Hoe zit dat nou met CD-Writers en IDE Bus Master ?

Pagina: 1
Acties:

• K-2SO
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-04 15:20
Ik heb de hele search al uitgekamt en ook zoeken op de Via site hielp me niets.

Ik zit met het volgende:

Ik heb m'n systeem geinstalleerd met Win2000.
(Specs: TB1333 / Epox 8K7A+ / 512MB DDR)
Ik heb hier een Liteon 12x10x40x CDRW drive aan hangen maar kan er geen CD's mee fikken. :( (Read ERROR)
Ik probeer dan de normale CD-COPY optie in NERO 5.0.

Ik heb vanaf de Epox CD wel netjes alle drivers geinstalleerd en alles draait verder ook perfect.

IDE Config:

IDE 1 Master: Maxtor 20GB ATA100 7200rpm HDD
IDE 1 Slave: Pioneer 105S DVD
IDE 2 Master: LiteOn CDRW 12x10x40x
IDE 2 Slave: -

Het rare is dat m'n Pioneer als een UDMA-33 device wordt gezien en m'n LiteOn als een PIO4 device.
(Alle devices hangen aan UDMA kabels.)

Iedereen praat over aan/uit zetten van DMA maar die optie zie ik nergens bij mij.
Ook hoor ik verhalen over het niet installeren van de Via BusMaster drivers, maar die HEB je toch gewoon nodig om je UDMA functie te gebruiken ??
Wat heb ik aan UDMA als m'n schijven maar op halve snelheid lopen ? :?

Dus:

Hoe kan dit ? Ennuh ... nog belangrijker, hoe los ik dit op ?

HELP.

(Misschien dat dit allemaal wat knullig over komt, maar ik heb helemaal geen ervaring met IDE fikkers, heb zelf altijd SCSI gehad en die gaf NOOIT problemen.)

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Met VIA drivers kan je soms niet fikken, bij mij kan dat pas sinds 4.30; hoewel nog altijd zonder DMA aan (uit dus), maar is 4x dus boeit niet.
Verder is het instellen van DMA bij win2k bij de schijfcontroller, en niet bij het device (HD/CD/etc).

O ja, BTW: UDMA != DMA, 't is heel wat anders.

• eppo666
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-04 13:27
bij sommige branders (plextor 12x10x32) moet je soms een jumper plaatsen aan de achterkant zitten dan aan de linkerkant 2 pinnetje die je met day jumpertje moet verbinden om hem op udma 33 te laten draaien.

bij deze writer misschien ook het geval en anders inderdaad wat erin de vorige post staat(dma aanzetten staat in w2k bijde ide controller en niet bij de hd in apparaat beheer).

• K-2SO
*Grom*
Dat zal ik wel weer iets aparts hebben.
Ik zal het even uit leggen hoe het zit:

Als ik boot zonder de Via BusMaster PCI IDE drivers, gaat alles prima.
Als ik die drivers dus installeer ... kan ik niet meer schrijven ... :(
Foutmelding: IDE/SCSI Bus error, READ ERROR.
Burn Process FAILED.

Nu kan je zeggen, installeer die drivers niet, maar dan loopt de hele HDD handel dus niet meer op ATA-100. (Dus daar heb ik niet veel aan.)
Op PIO4 zetten helpt ook niets.

Ik heb nu echt alles geprobeerd en zie nog maar 1 oplossing:
Booten van m'n Raid Controller, fikken vanaf m'n IDE controller.
Toch alle disken op ATA-100 en dus geen VIA Busmastering IDE meuk installeren.

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb ook een EPoX 8K7a+ moederbord.

Bij mij verdwenen de CD-Writer-problemen na het installeren van ServicePack 2 van Windows 2000. De busmaster maakt sindsdien van de MS-drivers gebruik.

Pas op met het aansluiten van CD-spelers e.d. op de Highpoint controller. De laatste versies van de Highpoint-driver ondersteunen geen ATAPI-apparatuur meer. Zelf gebruik ik dus de 1.03b-versie voor W2K.

• K-2SO
Dus de Via drivers eraf en de Service Pack 2 installeren ?
Ziet het systeem dan wel de Ultra ATA Channels ?

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Ja, SP2 ondersteund ATA100 op o.a. via-boarden.

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ja. (Eerst SP1 natuurlijk, dan SP2)

Het enige probleem waar ik nog mee zit, is dat W2K onmiddellijk na het branden de CD niet kan lezen.
Na een reboot lukt dat wel. (Ik gebruik een Plextor 1610)

Ik heb daar al eerder in dit forum over gepost, maar geen reactie op gekregen. Kennelijk zijn er geen forumlezers die de combinatie W2K en Plextor 1610 gebruiken.

Afijn, branden lukt inmiddels dus wel.

Ik heb trouwens ook gehoord, dat jouw eerdere suggestie om de harde schijf dan maar te verplaatsen naar de Highpoint controller niet zomaar zal werken.

Volgens de EPoX-helpdesk zou W2K vers geïnstalleerd moeten worden om problemen te voorkomen. Maar wellicht is dit nu voor jou een gepasseerd station.

Verwijderd

--de lite-on brander staat op DMA mode 3 (geloof ik) dat kun je aangeven in je apparaat-beheer, hij is niet UDMA.

--Ik had die problemen eerst ook met mijn brander (dezelfde) maar ik heb asus a7v133 mobo, ik loste het op met installeren van idd nieuwere via 4in1 drivers.
Heb nu 4.32 (wel te vinden via tweakers.net) en het werkt perfekt.

Laat nog effe weten wat je hebt veranderd uiteindelijk. Ik zelf denk dat het je Via Drivers zijn
Pagina: 1