Beste Ultra HD TV voor 450-550 euro?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 900035

Topicstarter
Mijn vraag
Hoi :) Ik heb niet veel technische kennis aangaande TVs en dus stel ik hier mijn vraag! Ik ga upgraden van een jaren oude 1366x766, 26" LCD Salora televisie naar een nieuwe televisie, het liefst een zo groot mogelijke scherm, minstens 49" tot 55", Ultra HD, voor 400-550 euro. Ik vraag niet echt veel van een TV, het is alleen maar voor enkele programma's maar vooral voor gamen met de PS4 Pro, die 4K ondersteunt, maar ook de PS3, waarvan de games veelal 720p zijn. Ik heb begrepen dat dit nogal wat uitmaakt ivm met upscalen. Kan iemand mij vertellen of PS3/720p games er gewoon net zo goed uit zullen zien op een 4K TV als op degene die ik nu bezit? Ik lees net op twee verschillende fora namelijk dat "both 720p and 1080p scale perfectly to 4k", maar lees toch ook veel negatieve reacties erover

Als ik even op deze website enkele TVs vergelijk op basis van bovenstaande eisen dan heb ik aardig wat keus. Het is voor mij sowieso een gigantische upgrade wat betreft schermgrootte, kwh-verbruik, beeldkwaliteit, etc. Maar wat is nou het beste qua merk (onze Salora TV doet het gewoon nog perfect maar ik lees ineens dat dit niet echt een Fins merk is en niet een al te goede keus zou zijn) en qua beeldkwaliteit voor het aangegeven budget? Ik hoor ook dat er enkele problemen zouden zijn met Philips televisies? En is HDR ook belangrijk bij het gamen? Als het goed is moet dat specifiek per game ondersteund worden. Zo ja dan is dat laatste eerder een bonus dan een vereiste. Input lag of hoe dat ook heet zou ook een belangrijke factor zijn bij het gamen.

Bij voorbaat dank!

Relevante software en hardware die ik gebruik
PS3 en PS4 Pro

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Dit zijn enkele modellen die me wel wat lijken maar misschien kennen jullie betere
https://tweakers.net/pric...335;692909;605303;546979/
https://www.bol.com/nl/ca...ompare_9200000069755164=3

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 900035 op 21-03-2017 18:53 ]

Beste antwoord (via Anoniem: 900035 op 24-03-2017 18:45)

• deepvreezo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:55

deepvreezo

Redacteur
Ik zou zeggen, maak morgen een andere keus. Zo goed is de UH610V namelijk niet. Voor dit bedrag kun je sowieso al niet veel verwachten. Zo heeft hdr-ondersteuning bij dit soort modellen, mocht het er al opzitten, weinig zin, omdat je er in het beeld niks van terugziet. De juiste hardware om hdr goed te kunnen tonen is niet aanwezig; een echte hdr-tv haalt onder andere een extra hoge helderheid en een breder kleurbereik, en dat ontbreekt hier volkomen. Daarnaast hebben goedkope 4K-televisies maar al te vaak een 50Hz-paneel. Bij stilstaand beeld valt dan veel detail te onderscheiden, maar zodra het beeld gaat bewegen, boet het veel aan scherpte in.

Extra nadeel van de goedkope '4K'-modellen van LG is dat het merk in die televisies panelen plaatst waarvan je je kunt afvragen in hoeverre je ze überhaupt 4K kunt noemen (zie onder andere dit bericht). Er zitten een stuk minder subpixels in het paneel dan bij een echte 4K-tv, met nadelige gevolgen voor de scherpte en kleurweergave. Komt nog bij dat het gaat om een ips-paneel, dat qua contrast slecht scoort, plus het bovenstaande verhaal over 50Hz en gebrekkige hdr-ondersteuning, dat ook voor deze televisie geldt. Als je niet meer geld kunt uitgeven aan een betere televisie, neem dan een kleiner formaat tv (de 43" Samsung KU6400S bijvoorbeeld, ook hier 50Hz en alleen in naam hdr-ondersteuning, maar wel een echt 4K-paneel en verder goede beeldkwaliteit in sdr), of neem een goede full-hd-televisie (de Sony W705 die altijd werd aangeraden lijkt in groot formaat niet meer voor de gewenste prijs te koop, maar de 50" Samsung J6240 is wellicht een alternatief, weliswaar met hogere inputlag).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-07 10:03

FeaR

In GoT we trust

Aankoopadvies, dus verhuizing die kant op.

TB > CEA

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Excuus daarvoor!

Ik moet zeggen dat de LG 49UH610V mij tot nu toe het meeste bevalt. Het heeft HDR, wat nogal wordt aangeprezen in meerdere artikelen over 4K televisies, en wat meer games in de toekomst zulen ondersteunen. En als ik de beschrijvingen en reviews mag geloven, ook het beste geluid ("hemels geluid") van alle modellen uit bovenstaande selectie. En slecht geluid is iets wat ik in de meeste reviews van televisies vaak (eigenlijk bijna altijd) als een veel voorkomende kritiek zie. Vooral dat ULTRA Surround klinkt echt geweldig. Ook energielabel A+ en het laagste stroomverbruik (niet al te belangrijk maar toch mooi meegenomen). Nog nooit een smart tv gehad maar als het goed is kan ik die functionaliteit gewoon uitschakelen. LG is ook een zeer goed merk als het goed heb.

Een goede keus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:37
De LG 49uh610v is in z'n prijsklasse zeker geen slechte keuze. En waarom zou je het smart WebOs niet gebruiken. Die is namelijk heel gebruiksvriendelijk en werkt vlotjes.
Van HDR op tv's in de goedkopere prijsklasse moet je niet al teveel van voorstellen, dat zou ik ook maar niet al teveel mee laten wegen.
Prijs/kwaliteit is bij de LG dik in orde.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
He bedankt voor de reactie! HDR is voor mij zoals ik zei puur een bonus. Maar daarnaast lees ik toch ook dat 4K op zichzelf niet veel voorstelt, het zou 4K + HDR zijn dat het grote verschil maakt tussen 1080p en 4K. Dus bij nader inzien, is het toch wel wat om te hebben. En het is toch sowieso mooi meegenomen, niet? Aangezien die Philips en Salora dat niet hebben.

Smart TV functionaliteit is zeker niet een vereiste, misschien dat ik even zal kijken wat ik ermee kan doen maar ik lees veel over zorgen over privacy e.d. En ik doe al dat soort dingen toch liever op een desktop PC dan op een TV. Het is voor mij echt niet belangrijk.

Ik slaap er nog een nachtje over en morgen beslis ik, maar ik denk dan dat dit hem toch echt gaat worden.

[ Voor 53% gewijzigd door Anoniem: 900035 op 21-03-2017 21:07 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• deepvreezo

deepvreezo

Redacteur
Ik zou zeggen, maak morgen een andere keus. Zo goed is de UH610V namelijk niet. Voor dit bedrag kun je sowieso al niet veel verwachten. Zo heeft hdr-ondersteuning bij dit soort modellen, mocht het er al opzitten, weinig zin, omdat je er in het beeld niks van terugziet. De juiste hardware om hdr goed te kunnen tonen is niet aanwezig; een echte hdr-tv haalt onder andere een extra hoge helderheid en een breder kleurbereik, en dat ontbreekt hier volkomen. Daarnaast hebben goedkope 4K-televisies maar al te vaak een 50Hz-paneel. Bij stilstaand beeld valt dan veel detail te onderscheiden, maar zodra het beeld gaat bewegen, boet het veel aan scherpte in.

Extra nadeel van de goedkope '4K'-modellen van LG is dat het merk in die televisies panelen plaatst waarvan je je kunt afvragen in hoeverre je ze überhaupt 4K kunt noemen (zie onder andere dit bericht). Er zitten een stuk minder subpixels in het paneel dan bij een echte 4K-tv, met nadelige gevolgen voor de scherpte en kleurweergave. Komt nog bij dat het gaat om een ips-paneel, dat qua contrast slecht scoort, plus het bovenstaande verhaal over 50Hz en gebrekkige hdr-ondersteuning, dat ook voor deze televisie geldt. Als je niet meer geld kunt uitgeven aan een betere televisie, neem dan een kleiner formaat tv (de 43" Samsung KU6400S bijvoorbeeld, ook hier 50Hz en alleen in naam hdr-ondersteuning, maar wel een echt 4K-paneel en verder goede beeldkwaliteit in sdr), of neem een goede full-hd-televisie (de Sony W705 die altijd werd aangeraden lijkt in groot formaat niet meer voor de gewenste prijs te koop, maar de 50" Samsung J6240 is wellicht een alternatief, weliswaar met hogere inputlag).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
De series 6 UHD-televisies van LG zijn zo'n beetje de slechtste toestellen die je momenteel kunt kopen en zou ik zeker links laten liggen.

Geen UHD
Dit toestel is in werkelijkheid geen UHD-televisie en kan dus niet correct UHD-materiaal weergeven. Sterker nog, ook het weergeven van FHD-content zal hieronder lijden aangezien het de kleurreproductie niet ten goede komt. Dit komt door het RGB, WRG, BWR, GBW-paneel waardoor het paneel effectief slechts een resolutie van 2880 x 2160 pixels heeft.

Artikel van HDTVTest.co.uk over deze pixelstructuur

Dat het toestel niet de volledige resolutie van UHD kan weergeven is in dit geval niet zo erg, de afstand is hiervoor toch te groot en het toestel te klein om individuele pixels waar te nemen. Maar dat de kleurreproductie hieronder leidt is wel een probleem dat alleen recht is te trekken met een professionele kalibratie dat meer dan honderd Euro zal kosten.

50 Hertz
Er zit maar een 50Hz paneel in het toestel. Hierdoor heb je een lage bewegingsresolutie waardoor scherpte tijdens bewegingen verloren gaat. Zeker als je kiest voor een UHD-televisie voor de resolutie, is dit gewoon geen goede combinatie - daar alle scherpte verloren gaat bij elke beweging die getoond wordt. Zodanig veel, dat de bewegingsresolutie bij een 50Hz UHD LCD-televisie tijdens bewegingen lager zal zijn dan dat van een goede 100Hz FHD LCD-televisie.

Dimens in 'nieuws: GfK: verkoop uhdtv's in Nederland is bijna verviervoudigd ...

IPS
Het toestel komt met een IPS-paneel. Nu is IPS op zichzelf geen slechte techniek, echter valt het contrast in televisies met IPS-panelen echt ontzettend tegen. Het contrast wordt gezien als het belangrijkste eigenschap voor een goede beeldkwaliteit. Een toestel kan een hoge resolutie hebben, perfecte kleurweergave en een uitstekende beelduniformiteit, een laag contrast zal het beeld direct minder indrukwekkend maken. En aangezien het toestel qua resolutie en kleurweergave dus ook niet goed presteert, is het inleveren van contrast heel erg zonde.

Geen echt HDR
De series 6 televisies van LG mogen dan wel ondersteuning hebben voor HDR, een paneel om het correct weer te geven hebben ze niet.

Voor een goede weergave van HDR bij LCD, is toch wel Full Array Local Dimming (FALD) gewenst. Dit vind je alleen terug in de high-end UHD-televisies die toch een heel stuk meer kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-07 19:41

DarkSide

theres no place like ::1

eens met deepvreezo.
4k TV's zijn mooi, maar beeldkwaliteit bestaat uit meer dan pixels alleen.

En HDR is nog redelijk nieuw. En om er goed gebruik van te maken heb je echt een beter paneel nodig dan wat in deze klasse aangeboden wordt. Dit is puur marketing verkoop.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hallo, super bedankt voor jullie informatieve posts! :) Ik heb er veel van opgestoken (over dat RGBW) dat ik nog niet wist en dat ik als consument blij ben om over te leren.

Ik begrijp nu dus dat dit model TV niet 'werkelijk' Ultra HD/4K is, wat betreft pixels. Maar het is nog steeds een upgrade vergeleken met het 1366x768 scherm waar ik aan gewend ben. Plus, de meeste games, als ik het goed heb, draaien juist op 50hz of 60hz. 100hz, als ik het goed begrijp, is meer iets voor Bluray films en voetbal dat soort gedoe? Daar is deze TV dus niet echt voor. Het is puur voor enkele programmaatjes en PS3 en PS4 Pro gaming, op een lekker groot scherm in vergelijking met onze huidige TV. Dus als het goed is zal ik qua Hz niet veel verschil merken bij beweging in videogames?

Over HDR, ja, ik kan er niet veel over zeggen. Ik heb geloof ik nog nooit HDR aanschouwd, misschien maar eens naar de MediaMarkt binnenkort om het te checken, maar nogmaals, van mijn huidige TV zonder HDR naar eentje met 'faux'-HDR lijkt mij nog steeds een upgrade. En het is bovenal ook niet echt al te belangrijk. Het is toch nog steeds eerder een bonus dan een vereiste.

Het gaat mij vooral om de upgrade van 26" naar 49". De TV die ik nu gebruik is overigens dit model. Dit moet dus haast wel in alle opzichten een verbetering zijn, ook qua kleuren en contrast e.d. Het hoeft niet über-geweldig te zijn maar voor deze prijs lijkt me toch wel een goede keus. Het geluid is blijkbaar ook nog eens geweldig, ik lees dat echt in letterlijk elke review over dit model. Dat allemaal voor 545 euro is voor mij een redelijke prijs/kwaliteit-verhouding. Toch maar doen dan? Want ik zie niet veel anders in deze prijsklasse dat beter is.

De Samsung KU6400S die is voorgesteld, is me toch echt een beetje aan de kleine kant en valt ver buiten mijn budget. De Samsung J6240 is niet Ultra HD.

Nogmaals, ik snap echt dat dit niet de beste kwaliteit zal zijn vergeleken met high-end Ultra HD televisies. Ben ook blij om te leren over het feit dat dit blijkbaar niet True 4K is. Maar even afgezien van alle televisies boven in ieder geval de 600 euro, en met de nadruk op de verbetering van mijn huidige TV naar dit model, en dat het hier om gamen gaat waarbij 100hz geloof ik niet veel uitmaakt, is dit het beste wat ik kan krijgen?

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 900035 op 21-03-2017 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Of! Naar aanleiding van de post van Dimens, toch maar voor een Full HD TV gaan? Games hoger dan 1080p (niet dat dat er veel zijn, in ieder geval de soorten games die ik speel) zouden dan toch gedownscaled worden naar 1080p, wat er blijkbaar geweldig uitziet. Als zelfs FHD content op de LG er daadwerkelijk slechter zou uitzien dan op een Full HD model, dan zet mij dat toch aan het denken. Maar ik ben ook niet van het soort gamers dat echt perfecte graphics wil hebben. Dus als het verschil niet opmerkelijk is dan is het geen probleem.

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 900035 op 21-03-2017 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devilish
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-03 22:51
Anoniem: 900035 schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 22:53:
Of! Naar aanleiding van de post van Dimens, toch maar voor een Full HD TV gaan? Games hoger dan 1080p (niet dat dat er veel zijn, in ieder geval de soorten games die ik speel) zouden dan toch gedownscaled worden naar 1080p, wat er blijkbaar geweldig uitziet. Als zelfs FHD content op de LG er daadwerkelijk slechter zou uitzien dan op een Full HD model, dan zet mij dat toch aan het denken. Maar ik ben ook niet van het soort gamers dat echt perfecte graphics wil hebben. Dus als het verschil niet opmerkelijk is dan is het geen probleem.
Ik zou voor het budget dat je beschikbaar hebt inderdaad kiezen voor een FHD-tv. Daarnaast vraag ik me dan wel af waarom je in godsnaam een PS4-pro hebt gekocht. Met het geld dat je had bespaart op een normale PS4 had je weer een iets betere FHD tv kunnen kopen, maar dat is mosterd na de maaltijd! :+

Mijn advies luid: ga in een winkel kijken naar wat je mooi vind, je lijkt me een praktisch persoon, dus pin jezelf niet teveel vast op lettertjes en cijfertjes. Kijk welke je mooi vind qua beeld en prijs en schaf die aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepvreezo

deepvreezo

Redacteur
Wat betreft de vergelijking met de Salora-tv die je nu hebt, zal inderdaad zo'n beetje alles wel een behoorlijke upgrade zijn. De UH610V dus ook, maar dat maakt hem nu niet meteen een goede koop. Hier staat nog een goede review van het Amerikaanse zustermodel UH6100; nog niet eens zo slecht in bewegend beeld voor een 50Hz-tv, en de lage inputlag maakt 'm op zich geschikt voor gaming, maar verder is het beeld matig. Wat betreft het geluid, volgens de genoemde review is het eigenlijk niet best. Zelfs al zouden zij het mis hebben (of LG in Europese modellen betere speakers monteren), 'geweldig' wordt het echt niet, op welke tv dan ook. Goedkope geluidssetjes of soundbars doen het al snel beter.

Probleem met televisies bekijken in de winkel, is dat ze vaak staan opgesteld in een weinig representatieve setting, met veel te veel lichtinval in vergelijking met de huiskamer. Hierdoor vallen tv's met slecht contrast niet meteen door de mand. De tv's staan veelal ook in een beeldmodus met schreeuwerige, inaccurate kleuren om maar zoveel mogelijk op te vallen. Hierdoor kun je het beeld van verschillende tv's daar eigenlijk niet goed met elkaar vergelijken.

De J6240 is inderdaad geen ultra-hd-model en kan geen 4K- of hdr-materiaal afspelen, waar de UH610V dat wel kan (in de zin dat hij niet zal zeggen: "Beeldformaat niet ondersteund"). Maar zoals Dimens al zegt, "Een toestel kan een hoge resolutie hebben, perfecte kleurweergave en een uitstekende beelduniformiteit, een laag contrast zal het beeld direct minder indrukwekkend maken." Wat betreft contrast scoort de J6240 drie keer zo goed als de UH610V (de KU6400 zelfs meer dan vijf keer zo goed). Dus full-hd-beelden zien er wat dat betreft beter uit op de J6240. Met zijn 100Hz-paneel wordt bewegend beeld daarbij ook beter/scherper getoond. Voor gaming is het voornaamste nadeel van de J6240 de hogere inputlag, die ongeveer het dubbele bedraagt van de UH610V/KU6400 (die hebben beide overigens wel een uitzonderlijk lage inputlag, dus echt slecht is ook de J6240 niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
In de budgetklasse is zo'n LG uh610 toch heus zo slecht niet. Ga niet vergelijken met tv's van 2x zo duur, dan is het inderdaad behelpen.
Juist de aangehaalde test op rtings geeft aan dat het allemaal nog niet zo slecht is.
Met een gemiddelde score van een 6,9 toch een ruime voldoende en dat voor een goedkope tv.
Het aangehaalde nadeel van wat minder contrast op een IPS scherm heeft aan de andere kant een voordeel op een VA scherm dat de kijkhoek van een IPS scherm veel groter is.
Hoe je de beeldkwaliteit vind, moet je zelf gaan ervaren en vergelijken met andere tv's. In deze prijsklasse mag je niet alles verwachten, maar ik zou i.i.g. 4k 50Hz prefereren boven fhd 50Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Devilish Bedankt voor je reactie! Ik heb een PS4 Pro gekocht omdat ik nog helemaal geen PS4 had. Het is het nieuwste model en sowieso technisch superieur aan de gewone PS4, 4K tv of niet, dus ik dacht, waarom niet?

@deepvreezo Ik snap nog steeds dat 100hz gedoe niet. Als ik zo een beetje rondsurf, zegt de ene groep mensen dat het beter is dan 50hz (hetzelfde paneel wordt in de VS 60hz wordt genoemd, maar ze draaien allebei even soepel) maar ze hebben het niet specifiek over gamen, terwijl de ander zegt dat het helemaal niets uitmaakt en dat je daar niet op moet letten omdat games niet draaien op 100hz, en dat zelfs tot extra inputlag zou leiden wat niet goed is voor gamen. Dus ik ben niet helemaal verkocht wat betreft 100hz.

@Vulcan750 Hm ja ik zit nog steeds echt te neigen naar die LG maar Dimens zei dat 50hz niet goed past bij 4K. Wel bij Full HD. Dus ik ben er nog niet helemaal uit.

Waar het voor mij dan toch op neerkomt is: Full HD vs True 4K...heeeel misschien kan mijn budget in dat geval worden opgehoogd met 50-100 euro....maar als ik zo de reacties door lees is Full HD op het moment een betere keus. En ik wil minstens een 49" scherm, en een 49" True 4K tv voor mijn budget kan ik niet zo snel vinden. Full HD, dat is ook toch zo'n beetje de standaard in de games industrie als ik het goed heb. Ik speel vooral games van mid-sized studio dus die zullen niet zo snel met 4K HDR e.d. werken :P En eventuele 4K games zullen als het goed is worden ge-downscaled naar 1080p. Wat er blijkbaar ook geweldig uit ziet, al voorzie ik wel framerate problemen. Ik heb nu dus een HD Ready scherm (720p) maar ik speel ook enkele Full HD games en die zien er gewoon tip top uit al lijkt sommige tekst wel wel slecht leesbaar, misschien moet ik bepaalde systeeminstellingen aanpassen.

Ik ben echt blij dat ik hier rond ben gaan vragen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 900035 op 22-03-2017 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-07 20:31
Ik zou gaan voor de J6240, die hiervoor ook al een keer genoemd is.
Beste prijs/prestatie voor jouw budget.
Mocht je je budget niet uitbreiden met 50-100 euro, is de 50'' inch de beste keuze.
Indien je die extra 100 euro over hebt natuurlijk gaan voor de 55'' inch.

Succes met je keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Full HD en lage input lag zijn de Samsung 49K5600/5670 (of 5610 mooi in het wit) en Sony 49WD750. UHD zonder zo'n RGBW paneel is de Philips 49PUS6101 (input lag van de 6401 is zo'n 29ms maar daar zit Android TV op dus dat zal voor de 6101 misschien anders zijn. Kan beter zijn net zoals de Sony WD750 het beter doet dan de Sony's met Android TV maar kan ook slechter zijn zoals de oude Philips modellen).
Kijken of ik straks wat meer over de Philips kan vinden ...

[ Voor 11% gewijzigd door apis29 op 22-03-2017 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Over Samsung TVs lees ik dat ze veel input lag hebben ja...geen idee over de UE50J6240 in het bijzonder, kan er weinig over vinden...

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 900035 op 22-03-2017 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:05

Nibbz

Postmaster General

Anoniem: 900035 schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 14:48:
Over Samsung TVs lees ik dat ze veel input lag hebben ja...geen over de UE50J6240 in het bijzonder, kan er weinig over vinden...
Ik heb 3 weken geleden een samsung UHD tv gekocht, 700 euro. Type nummer weet ik zo niet, maar kan tot zo ver nog geen nare inputlag ontdekken (hiervoor een samsung full hd tv gehad, waar het duidelijk merkbaar was.. muizen was echt een ramp).

Met de nieuwe geen probleem mee

4K lastig te zeggen, moet nog een nieuwe videokaart kopen met HDMI 2.0 om 4K op 60hz te doen (op 30hz loopt het niet echt lekker.. zelfde voor Full HD op 30 hz.. dat voelt raar aan)

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timwijn
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:52
Anoniem: 900035 schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 14:48:
Over Samsung TVs lees ik dat ze veel input lag hebben ja...geen idee over de UE50J6240 in het bijzonder, kan er weinig over vinden...
Vraag die niet zozeer inhoudelijk in gaat op de televisies, maar zou je niet beter nog even kunnen wachten met de aankoop, je budget wat ophogen en dan gaan voor iets wat echt goed bij je wensen aansluit, ipv nu concessies te moeten doen? :)

Gezien je max budget 550 is, je al aangaf misschien nog te kunnen verhogen met 50-100€, komt een tv als:

pricewatch: Samsung UE49KU6400S Zilver al binnen bereik. Ondanks dat ik afgezien van de reviews op t.net me verder niet heb verdiept in de kwaliteit.

[ Voor 26% gewijzigd door timwijn op 22-03-2017 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja dat zei ik ook al jaren lang, dan kan ik maar blijven wachten...ik doe wel nu gewoon een Full HD model en later die 4K...

Ik denk dat het een Sony Bravia model gaat worden. Sony Bravia KDL-49WD750, met eventueel een goede soundbar

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 900035 op 22-03-2017 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oh die Samsung ziet er ook wel goed uit. Is dat dan wel echt 4K? En HDR? Zal straks verder kijken

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 900035 op 22-03-2017 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja blijkbaar true Ultra HD en met HDR zie ik. Bedankt @timwijn voor de heads up! Maar wel met een 8-bit panel als ik het zo lees.

Jee dat wordt dus of de Sony Bravia KDL-49WD750 of de Samsung UE49KU6400S

EDIT: Na deze review van Eurogamer te hebben gelezen, denk ik toch maar dat ik het de 49" Bravia gaat worden. Ik wacht wel tot 4K TVs helemaal in orde en tegen een goede prijs verkrijgbaar zijn

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 900035 op 22-03-2017 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timwijn
Anoniem: 900035 schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 16:34:
Ja blijkbaar true Ultra HD en met HDR zie ik. Bedankt @timwijn voor de heads up! Maar wel met een 8-bit panel als ik het zo lees.

Jee dat wordt dus of de Sony Bravia KDL-49WD750 of de Samsung UE49KU6400S
Check wel even de review van tweakers zelf, HDR zal ook op dit type nog niet "echt" HDR zijn (las in de reacties pas vanaf de KU7*** series van Samsung).

Wel lage inputlag en true Ultra HD :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja ik heb enkele reviews gelezen en blijkbaar is de HDR niet zo fantastisch bij dit model. Ik denk dat de Sony Bravia wel voldoende in mijn gaming behoeften zal voorzien en ik zie de X-Reality Pro feature ook wel zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timwijn
Anoniem: 900035 schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 16:59:
Ja ik heb enkele reviews gelezen en blijkbaar is de HDR niet zo fantastisch bij dit model. Ik denk dat de Sony Bravia wel voldoende in mijn gaming behoeften zal voorzien en ik zie de X-Reality Pro feature ook wel zitten :)
Wel nét iets lager gewaardeerd door tweakers dan de Samsung en geen 4k (en HDR hóef je natuurlijk niet te gebruiken) :)
Overigens ben ik misschien wat biased, heb al jaren een fullhd Samsung tv waar ik érg tevreden over ben!

Succes met je keuze, ben benieuwd welke het uiteindelijk gaat worden.
Last point of advice: doe geen overhaaste aankoop!

[ Voor 12% gewijzigd door timwijn op 22-03-2017 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-07 10:03

FeaR

In GoT we trust

Zou je in het vervolg de Wijzig-knop willen gebruiken in plaats van meerdere malen achter elkaar te posten? Dat laatste leidt tot het topic meerdere malen achter elkaar kicken.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nogmaal excuus, ik post niet vaak op fora, het zal niet meer gebeuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben eruit. Ik koop hoogstwaarschijnlijk de Sony Bravia KDL-48WD650. De WD750 is edge-lit en de 650 is back-lit wat blijkbaar een beter contrast oplevert. Die Rtings website geeft het een 7,6 voor gaming, lijkt me een goed cijfer. 50hz paneel, maar 200hz beeldverversing mogelijk via de Motionflow XR techniek, en beter beeld met de X-Reality Pro techniek. Omdat het maar 499 euro kost kan ik er ook eens mooi een goede soundbar voor kopen. Dat zal dan wel mijn volgende zoektocht worden :)

[ Voor 55% gewijzigd door Anoniem: 900035 op 22-03-2017 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Anoniem: 900035 schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 18:55:
Ik ben eruit. Ik koop hoogstwaarschijnlijk de Sony Bravia KDL-48WD650. De WD750 is edge-lit en de 650 is back-lit wat blijkbaar een beter contrast oplevert. Die Rtings website geeft het een 7,6 voor gaming, lijkt me een goed cijfer. 50hz paneel, maar 200hz beeldverversing mogelijk via de Motionflow XR techniek, en beter beeld met de X-Reality Pro techniek. Omdat het maar 499 euro kost kan ik er ook eens mooi een goede soundbar voor kopen. Dat zal dan wel mijn volgende zoektocht worden :)
Hij heeft beter contrast omdat er een VA paneel in zit en in de WD750 een IPS, niet omdat de ene edge en de ander direct/back-lit is ... Inputlag op de 640 is 42ms en op de 750 25ms en daarnaast heeft de 750 een mooi metalen frame vs plastic op de 650.

[ Voor 4% gewijzigd door apis29 op 22-03-2017 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oooh ok...dus 650 (VA paneel) of 750 (25ms)? Volgens mij is het niet zo'n gek verschil...ik speel ook geen shooter en online games e.d. dus de input lag lijkt me voldoende om mee te werken

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 900035 op 22-03-2017 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Ja dat moet op zich wel te doen zijn, en optie 3 is de Samsung K5500 of 5600 (nu geupdate naar 5670 zag ik). Die hebben een VA paneel en een input lag van 20ms ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
Oké, een VA scherm heeft meer contrast, maar bij een IPS scherm is de kijkhoek veel beter. Hierdoor wordt het beeld niet fletser en donkerder als je niet mooi midden voor de tv zit. Als je de tv vooral als gamemonitor voor jezelf gebruikt maakt dit niets uit, maar zit je geregeld met de familie of vrienden voor de tv dan is IPS aan te raden.
Persoonlijk zou ik ook niet voor een 50Hz fhd tv gaan. Als het nou een fhd met een 100Hz scherm was kon ik dit beter begrijpen.
De (hier blijkbaar minder gewaardeerde) LG UH610 heeft ook een 50Hz scherm, maar is daarnaast wel 4K. En inderdaad niet de allerbeste 4K kwaliteit, maar toch hogere resolutie dan full hd. Reguliere digitale hd (720i) tv-uitzendingen en fhd Netfilx of Bluerays worden geupscaled naar 4K. Dat ziet er minder mooi uit dan echte 4K, maar zeker mooier en hogere scherpte indruk dan op een fhd tv.
Van HDR moet je in deze prijsklasse van geen enkele tv wat van verwachten, dat komt pas tot z'n recht bij 10bits schermen (hdr10) en die zitten alleen in ledtv's en Oleds in prijzen >€1500.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
@Vulcan750 Ik heb net de Bravia opgezet en ik vind het echt geweldig.

Ik vind deze TV heel goed op onze behoeften aansluiten. Ik heb tientallen andere modellen gecheckt, en ben icm de extreem waardevolle info uit deze thread tot de Bravia gekomen. Kan gewoon prima door meerdere mensen bekeken worden want we zitten er gewoon goed recht voor.

Die LG, zoals ik ook uit deze thread heb geleerd, is niet écht 4K maar eerder 3K vanwege de RGBW-pixelstructuur of zoiets. Heb er ook threads gelezen op veel Engelstalige fora en die zijn er ook zeer negatief over en vinden het zelfs oplichterij. En Dimens zei: "Dit toestel is in werkelijkheid geen UHD-televisie en kan dus niet correct UHD-materiaal weergeven. Sterker nog, ook het weergeven van FHD-content zal hieronder lijden aangezien het de kleurreproductie niet ten goede komt." Omdat veruit de meeste content waar ik nu mee werk 720p en 1080p, is full HD dus ruim voldoende en blijkbaar de juiste keuze tegenover die 'fake' UHD.

Over 50hz of 100hz. 100hz is voor mij niet echt bruikbaar omdat games niet op 100hz draaien. Dat is als het goed is meer iets voor voetbalwedstrijden e.d. Games draaien op 50/60hz.

Dit is voor mij een geweldige upgrade en voorlopig ben ik hier zeer tevreden mee. Het gaat mij vooral om het grotere scherm. Ik ga zeker ook nog upgraden naar een 4K televisie maar dan wacht ik liever tot de prijs van een true 4K HDR10 OLED lekker omlaag gaat. Dat is de volgende stap.

Ik ben zeer tevreden met mijn aankoop en ben zeer blij dat ik hier om advies heb gevraagd, vooral de meer technische details waren nogal van belang in het maken van een keus. Ik heb heel veel geleerd, iedereen reuze bedankt :)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 900035 op 23-03-2017 18:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
Fijn dat je tevreden met je aankoop ben, veel kijkplezier toegewenst! :)

Pagina: 1