunnen, kan van alles zijn op dit moment.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@RGAT: Je bedoeld het goed. Echter de TS kan "splitters" van "switches" niet uit elkaar houden. Dus de mogelijkheden om het echt goed uit te zoeken waarom het fout gaat, zijn beperkt.

Maar mijn idee gaat ook uit: Laat dit doen door iemand die dit eerder gezien heeft en gedaan. Anders blijf je "aanmodderen".

En als het "te duur" is: als iedere student zeg bv. 10-15 euro investeert, dan kom je er misschien wel. Je hoeft nit stat of the art alles nieuw aan te schaffen. Een tweede hands HP Procurve switch (24 poorts) kan je voor 10-15 euro op Marktplaatst kopen. Deze switches hebben levenslange garantie. Zonder bon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:55
Verwijderd schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 22:29:
Deze situatie is kort geleden verergert en ik heb geen idee hoe dit is gebeurt en wat er is gebeurt.

Van ziggo hebben we de Thomson TWG 870 wifi-modem gekregen, maar hier kan ik niet in zien wie allemaal gebruik maken van ons internet en hoeveel. Dit heb ik op veel manieren geprobeerd om zo het probleem te lokaliseren zodat ik dat ip adress dan kan onderzoeken.
Klinkt eerder als een ipconfict, een dhcp servertje te veel wellicht... Ik zou eens beginnen om te achterhalen bij welke apparaten de dhcp server aan staat. Dus inloggen op alle modem/routers. Blijkt dat goed te staan ga dan eens alles loskoppelen om zo je probleem te identificeren, daar heb je de juiste terminologie niet voor nodig :).

Overigens lijkt het me sterk dat een 100mbit switch de bovengenoemde problemen veroorzaakt, die goedkope dingen zijn één pot nat (allemaal dezelfde china chip). Het kan wel een bottleneck vormen, maar timeouts voor iedereen?

Los van het wegvallen van de verbinding zijn de overige punten wel terecht, met 30 man wifi is niet heel makkelijk. Met consumenten spul kan dat wel als je de wat duurdere types pakt (denk aan de bekende Netgear Nighthawk serie). Maar dan zit je nog met traffic shaping, voorkomen dat één student de hele lijn dichttrekt. Maar goed, ik zou me eerst eens richten op het wegvallen en dan later eens een nieuwe post maken over de andere uitdagingen.

[ Voor 17% gewijzigd door sdk1985 op 22-03-2017 13:12 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DamirB
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-08 02:41
Verwijderd schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 22:41:
[...]

Het komt binnen in een Modem en wordt dan door verbonden naar 6 access points. Uit deze access point komt dus Wi-Fi en tegelijk LAN kabels naar splitters die naar elke kamer een Lan kabel sturen.

Ik zou persoonlijk een Asus RT-AC87U of misschien zelfs wel een AC5300 gebruiken, duur maar bloedsnel, veel opties qua instellingen, extreem bereik en kunner heel veel clients hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zoals eerder gezegt begin met een goede router/firewall hiervoor heb je alleen een oude pc met 2 netwerkkaarten nodig. Je kan PF sense gebruiken maar ook ClearOS deze is iets makkelijker in gebruik en je kan er veel meer mee als je wilt. Gebruik ook bijvoorbeeld transparant proxy zeker in een studenten huis worden veel dezelfde sites herhaaldelijk bekeken en alles wat in de coche staat hoeft niet van internet.
Op deze manier hebben op een zaterdag 40 tot 70 scouts internet over een 8-1 verbinding en is gewoon stabiel al jaren. Voordeel van zo'n router is dat je eventueel in samenspraak ook torrents uit kan zetten. Overigens die Engenius AP's zijn volgens mij prima maar gebruik voor de rest iets beter spul ook tweede hands prima te vinden.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tukkertje-RaH
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Ik denk dat het beste wat je hier kan doen is een (mede) student inhuren/vragen om lokaal het probleem te analyseren.

De suggestie dat de topic-starter te weinig kaas gegeten heeft van netwerken en daarom maar overal nieuwe hardware neer moet zetten is volgens mij niet handig. Als je niet weet hoe je een netwerk moet troubleshooten, dan gaat het neerzetten van een nieuwe netwerk je ook niet gemakkelijk af. Uiteraard is een mooi nieuw netwerk met Ubiquiti spul erg 'Tweakers' (heb het zelf ook), maar ook redelijk aan de prijs. Dat zal de studentenflat niet waarderen.

Ongeacht de hardware moet een en ander gewoon werken. Misschien kan het optimaler, maar met wat er nu staat moet je gewoon internet over 30 studenten kunnen verdelen, zonder elke zoveel minuten een hikje te krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door Tukkertje-RaH op 22-03-2017 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasperNLxD
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02-01-2023
Ik zou beginnen met checken of het probleem wel bij het huis ligt. Download WinMTR (of enige andere mtr tool) en laat hem een tijdje verbindigen naar google ofzo checken. Als het in een van de eerdere hops ligt dan wordt het tijd om naar upgrades te kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 08:20
En het eens zou moeten werken met verschillende hardware.
Wie heeft het netwerk aangelegd ? Wie is er voor verantwoordelijk ?
Vraag die persoon partij om er een blik op te werpen.
Je ka een Sophos utm aan het eind neerzetten dan zijn jullie met zijn 30 mensen wat beter beschermd. Tweede hands zijn ze niet zo duur hardware matig of kan zelf een bouwen met een pc. Dat doet dhcp dns etc professionele firewall . Willen jullie een netwerk of 30 verschillende appartement netwerken . Bedraad en WiFi ?
Msg me kan je misschien bij helpen als je niet al te ver woont.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-09 22:09
En wellicht als je een meedenkende huisbaas hebt (en incl internet huurt) kun je daar mss ook aankloppen.
Ik heb ooit in een studentenhuis waar ik woonde alle kamers van een ethernet kabel voorzien. Kwam centraal uit op een 24-poort switch (voor een appel en een ei via-via gekocht). Deze was aangesloten op een linksys router en een Ziggo modem zonder router/draadloze functie).

De huisbaas heeft de materiaalkosten betaald, hij vond een fatsoenlijke wandaansluiting een verbetering van zijn pand, wij hadden t voordeel dat er overal goed bedraad internet was. Lief vragen kan altijd :-)

Later heb ik de Linksys vervangen door een ClearOS-computer met 2 netwerkkaarten, maar dat was meer om te spelen en leren dan dat het daadwerkelijk nodig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik vraag me ook af of met meerdere access points de hikjes misschien veroorzaakt kunnen worden door het overspringen naar een ander AP. Is er een verplaatst? Of is er een gereset en daardoor uitgevallen? Meerdere actieve DHCP servers kunnen zoals al gezegd was ook problemen geven. Dan wil je alle apparatern even na kunnen lopen op een aantal instellingen. Even de handleidingen downloaden en de relevante stukjes doorlezen.

Om in elk geval de totale througput te meten zou je een laptop via USB van een tweede ethernetpoort kunnen voorzien, die direct achter het modem tussen de rest van het netwerk schakelen en dan met een geschikt stukje software eens wat netwerkanalyse doen.

Je hebt ze in allerlei uitvoeringen ook met meerdere ethernetpoorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:34

Nox

Noxiuz

Verwijderd schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 22:41:
[...]

Laat iemand anders het doen voor je ;)

Hier ga je zelf niet uit komen.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 08:20
Had ook 2 linlsys in me netwerk zowel in briging mode als gewoon.
Werkte prima. Uiteindelijk alles weg gedaan on op aruba,s 205 overgestapt
Kijk of de linlsys ap niet te warm worden.
Ping -t open zetten maar gateway en een naar een internet adres 8.8.8.8

Kijk welke weg valt

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 22:49
Chris, In welke stad staat dit studentenhuis? Vast wel tweakers die willen helpen.
Pagina: 1