Mijn huidige i7-920 systeem is 7 jaar oud. Dat wil zeggen: Het moederbord, de processor en de fans. De rest is allemaal wel eens geupgrade. Het werkt allemaal nog prima, maar ik ben bang dat het moederbord misschien binnenkort de geest geeft na 7 jaar dienst, en dat is nergens meer te krijgen (Asrock X58 Deluxe3). En dat is ook de voornaamste reden voor een upgrade. Ik zou in principe zo nog een paar jaar op dit systeem kunnen werken. Het enige waar ik tegenaan loop is de partitie limiet van 2tb.
Het probleem is dat na 7 jaar niet veel meer compatible is met nieuwe soft- en hardware. En dat geldt ook voor mijn PCI geluidskaart (M-audio Delta 1010), die ook bovendien ook geen Win10 ondersteund. Ik had nog gekeken naar een nieuw Win7 syteem maar dan moet je twee i7 CPU generaties terug...
Er zit niets anders op, tijd voor een nieuw systeem
Het idee is het hele systeem werkend te maken inclusief software, en dan pas te verwisselen met mijn huidige systeem.
Het wordt vooral een DAW voor mijn part-time werk in Pro Tools, maar ook wordt er gebruik gemaakt van Premiere, Photoshop en andere audio en visuele programma's (Heb de creative suite CS6, zie eigenlijk ook geen reden dat te upgraden aangezien het alles doet wat ik wens). Ik heb ook nog overwogen over te stappen op een Mac Pro (alle collega's en klanten werken met Apple) maar het lijkt er sterk op dat Apple stopt met 'pro' producten. Voor zover je die prullenbak al pro kon noemen. Nu ben ik ook geen fan van de richting die Windows op gaat, maar voor Linux is het gros der software niet beschikbaar dus er zit niets anders op. Een hackintosh vind ik te riskant vanwege stabiliteit.
Deze samenstelling heb ik al een tijd, en ik denk dat dit een lekker systeem is zo. Geen Ryzen, vooral omdat Pro Tools daar dan weer geen officiële ondersteuning voor biedt. (Er is voor mij helaas nog geen goede vervanger voor het instabiele Pro Tools, misschien over een jaar of twee Studio One.)
Vooral wilde ik graag weten wat de beste keuze voor het moederbord is, want dat is toch echt een bomen-door-bos verhaal. Het moederbord moet vooral super betrouwbaar zijn, met long-life capacitors en dat soort dingen. Het moet namelijk weer zeven jaar meegaan.
Hieronder de lijst inclusief motivatie.
De nieuwe geluidskaart wordt een RME HDSPe RayDAT PCIe + DA-AD converter RME ADI-8 DS MK III).
Het probleem is dat na 7 jaar niet veel meer compatible is met nieuwe soft- en hardware. En dat geldt ook voor mijn PCI geluidskaart (M-audio Delta 1010), die ook bovendien ook geen Win10 ondersteund. Ik had nog gekeken naar een nieuw Win7 syteem maar dan moet je twee i7 CPU generaties terug...
Er zit niets anders op, tijd voor een nieuw systeem
Het wordt vooral een DAW voor mijn part-time werk in Pro Tools, maar ook wordt er gebruik gemaakt van Premiere, Photoshop en andere audio en visuele programma's (Heb de creative suite CS6, zie eigenlijk ook geen reden dat te upgraden aangezien het alles doet wat ik wens). Ik heb ook nog overwogen over te stappen op een Mac Pro (alle collega's en klanten werken met Apple) maar het lijkt er sterk op dat Apple stopt met 'pro' producten. Voor zover je die prullenbak al pro kon noemen. Nu ben ik ook geen fan van de richting die Windows op gaat, maar voor Linux is het gros der software niet beschikbaar dus er zit niets anders op. Een hackintosh vind ik te riskant vanwege stabiliteit.
Deze samenstelling heb ik al een tijd, en ik denk dat dit een lekker systeem is zo. Geen Ryzen, vooral omdat Pro Tools daar dan weer geen officiële ondersteuning voor biedt. (Er is voor mij helaas nog geen goede vervanger voor het instabiele Pro Tools, misschien over een jaar of twee Studio One.)
Vooral wilde ik graag weten wat de beste keuze voor het moederbord is, want dat is toch echt een bomen-door-bos verhaal. Het moederbord moet vooral super betrouwbaar zijn, met long-life capacitors en dat soort dingen. Het moet namelijk weer zeven jaar meegaan.
Hieronder de lijst inclusief motivatie.
De nieuwe geluidskaart wordt een RME HDSPe RayDAT PCIe + DA-AD converter RME ADI-8 DS MK III).
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i7-6900K Boxed Stuk sneller dan een even dure Xeon. Geen overclocking (moet stil zijn en lang mee gaan) | € 1.141,95 | € 1.141,95 |
| 1 | Asus X99-A II - Wat zijn betere moederborden ? | € 287,- | € 287,- |
| 1 | MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G | € 279,95 | € 279,95 |
| 1 | WD Red WD40EFRX, 4TB Werk data. Liever had ik HGST ivm. betrouwbaarheid, maar WD is nu eenmaal stiller volgens de reviews | € 151,- | € 151,- |
| 1 | WD Red WD80EFZX, 8TB Libraries en archief... Ik heb graag alles binnen handbereik zonder externe schijf (die dan bovendien weer geluid maakt). | € 309,- | € 309,- |
| 1 | Fractal Design Define R5 Wit Mijn huidige is zwart... Vergeelt deze? | € 109,90 | € 109,90 |
| 1 | Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM | € 18,95 | € 18,95 |
| 1 | Scythe Mugen 5 Stilste? (zonder in te leveren op koeling?) | € 43,95 | € 43,95 |
| 1 | Fractal Design Dynamic GP-14 White blades, 140mm Extra front fan voor lager toerental. Als deze toch geluid maken vervang ik ze. Nexus fans bestaan niet meer? | € 15,50 | € 15,50 |
| 1 | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15 | € 256,- | € 256,- |
| 1 | Super Flower Golden Silent 500W Schijnt goed te zijn. En passief | € 134,90 | € 134,90 |
| 1 | Crucial MX300 2,5" 525GB Werk SSD | € 144,90 | € 144,90 |
| 1 | Samsung 960 EVO 250GB Systeem SSD | € 128,50 | € 128,50 |
| 1 | Arctic Silver 5 - 3,5 gram Wordt niet meegeleverd bij koeler toch? | € 5,99 | € 5,99 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 3.027,49 | |