Zyxel PLA5206 - Zeer lage snelheden, wat is er aan de hand?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 06:55
Hallo medeforumers!

Ik heb gisteren een setje powerline adapters gekocht via V&A. Het gaat om de PLA5206 van Zyxel.
Deze zouden behoorlijke snelheden moeten behalen als ik de review van HWI mag geloven(273Mbps)
Nu heb ik in eerste instantie de set aangesloten op dezelfde stroomgroep met max 10meter aan bedrading. Hiermee behaalde ik snelheden rond de 30 a 35Mbps via speedtest(150Mbps lijn van Ziggo)

Vervolgens heb ik de set aangesloten met de meest uiteenlopende bekabeling om na te gaan of het daar in zou zitten(Cat5, Cat5e & Cat6). Helaas kwam ik elke keer tot dezelfde conclusie, namelijk dat de internetsnelheid nog steeds rond die 35Mbps ligt. Hierna besloten om de powerline adapters aan te sluiten op andere groepen(ongelijk dus) en daarmee behaalde ik iets hogere snelheden, zo rond de 45Mbps.

Uiteindelijk de adapter door het hele huis gesjouwd en zelfs rechtstreeks aangesloten op het modem en de router om te kijken of dit verbetering zou geven, maar helaas.

Wat is er misschien aan de hand volgens jullie? Het komt op mij over of is de set domweg niet goed.

Rechtstreeks bekabeld haal ik trouwens namelijk wel netjes 150Mbps, maar het stofzuigt zo moeilijk met de kabel door het hele huis :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat er aan de hand is, is twee dingen:

1) de test hiervan van HWI is echt ontzettend slecht. Er wordt een beetje gespeeld met demping, maar ondanks dat ze beweren verstoring toe te voegen, doen ze dat nergens. Een regulier huisnetwerk heeft altijd verstoring en je gaat dus nooit ook maar in de buurt komen van hun resultaten in praktijk :X
2) je kijkt zelf naar je netwerkkabels, maar niet naar de zwakste schakel in de keten, namelijk je stroomnet. Dat is een stel kabels dat nooit bedoeld is voor gegevensoverdracht en - erger- hangt vol apparaten die storen op de door PLC gebruikte frequenties (2-68MHz) :o

Je probleem heeft gezien de snelheden op verschillende locaties tegenvallen niet te maken met demping, maar met de som van alle interferentie van apparaten bij jou thuis. Van telefoonladers tot spaarlampen, allemaal gooien ze zooi op het stroomnet. Exact hoeveel verschilt per apparaat en dus per huis, maar bottom line is dat ze hoge performance bij jou verhinderen.

Daar komt bij dat je een low-end set gekocht hebt die geen MiMo doet. Dat betekent bij PLC dat het alleen data verzendt over de fase-nulpaar en niets doet met aarde. Dat is om drie redenen brak:
- twee datastromen betekent in theorie twee keer zoveel performance.
- het overgrote deel van de storingsbronnen heeft geen randaarde, dus de aardelijn is doorgaans veel schoner dan de fase, dus in praktijk haal je meer dan twee keer de performance met MiMo.
- zelfs al heb je geen randaarde op je stopcontacten, de tweede antenne kan met wat truukjes alsnog helpen om het signaal op de faselijn zuiverder te ontvangen.

Ik ben sowieso geen fan van PLC, maar als je ervoor gaat, neem alsjeblieft een set met MiMo, dus HomePlug AV 2.0 "1200Mbps" of "2000Mbps" danwel vergelijkbare G.hn gevallen zoals de setjes die Ziggo zelf verkoopt. Heb je nergens in huis randaarde, dan is de toegevoegde waarde twijfelachtig, maar daan kun je alsnog beter kijken naar UTP (dat kan prima in loze leidingen, achter plinten, boven plafond of op 1001 andere manieren weggewerkt worden).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 06:55
Thanks voor je bericht dion_b! Ik heb juist getest op de aparte stroomgroep voor boven, aangezien daar nauwelijks iets op aangesloten zit. De laders waren uit het stopcontact en de lampen notabene uit om te kijken of dat enig verschil zou hebben. Voor de rest hebben we het dan over alleen een computer aangesloten en verder niks op de groep boven. De stroombekabeling is een paar jaartjes oud en goed aangesloten. Dat van die test van HWI wist ik niet, maar ook in andere testen komt deze set er wel goed uit.
Ik ga a.s. vrijdagavond verder met testen, kijken of er dan nog wat verbetering te halen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ook in andere testen is de methodiek doorgaans bagger :z

Het is erg moeilijk om gecontroleerd ruis toe te voegen, dus men doet dat gewoon niet. Wat je overhoudt is onrealistisch. Dat gezegd, hetzelfde geldt natuurlijk voor de concurrentie, dus het is zeker niet zo dat een andere AV2.0 SiSo apparaat het beter gaat doen...

Ik heb een tweetal jaar terug zelf tests met dit soort apparaat gedaan. Echt gecontroleerd ruis toevoegen kon ik ook niet, maar ik heb met een verlengsnoer getest met een computervoeding erop. Dat hakte er goed in, en zolanng de computer steeds zelfde load had waren de resultaten reproduceerbaar. Daar zag ik performance onder goede omstandigheden van zo'n 160Mbps met flinke meerwaarde boven AV 1.1., maar onder slechte omstandigheden <10Mbps, waarbij de AV 2.0 SiSo apparaten als deze daadwerkelijk slechter presteerde dan de oude AV 1.1 apparaten.

Een vergelijkbaar AV 2.0 SiSo ding deed op slechte locatie 6Mbps, een AV 1.1 (per definitie SiSo) geval 10Mbps en een AV 2.0 MiMo set 25Mbps. Onder goede omstandigheden deed die laatste 250Mbps.

Lastige is dat je die omstandigheden nauwelijks onder controle hebt. PLC is qua gevoeligheid voor verstoring vrijwel exact zelfde als WiFi, enig verschil is dat de verstoorders anders zijn en dat het juist minder intuitief is om ze op te sporen. Komt erop neer dat het werkt of niet, en met een bepaalde performance. Daar kun je weinig aan doen - en ieder nieuw electisch apparaat wat je koopt, ieder electrisch apparaat dat je in huis verplaatst, kan de situatie (negatief) veranderen.

M.i. is het daarom per definitie niet geschikt als backhaul voor je AP's.

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 22-03-2017 12:55 ]

Oslik blyat! Oslik!