Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wout123
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-08 16:53
Hallo Tweakers!

Ik begin deze zomer met mijn nieuwe studie (als alles goed verloopt) - Geneeskunde AMC -

Nu wil ik om mijn desktop te vervangen langzaam de overstap gaan maken op een laptop. Eventueel met een NAS ernaast om alle opslag bij te houden. Eerst maar even de standaard vraagjes;

Wat ga je met je laptop doen?
Het zwaarste wat er mee gaat gebeuren is fotobewerking (Adobe PS en LR), en waarschijnlijk ook videobewerking op z'n tijd. (Adobe AE of Sony Vegas Pro) Daarnaast schoolwerk en hij moet lang mee gaan om de colleges vol te houden!
In ieder geval niet gamen

Wat is je budget?
Als ik voor een hoger bedrag een laptop vindt die mij beter schikt en langer mee zal gaan, dan zal dat meer meewegen dan budget. In ieder geval sub 3000€.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Yes, hij is waarschijnlijk veel onderweg.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Op dit moment zit ik te kijken naar het goedkoopste model MacBook Pro 15" 2016 en de meest uitgebreide Dell XPS 15 (i7 kaby, GTX1050, 4k en 97Wh)

Zoals in de inleiding staat zal er waarschijnlijk een NAS bij komen, dus hoeft geen big data opslag te zijn. 256 of liever 512GB is genoeg.

Afwegingen:
  • MacBook is duurzamer en zal langer aan eisen voldoen (Apples uit 2010 draaien nog prima)
  • XPS is goedkoper
  • MBP gaat langer mee op batterij
  • MBP is lichter
  • Voor fotobewerking lichte voorkeur naar Apple, gezien LR en de touchbar.
  • Toetsenbord MBP weinig travel
  • XPS 4k scherm
  • MBP gigantische touchpad = liefde
  • Heb al een iPhone, Apple environment
Wat ik graag zou willen weten is vooral ervaringen met de 4k XPS 15 en dan vooral over het scherm, toetsenbord & touchpad. Gezien er nergens een Dell winkel is waar ik gezellig even die XPS 15 in mijn handen kan nemen neig ik naar de MBP (Bizarre marketing strategie)

Ik hoop eigenlijk op een aantal killer punten van yes daarom de Dell of daarom de Apple.

Hij moet vervangend worden voor dit X99 systeem dus dat is geen makkelijke opgave.. Alle spelletjes zullen volledig achter worden gelaten, dus dit speelt geen rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beide laptops voldoen volledig (en meer) aan je eisen.

Ik gebruik op dit moment de MBP 15" 2016 en ik kan je wel wat vertellen over de voor en nadelen.

Voordelen die ik ondervind:
  • Trackpad: liefde, inderdaad. Heel veel liefde.
  • Touch bar: ijkt gimmicky, maar er zijn zeker nuttige toepassingen voor te vinden. Zeker tijdens foto/videobewerking.
  • Scherm: geweldig beeld en de helderheid kan idioot hoog. Amper ooit op 100% nodig.
  • Speakers: man, man. Heerlijk geluid voor een laptop.
  • Apple ecosysteem: dikke plus. iMessage en dergelijke continuity functies worden dagelijks gebruikt.
  • Apple service: voor mij toch een heel groot voordeel. Heb in het verleden reparaties laten uitvoeren op mijn oude MacBook en iPhone en dit gaat altijd probleemloos en met geweldige aandacht vanuit de genius bar. Niet te snel overheen kijken, vooral wanneer je een druk studentenleven hebt straks met je toekomstige co-schappen/meeloopstages en dergelijke.
Nadelen:
  • Toetsenbord: vervelend in het begin, vervolgens aan te wennen, daarna zo slecht nog niet.
  • Poorten: in het begin erg lastig met bestaande gadgets te combineren. Een paar nieuwe kabels hier en daar en alles is weer in orde (je hebt niet altijd zozeer een dongle nodig zoals men blijft schreeuwen, kabels naar usb-c of tb3 zijn er ook steeds meer).
  • Software: in het begin hit or miss met bepaalde functies maar op dit moment is het erg stabiel en vanouds!
  • Prijs: inderdaad wat duur. Een goede resale value maakt dit goed.
Uiteindelijk zit je met beide laptops goed.
Zoals je merkt ben ik uiteindelijk zeer tevreden met mijn MacBook, en ik denk dat jij dat ook zou zijn!

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-08 14:49
Geen idee of je gaat gamen en of je 15 inch echt nodig gaat hebben. Maar als student vind ik een 13 inch modelletje toch wel fijn. Je kunt hem makkelijk meenemen met vergaderingen (commissies), weekendjes weg of van/naar je ouders. Bovendien denk ik niet als enige daar zo over: je ziet vooral 13 inch modelletjes, of kleiner bij geneeskundecolleges :).
Ik ben in ieder geval erg happy met mn 12 inch dell, na jaren een 15 inch gevaarte te hebben gehad. Heerlijk doorwerken in de trein.
Mn zusje heeft een 1 jaar oud 13 inch dell 9350 met 1080p scherm. Geloof dat het nieuwe model vergelijkbaar is met alleen nieuwere intel chips.
- Prima touchpad,
- Geen 4K (echt niet nodig, model=duurder=touch=zwaarder=kortere batterijduur!),
- Heerlijk lange batterijduur,
- fantastische kleuren, goed contrast, mat (!!) schermpje dus mooi IGZO?
-IPS paneeltje.
Oh en de garantie is ook nog eens goed geregeld met aan huis service!

[ Voor 30% gewijzigd door HBSVDK op 21-03-2017 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:41
Ik ben dan weer bewust voor de 15" MBP gegaan, vooral omdat ik m ook als desktop-vervanger gebruik. Ding past perfect in mn rugzak die ik ook op de motor draag, en heb geen last van het gewicht. In ben weinig in collegezalen meer te vinden, maar ik neem de laptop wel regelmatig mee. Voor mij weegt het grotere scherm (en de meerprijs) op tegen de kleine toename in gewicht. Collega werkt met een XPS en is daar net zo tevreden over als ik met mijn MBP ben. Het toetsenbord is inderdaad even wenen, maar inmiddels weet ik niet beter en typ ik er net zo lekker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HBSVDK schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 20:45:
Geen idee of je gaat gamen en of je 15 inch echt nodig gaat hebben. Maar als student vind ik een 13 inch modelletje toch wel fijn. Je kunt hem makkelijk meenemen met vergaderingen (commissies), weekendjes weg of van/naar je ouders. Bovendien denk ik niet als enige daar zo over: je ziet vooral 13 inch modelletjes, of kleiner bij geneeskundecolleges :).
Ik ben in ieder geval erg happy met mn 12 inch dell, na jaren een 15 inch gevaarte te hebben gehad. Heerlijk doorwerken in de trein.
Mn zusje heeft een 1 jaar oud 13 inch dell 9350 met 1080p scherm. Geloof dat het nieuwe model vergelijkbaar is met alleen nieuwere intel chips.
- Prima touchpad,
- Geen 4K (echt niet nodig, model=duurder=touch=zwaarder=kortere batterijduur!),
- Heerlijk lange batterijduur,
- fantastische kleuren, goed contrast, mat (!!) schermpje dus mooi IGZO?
-IPS paneeltje.
Oh en de garantie is ook nog eens goed geregeld met aan huis service!
Belangrijk om mee te wegen: de gemiddelde geneeskunde student doet niet zo aan photoshop/video-editing, TS geeft aan daar geïnteresseerd in te zijn. In dat geval is een 15" scherm absoluut aan te raden boven een 13".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wout123 schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 19:13:
Hallo Tweakers!

Ik begin deze zomer met mijn nieuwe studie (als alles goed verloopt) - Geneeskunde AMC -

Nu wil ik om mijn desktop te vervangen langzaam de overstap gaan maken op een laptop. Eventueel met een NAS ernaast om alle opslag bij te houden. Eerst maar even de standaard vraagjes;

Wat ga je met je laptop doen?
Het zwaarste wat er mee gaat gebeuren is fotobewerking (Adobe PS en LR), en waarschijnlijk ook videobewerking op z'n tijd. (Adobe AE of Sony Vegas Pro) Daarnaast schoolwerk en hij moet lang mee gaan om de colleges vol te houden!
In ieder geval niet gamen

Wat is je budget?
Als ik voor een hoger bedrag een laptop vindt die mij beter schikt en langer mee zal gaan, dan zal dat meer meewegen dan budget. In ieder geval sub 3000€.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Yes, hij is waarschijnlijk veel onderweg.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Op dit moment zit ik te kijken naar het goedkoopste model MacBook Pro 15" 2016 en de meest uitgebreide Dell XPS 15 (i7 kaby, GTX1050, 4k en 97Wh)

Zoals in de inleiding staat zal er waarschijnlijk een NAS bij komen, dus hoeft geen big data opslag te zijn. 256 of liever 512GB is genoeg.

Afwegingen:
  • MacBook is duurzamer en zal langer aan eisen voldoen (Apples uit 2010 draaien nog prima)
  • XPS is goedkoper
  • MBP gaat langer mee op batterij
  • MBP is lichter
  • Voor fotobewerking lichte voorkeur naar Apple, gezien LR en de touchbar.
  • Toetsenbord MBP weinig travel
  • XPS 4k scherm
  • MBP gigantische touchpad = liefde
  • Heb al een iPhone, Apple environment
Wat ik graag zou willen weten is vooral ervaringen met de 4k XPS 15 en dan vooral over het scherm, toetsenbord & touchpad. Gezien er nergens een Dell winkel is waar ik gezellig even die XPS 15 in mijn handen kan nemen neig ik naar de MBP (Bizarre marketing strategie)

Ik hoop eigenlijk op een aantal killer punten van yes daarom de Dell of daarom de Apple.

Hij moet vervangend worden voor dit X99 systeem dus dat is geen makkelijke opgave.. Alle spelletjes zullen volledig achter worden gelaten, dus dit speelt geen rol.
toon volledige bericht
Ik zou altijd voor een Apple gaan gezien jouw studie en wensen wat je ermee wilt gaan doen. In de geneeskunde worden daarnaast veelal Apples gebruikt, en het OS van Apple is stabieler. Windows moet je blijven updaten zoals je vast wel weet.

Mijn voorkeur zou dus uitgaan naar een Mac Book Pro.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2017 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 22:58:
[...]
Wil jij ook zware games gaan spelen? Zo niet, dan zou ik altijd voor een Apple gaan gezien jouw studie. In de geneeskunde worden veelal Apples gebruikt, en het OS van Apple is stabieler. Windows moet je blijven updaten zoals je vast wel weet.

Ik denk dat je voor jezelf eerst de afweging moet gaan maken of je ook zware games wilt kunnen spelen, en dit ook kenbaar maakt naar de Tweakers toe, zodat zij er dan rekening mee kunnen houden.

Als je ook nog eens wilt gaan gamen naast je studie, dan zou ik persoonlijk de Dell schrappen en gaan kijken naar een MSI of Asus ROG laptop.
Wat is dat toch met "wil je gaan gamen?" TS geeft tweemaal aan in zijn openingspost NIET geïnteresseerd te zijn in gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 23:00:
[...]

Wat is dat toch met "wil je gaan gamen?" TS geeft tweemaal aan in zijn openingspost NIET geïnteresseerd te zijn in gamen.
Ik zag het net te laat Jim, en heb de post al aangepast. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-08 14:49
Verwijderd schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 23:02:
[...]
Ik zag het net te laat Jim, en heb de post al aangepast. ;)
Haha staat of valt met het woordje "niet". Heb ik te selectief overheen gelezen😉. Naja in elk geval niet iets om een heisa van te maken lijkt mij.
Als ik de reacties hierboven lees, is de keus al (voor je) gemaakt. Veel plezier met de mbp:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wout123
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-08 16:53
Hartstikke bedankt allemaal voor de reacties!
Dit maakt mijn keuze en twijfel een stuk duidelijker! Gezien het echt een desktop vervanger moet zijn vooral voor fotobewerking is 15" the way to go.

Dank @Verwijderd voor je lijstje met voor & nadelen, dat helpt erg!

Mijn keuze is inderdaad gemaakt! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

wout123 schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 11:11:
Hartstikke bedankt allemaal voor de reacties!
Dit maakt mijn keuze en twijfel een stuk duidelijker! Gezien het echt een desktop vervanger moet zijn vooral voor fotobewerking is 15" the way to go.

Dank @Verwijderd voor je lijstje met voor & nadelen, dat helpt erg!

Mijn keuze is inderdaad gemaakt! :)
Veel plezier met je MacBook. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Goede keuze! De macbook Pro's zijn goede laptops. Daar kun je zeker geen miskoop aan hebben buiten specifieke gevallen. Wat jij ermee gaat doen is 15" inch geweldig. Neem er een goede rugtas mee en het maakt niet uit of je een 13 of 15" erin hebt zitten. Dat kleine verschil is geheel niet relevant.
Daarnaast zet Apple de laatste jaren veel in op de gezondheidszorg. MacOS werkt prima en stabiel. Goed je kunt het laten crashen maar dat kun je met alle OS'en. Elke heeft zijn voor en nadelen. Ik vind het persoonlijk heel erg jammer dat Apple's geen numeriek deel hebben. Dat gebruik ik te veel dus helaas. Al gebruik ik naar alle plezier een MBP 13" als manusje van alles.
Veel plezier met je MBP :)

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Pagina: 1