960 EVO m2 met adapter.. In welk PCIe slot?

Pagina: 1
Acties:

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-12-2025
Tweakers,

Nadat 1 van mijn 2 Samsung 840 evo's het heeft begeven in een RAID0 setup heb ik een Samsung 960 EVO 500GB besteld icm een M2 naar PCIe adapter.. Mijn moederbord heeft namelijk zelf geen ruimte voor een M2 SSD.

Dit is de adapter die ik besteld heb en hopelijk morgen binnen krijg:

pricewatch: Addonics ADM2PX4 M2 PCIe SSD adapter

Nu heb ik een MSI Z97 G45 GAMING moederbord, en vraag ik me af in welk slot ik deze adapter moet plaatsen.

In de handleiding van het moederbord kom ik dit tegen:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/8jqbkjxijrosx.jpg

Ik dacht altijd dat de 4 kleine pcie sloten x4 waren, maar deze blijken maar x1 te zijn en hebben dus veel te weinig bandbreedte.

Ik moet dus de adapter in een groot x16 slot plaatsen...?

Probleem is dan dat mijn videokaart dan schijnbaar ook terugschakelt van x16 naar x8. Is die bevinding juist? Klopt het dat er dus voor alle beschikbare sloten (7 in totaal) maar 16 lanes beschikbaar zijn? En is dit niet veel te weinig? Ik heb namelijk ook nog een CI slot voor een digitale tv kaart en een geluidskaart via pcie in gebruik..

Ik ben benieuwd of het klopt wat ik hier boven zeg en of ik me zorgen moet maken over de prestaties van zowel de SSD als de videokaart en overige insteekkaarten als ik de boel zo heb geconfigureerd.

De videokaart is een MSI GTX 970.

Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen!

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde probleem. Ik heb 2x een pci-e slot over, maar ze zijn veel te groot. Kun je de ssd kaart zo maar in een willekeurig slot pLaatsen?

Verwijderd

Stop je grafische kaart in het eerste x16 slot en de adapter in slot 2, in principe zou dat moeten werken.

Dat de grafische kaart dan in x8 ipv x16 draait, ga je niet zien in games, tenzij je op 4k speelt, maar dat doe je toch niet met een 970.... (Dat is door vele sites al uitgebreid getest, conclusie is altijd het zelfde verschillen van 1% in framerate)