Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Werkstation

Pagina: 1
Acties:

• ArawnofAnnwn
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-11 15:28
Ik zoek een?
- Werkstation voor thuis

Vul hier in welk apparaat je zoekt.
- Desktop onderdelen

Wat is je budget?
- Het liefst zo min mogelijk om te beginnen. Ik wil van de nieuwste series CPU's de aller aller goedkoopste om mee te beginnen en 8GB geheugen. Die kan ik dan later dit jaar vervangen voor een veel snellere CPU en geheugen naar 64GB+ brengen als ik er geld voor heb) Voeding en moederbord moeten voorbereid zijn om later uit te breiden.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
- Naast een browser, een media player etc voor het leuke spul, wil ik vooral (later, als geheugen en CPU is geupgrade) veel gebruik maken van virtualisatie. Onboard GPU is goed genoeg voor nu.

Welke apparatuur heb je al?
- Kast: Be Quiet Dark Base Pro 900
- Schijf: SSD (meer schijven nu niet nodig, komt later)

Wat verwacht je te kunnen gaan doen?
- Virtualisatie

Heb je specifieke eisen aan software die moet draaien?
- Linux
- KVM hypervisor

Naar welk merk gaat je voorkeur uit?
- Ik vind bang-for-buck en energieverbruik belangrijker dan een merk. AMD of Intel maakt mij niet uit.

Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Voor Intel:
- pricewatch: Seasonic M12II Evo 620W
- pricewatch: Asus Z170 PRO GAMING
- pricewatch: Intel Celeron G3900 Boxed
- pricewatch: Corsair Value Select CMV8GX4M1A2133C15

Voor AMD:
- Gezien de R3 series nog niet beschikbaar is, is dat erg lastig. Een R7 1700 was wel erg leuk geweest gezien de 8c/16t maar dat past nu niet in mijn budget.

Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik wil later in dit jaar het systeem kunnen uitbreiden met:
- 64GB geheugen
- Meerdere SSD's. 6 SATA sloten zijn wel gewenst. M.2 slot is zeer gewenst.
- Liefst wil ik later twee (non-gaming) videokaarten voor aansturen meerdere 4K monitoren. (wil er de komende tijd wat schermen bij kopen, nu heb ik nog maar 1 (HD) monitor waar mijn huidige computer aan vast zit).
- Liefst een beetje mooi moederbord dat niet al te klein is. (gezien de kast)
- Indien je een alternatieve voeding adviseerd dan minimaal een volledig modulaire. Dan kan ik er later mooie sleeved kabels op monteren (ik weiger nog een keer een CPU zelf te sleeven).

Het gaat nu echt om voeding / mobo / cpu / geheugen. Ook een andere cpu koeler komt later wel.

Verwijderd

Dan zou ik het iets anders doen en de nieuwste cpu en chipset nemen. Sneller 16GB geheugen zodat uitbreiden naar 64GB stukken makkelijker is zonder alle modules te vervangen. Verder een veel betere voeding waar je elke SLI/CF setup op aan kunt sluiten.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 59,-€ 59,-
1MSI Z270 SLI Plus€ 139,-€ 139,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M1B3000C15€ 129,95€ 129,95
1Corsair RM650x€ 104,95€ 104,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 432,90

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2017 18:17 ]

• ArawnofAnnwn
Verwijderd schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 18:09:
Dan zou ik het iets anders doen en de nieuwste cpu en chipset nemen. Sneller 16GB geheugen zodat uitbreiden naar 64GB stukken makkelijker is zonder alle modules te vervangen. Verder een veel betere voeding waar je elke SLI/CF setup op aan kunt sluiten.
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 432,90
Dank je voor het antwoord. Ik dacht dat ik een nieuw moederbord en cpu had genomen. Kennlijk zat ik niet goed.

<edit> laat maar, ik zag info over intel power state in combinatie met de corsair voeding. blijkt dat dat echt een veel betere voeding is.

[ Voor 8% gewijzigd door ArawnofAnnwn op 21-03-2017 18:40 ]

• ArawnofAnnwn
Zou dit misschien een betere optie zijn?

pricewatch: Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming

Ik lees dat Gigabyte iets betere kwaliteit schijnt te maken vergeleken met MSI. Bord ziet er ook wel een stuk mooier uit in combinatie met mijn kast.

Wel maar 1 M.2, maar 6x sata600.

[ Voor 5% gewijzigd door ArawnofAnnwn op 21-03-2017 21:46 ]

Verwijderd

Het MSI bord heeft ook 6x SATA600. Dat heeft elk Z270 (m)ATX bord. Uiterlijk moet je zelf weten, het maakt het iig wel weer duurder. Kwaliteit maakt tegenwoordig bar weinig meer uit. Zelfs ASRock borden is niets meer van te zeggen.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Voor virtualisatie is vooral veel geheugen en veel (snelle) opslag van belang. Dat zal je het meeste gebruiken.

De CPU kan je rustig overcommitten qua cores, zeker als je VM's erg rustig zijn. Heeft je hypervisor ook nog eisen zoals aanwezigheid van VT-x, VT-d of AMD-V? Let daarop bij de keuze van je CPU. Niet alle CPU's hebben alle technieken.

Als je wil virtualiseren op een budget is een Core i5 al voldoende zou ik zo denken. Ik zou wel meteen 32GB geheugen nemen. 8GB is niets voor virtualiseren.

• ArawnofAnnwn
Verwijderd schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 21:51:
Het MSI bord heeft ook 6x SATA600. Dat heeft elk Z270 (m)ATX bord. Uiterlijk moet je zelf weten, het maakt het iig wel weer duurder. Kwaliteit maakt tegenwoordig bar weinig meer uit. Zelfs ASRock borden is niets meer van te zeggen.
20 euro verschil, dat wel, maar wel een stuk mooier. zeker in een kast met glazen scherm die op mijn bureau komt te staan.

• ArawnofAnnwn
CMD-Snake schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 22:26:
Voor virtualisatie is vooral veel geheugen en veel (snelle) opslag van belang. Dat zal je het meeste gebruiken.

De CPU kan je rustig overcommitten qua cores, zeker als je VM's erg rustig zijn. Heeft je hypervisor ook nog eisen zoals aanwezigheid van VT-x, VT-d of AMD-V? Let daarop bij de keuze van je CPU. Niet alle CPU's hebben alle technieken.

Als je wil virtualiseren op een budget is een Core i5 al voldoende zou ik zo denken. Ik zou wel meteen 32GB geheugen nemen. 8GB is niets voor virtualiseren.
The KVM hypervisor requires:
an Intel processor with the Intel VT-x and Intel 64 virtualization extensions for x86-based systems; or
an AMD processor with the AMD-V and the AMD64 virtualization extensions.
Virtualization extensions (Intel VT-x or AMD-V) are required for full virtualization. enter the following commands to determine whether your system has the hardware virtualization extensions, and that they are enabled.
De eerder gemelde processor heeft VT-x. Dat scheelt al. Ik wil later uitbreiden zodat ik dan snelle VM's kan draaien. Ik kan het nu helaas niet betalen, maar ik moet ergens beginnen. Op mijn huidige systeem met een i5-3340m is het helemaal niet te doen.

• CMD-Snake
ArawnofAnnwn schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 22:56:
De eerder gemelde processor heeft VT-x. Dat scheelt al. Ik wil later uitbreiden zodat ik dan snelle VM's kan draaien. Ik kan het nu helaas niet betalen, maar ik moet ergens beginnen. Op mijn huidige systeem met een i5-3340m is het helemaal niet te doen.
Waar zit dan de bottleneck op je huidige systeem? Ik denk niet in de CPU. VT-x zit in alle Intel CPU's. VT-d is enkel voorbehouden aan het 2011 socket platform.

Slecht presterende VM's zal je eerder krijgen door slome opslag (trage harde schijven) of te weinig geheugen.

Ik draai zelf VMWare Workstation, mijn VM's draaien op SSD's. Ze gaan dan ook als de brandweer, een VM aanmaken, klonen of aanzetten/pauzeren is seconden werk. Dankzij de snelheid van de SSD is I/O geen enkel probleem. Ik kan makkelijk 6 tot 10 VM's tegelijk draaien die naar dezelfde SSD schrijven. De limiet is eerder mijn systeemgeheugen.
Een normale harde schijf zal meer moeite hebben met meerdere VM's die tegelijk naar de schijf willen schrijven of lezen. Die acties zullen veel langer duren waardoor de VM's moeten wachten. Prik en 1TB SSD in je machine voor je VM's en je zal kijken hoe goed het ineens gaat.

• ArawnofAnnwn
CMD-Snake schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 23:14:
[...]

Waar zit dan de bottleneck op je huidige systeem? Ik denk niet in de CPU. VT-x zit in alle Intel CPU's. VT-d is enkel voorbehouden aan het 2011 socket platform.

Slecht presterende VM's zal je eerder krijgen door slome opslag (trage harde schijven) of te weinig geheugen.

Ik draai zelf VMWare Workstation, mijn VM's draaien op SSD's. Ze gaan dan ook als de brandweer, een VM aanmaken, klonen of aanzetten/pauzeren is seconden werk. Dankzij de snelheid van de SSD is I/O geen enkel probleem. Ik kan makkelijk 6 tot 10 VM's tegelijk draaien die naar dezelfde SSD schrijven. De limiet is eerder mijn systeemgeheugen.
Een normale harde schijf zal meer moeite hebben met meerdere VM's die tegelijk naar de schijf willen schrijven of lezen. Die acties zullen veel langer duren waardoor de VM's moeten wachten. Prik en 1TB SSD in je machine voor je VM's en je zal kijken hoe goed het ineens gaat.
Het is een i5-3340m in een laptop uit 2013. Er zitten twee SSD's in en 8GB geheugen maar dat maakt de machine nog niet snel. Op zo'n systeem virtuele machines draaien werkt gewoon niet goed. VM's draaien wel maar verder kun je er weinig van verwachten. Aangezien ik er meer mee wil doen en het systeem zelf ook niet zo snel is, wil ik een workstation.

• CMD-Snake
ArawnofAnnwn schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 13:36:
Het is een i5-3340m in een laptop uit 2013. Er zitten twee SSD's in en 8GB geheugen maar dat maakt de machine nog niet snel. Op zo'n systeem virtuele machines draaien werkt gewoon niet goed. VM's draaien wel maar verder kun je er weinig van verwachten. Aangezien ik er meer mee wil doen en het systeem zelf ook niet zo snel is, wil ik een workstation.
Ik had niet gezien dat het een laptop CPU betrof. Dat zijn inderdaad dual-cores met hyperthreading.

• ArawnofAnnwn
Verwijderd schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 18:09:
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 432,90
Dank je voor de tips. Ik heb wel het Gigabyte moederbord genomen. Draait als een zonnetje :)
Pagina: 1