Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Editing beast

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik maak veel films en vooral het editen ervan en ik maak veel Visual Effects. Vooral de VFX of lange projecten zijn zwaar op mijn huidige macbook pro 2015 2,2 ghz. Ik werk veel met ruwe RED files van vaak 4K en toekomstig misschien 8K en daar wil ik dan enigszins vloeiend mee kunnen werken. Ook ben ik steeds meer aan het doen met 3D software wat heel zwaar is. Heb al wat builds gekeken, maar veel zijn uit 2015 enzo, maar in die twee jaar is denk ik veel ontwikkeld.

Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen. Ik ga NIET gamen.

De kosten maakt in principe niet zo heel veel uit. Het liefste tot ongeveer 2000/2500 euro. Ik wil gewoon goed spul voor het geld wat ik neerleg. Als een PC van €3000,- echt veel beter is dan een PC van €1500,- wil ik dat er best aan uitgeven, maar als het maar een beetje scheelt vind ik het het geld niet waard. Ik ga hem waarschijnlijk zelf bouwen, tenzij laten bouwen (bijna) niks kost.

Ik gebruik nu een 21:9 monitor via HDMI, maar wil er een tweede bij dus het liefst 2 HDMI poorten erin. Wat ik eigenlijk nog zoek is iets van een controller om van mijn studiomonitoren (gewoon via Jack) naar koptelefoon te switchen, dus echt hardware waarmee ik wat dingetjes kan switchen qua audio apparaten. Voor de rest is BlueTooth ook wel fijn als er dat in zit maar niet noodzakelijk. Veel USB poorten is altijd fijn om te hebben.

Ik wil graag een SSD van minimaal 500GB en (later) HDD erbij upgraden naar 4TB waarschijnlijk. Hoe zit het met overklokken? Kan ik dat gewoon zelf, is dat niet slecht voor de hardware enzo?

Wie kan mij helpen om een mooie PC te configureren? Waarbij de onderdelen goed op mekaar passen en ik geen onnodige kosten maak. Tips voor het bouwen zelf zijn natuurlijk ook welkom!

Alvast bedankt.

• Sweatleek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 24-11 17:18

Sweatleek

404: Member Not Found

Verwijderd schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 16:19:
Hoe zit het met overklokken? Kan ik dat gewoon zelf, is dat niet slecht voor de hardware enzo?
het is niet zo dat als je een cpu oc dat hij dan in eens een jaar korter mee gaat of zo. Overigens zal ik het wel afraden aangezien zoon systeem naar mijn mening tog 100% stabiel moet zijn. En als je een oc op je cpu hebt zitten voeg je tog "a extra point of failure" en je zou dan een beter koeling moet halen

TL:DR zo lang je geen 1.5 volt door een cpu pomt moet er niks aan de hand zijn

[ Voor 12% gewijzigd door Sweatleek op 21-03-2017 16:44 ]

confused reality

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Hey,

Ik maak veel films en vooral het editen ervan en ik maak veel Visual Effects. Vooral de VFX of lange projecten zijn zwaar op mijn huidige macbook pro 2015 2,2 ghz. Ik werk veel met ruwe RED files van vaak 4K en toekomstig misschien 8K en daar wil ik dan enigszins vloeiend mee kunnen werken. Ook ben ik steeds meer aan het doen met 3D software wat heel zwaar is. Heb al wat builds gekeken, maar veel zijn uit 2015 enzo, maar in die twee jaar is denk ik veel ontwikkeld.

Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen. Ik ga NIET gamen.

De kosten maakt in principe niet zo heel veel uit. Het liefste tot ongeveer 2000/2500 euro. Ik wil gewoon goed spul voor het geld wat ik neerleg. Als een PC van €3000,- echt veel beter is dan een PC van €1500,- wil ik dat er best aan uitgeven, maar als het maar een beetje scheelt vind ik het het geld niet waard. Ik ga hem waarschijnlijk zelf bouwen, tenzij laten bouwen (bijna) niks kost.

Ik gebruik nu een 21:9 monitor via HDMI, maar wil er een tweede bij dus het liefst 2 HDMI poorten erin. Wat ik eigenlijk nog zoek is iets van een controller om van mijn studiomonitoren (gewoon via Jack) naar koptelefoon te switchen, dus echt hardware waarmee ik wat dingetjes kan switchen qua audio apparaten. Voor de rest is BlueTooth ook wel fijn als er dat in zit maar niet noodzakelijk. Veel USB poorten is altijd fijn om te hebben.

Ik wil graag een SSD van minimaal 500GB en (later) HDD erbij upgraden naar 4TB waarschijnlijk. Hoe zit het met overklokken? Kan ik dat gewoon zelf, is dat niet slecht voor de hardware enzo?

Wie kan mij helpen om een mooie PC te configureren? Waarbij de onderdelen goed op mekaar passen en ik geen onnodige kosten maak. Tips voor het bouwen zelf zijn natuurlijk ook welkom!

Alvast bedankt.
Je moet zelf even met een lijstje komen als beginpunt.

editen in premier pro neem ik aan?

heb je nog wat aanvullende info over hoe je edit en waar je naar exporteert? Grade je nog in resolve bijv? AE?

- AMD ryzen cpu's zijn veel snelheid voor relatief weinig geld. Wel is het platform net nieuw, ik zou zelf het liefst wat moederbord bios/uefi updates verder zijn als je hem koopt voor pro gebruik.

- AMD ryzen gaat op dit moment maar tot 64GB ram. Gezien jouw RED 4K gebruik en 8K ambities zou ik geen platform nemen met een limiet van 64GB. Mogelijk komt er een pro platform met meer ram mogelijk. (128GB is geen schande; 8K RED cached full res bijv 50+ GB in ram voor minder dan 10 sec 50fps (in redplayer))

- RED 'debayer'd op de GPU, een stevige gpu is dus extra belangrijk. Als je een 1080 ti kwijt kan zou ik die doen, anders 1080 of minimaal een 1070. (Al hoef je natuurlijk niet perse o.a. fullres te previewen, het hele idee van RED is o.a. dat je soort van "live proxy's" uit de footage kan trekken) Ook belangrijk voor bijv. resolve. in AE komen ook steeds meer effecten op de gpu.

- Ook weer ivm REDcode; nvme ssd om vanaf te editen, voorzover dat kan. Al zorgt veel ram voor meer cache mogelijkheid.

- beetje overclock is wel lekker al is het alle cores op de max turbo. Het schaalt niet oneindig door qua cores/threads.

Het is jammer want in verhouding is de i7 6900k tov de ryzen wel wat duur, alleen hij is wel wat sneller, langer 'uit' & kan 128GB aan. Ook bieden de moederborden vaak wat meer snelle pci-e lanes. Clocked waarschijnlijk ook wat beter over.

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 21-03-2017 22:31 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
Dankje voor de uitleg!

Ik edit vaak grote documentaires in Premiere inderdaad, maar wat ik vooral doe is After Effects, met vaak 20 lagen over mekaar heen en dus vrij zwaar. Cinema4D is nog veel zwaarder (qua renderen in iedergeval).

Ja, het is zeker handig dat ik hem ook beetje upgradable maak voor als het later nog zwaarder wordt allemaal.

Qua GPU zat ik eigenlijk te kijken naar deze pricewatch: AMD Radeon RX 480 8GB in mijn huidige PC zit eigenlijk alleen een ingebouwde 4600 en daar kan ik al best veel mee, is dit dan niet al een gigantische verbetering? Of is een 1080 echt nodig, kan hem namelijk altijd nog upgraden. Ook de huidige ram is 12GB dus ik zat zelf te denken om eerst even 32GB te pakken, aangezien dat al flink meer is lijkt me. Als ik dan wat meer budget heb over een paar maanden kan ik het namelijk nog upgraden.

De CPU zat ik zelf te kijken naar de 6800K en 6900K maar ik vroeg me af of het echt zoveel scheelt en of het dan interessant is om daar bijna het dubbele voor te betalen.

Vooral omdat het PCtje wat ik nu heb echt vrij simpel is (i7 4770 en 12GB ram) en die al heel wat aan kan. Dus ik dacht als ik een pc koop met goeie CPU en Flinke videokaart en 3 keer zoveel ram, dat dat al een flinke upgrade is. Maar volgensmij kom ik voor 2500 euro al heel ver toch?

En natuurlijk als ik dalijk meer geld te besteden heb kan ik ook weer een GPU of Ram upgrade doen.

Maar jullie zijn de experts en ik niet dus kan zijn dat ik er totaal verkeerd over denk ;P

• FinnCoding
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-02-2021
Ik zou er wel een i7 in zetten en goede koeling, want ik neem aan dat je ook veel moet renderen :D

Verwijderd

Topicstarter
http://www.informatique.n...mugen-4-pcgh-edition.html is dit een goede koeling? En ja ik moet inderdaad veel renderen haha

• Trucker Her
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online

Trucker Her

Someone ate my cookie :(

Verwijderd schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 09:33:
http://www.informatique.n...mugen-4-pcgh-edition.html is dit een goede koeling? En ja ik moet inderdaad veel renderen haha
Krijg wel een beetje het idee dat je een beest van een PC wil samenstellen en een groot budget beschikbaar hebt; maar vervolgens wil je toch eigenlijk on the low side of things gaan zitten.

Inderdaad is een 1080 of 6900K niet persé nodig, ook 128gig werkgeheugen misschien niet. Máár met de workloads die je zelf omschrijft, laat je blijken dat je een beest van een machine wil die deze workloads met ease af kan. Kortom, wat zijn je wensen? Een enthousiast grade 'gamer-pc' die gefocussed is op video editing? Of wil je een daadwerkelijk professioneel werkstation voor videobewerking?

Het lijkt me sowieso verstandig om met het werkgeheugen niet te gaan besparen op dat budget (in verhouding relatief goedkoop); ik heb met normaal gebruik al zo goed als 20 gig in gebruik. Daarnaast kies een platform en/of CPU waarbij je ook de mogelijkheid hebt om uit te breiden daarmee. (Zowel NVMe ssd's als werkgeheugen etcetera), want het is zonde om je CPU te moeten vervangen op wat langere termijn op het zelfde socket, omdat je een ander onderdeel wilt kunnen upgraden.

Daarnaast is veelal voor video rendering etcetera het NVIDIA kamp wat sterker aanwezig door de ondersteuning in de verschillende soorten software.

Verder lees ik dat je een SSD wil van minimaal 500gb, en later een hdd upgrade naar 4tb; waarom niet direct, met het budget welke je beschikbaar hebt?
Is er ook nog een NAS in het spel, of laat je de workload groter klinken dan 'ie is? Want op één enkel 4tb schijfje alle video projecten zetten lijkt me geen strak plan. Daarnaast mbt 4k RED files, zit je schijf ook érg snel vol denk ik.

Gestoord word je toch...

• Rockster34
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-11 02:05
Heb je zelf wat al bekeken? zo ja maak even een lijstje en zet het in Startpost dan kunnen we makkelijker helpen :P

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat hier aan te denken, en over een paar maanden als ik wat groter budget heb er flink wat Ram bij gooien en misschien videokaartupgrade en aan schijven. Ik gebruik ook veel externe schijven, dus 4TB is genoeg, vooral in het begin. En ik heb nog wat schijven van mijn oude PC.

Dit was mijn lijstje die ik gemaakt heb met het huidige budget.

http://www.informatique.n...mance-series-hx1000i.html
http://www.informatique.n...3-8xddr4-atx-usb-3-1.html
http://www.informatique.n...gb-2x16-2666mhz-cl15.html
http://www.informatique.n...ova-atx-zwart-window.html
http://www.informatique.n...z-2011-3-excl-cooler.html
http://www.informatique.n...480-8gb-strix-gaming.html
http://www.informatique.n...mugen-4-pcgh-edition.html

Schijven pak ik dus nog even uit mijn oude PC waarschijnlijk.

Wat misschien ook nog kan is heel ff wachten tot mijn budget wat groter is, en dan gewoon volle bak gaan in een keer.

• Trucker Her
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online

Trucker Her

Someone ate my cookie :(

Hey,

Verwijderd schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 10:01:
Ik zat hier aan te denken, en over een paar maanden als ik wat groter budget heb er flink wat Ram bij gooien en misschien videokaartupgrade en aan schijven. Ik gebruik ook veel externe schijven, dus 4TB is genoeg, vooral in het begin. En ik heb nog wat schijven van mijn oude PC.

Dit was mijn lijstje die ik gemaakt heb met het huidige budget.

Schijven pak ik dus nog even uit mijn oude PC waarschijnlijk.

Wat misschien ook nog kan is heel ff wachten tot mijn budget wat groter is, en dan gewoon volle bak gaan in een keer.
Wat is dan nu je daadwerkelijke budget waar we op moeten focussen, om niet uit te komen op een fantasiecomputer die niet te betalen is? :?
Voor 3000 euro kan je wel écht een beest van een PC zonder concessies samenstellen namelijk..

Gestoord word je toch...

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 09:11:
Dankje voor de uitleg!

Ik edit vaak grote documentaires in Premiere inderdaad, maar wat ik vooral doe is After Effects, met vaak 20 lagen over mekaar heen en dus vrij zwaar. Cinema4D is nog veel zwaarder (qua renderen in iedergeval).

Ja, het is zeker handig dat ik hem ook beetje upgradable maak voor als het later nog zwaarder wordt allemaal.

Qua GPU zat ik eigenlijk te kijken naar deze pricewatch: AMD Radeon RX 480 8GB in mijn huidige PC zit eigenlijk alleen een ingebouwde 4600 en daar kan ik al best veel mee, is dit dan niet al een gigantische verbetering? Of is een 1080 echt nodig, kan hem namelijk altijd nog upgraden. Ook de huidige ram is 12GB dus ik zat zelf te denken om eerst even 32GB te pakken, aangezien dat al flink meer is lijkt me. Als ik dan wat meer budget heb over een paar maanden kan ik het namelijk nog upgraden.

De CPU zat ik zelf te kijken naar de 6800K en 6900K maar ik vroeg me af of het echt zoveel scheelt en of het dan interessant is om daar bijna het dubbele voor te betalen.

Vooral omdat het PCtje wat ik nu heb echt vrij simpel is (i7 4770 en 12GB ram) en die al heel wat aan kan. Dus ik dacht als ik een pc koop met goeie CPU en Flinke videokaart en 3 keer zoveel ram, dat dat al een flinke upgrade is. Maar volgensmij kom ik voor 2500 euro al heel ver toch?

En natuurlijk als ik dalijk meer geld te besteden heb kan ik ook weer een GPU of Ram upgrade doen.

Maar jullie zijn de experts en ik niet dus kan zijn dat ik er totaal verkeerd over denk ;P
Lees ook even een paar dingen door:

https://www.pugetsystems....015-3-CPU-Comparison-847/
https://www.pugetsystems....scal-GPU-Performance-846/
https://www.pugetsystems....0X-1800X-Performance-909/

After effects lijkt de laatste jaren te veranderen; schaalt minder goed door op veel cores, meer gpu effecten. Ook is de raytracer vervangen door de cinema 4d renderer dacht ik. 6700K scoort hierboven erg goed. Op zich is een 7700k systeem niet traag. Maar voor premiere en ook het renderen van 3d zijn wat meer cores ook wel leuk. 6850k is dan best goede middenweg. Plus op 2011-3 kun je veel ram kwijt mocht het nodig zijn later. gtx 1060 lijkt in AE ook al prima te zijn, snellere gpu's bieden weinig extra.
3D renderen schaalt wel erg goed met meer cores dus dat is wel een goede reden om voor meer dan 6 cores te gaan. 6900k met wat mindere gpu is dan ook wel leuk hier.

specs

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even zitten kijken voor een AMD RYZEN 1700X, deze komt best wel in de buurt van de 6900K op het gebied van videobewerking. Ben nu even aan het kijken voor een AMD systeem.
Pagina: 1