Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormbreaker
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17:01
Beste mensen,

Gisteren heb ik een Samsung UE43KU6000 door de MediaMarkt laten leveren. Ik heb de tv sinds gisterenavond in gebruik. Nu zie ik echter sinds vandaag een paar dode pixels. Heel klein allemaal met het blote oog bijna niet te zien. Ik heb de MediaMarkt gevraagd of ik de tv kan ruilen.

Echter heb ik voor jullie de volgende vragen:
A De pixels zitten bovenin en zijn mogelijk niet dood maar stuck, ze zijn niet helemaal zwart maar het lijkt alsof er een hardnekkig stofje op de tv zit. Er zijn max. 3 "dode/stuck" pixels en mogelijk valt dit binnen de pixel policy van Samsung.
B Met de overeenkomst (offerte MediaMarkt) is iets bijzonders aan de hand: ik heb een 43 inch tv voor de prijs van een 40 inch gekocht (488 euro aanbieding vorige week) omdat de 40 inch voorraad op is, krijg ik bij eventueel ruilen wel dezelfde tv?
C Kunnen er in de toekomst nog veel meer dode pixels komen? En wat moet ik dan doen want nu zit ik nog binnen de 14 dagen termijn.
D Ik zit nu binnen de 14 dagen termijn maar MediaMarkt hecht er zwaar aan dat de doos al open is, ik heb niet volgens de Wet Koop op Afstand gekocht gewoon in de winkel. Welke rechten m.b.t. dode pixels naast de Samsung policy heb ik dan?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:04

DarkSide

theres no place like ::1

Volgens mij:
A) je hebt met mediamarkt te maken. Zij zijn je aanspreekpunt voor garantie
B) zie niet waarom je een kleiner model zou krijgen. Je probleem is met een 43" model. Eventueel als blijkt dat deze niet meer leverbaar is. Dienen ze een gelijkwaardig toestel aan te bieden. Je mag dus van een 43" met gelijke specs uitgaan
c)Ja dat kan. Dat is geen garantie dat er pixels niet doodgaan. OF dat er iets anders gebeurt in of buiten de garantie periode
D). WKOA is bedoeld om iets thuis te testen. En als het niet aan je verwachtingen voldoet. Mag je zonder opgaaf van reden het terug sturen. Op zich vallen dode pixels daar buiten. Maar je kan WKOA wel "misbruiken" in dat geval.

Hier heb je hem fysiek besteld. En dus al getest in de winkel of het type TV voldoet.
Nu blijkt bij aflevering dat er iets mis is. En dan dien je gewoon garantie te claimen.
MM gaat dan kijken of je recht op garantie hebt. En als daar staat dat er pas bij 5 pixels een issue is. Zal het lastig worden denk ik gelijk te krijgen.

misschien dat andere nog tips hebben.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormbreaker
Ik heb de tv fysiek besteld maar niets in de winkel getest, i.i.g. niet waar ik bij stond. Ik ben naar de verkoper gegaan, hij heeft een offerte gemaakt en ik heb aan de kassa betaald. Donderdagochtend zou de tv geleverd worden maar die heb ik verplaatst gisterenochtend naar gisterenavond omdat ik weinig tijd heb donderdagochtend. Gisterenavond heb ik alles zelf op mijn gemak geïnstalleerd. Ik heb 14 euro avondbezorgtoeslag moeten betalen.

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

stormbreaker schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 21:45:
Ik heb de tv fysiek besteld maar niets in de winkel getest, i.i.g. niet waar ik bij stond. Ik ben naar de verkoper gegaan, hij heeft een offerte gemaakt en ik heb aan de kassa betaald. Donderdagochtend zou de tv geleverd worden maar die heb ik verplaatst gisterenochtend naar gisterenavond omdat ik weinig tijd heb donderdagochtend. Gisterenavond heb ik alles zelf op mijn gemak geïnstalleerd. Ik heb 14 euro avondbezorgtoeslag moeten betalen.
Dat maakt niets uit.
WKOA gaat er om dat je normaal naar een WInkel gaat om iets fysiek te kunnen bekijken om te zien of het aan je verwachtingen voldoet.
Dat jij dat niet gedaan hebt, betekend niet dat je nu opeens meer rechten hebt.
Als je online iets besteld kun je dat niet. Vandaar dat je thuis e.e.a mag checken en eventueel retourneren.

De TV heeft nu een defect en dat betekend garantie proberen te claimen

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormbreaker
Ja dat is inderdaad zo al is het defect vooralsnog klein. Overigens nog twee vragen: waar heb jij 5 pixels bij MM zien staan? En de Sony tv's van bijv. 43 inch zijn veel duurder dan de Samsung (scheelt 100-200 euro). Zit daar dus een behoorlijk kwaliteitsverschil in, mocht het eventueel tot ruilen van de tv komen?
Vergelijk maar eens:
http://www.mediamarkt.nl/...ce&view=PRODUCTLIST&page=
en
http://www.mediamarkt.nl/...ce&view=PRODUCTLIST&page=
Je ziet dat de Samsung tv's vanaf een lagere prijsklasse beginnen. Dat is opmerkelijk en zou duiden op een verschil in het segment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Ik geef alleen een voorbeeld.
Je moet zelf even kijken wat MM hanteert. Zelf net een TV gekocht. Met extra garantie (niet bij MM). Maar daar staat duidelijk vermeld dat pixels niet onder de extra garantie vallen.

Zou als ik jou was ook niet gaan kijken naar andere TV;s.
Je moet eerst gelijk krijgen dat het garantie is. En dan wordt het of gemaakt, of je krijgt een nieuw exemplaar.

Pas als er geen nieuw exemplaar geleverd kan worden, want model is bv niet meer leverbaar, zijn ze verplicht met een alternatief te komen. Zover is het nog lang niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormbreaker
Nee zeker niet, die Sony tv's zaten ook niet in mijn budget overigens die waren iets te duur. Maar ik ben wel bereid bij te leggen als Samsung echt kwaliteitsproblemen heeft, het moet goed spul zijn.
Ik wacht het antwoord van MM morgen maar af, kijken wat ze te zeggen hebben. Waarschijnlijk zal ik eerst een foto moeten sturen. Gelukkig is het een smart tv, dan kan ik 'm op een witte webpagina stil zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Vermoedelijk zal Media Markt je wijzen op de ISO 13406-2 Klasse II norm voor pixeldefecten die Samsung hanteert. Dat kun je verwerpen omdat jij geen overeenkomst hebt gesloten met Samsung maar met Media Markt.

Bij pixeldefecten is er spraken van een grijs-gebied. Dit zei de Geschillencommissie Computers op 10 september 2001:

Wil de ondernemer uitsluiten dat de consument zich met succes beroept op non-conformiteit van het gekochte (artikel 7:17, lid 2 BW), dan is het aan de ondernemer om de geïnteresseerde koper vóór aankoop op de hoogte te stellen van het bestaan van de kans op pixelfouten in dergelijke schermen en van de daarmee samenhangende beperking van de aansprakelijkheid voor herstel van een dergelijk gebrek. Om een beroep op non-conformiteit met succes te weerleggen, zal de ondernemer moeten aanvoeren dat zij deze inlichtingen heeft verstrekt en zal zij dat, indien de consument dat betwist, ook aannemelijk hebben te maken. Blijkens mededeling van de ondernemer is in de onderhavige zaak geen van deze feiten vóór aankoop van de laptop aan de consument medegedeeld.

Dit is niet het geval bij Media Markt en dus zullen zij ook garantie moeten verlenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormbreaker
Daar heb je deels gelijk in, in dat verhaal over 7:17 BW. Maar ik ben zelf hbo-jurist en universitair rechtenstudent. Wat het is is dat de koper ook een onderzoeksplicht heeft, de verkoper niet louter alleen de mededelingsplicht. De koper kan ook naar pixelfouten e.d. vragen, daar had ik toen niet aan gedacht. Maar goed, dat zal ik nooit tegen MM zeggen want dan haal ik mijn eigen zaakje onderuit.

Wat het wel is: komen kleine pixelfouten zoals bij mij vaak voor of is dit uitzonderlijk? Bij dat laatste sta ik sterker. Het is inderdaad een grijs gebied, MM lijkt op de website geen goede regeling te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSOD baby
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:34
Los van het feit over het mediamarkt / garantie gedeelte: Dode / luie pixels komen vrij veel voor in beeldschermen / TV''s. Het kan goed zijn dat je na een vervanging een TV krijgt met alsnog her en der een dode pixel. Hoe hoger de resolutie van het scherm (= meer pixels) hoe groter de kans op een dode pixel is.

Bron wikipedia:
"Hoewel defecte pixels geregeld voorkomen, vallen ze slechts zelden onder de garantie van de fabrikant. Omdat zij defecte pixels niet zien als een defect maar als een cosmetische onvolkomenheid, ruilen zij hun producten pas om als deze een bepaald aantal defecte pixels bevatten (vastgelegd in de ISO 13406-2 norm). Op deze praktijken is al heel wat kritiek geuit, maar tot nu toe zonder al te veel succes."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormbreaker
Daar heeft BSOD baby gelijk in. Heb op internet er al veel over opgezocht. Soms ruilen mensen tv's tot 3 keer en de derde keer hebben ze dan de allerslechtste. Het is inderdaad misschien niet goed de tv overhaast te ruilen voor een ander met wellicht andere/meer defecten als deze dingen vaak voorkomen. Maar anderzijds kan ik ook niet in de toekomst kijken, weet ik niet of deze tv het zo lang gaat uithouden (als er nu al 2 dode/luie pixels zijn). Hoe overweeg je dan? Lastig, lastig. Eerst de MM morgen maar afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
stormbreaker schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 22:35:
Daar heb je deels gelijk in, in dat verhaal over 7:17 BW. Maar ik ben zelf hbo-jurist en universitair rechtenstudent. Wat het is is dat de koper ook een onderzoeksplicht heeft, de verkoper niet louter alleen de mededelingsplicht. De koper kan ook naar pixelfouten e.d. vragen, daar had ik toen niet aan gedacht. Maar goed, dat zal ik nooit tegen MM zeggen want dan haal ik mijn eigen zaakje onderuit.
Die onderzoeksplicht gaat in de uitspraak van de Geschillencommissie Computers niet op. Die stelt dat het toch echt aan de verkoper is om duidelijk voor aankoop te vermelden. Dit wordt ook door meerdere juristen bevestigd.

Ook al zou die onderzoeksplicht er wel zijn, de overeenkomst noemt niets over pixeldefecten. Derhalve mag de consument aannemen dat een televisie of ander apparaat met pixels vrij is van pixeldefecten.
Wat het wel is: komen kleine pixelfouten zoals bij mij vaak voor of is dit uitzonderlijk? Bij dat laatste sta ik sterker. Het is inderdaad een grijs gebied, MM lijkt op de website geen goede regeling te hebben.
Sinds de komst van UHD-televisies zijn ze weer vaker voor gaan komen. Echter is het nog altijd zo dat je mag verwachten dat apparaten zonder pixeldefecten geleverd worden.

Wacht eerst maar het oordeel van Media Markt af. Vermoedelijk zullen zij het toestel of paneel gewoon vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormbreaker
Voor als MM mij vandaag zou gaan benaderen heb ik alvast een foto gemaakt. Eigenlijk is zelfs met een foto dichtbij bijna niets zichtbaar, misschien is het wel 1 pixel ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormbreaker
MM heeft vandaag gevraagd om een foto en ik heb die gestuurd. Ze bieden aan dat ik met de tv naar hen kom maar ik wil eerst antwoord of het retourwaardig is. Ik ben student, heb geen auto, ga niet met een grote tv lopen sjouwen en daarna achterkomen dat hij niet retour mag. Tevens waarschuwde mijn docent Goederenrecht ook voor transportbeschadigingen en zei met klem het niet te doen, MM kan zeggen dat de schade komt door transport bijvoorbeeld (als ze heel gek gaan doen). Als de tv retour mag wil ik als dat echt moet best naar MM met dat ding, maar liever laat ik de bezorgdienst het omruilen. Of pick&return.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormbreaker
De tv mag van MM geruild worden. Nu ga ik met hun afspraken maken hoe we dat gaan doen. Zijn er hier mensen die adviseren een Sony ultra 4k te kopen en bij te betalen of zal ik dezelfde tv houden?

Pagina: 1