230v en 12v led tegelijk dimmen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldMcDonald
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-05 09:08
Ik wil in mijn keuken onder de keukenkastjes een LED strip gaan plaatsen voor extra verlichting. Er hangen nu 230v halogeenspots in het plafond met een normale gloeilamp/halogeen dimmer.

Ik heb nog 12v LED strip liggen die ik hiervoor wil gebruiken. Nu wil ik deze LED strip tegelijk met de spots in laten schakelen en evenredig met de spots mee laten dimmen. Wat zijn hiervoor de mogelijkheden? Mijns insziens zijn er een aantal opties:

- 230v halogeenspots in het plafond incl dimmer behouden en een ingewikkelde constructie maken om de LED strip mee te dimmen. Is zoiets uberhaupt mogelijk?
- 230v LED spots in het plafond incl. een bijbehorende dimmer en dan een soortgelijk ingewikkelde constructie om de LED stip mee te dimmen.
- 12v LED spots in het plafond met een bijbehorende dimmer. Dit is volgens mij de simpelste optie omdat alles dan op 12v werkt. De vraag is dan alleen of een enkele dimmer verschillende LEDs op eenzelfde wijze kan dimmen. De plafond spots zullen waarschijnlijk 5w LED per stuk worden en die LED strip is een meter of 2.5 lang. Geen idee hoeveel dat verbruikt, maar als dat meer of minder dan 5w is, krijg ik dan een probleem?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Er zijn dimbare LED-voedingen in de handel die je de spotjes laten behouden, maar dit lijkt mij een mooie kans om je verlichting wat energiezuiniger te maken.

12v-spots dus, en dat gewoon op een PWM-regelaartje prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldMcDonald
Thanks! Ik wil een normale muurdimmer gebruiken, zoals ik nu ook heb. Is dat mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

RonaldMcDonald schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 16:05:
Thanks! Ik wil een normale muurdimmer gebruiken, zoals ik nu ook heb. Is dat mogelijk?
Nee.
Als je LED's wilt dimmen zit je vast aan trendy (dus dure) oplossingen of zelfbouw

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Of een combi van KaKu apparaten? Die hebben 12v en gewone dimmers, en dan leer je ze gewoon in op dezelfde code.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:48

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Je moet een zgn tronic dimmer hebben.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

RonaldMcDonald schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 16:05:
Ligt eraan: als je een normale dimmer hebt, is een LED-voeding nodig die met een leading-edge dimmer gedimd kan worden. Een goede trafo (dus niet de jopiegoedkopie krengen van eBay et al) heeft dat in z'n specificaties staan. Een trailing-edge dimmer geeft minder storing en kan met meer belastingen overweg, maar kost ook meer.

Houd er ook rekening mee dat LED-voedingen en dimmers vaak naast een maximale, ook een minimale belasting hebben. Als je daaronder gaat zitten (wat niet ondenkbaar is), kan het licht gaan trillen of zelfs knipperen, omdat de belasting op het circuit te laag is voor de regel-elektronica om de boel goed op niveau te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldMcDonald
Ok dus even voor mijn duidelijkheid:

Als ik een goede 230v muurdimmer pak (geschikt voor LED) en daar een goede LED voeding (bij voorkeur met PWM aan de 12v kant) op aansluit dan kan ik mijn plafondspots vervangen voor 12v LED spots en tegelijk daar ook een 12v LED strip op aansluiten.

Dan kan ik alles met 1 draai aan de knop dimmen. De enige vraag is dan of de LED strip gelijkmatig met de spots meedimt. Mocht dat niet zo zijn, kan ik dan iets tussen de LED voeding en LED strip plaatsen om dat af te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:48

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Je moet ook zeker zijn dat je trafo en LED's dimbaar zijn maar inderdaad, heb je alles op orde moet het geen probleem zijn.

LED strips zal je moeten proberen maar werkt dat niet naar je zin is er volgens mij geen kant en klaar module die je er tussen kunt zetten om ze beter te demmen

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

RonaldMcDonald schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 11:42:
Ok dus even voor mijn duidelijkheid:

Als ik een goede 230v muurdimmer pak (geschikt voor LED) en daar een goede LED voeding (bij voorkeur met PWM aan de 12v kant) op aansluit dan kan ik mijn plafondspots vervangen voor 12v LED spots en tegelijk daar ook een 12v LED strip op aansluiten.
Waarom zou je op je voeding ook een PWM-regelaar willen hebben? Eén manier van dimmen is voldoende: of je dat nu aan de primaire of secundaire kant doet, maakt niet zoveel uit.

Als je de 230v-kant dimt, heb je wat verliezen door het dimmen, bij de PWM-manier heb minder verliezen, maar staat je voeding permanent onder spanning.
Dan kan ik alles met 1 draai aan de knop dimmen. De enige vraag is dan of de LED strip gelijkmatig met de spots meedimt. Mocht dat niet zo zijn, kan ik dan iets tussen de LED voeding en LED strip plaatsen om dat af te stellen?
Er zal vast wel iets verschil zijn, ligt eraan hoe de weerstanden in spots en strips uitgerekend zijn. In de praktijk zal je er weinig van merken, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldMcDonald
Kaj. schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 13:10:
[...]
Waarom zou je op je voeding ook een PWM-regelaar willen hebben? Eén manier van dimmen is voldoende: of je dat nu aan de primaire of secundaire kant doet, maakt niet zoveel uit.

Als je de 230v-kant dimt, heb je wat verliezen door het dimmen, bij de PWM-manier heb minder verliezen, maar staat je voeding permanent onder spanning.
Weet ik niet, zoals jullie kunnen merken is dit redelijk nieuw voor mij. :o

Ik kwam deze voeding tegen:

http://www.eijlander.nl/v...ng-pwm-a-484301-4480.html

en daarbij wordt vermeld dat PWM ondersteund is aan de output kant. Dat leek mij wel mooi aangezien ik ondertussen wel heb geleerd dat LED dimmen het mooiste gaat via PWM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:44
Die is dimbaar met een externe potmeter of pwm.
Jij zoekt een voeding welke dimbaar is via de primaire AC kant.

Zoiets volgens mij:
http://www.topledshop.nl/...imbare-transformator.html

Je kunt ook een dubbele potmeter nemen en twee verschillende dimmers welke een extern signaal ondersteunen. (0-10V)

[ Voor 19% gewijzigd door jeroen3 op 22-03-2017 13:20 ]

Pagina: 1